Płock, październik 2014 roku

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Odbywanie stażu przez nauczyciela zatrudnionego w kilku szkołach.
Narada dyrektorów szkół i placówek oświatowo-wychowawczych
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELI
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Awans zawodowy nauczycieli - terminy
Kwalifikacje nauczycieli Rok szkolny 2009/
Kwalifikacyjne kursy zawodowe.
1 Kwalifikacyjne kursy zawodowe. Podstawy prawne: Kluczowe zagadnienia dotyczące kształcenia w formach pozaszkolnych, w tym na kwalifikacyjnych kursach.
Awans zawodowy nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej w świetle obowiązujących przepisów Autor: Joanna Dembowa.
Zmiana miejsca pracy w okresie trwania stażu.
Nadanie stopnia nauczyciela kontraktowego w trybie art. 9a ust
Wymagana dokumentacja dyrektora szkoły w zakresie procedur prowadzonych w szkole/placówce w związku z ubieganiem się o kolejny stopień awansu zawodowego.
REALIZACJA NADZORU PEDAGOGICZNEGO W ROKU SZKOLNYM 2011/2012 W ROKU SZKOLNYM 2011/2012 stan na 31 lipca 2012 r.
Awans zawodowy nauczycieli -kilka uwag
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELA
SZKOLENIE RADY PEDAGOGICZNEJ październik 2003r. autor: mgr inż. B. Leszczyńska.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELA oprac. Aleksandra Bek i Małgorzata Rzepa
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
ZMIANY W SYSTEMIE EGZAMINÓW ZAWODOWYCH
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
SPRAWY RÓŻNE.
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELA
Awans zawodowy nauczycieli
Awans zawodowy nauczyciela bibliotekarza na stopień nauczyciela dyplomowanego Renata Lipniewska,
Modernizacja egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe –
Awans zawodowy nauczyciela bibliotekarza na stopień nauczyciela mianowanego Renata Lipniewska,
Awans zawodowy nauczycieli - procedury
Zmiany ustawy o systemie oświaty
OPRACOWANIE NA PODSTAWIE MATERIAŁÓW CKE mgr Małgorzata Smul.
USO: odraczanie od obowiązku szkolnego obecnie
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
WNIOSKI O ODZNACZENIA PAŃSTWOWE I RESORTOWE Informacje nt
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Akty prawne Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r.
1 Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw statusu zawodowego nauczyciela „ Jaki awans zawodowy nauczycieli?” Warszawa, 23 czerwca 2010 r.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE w nowej formie 1 Opracował Tadeusz Gierszewski Opracował Wąbrzeźno 2014.
Rekrutacja do klas pierwszych gimnazjum. Weryfikacja dokumentów potwierdzających spełnianie przez kandydata warunków lub kryteriów branych pod uwagę w.
Kryteria rekrutacji do klas pierwszych ogólnodostępnych oraz integracyjnych gimnazjów prowadzonych przez Miasto Poznań.
Wybrane zagadnienia dotyczące awansu zawodowego nauczycieli.
Kształcenie dualne.
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Kuratorium Oświaty w Opolu.
DOKUMENTACJA PROCESU KSZTAŁCENIA
do szkół ponadgimnazjalnych
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
Ordery i odznaczenia państwowe Medal Komisji Edukacji Narodowej
Zmiany w procedurze uzyskania stopni awansu zawodowego
Zmiany w zakresie awansu zawodowego w 2018 r.
CZAS PRACY NAUCZYCIELA GODZINY PONADWYMIAROWE
Awans zawodowy nauczycieli
przedstawiciela Wielkopolskiego Kuratora Oświaty
Awans zawodowy nauczyciela bibliotekarza na stopień nauczyciela kontraktowego Renata Lipniewska,
- na podstawie materiałów przygotowanych przez Ministerstwo
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELI Opracowanie Jolanta Bedner
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM Ocena pracy nauczyciela r.
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – Zmiany w procedurach prowadzenia awansu zawodowego nauczyciela r. LESZEK ZALEŚNY.
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Płock, październik 2014 roku Awans zawodowy nauczyciela Płock, październik 2014 roku

Zasady awansu zawodowego nauczycieli określają przede wszystkim: Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 191, poz. 1198) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2013 r. poz. 393)

Poszczególne stopnie awansu odzwierciedlają etapy rozwoju zawodowego nauczycieli: etap pierwszy to etap adaptacji w zawodzie, podczas którego nauczyciel sprawdza w praktyce wiedzę wyniesioną ze studiów, wchodzi w życie szkoły - podczas stażu na stopień nauczyciela kontraktowego; etap drugi, obejmujący staż na stopień nauczyciela mianowanego, to okres stabilizacji zawodowej, podczas którego nauczyciel doskonali umiejętności zawodowe; etap trzeci, staż na stopień nauczyciela dyplomowanego to okres, w którym nauczyciel ma osiągnąć mistrzostwo w zawodzie.

