Historia i typy rowerów http://www.wrower.pl/historia/index.html
Legendarne początki
Pomysł Leonardo da Vinci ur. 15 kwietnia 1452 - zm. 2 maja 1519 Czy aby na pewno Leonardo wykonał cały rysunek? Może ktoś rysunek Leonarda uzupełnił? W każdym razie rysunek Leonarda nie miał wpływu na historię roweru. Pomysł Leonardo da Vinci ur. 15 kwietnia 1452 - zm. 2 maja 1519
Witraż z kościoła Saint-Gilles w miejscowości Stoke Poges w Anglii Witraż wykonano w XVII w. we Włoszech.
We Francji w 1891 r. dziennikarz Louis Baudry de Saunier wymyślił postać hrabiego de Sivrac, który miał skonstruować pierwszą maszynę do biegania. Le célérifère est un canular fomenté en 1891 par le journaliste français Louis Baudry de Saunier, spécialiste de la locomotion terrestre. Il s’agit d’une « machine à courir » prétendument inventée en 1790 par un certain comte Mede de Sivrac, et qui ressemble à la draisienne, laquelle a été (réellement) inventée 27 ans plus tard par un Allemand. Le comte de Sivrac n’a jamais existé. (fr.wikipedia.org ) Był nacjonalistą i nie mógł znieść myśli, że przedstawiciel innego narodu wyprzedził Francuzów w jakiejś dziedzinie.
Zaczyna się prawdziwa historia
Pomysłodawca wywodził się z Badenii Karl Friedrich Christian Ludwig, baron Drais von Sauerbronn, czyli po prostu Karl Drais (1785-1851)
Dane techniczne wynalazku Karla Draisa Zastosowanie obrotowego widelca przedniego, połączonego z kierownicą, umożliwiającego skręcanie bez konieczności zsiadania z pojazdu. Uruchamiany linką hamulec. Siodełko z regulacją wysokości. Drezyna ważyła początkowo ok. 45 kg i pozwalała osiągnąć prędkość ok. 10m/h. W następnych modelach udało się zmniejszyć wagę do ok. 20 kg, dzięki czemu prędkość wzrosła do ok. 15 km/h.
1816 R. Laufsmachine, dandy horse, draisienne
Pierwszy bicykl umożliwiający jazdę bez dotykania nogami ziemi zbudował w 1839 szkocki kowal z Courthill Kirkpatrick Macmillan. W 1842 przejechał nim 229 km
Pierre Lallement (1843-1891) Próbował zrobić majątek w Stanach Zjednoczonych na pomyśle wykradzionym Pierrowie Micheau, u którego w Paryżu przez pewien czas pracował. Amerykański dokument patentowy na welocyped wystawiony na Pierre’a Lallement
Pierre Michaux (1813-1883)
Pierwszy wyścig rowerowy – 1868. Dystans - 2 km zwyciężył. 1869 - pierwszy wyścig szosowy. Trasa: Paryż – Rouen Dystans – 133,5 km Czas przejazdu – 10 godzin i 25 minut. Wygrał James Moore James Moore Pierwszy wyścig rowerowy – 1868. Dystans - 2 km zwyciężył.
W 1870 r. bicykl - James Starley (1831- 1881).
Wejście na bicykl już było sztuką.
Ale wyścigi były pasjonujące
James Starley na swoim trójkołowym "Salvo„, do którego został zamontowany dyferencjał (1877). James Starley pracował nad innymi modelami, także z napędem łancuchowym.
Łańcuch - 1879 r. Anglik Harry John Lawson skonstruował rower z napędem na tylne koło, przekazywanym za pomocą łańcucha.
Pojawia się nazwa „rover”. John Starley zmienił konstrukcję ramy tak, aby była w kształcie czworokąta. W 1885 r. w rozpoczął produkcję pojazdu pod nazwą "Rover", która przyjęła się w Polsce na określenie tego typu pojazdu. rove - znaczy po angielsku „wędrować, wałęsać, włóczyć się”.
Rover John’a Starley’a
Wentyl – Francuzi: Edouarde i Andre Michalin W 1888 r. pochodzący z Belfastu, weterynarz John Dunlop, wprowadził pneumatyczne ogumienie, zamiast dotychczas stosowanych gum pełnych. Ogumienie Wentyl – Francuzi: Edouarde i Andre Michalin
Rowerowe boom
Pierwsza przerzutka W 1902 r Pierwsza przerzutka W 1902 r. James Archer oraz Henry Sturmey stworzyli przekładnię, umożliwiającą zmianę biegów podczas jazdy.
Nowe rodzaje rowerów
Historia i typy rowerów http://www.wrower.pl/historia/index.html WWW.OLDBIKE.EU
Badenia
Widelec przedni