PROJEKTOWANIE SYSTEMÓW transportu wewnętrznego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZARZĄDZANIE ZAPASAMI.
Advertisements

SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Dr inż. Jan BERKAN pok. ST PPTOK Projektowanie Procesów Technologicznych Obróbki Skrawaniem Koszty własne wytwarzania Dr.
Zarządzanie logistyczne
TECHNOLOGIA MAGAZYNOWANIA
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
STRATEGIA LOKALIZACJI zarządzanie produkcją
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
Ryszard Kościelny Eksploatacja żurawi przenośnych w logistycznej sieci dystrybucji - zagadnienia wybrane Słowo wstępne: jawnym celem prezentacji.
KOSZTY PRODUKCJI BUDOWLANEJ
Klasyfikacja procesów
6. MRPII / ERP przeznaczenie i korzyści.
Zarządzanie procesami transportowo-logistycznymi
5. Problemy lokalizacji w projektowaniu międzynarodowych struktur logistycznych – przegląd metod i technik.
PRZEPISY PRAWA BUDOWLANEGO
Projekt 2009 Technik spedytor.
Zarządzanie projektami
ALGORYTMY OPTYMALIZACJI
Opracował: Ireneusz Pietruszka, sierpien 2011
AECHITEKTURA OBIEKTÓW TECHNICZNYCH
Zadania gospodarki smarowniczej w przedsiębiorstwie przemysłowym
PREZENTACJA ŚCIĄGNIĘTA ZE STRONY www. zygmunt. legutko. edu
Oprogramowanie do zarządzania produkcją Systemy Zarządzania Produkcją - symulacje procesów wytwórczych By produkowało się lepiej. Wszystkim!
Technika przepływu materiałów i magazynowania
T52 Automatyzacja transportu wewnętrznego
Konferencja Gospodarka odpadami w gminie - dokąd zmierzamy
Planowanie przepływów materiałów
INFORMACJA MARKETINGOWA
KIEROWCA-OPERATOR WÓZKÓW JEZDNIOWYCH NAPĘDZANYCH
Architektura obiektów technicznych
Operacyjne sterowanie produkcją
Model łańcucha wartości
Planowanie i organizacja produkcji
Recykling wybranych grup odpadów - projekt
Ocena projektów inwestycyjnych
Systemy informatyczne wprowadzenie
Pojęcie sterowania przepływem produkcji
Uniwersytet Gdański, Wydział Zarządzania
Wykład 3 Dr Agnieszka Tubis.
SYSTEM KANBAN.
Politechnika Śląska w Gliwicach Wydział Organizacji i Zarządzania Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwem i Organizacji Produkcji Kierownik Katedry: prof.
Przygotowanie produkcji
KATEDRA INFORMACJI LOGISTYCZNEJ I INFORMATYKI PROJEKTOWANIE PROCESÓW mgr inż. Adam Koliński Ćwiczenia 2.
LOGISTYKA PRODUKCJI 2009/2010.
Przedmiotem logistyki produkcji jest
GOSPODARKA MAGAZYNOWA
POJEMNIKI TRANSPORTOWO - MAGAZYNOWE
System wymiarowy opakowań
Systemy logistyczne System – (gr. σύστημα systema – rzecz złożona) - obiekt fizyczny lub abstrakcyjny, w którym można wyróżnić wzajemnie powiązane dla.
Fizyczna dystrybucja.
Ćwiczenie 2 Planowanie zapotrzebowania materiałowego
Temat PROJEKTOWANIE ELEMENTÓW SYSTEMU TRANSPORTU WEWNĘTRZNEGO Cz. II.
Proces produkcyjny i technologiczny
Zagadnienia transportowe Katedra Ekonomiki i Funkcjonowania Przedsiębiorstw Transportowych.
Katedra Ekonomiki i Funkcjonowania Przedsiębiorstw Transportowych
systemy logistyczne 2 M.Stanisławski
Systemy logistyczne 2 M. Stanisławski
ZAPASY W ZARZĄDZANIU PRODUKCJĄ - UJĘCIE LOGISTYCZNE
Formowanie jednostki ładunkowej
Dokumentacja magazynowa
Zarządzanie produkcją – różne określenia
LOGISTYKA KRAJOWA I MIĘDZYNARODOWA
Zarządzanie produkcją – różne określenia
LOGISTYKA Punkt rozdziału.
Zarządzanie Łańcuchem Dostaw
SPEDYCJA LOGISTYKA.
Gospodarka magazynowa
Procesy magazynowo spedycyjne. Pojęcie magazynu Magazynem nazywamy jednostkę organizacyjno – funkcjonalną, która zajmuje się magazynowaniem dóbr materialnych,
Zapis prezentacji:

PROJEKTOWANIE SYSTEMÓW transportu wewnętrznego PIOTR LUBIŃSKI Politechnika Poznańska Wydział Inżynierii Zarządzania ul. Strzelecka 11 pok.312 www.fem.put.poznan.pl Piotr.Lubinski@PUT.Poznan.PL

WIADOMOŚCI WSTĘPNE LITERATURA: Fijałkowski Janusz   Fijałkowski Janusz Transport wewnętrzny w systemach logistycznych Wyd. Politechniki Warszawskiej 2003 (tylko czytelnia – 1 egzemplarz) Polański Alojzy Mechanizacja wewnętrznego transportu PWN W-wa 1978 (Wilda?) Wojciechowski Krystyn Transport wewnątrzzakładowy Wyd. PP 1979

WIADOMOŚCI WSTĘPNE Korzeniowski A., Skrzypek M., Szyszka G. Opakowania w systemach logistycznych Wyd. ILiM 2001   Pr. zbiorowa Zarządzanie gospodarką magazynową Wyd. PWE 1997 Mat. dydaktyczne ILiM Zarządzanie transportem Wyd. ILiM 1994 Rybarczyk R. Środki transportu bliskiego i magazynowania Wyd. PP 2009 (Księgarnie)

WIADOMOŚCI WSTĘPNE Korzeń Zb. Logistyczne systemy transportu bliskiego i magazynowania tom 1 i 2 Wyd. ILiM 1998   Dzieło zbiorowe Poradnik techniczny Mechanik tom IV i V PWT W-wa 1957 (!) Katalogi branżowe (np. PROMAG S.A.)

WIADOMOŚCI WSTĘPNE Transport wewnętrzny – przemieszczanie, pakowanie i magazynowanie materiałów w każdej postaci w obszarze zakładu (VW, MAN?...)   Środki transportu – maszyny i urządzenia techniczne umożliwiające wykonanie czynności transportowych (proste i złożone) Czynności transportowe – przewóz, przeładunek, manipulacja, przenoszenie

WIADOMOŚCI WSTĘPNE Ładunek – określona ilość materiału przeznaczona do transportu i/lub magazynowania Jednostka ładunkowa – ilość ładunku (stałego lub sypkiego) o kształcie nadanym przez opakowanie; ładunek utworzony zazwyczaj z szeregu ładunków mniejszych z zastosowaniem elementów dodatkowych (pojemnik, folia…), traktowany w procesie transportowym jako zwarta całość; cechy jednostek ładunkowych: zabezpieczone przed przypadkowym rozformowaniem, przystosowane do manipulacji i transportu, przystosowane do piętrzenia i składowania, formowane zazwyczaj w oparciu o standardowe opakowania (wymiary)

WIADOMOŚCI WSTĘPNE Warunki sprawności procesu transportowo- magazynowego - przechowywanie u nadawcy - przygotowanie do przewozu - załadunek na środki transportu - przewóz środkiem transportu - przechowywanie w magazynach przejściowych - wyładunek na miejscu przeznaczania - przekazanie odbiorcy - przechowywanie u odbiorcy

WIADOMOŚCI WSTĘPNE Podział ładunków a. ze względu na postać techniczną - bezkształtne - plastyczne - włókniste - roślinne - sproszkowane (pyłowe) - ziarniste - kawałkowe i bryłowe - w sztukach - żywe (np. zwierzęta, kultury bakterii) b. ze względu na miejsce w procesie produkcji: - zaopatrzenie (materiały, surowce, opakowania zbiorcze…) - proces podstawowy (półfabrykaty, dostawy kooperacyjne, odpady…) - dystrybucja (towary handlowe, wyroby gotowe, opakowania…)