Za prawidłowy i właściwy przebieg awansu zawodowego odpowiadają: przede wszystkim nauczyciel ale również dyrektor szkoły, który jest moderatorem całego procesu awansowego nauczyciela

Szczegółowe obowiązki dyrektora względem nauczyciela odbywającego staż określają przepisy § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli. (Dz. U. z 2013 r. poz. 393)

„§ 4.1. Dyrektor szkoły zapewnia nauczycielowi odbywającemu staż warunki do: obserwacji zajęć dydaktycznych, wychowawczych oraz innych prowadzonych w szkole, w szczególności zajęć prowadzonych przez nauczyciela tego samego przedmiotu lub rodzaju zajęć w tej samej lub innej szkole; udziału w formach kształcenia ustawicznego, jeżeli wynika to z zatwierdzonego planu rozwoju zawodowego i potrzeb szkoły; korzystania z pomocy merytorycznej i metodycznej poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innych placówek i instytucji oświatowych.”

Zadania dyrektora szkoły dotyczące nauczyciela odbywającego staż w trakcie awansu zawodowego: przydziela nauczycielowi stażyście i nauczycielowi kontraktowemu opiekuna stażu (nauczyciel mianowany lub dyplomowany) zatwierdza plan rozwoju zawodowego nauczyciela i ma wpływ (pieczę) na jego realizację

Zadania dyrektora szkoły dotyczące nauczyciela stażysty: dokonuje oceny dorobku zawodowego nauczyciela przeprowadza analizę formalną wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego przewodniczy komisji kwalifikacyjnej, która przeprowadza rozmowę kwalifikacyjną, dotyczącą wymagań niezbędnych do uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego

Zadania dyrektora szkoły dotyczące nauczyciela kontraktowego: dokonuje oceny dorobku zawodowego nauczyciela wchodzi w skład komisji egzaminacyjnej, która ocenia spełnianie przez nauczyciela wymagań niezbędnych do uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego

Zadania dyrektora szkoły dotyczące nauczyciela mianowanego: zatwierdza plan rozwoju zawodowego nauczyciela i ma wpływ (pieczę) na jego realizację dokonuje oceny dorobku zawodowego nauczyciela wchodzi w skład komisji kwalifikacyjnej, która ocenia spełnianie przez nauczyciela wymagań niezbędnych do uzyskania stopnia nauczyciela dyplomowanego

Dyrektor powinien w szczególności sprawdzić, czy przedłożony przez nauczyciela plan rozwoju zawodowego: jest zgodny z potrzebami szkoły oraz środowiska lokalnego uwzględnia obowiązki i wymagania niezbędne do uzyskania poszczególnych stopni awansu zawodowego zapisane przez nauczyciela przedsięwzięcia są pożyteczne dla szkoły realizacja przedsięwzięć jest realna

Poza tym dyrektor: może zwrócić nauczycielowi plan rozwoju do poprawy i zobowiązać go do naniesienia niezbędnych zmian w szczególnie uzasadnionych przypadkach, w trakcie trwania stażu może pisemnie zobowiązać nauczyciela do korekty planu rozwoju zawodowego uwzględnia w wewnątrzszkolnym planie doskonalenia zawodowego nauczycieli formy doskonalenia przydatne w realizacji działań i zadań zawartych w ich planach rozwoju zawodowego

Poza tym dyrektor: zgodnie z art. 9c ust. 6 KN dokonuje oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu, w terminie nie dłuższym niż 21 dni od dnia złożenia przez niego sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego ocena musi być sporządzona na piśmie i zawierać uzasadnienie oraz pouczenie o możliwości wniesienia odwołania

Uwagi dotyczące oceny dorobku zawodowego: dyrektor powinien w szczególności odnieść się do stopnia realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela uzasadnienie pozytywnej oceny powinno zawierać informacje o efektach realizacji planu rozwoju zawodowego uzasadnienie pozytywnej oceny powinno zawierać informacje o korzyściach odniesionych przez szkołę

Terminy, o których należy pamiętać: nauczyciel rozpoczyna staż z początkiem roku szkolnego, nie później jednak niż w ciągu 14 dni od dnia rozpoczęcia zajęć nauczyciel kontraktowy może rozpocząć staż na stopień nauczyciela mianowanego po przepracowaniu w szkole co najmniej dwóch lat od dnia nadania poprzedniego stopnia awansu zawodowego nauczyciel mianowany może rozpocząć staż na stopień nauczyciela dyplomowanego po przepracowaniu w szkole co najmniej roku od dnia nadania poprzedniego stopnia awansu zawodowego

Terminy, o których należy pamiętać: nauczyciel stażysta w terminie 20 dni od dnia rozpoczęcia zajęć przedkłada dyrektorowi szkoły projekt planu rozwoju zawodowego nauczyciel kontraktowy i nauczyciel mianowany projekt planu rozwoju zawodowego załącza do wniosku o rozpoczęcie stażu skierowanego do dyrektora szkoły w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia zajęć – dyrektor szkoły zatwierdza projekt planu plan rozwoju zawodowego

