Kompetencje Moralne Wszystko to co w życiu ważne Nikt nie ma obowiązku być wielkim człowiekiem. To już bardzo ładnie gdy się jest człowiekiem.„ A. Camus
Czym są kompetencje moralne? moralność to szczególny rodzaj inteligencji polegający na umiejętności odróżniania dobra od zła i na podążaniu za dobrem. To gotowość i wysiłek aby dobrze postępować, ale przede wszystkim samo dobre postępowanie. To coś co powoduje, że jeden człowiek wydaje się bardziej ludzki i doskonalszy od drugiego i bez czego bylibyśmy słusznie oceniani jako nieludzcy. To umiejętność odróżniania zachowań, które nas rozwijają i cieszą, od zachowań, przez które krzywdzimy siebie i innych.
Człowiek pozbawiony moralności czyni zwykle to, co łatwiejsze, chociaż szkodliwe, a nie to, co wartościowsze i mądrzejsze. Postępuje tak dlatego, że łatwiej mu czynić zło niż dobro. Moralność, to "duchowa mądrość" trudnej sztuki asertywności, szacunku dla siebie i innych oraz dawania przykładu swoim zachowaniem. Tak jak GPS pozwala kierowcy nie zmylić drogi nawet w trudnym terenie, tak moralność, inteligencja moralna nie pozwala człowiekowi zagubić się w życiowych wyborach. Postępowanie zgodnie z nią przynosi osobistą satysfakcję i wcześniej, czy później sukces w każdej aktywności
Sprawdzian Kompetencji Moralnych Do prezentacji dołączony jest „sprawdzian kompetencji moralnych” odnosi się on do 10 sfer, które można uznać za wskaźniki moralnego postępowania Postępowanie w zgodzie z zasadami, wartościami i przekonaniami. Mówienie prawdy. Obrona tego co słuszne. Dotrzymywanie obietnic. Ponoszenie odpowiedzialności za swoje wybory. Przyznawanie się do błędów i niepowodzeń. Pomaganie innym. Czynna troska o innych. Umiejętność wybaczania sobie własnych błędów. Umiejętność wybaczania błędów innym
Sprawdź się ! I przejdź do dalszej części prezentacji
najwyższy ogólny wynik (suma ogólna) jaki mogli uzyskać, to 100 najwyższy ogólny wynik (suma ogólna) jaki mogli uzyskać, to 100. Oznaczałby on, że każdemu z 40 stwierdzeń przyznali sobie maksymalną ilość punktów, czyli 5. Świadczyłoby to, że uważają się za osobę, która posiada wszystkie 10 ocenianych kompetencji w pełnym wymiarze. W związku z tym, że nikt nie jest tak doskonały, wynik tak świadczy raczej o problemach z uświadomieniem sobie swoich słabych stron niż o obiektywnej ocenie. Wynik najniższy to 20. Taki lub zbliżony, odzwierciedla raczej nadmierny samokrytycyzm, niż brak jakichkolwiek kompetencji moralnych. Wyniki Sprawdzianu Kompetencji Moralnych sytuują się zazwyczaj na średnim poziomie między 60 a 70.
WYNIK OCENA 90 – 100- bardzo wysoka 80 – 89- wysoka 60 – 79 - przeciętna 40 – 59 - niska 20 – 39 - bardzo niska
ODPOWIEDZIALNOŚĆ Ponoszenie odpowiedzialności za swoje decyzje, to zgoda na ponoszenie konsekwencji wszystkich swoich czynów, zarówno tych oczekiwanych, jak i niespodziewanych Przyznawanie się do błędów pozwala unikać sytuacji, w których za nasze błędy będzie odpowiadał ktoś inny, pomaga w szukaniu nowych rozwiązań i przyczynia się do osobistego rozwoju. Wpływa raczej korzystnie na naszą reputację niż jej szkodzi. Do błędów i pomyłek wart się przyznawać nie tylko ze względów etycznych, lecz również praktycznych. Ukrywanie ich pochłania wiele czasu i energii, a w dodatku najczęściej pogarsza sytuację
Warto pamiętać, że choć przyznanie się do błędów jest ważne, to nie można go traktować jako "przyzwolenia". Nie zwalnia ono z odpowiedzialności za skutki pomyłek ani nie naprawia ich w jakiś magiczny sposób. Pomaganie innym, to niesienie pomocy w celu polepszenia sytuacji drugiej osoby, to reagowanie na potrzeby innych ze współczuciem i życzliwością Na marginesie warto wspomnieć, że osoby życzliwe innym - zostało to naukowo potwierdzone - zwykle żyją dłużej niż ludzie egoistyczni, skupieni jedynie na sobie i własnych potrzebach
EMPATIA Troska o innych, to umiejętność spojrzenia na problemy z punktu widzenia drugiej osoby, to praktyczne wspieranie ich osobistych dążeń, szanowanie nadziei i marzeń, pomaganie w ich realizacji
WYBACZANIE Wybaczanie sobie własnych błędów nie jest próbą usprawiedliwiania niewłaściwych zachowań. Chodzi przede wszystkim o to, żeby wziąć odpowiedzialność za to co się zrobiło i postanowić, że w przyszłości postąpi się lepiej. Trzeba jednak wyzbyć się negatywnych myśli zaprzątających głowę, kiedy zawiedliśmy sami siebie. Rozmyślając o swoich frustracjach, niepokojach i poczuciu winy, nie pozostawiamy miejsca na wyciągnięcie wniosku z dokonanych złych wyborów. Jeśli sobie nie wybaczymy, będziemy tkwić w miejscu, pozbawiając się nowych doświadczeń i możliwości
Wybaczanie błędów innym nie oznacza akceptacji ich niewłaściwego postępowania, nie zwalnia od odpowiedzialności za nie. Jest jednak zamknięciem pewnego rozdziału i udzieleniem kredytu zaufania. Polega na patrzeniu na te osoby nie z perspektywy tego ci było, ale tego co być może. Jest daniem szansy zmiany na lepsze.
podsumowanie Poznałeś wartości, którymi powinien kierować się w swoim życiu każdy człowiek, spróbowałeś ocenić obiektywnie samego siebie ! Przemyśl czy jest coś co chcesz zmienić w sobie? W swoim otoczeniu? coś poprawić aby żyło się wszystkim lepiej? Przygotowała: mgr M. Paczkowska