TYP NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI A RODZAJE WSPARCIA W PROCESIE EDUKACJI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kształcenie specjalne
Advertisements

Poradnik dla wyższych uczelni
regulaminów uczelni wyższych pod kątem dostosowania ich zapisów
10 lat działalności Biura ds. Osób Niepełnosprawnych – bliżej Europy w obszarze równości szans.
Likwidacja barier funkcjonalnych jako alternatywa wobec umieszczania osób niepełnosprawnych w Domach Pomocy Społecznej.
I Internetowa baza dostępności architektonicznej NIEPEŁNOSPRAWNIK PO WARSZAWIE Współpraca między Fundacją TUS a władzami Dzielnicy Śródmieście.
Punkt Informacyjno – Konsultacyjny dla studentów niepełnosprawnych
Zgodnie z definicją sformułowaną przez Światową Organizację Zdrowia (WHO): Osoba niepełnosprawna to osoba, u której istotne uszkodzenia i obniżenie sprawności.
Osoby niepełnosprawne fizycznie
Krokodyle z przedmieścia
Informacja o sposobie dostosowania warunków i form przeprowadzania sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego do potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
KONFERENCJA „PEŁNOSPRAWNY STUDENT”
Projekt Integracja dla samodzielności współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Przygotowanie do założenia rodziny jako istotny cel kształcenia osób niepełnosprawnych Joanna Pękala.
Kodeks 2.0 Zespół Szkół im. Aleksandra Fredry w Odrzykoniu.
Sposoby dostosowania warunków i form sprawdzianu (egzaminu)
Uniwersytet Medyczny w Lublinie
w kategorii obiekty użyteczności publicznej
Certyfikat Obiektu Przyjaznego Osobom Niepełnosprawnym 2012 rok.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
CZAS WOLNY DZIECKA.
Program pilotażowy Aktywny samorząd. OBSZARY WSPARCIA A oprzyrządowanie samochodu B1 specjalistyczny sprzęt komputerowy B2 urządzenie lektorskie B3 urządzenie.
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Szymanowie
ZAJĘCIA MUZYCZNO – RUCHOWE DLA DZIECI.
SZKOŁA GIMNAZJUM NR 8 BYTOM
Udział szkoły w programie Szkoła z klasą 2.0, prowadzonym przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą pod honorowym patronatem Ministra Edukacji.
Polityka wsparcia – kierunki zmian legislacyjnych Rafał Bakalarczyk Instytut Polityki Społecznej, Uniwersytet Warszawski Warszawa, Patronat.
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Witamy w Szkole Podstawowej nr 50 im.Św. Jadwigi Królowej Polski w Białymstoku „Szkole bliskiej każdemu dziecku”
POTRZEBY OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
W bibliotece SP 2.0 (SP 20).  TIK-Technologia Informacyjno Komunikacyjna  Kiedy korzystamy z TIK?  Z TIK korzystamy na lekcjach i prywatnie w domu-korzystając.
mgr Justyna Dziubak - Sobiechowska
Pełnosprawny Student VIII
Projekt pochylni dla osób niepełnosprawnych
Stowarzyszenie na rzecz równego dostępu do kształcenia "Twoje nowe możliwości" Orzeczenie o stopniu niepełnosprawności a specjalne potrzeby.
Dostępność dla wszystkich, a klient z niepełnosprawnością.
Dostosowanie warunków i form przeprowadzania w roku szk
„Mój (NIE) pełnosprawny brat”
Jakość kształcenia, a potrzeby osób z niepełnosprawnościami Monika Szpringer Robert Dutkiewicz.
Piękne umysły jako kapitał społeczny. Przemiany w edukacji i rewolucja w środkach komunikowania się Edukacja jako kluczowe zadanie w społeczeństwie informacyjnym.
‘’BĄDŹ BEZPIECZNY NA DRODZE”
Kluczowe elementy przestrzeni turystycznej
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
NIEPEŁNOSAPRAWNOŚCIĄ
LOGO SZKOŁA PODSTAWOWA nr 11 SZKOLNY KODEKS 2.0. Click to edit Master text styles LOGO 1. Ucz i ucz się z TIK. KODEKS 2.0 Wykorzystujemy komputery na.
Szkoła Podstawowa nr 146 im. Janusza Korczaka w Warszawie.
„Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie’’
Nowoczesna biblioteka multimedialna szansą wyrównania szans dla niepełnosprawnych. Materiał przygotowany na XVIII Konferencję Informatyka w Szkole, przez.
INTEGRACJA – „WSPÓLNIE POZNAJEMY ŚWIAT”
PORUSZANIE SIĘ PIESZYCH NA DROGACH.
UCZELNIA PRZYJAZNA NIEPEŁNOSPRAWNYM Wsparcie studentów niepełnosprawnych Katowice, 10 października 2015.
Projekty ogólnomiejskie: realizowane i planowane do realizacji Katowice,
Pełnosprawny Student IX Kraków, 3 listopada 2015 r. ASYSTENT DLA STUDENTÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI.
Pełnosprawny Student IX Kraków, 3 listopada 2015 r. DR MARIA GORCZYŃSKA PEŁNOMOCNIK REKTORA UNIWERSYTETU EKONOMICZNEGO W KATOWICACH DS. OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH.
Fundusze europejskie bez barier- (p)dostęp dla wszystkich
Impact Factor wskaźnik oddziaływania czasopisma Informacje o wskaźniku Impact Factor (IF) dla czasopism naukowych opracowywane są przez Thomson Reuters.
Niepełnosprawność Władysław Sanocki „Człowiek niepełnosprawny jest pełnoprawnym członkiem ludzkiej wspólnoty”. Anna Zygmańska Grażyna Korczak Hanna Gleńska.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Projekt: Elastyczne formy zatrudnienia – szansa na integrację zawodową niepełnosprawnej młodzieży Realizacja projektu: Projekt finansowany z.
III EDYCJA. ZADANIA DO WYBORU NA ROK SZKOLNY 2015/2016.
Zmienia życie, otwiera umysły. * Projekty: * Socrates – Comenius Projekt Rozwoju Szkół * Comenius Partnerskie Projekty Szkół oraz.
Medycznie czy społecznie? Małgorzata Perdeus-Białek Moffin.
Wsparcie osób niepełnosprawnych ruchowo na rynku pracy II
„Aktywizacja zawodowa osób niepełnosprawnych”
Sposoby dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty i egzaminu gimnazjalnego Opracowane na podstawie Komunikatu dyrektora Centralnej.
DOSTOSOWANIE WARUNKÓW EGZAMINACYJNYCH DO INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIÓW rok szkolny 2018/2019.
Punkt Informacyjno – Konsultacyjny dla studentów niepełnosprawnych
Zapis prezentacji:

TYP NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI A RODZAJE WSPARCIA W PROCESIE EDUKACJI dr Agnieszka Kumaniecka-Wiśniewska ISNS Uniwersytet Warszawski

2 Pojęcie niepełnosprawny jest na tyle obszerne, że nie oddaje specyfiki dysfunkcji

3 Metodologia badania W badaniu przyjęto metodologię wg. Normana K.Denizna Kariery biograficzne zostały potraktowane jako studium przypadku, które ma zwracać uwagę na to, czego szczególnego można się dowiedzieć na temat danego przypadku Studia biograficzne mogą przybierać formy, które często się przenikają. Badanie narracji na temat jednej historii życia i zebranie historii życiowych grupowanych wokół wspólnych tematów

Zakres analizy 7 historii życiowych osób niepełnosprawnych ruchowo 4 Zakres analizy W badaniu przyjęto metodologię wg. Normana K.Denizna 7 historii życiowych osób niepełnosprawnych ruchowo 7 historii życiowych osób niewidomych i niedowidzących 3 historie życiowych niedosłyszących i głuchoniemych

Wsparcie niepełnosprawnych przez kolegów z uczelni 5 Wsparcie niepełnosprawnych przez kolegów z uczelni Dysfunkcja Rodzaj wsparcia Nie korzystanie z pomocy Pożyczanie notatek (pomoc związana z nieobecnością na zajęciach z powodu zwiększonej męczliwości) Osoby niepełnosprawne ruchowo poruszające się samodzielnie i o kulach Osoby niepełnosprawne ruchowo poruszające się na wózku, posługujące się kończynami górnymi Pomoc w pokonywaniu przeszkód architektonicznych

Wsparcie niepełnosprawnych przez kolegów z uczelni 6 Wsparcie niepełnosprawnych przez kolegów z uczelni Dysfunkcja Rodzaj wsparcia Pożyczanie notatek Kopiowanie notatek i tekstów Pomoc w bibliotece Wsparcie przy pisani na komputerze Pomoc w pokonywaniu przeszkód architektonicznych Wsparcie logistyczne Wsparcie przy posiłkach Wsparcie w czynnościach higienicznych Osoby niepełnosprawne ruchowo poruszające się na wózku z porażeniem czterokończynowym

Wsparcie niepełnosprawnych a dysfunkcja 7 Wsparcie niepełnosprawnych a dysfunkcja Rodzaj wsparcia zależy od rodzaju dysfunkcji Pomoc osobom niepełnosprawnym wiąże się z różnymi sposobami działania, może polegać na zwykłej uczynności, która nie wymaga szczególnego zaangażowania lub na poświęceniu czasu przy pełnym zaangażowaniu emocjonalnym i poczuciu odpowiedzialności za drugiego człowieka

dr Agnieszka Kumaniecka-Wiśniewska Dziękuję za uwagę dr Agnieszka Kumaniecka-Wiśniewska