Kompetencje Moralne Wszystko to co w życiu ważne

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Psychologia Psycho – dusza Logos- wiedza.
Advertisements

Warsztaty psychologiczne
"Jak skutecznie zatrudniać i ukierunkować pracowników w przedsiębiorstwie !" … By Rafał Rejzerewicz.
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Zarządzanie transakcyjne czy przywództwo transformacyjne?
JAK SOBIE RADZIĆ Z PRZEMOCĄ?
Analiza przeprowadzonej ankiety na temat.
Stop cyberprzemocy!!! Informacje dla rodziców
AUTOPREZENTACJA.
Jak mierzyć efektywność realizacji procesu
Wartość …. Oznacza że, coś jest cenne i godne pożądania oraz co stanowi (albo być powinno) przedmiot szczególnej troski oraz cel ludzkich dążeń, a także.
Publikacja została sfinansowana ze środków pochodzących z darowizny Departamentu Stanu USA. Zawarte w niej opinie, stwierdzenia i konkluzje wyrażają przekonania.
Trzy główne wymiary etyki chrześcijańskiej to:
Skuteczne zachowania na rynku pracy
Wybierając zawód, musisz wziąć pod uwagę zarówno swoje zainteresowania, wartości, umiejętności, jak i informacje o różnych zawodach.
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Opracowanie: Danuta Turłaj doradca metodyczny ds
Pierwsza strona Anna Lewicka-Strzałecka Instytut Filozofii i Socjologii PAN Etyczne problemy społeczeństwa kredytu na przykładzie instytucji upadłości.
Skąd pochodzą zasady moralne?
Dlaczego fizyka jest taka trudna?
Prowadzenie spotkań Przygotowanie agendy.
praktyczne, prowadzone z zachowaniem obiektywizmu i etycznego podejścia, okresowe badanie oceniające postęp na drodze do osiągania ustalonych rezultatów.
MYŚLI O CIERPIENIU.
                 "Jesteśmy zdolni do wielkich rzeczy jeżeli nie pozwolimy by pokonał nas lęk przed własną słabością" Jan Paweł II.
Przedsiębiorczość – moda, konieczność, czy wyzwanie
Asertywność czyli jak żyć z ludźmi Autor: Elżbieta Bowdur.
„Szkoła wspomaga wychowanie” debata uczniów szkół ponadgimnazjalnych
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
MOTYWACJA - OSIĄGANIE SUKCESU W PRACY
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
O korzeniach i skrzydłach…
PRAWA człowieka zaczynają się od praw dziecka Janusz Korczak
jaka jest różnica między marzycielem a przedsiębiorcą
Wartości moralne, etyczne i religijne w średniowieczu.
w praktyce pedagogicznej
Debata pracowników szkoły
istotne cechy kryterium:
Jak osiągnąć sukces?! Jak osiągnąć dobry wynik ze sprawdzianu, testu?! Na przykładzie małej szkoły wiejskiej, której wyszło!!!
 Osoby w mojej grupie są dla mnie bardzo ważne, poprzez rozmowę z nimi staram się ich poznać i stwierdzić ich samopoczucie aby potem móc określić.
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
,,Filozofia pozytywnego myślenia’’
Umiejętność obserwacji.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
KOCHAĆ TO ZNACZY WYMAGAĆ - WYCHOWUJ MĄDRZE
mgr Justyna Dziubak - Sobiechowska
To fundamentalny element procesu naprowadzającego ludzi w stronę zachowań i działań najbardziej odpowiednich w danej sytuacji.
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? Projekt: Jan Tomasz Borkowski; Jakub Kowalik.
Stanisława Ossowska Duchowość w działaniu Otwarte Spotkania Czwartkowe – Nadarzyn, 1 września 2005.
KIEROWANIE WŁASNYM ROZWOJEM – WARUNEK SUKCESU ŻYCIOWEGO
Co to jest wolontariat? ?.
Co to jest WOLONTARIAT?.
KULTURA I ETYKA W PRACY BIUROWEJ
8 zasad postępowania lidera
Jak Poznać co jest dobre?
APEL TWOJEGO DZIECKA. NN ie psuj mnie, dając mi wszystko, o co cię proszę. Niektórymi prośbami wystawiam cię jedynie na próbę.  Nie psuj mnie, …wystawiam.
MOTYWACJA DROGĄ DO SUKCESU
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku PREZENTACJA Z DORADZTWA ZAWODOWEGO,, FILOZOFIA POZYTYWNEGO MYŚLENIA ’’
Etyka Patrycja Zalewska.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Czy warto uczyć się języków obcych?. Wprowadzenie. Bardzo wielu uczniom nauka kojarzy się z przymusem oraz koniecznością. W ten sposób traktują oni również.
Jak rozwiązywać problemy kryzysu dojrzewania dr Genowefa Janczewska-Korczagin.
Nurty zarządzania – Szkoła stosunków miedzyludzkich.
Profiler™ Podstawowe informacje Dr Paweł Wójcik Sylwia Pawłowska Sierpień 2016.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
PRZEKONANIA KOBIET DOSWIADCZAJĄCYCH PRZEMOCY
Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym
Zapis prezentacji:

Kompetencje Moralne Wszystko to co w życiu ważne Nikt nie ma obowiązku być wielkim człowiekiem. To już bardzo ładnie gdy się jest człowiekiem.„ A. Camus

Czym są kompetencje moralne? moralność to szczególny rodzaj inteligencji polegający na umiejętności odróżniania dobra od zła i na podążaniu za dobrem. To gotowość i wysiłek aby dobrze postępować, ale przede wszystkim samo dobre postępowanie. To coś co powoduje, że jeden człowiek wydaje się bardziej ludzki i doskonalszy od drugiego i bez czego bylibyśmy słusznie oceniani jako nieludzcy. To umiejętność odróżniania zachowań, które nas rozwijają i cieszą, od zachowań, przez które krzywdzimy siebie i innych.