Terminy, o których należy pamiętać: w terminie 30 dni od dnia zakończenia stażu nauczyciel składa dyrektorowi szkoły sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego w terminie nie dłuższym niż 21 dni od dnia złożenia sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego - dyrektor szkoły ustala ocenę dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu

Terminy, o których należy pamiętać: nauczyciel stażysta i nauczyciel kontraktowy składają wniosek o podjęcie odpowiednio postępowania kwalifikacyjnego lub egzaminacyjnego w roku uzyskania pozytywnej oceny dorobku zawodowego nauczyciel mianowany w okresie 3 lat od dnia otrzymania pozytywnej oceny dorobku zawodowego za okres stażu składa wniosek o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego

Terminy, o których należy pamiętać: w terminie 14 dni od otrzymania decyzji w sprawie nadania stopnia awansu zawodowego lub odmowy nadania, nauczycielowi przysługuje prawo wniesienia odwołania do organu wyższego stopnia

Najczęściej występujące nieprawidłowości (ze strony nauczycieli) niewłaściwe dokumenty potwierdzające przygotowanie pedagogiczne (dokumentami potwierdzającymi przygotowanie pedagogiczne są: dyplom ukończenia studiów z adnotacją „specjalność nauczycielska”, świadectwo ukończenia studiów podyplomowych, suplement z uczelni, zaświadczenie z uczelni, świadectwo ukończenia kursu kwalifikacyjnego) brak dokumentu potwierdzającego zmianę nazwiska, posiadanie dwóch imion

Najczęściej występujące nieprawidłowości (ze strony nauczycieli) brak uzasadnienia do aktu nadania stopnia nauczyciela mianowanego załączanie kserokopii dokumentów niepotwierdzonych za zgodność z oryginałem (pieczątka szkoły + zgodność z oryginałem + pieczątka i podpis dyrektora) brak wszystkich zaświadczeń dyrektora w przypadku nauczyciela zatrudnionego w czasie stażu w kilku szkołach brak osobistych podpisów nauczyciela pod poszczególnymi wymaganiami

Najczęściej występujące nieprawidłowości (ze strony nauczycieli) załączanie do wniosku: planu rozwoju zawodowego, sprawozdania z realizacji planu (powinien być przedstawiony tylko dyrektorowi!), zaświadczeń i potwierdzeń dotyczących szczególnych osiągnięć w okresie stażu (obecnie wystarczy, że nauczyciel o tym napisze i potwierdzi własnym podpisem) uwzględnianie tego samego zadania przy wykazywaniu spełniania kilku wymagań

Najczęściej występujące nieprawidłowości (ze strony nauczycieli) trudności z przedstawieniem spełnienia wymagań w formie opisu i analizy [wyjaśnienie: opis - prosta relacja z tego, na czym polegała realizacja określonego zadania (co? gdzie? kiedy? jak?), zaś analiza - dokładnie omawia, dlaczego dane zadanie zostało wykonane, w czym tkwił jego sens, na czym opierała się jego istota, na czym polegała jego specyfika i wyjątkowość oraz jaka jest jego charakterystyka]

Najczęściej występujące nieprawidłowości (ze strony nauczycieli) wypisywanie na siłę efektów i segregowanie ich w trzech grupach: efekty dla ucznia, dla szkoły i dla nauczyciela (jest to zupełnie nic nieznacząca beletrystka, najczęściej skopiowana z Internetu) często opisywane efekty są lakoniczne i nic niemówiące, np. „Dzięki tym działaniom wzrosła jakość pracy szkoły” i od razu nasuwają się pytania: Gdzie wzrosła? O ile wzrosła? Jak zmieniły się wskaźniki?

Najczęściej występujące nieprawidłowości (ze strony nauczycieli) przywoływanie form doskonalenia zawodowego bez wykazywania praktycznego wykorzystania zdobytych podczas szkoleń umiejętności i uzyskanych efektów zamieszczanie wszystkich działań nauczyciela realizowanych w szkole a nie tych, które potwierdzają jego pomysłowość, kompetencje, kreatywność i nowatorskie rozwiązania

Najczęściej występujące nieprawidłowości (ze strony dyrektora): nieprecyzyjne wskazywanie w zaświadczeniu informacji o nauczanym przez nauczyciela przedmiocie, co utrudnia ustalenie zgodności zatrudnienia z wymaganymi kwalifikacjami brak wskazania typu szkoły, w której nauczyciel pracuje (w przypadku zespołu szkół) nieprawidłowe przedłużanie stażu np. o okres urlopu wypoczynkowego lub uzupełniającego przyjmowanie sprawozdania za okres stażu - w dniu 31 maja, tj. jeszcze w okresie trwania stażu

Dziękuję za uwagę