TYP NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI A RODZAJE WSPARCIA W PROCESIE EDUKACJI dr Agnieszka Kumaniecka-Wiśniewska ISNS Uniwersytet Warszawski
2 Pojęcie niepełnosprawny jest na tyle obszerne, że nie oddaje specyfiki dysfunkcji
3 Metodologia badania W badaniu przyjęto metodologię wg. Normana K.Denizna Kariery biograficzne zostały potraktowane jako studium przypadku, które ma zwracać uwagę na to, czego szczególnego można się dowiedzieć na temat danego przypadku Studia biograficzne mogą przybierać formy, które często się przenikają. Badanie narracji na temat jednej historii życia i zebranie historii życiowych grupowanych wokół wspólnych tematów
Zakres analizy 7 historii życiowych osób niepełnosprawnych ruchowo 4 Zakres analizy W badaniu przyjęto metodologię wg. Normana K.Denizna 7 historii życiowych osób niepełnosprawnych ruchowo 7 historii życiowych osób niewidomych i niedowidzących 3 historie życiowych niedosłyszących i głuchoniemych
Wsparcie niepełnosprawnych przez kolegów z uczelni 5 Wsparcie niepełnosprawnych przez kolegów z uczelni Dysfunkcja Rodzaj wsparcia Nie korzystanie z pomocy Pożyczanie notatek (pomoc związana z nieobecnością na zajęciach z powodu zwiększonej męczliwości) Osoby niepełnosprawne ruchowo poruszające się samodzielnie i o kulach Osoby niepełnosprawne ruchowo poruszające się na wózku, posługujące się kończynami górnymi Pomoc w pokonywaniu przeszkód architektonicznych
Wsparcie niepełnosprawnych przez kolegów z uczelni 6 Wsparcie niepełnosprawnych przez kolegów z uczelni Dysfunkcja Rodzaj wsparcia Pożyczanie notatek Kopiowanie notatek i tekstów Pomoc w bibliotece Wsparcie przy pisani na komputerze Pomoc w pokonywaniu przeszkód architektonicznych Wsparcie logistyczne Wsparcie przy posiłkach Wsparcie w czynnościach higienicznych Osoby niepełnosprawne ruchowo poruszające się na wózku z porażeniem czterokończynowym
Wsparcie niepełnosprawnych a dysfunkcja 7 Wsparcie niepełnosprawnych a dysfunkcja Rodzaj wsparcia zależy od rodzaju dysfunkcji Pomoc osobom niepełnosprawnym wiąże się z różnymi sposobami działania, może polegać na zwykłej uczynności, która nie wymaga szczególnego zaangażowania lub na poświęceniu czasu przy pełnym zaangażowaniu emocjonalnym i poczuciu odpowiedzialności za drugiego człowieka
dr Agnieszka Kumaniecka-Wiśniewska Dziękuję za uwagę dr Agnieszka Kumaniecka-Wiśniewska