Człowiek pozbawiony moralności czyni zwykle to, co łatwiejsze, chociaż szkodliwe, a nie to, co wartościowsze i mądrzejsze. Postępuje tak dlatego, że łatwiej mu czynić zło niż dobro. Moralność, to "duchowa mądrość" trudnej sztuki asertywności, szacunku dla siebie i innych oraz dawania przykładu swoim zachowaniem. Tak jak GPS pozwala kierowcy nie zmylić drogi nawet w trudnym terenie, tak moralność, inteligencja moralna nie pozwala człowiekowi zagubić się w życiowych wyborach. Postępowanie zgodnie z nią przynosi osobistą satysfakcję i wcześniej, czy później sukces w każdej aktywności

Sprawdzian Kompetencji Moralnych Do prezentacji dołączony jest „sprawdzian kompetencji moralnych” odnosi się on do 10 sfer, które można uznać za wskaźniki moralnego postępowania Postępowanie w zgodzie z zasadami, wartościami i przekonaniami. Mówienie prawdy. Obrona tego co słuszne. Dotrzymywanie obietnic. Ponoszenie odpowiedzialności za swoje wybory. Przyznawanie się do błędów i niepowodzeń. Pomaganie innym. Czynna troska o innych. Umiejętność wybaczania sobie własnych błędów. Umiejętność wybaczania błędów innym

Sprawdź się ! I przejdź do dalszej części prezentacji

najwyższy ogólny wynik (suma ogólna) jaki mogli uzyskać, to 100 najwyższy ogólny wynik (suma ogólna) jaki mogli uzyskać, to 100. Oznaczałby on, że każdemu z 40 stwierdzeń przyznali sobie maksymalną ilość punktów, czyli 5. Świadczyłoby to, że uważają się za osobę, która posiada wszystkie 10 ocenianych kompetencji w pełnym wymiarze. W związku z tym, że nikt nie jest tak doskonały, wynik tak świadczy raczej o problemach z uświadomieniem sobie swoich słabych stron niż o obiektywnej ocenie. Wynik najniższy to 20. Taki lub zbliżony, odzwierciedla raczej nadmierny samokrytycyzm, niż brak jakichkolwiek kompetencji moralnych. Wyniki Sprawdzianu Kompetencji Moralnych sytuują się zazwyczaj na średnim poziomie między 60 a 70.

WYNIK OCENA 90 – 100- bardzo wysoka 80 – 89- wysoka 60 – 79 - przeciętna 40 – 59 - niska 20 – 39 - bardzo niska

ODPOWIEDZIALNOŚĆ Ponoszenie odpowiedzialności za swoje decyzje, to zgoda na ponoszenie konsekwencji wszystkich swoich czynów, zarówno tych oczekiwanych, jak i niespodziewanych Przyznawanie się do błędów pozwala unikać sytuacji, w których za nasze błędy będzie odpowiadał ktoś inny, pomaga w szukaniu nowych rozwiązań i przyczynia się do osobistego rozwoju. Wpływa raczej korzystnie na naszą reputację niż jej szkodzi. Do błędów i pomyłek wart się przyznawać nie tylko ze względów etycznych, lecz również praktycznych. Ukrywanie ich pochłania wiele czasu i energii, a w dodatku najczęściej pogarsza sytuację

Warto pamiętać, że choć przyznanie się do błędów jest ważne, to nie można go traktować jako "przyzwolenia". Nie zwalnia ono z odpowiedzialności za skutki pomyłek ani nie naprawia ich w jakiś magiczny sposób. Pomaganie innym, to niesienie pomocy w celu polepszenia sytuacji drugiej osoby, to reagowanie na potrzeby innych ze współczuciem i życzliwością Na marginesie warto wspomnieć, że osoby życzliwe innym - zostało to naukowo potwierdzone - zwykle żyją dłużej niż ludzie egoistyczni, skupieni jedynie na sobie i własnych potrzebach

EMPATIA Troska o innych, to umiejętność spojrzenia na problemy z punktu widzenia drugiej osoby, to praktyczne wspieranie ich osobistych dążeń, szanowanie nadziei i marzeń, pomaganie w ich realizacji

WYBACZANIE Wybaczanie sobie własnych błędów nie jest próbą usprawiedliwiania niewłaściwych zachowań. Chodzi przede wszystkim o to, żeby wziąć odpowiedzialność za to co się zrobiło i postanowić, że w przyszłości postąpi się lepiej. Trzeba jednak wyzbyć się negatywnych myśli zaprzątających głowę, kiedy zawiedliśmy sami siebie. Rozmyślając o swoich frustracjach, niepokojach i poczuciu winy, nie pozostawiamy miejsca na wyciągnięcie wniosku z dokonanych złych wyborów. Jeśli sobie nie wybaczymy, będziemy tkwić w miejscu, pozbawiając się nowych doświadczeń i możliwości

Wybaczanie błędów innym nie oznacza akceptacji ich niewłaściwego postępowania, nie zwalnia od odpowiedzialności za nie. Jest jednak zamknięciem pewnego rozdziału i udzieleniem kredytu zaufania. Polega na patrzeniu na te osoby nie z perspektywy tego ci było, ale tego co być może. Jest daniem szansy zmiany na lepsze.

podsumowanie Poznałeś wartości, którymi powinien kierować się w swoim życiu każdy człowiek, spróbowałeś ocenić obiektywnie samego siebie ! Przemyśl czy jest coś co chcesz zmienić w sobie? W swoim otoczeniu? coś poprawić aby żyło się wszystkim lepiej? Przygotowała: mgr M. Paczkowska