WIADOMOŚCI WSTĘPNE Podział opakowań jednostkowych - sztywne (pojemniki, skrzynie, beczki, puszki…) - półsztywne (kosze, tuby, opakowania z tworzyw sztucznych…) - miękkie (worki, bele, folie…)

WIADOMOŚCI WSTĘPNE Zalecane wymiary jednostek ładunkowych - moduł podstawowy 800x1200 mm (wg PN-EN ISO 445:2002) - wymiary opakowań na palecie - pomniejszone o 5% (760x1140 mm) - wymiary środków transportowych i pomieszczeń magazynowych - zwiększone o luz manipulacyjny (zazwyczaj 900x1300 mm) Podstawowe wersje standardowych palet z tworzyw sztucznych - lekkie, tzw. półpalety (800x600 mm) ładowność 100-200kg - normalne (800x 1200 i 1000x1200 mm) ładowność do 1500kg - ciężkie (800x1200 i 1000x1200 mm) wykonane bez zagłębień i brzegów

PROJEKTOWANIE - wstęp Projektowanie systemów transportu wewnętrznego Studium wstępne przedprojektowe jako warunek sukcesu podczas projektowania, realizacji i eksploatacji systemów transportu wewnętrznego. Studium strategiczne dotyczy a. badania dostawców i odbiorców w ujęciu - geograficznym - jakościowym - ilościowym b. rodzaju zaspokajanych potrzeb i związanej z tym jakości usług transportowo-magazynowych c. poziomu inwestycji i związanych z tym nakładów i kosztów Studium funkcjonalne Studium operacyjne

PROJEKTOWANIE - wstęp Projektowanie systemów transportu wewnętrznego Studium funkcjonalne umożliwia zbadanie i określenie A. sytuacji wynikającej z rozmieszczenia dostawców i odbiorców oraz związanych z tym środków transportu i ich kosztów B. szczegółowej listy materiałów przewidzianych do transportu, z określeniem dla każdego materiału: - zasady przyjmowania do zakładu - charakterystyki - procesu przepływu przez zakład - opakowania przemysłowego - opakowania handlowego i konfekcjonowania - składowania i wielkości zapasu - zasady wysyłki z zakładu C. rozmieszczenia punktów nadania i odbioru materiałów wewnątrz zakładu

PROJEKTOWANIE - wstęp Projektowanie systemów transportu wewnętrznego Studium operacyjne polega na dokonaniu wyboru urządzeń i środków transportu oraz ich koordynacji; w ramach tego studium sporządza się kilka koncepcji rozwiązania transportu wewnętrznego uwzględniając m.in.: - drogi dojazdowe i środki transportu zewnętrznego (samochody ciężarowe, wagony kolejowe i ich zestawy…), - środki załadunku na pojazdy i wyładunku z pojazdów, - urządzenia do składowania - budynki i budowle (bramy, rampy…) - sposoby i środki przyjmowania i wysyłania zamówień - metody i środki sterowania transportem wewnętrznym - sposoby i środki obiegu informacji

PROJEKTOWANIE - wstęp Projektowanie systemów transportu wewnętrznego Wybrane warunki racjonalnego projektowania systemu transportu wewnętrznego: - zespół różnorodnych specjalistów (konieczne duże doświadczenie) - uwzględniać zdobycze naukowe i techniczne - wariantowość opracowania (kryteria ilościowe i jakościowe), trud wyboru wariantu - ograniczone zastosowanie algorytmów optymalizacyjnych

Główne kroki projektowania systemu transportu wewnętrznego KROK 1. PROJEKTOWANIE - kroki Główne kroki projektowania systemu transportu wewnętrznego   KROK 1. określenie postaci i rodzaju materiałów przeznaczonych do przemieszczenia, formowanie jednostek transportowych, magazynowych, ładunkowych odpowiedź na pytanie: co? - specjalne zabezpieczenie jednostek ładunkowych, opakowania lub pojemniki - ustalenie sposobu kodowania jednostek ładunkowych lub opakowań (tylko dla systemów automatycznych)

Główne kroki projektowania systemu transportu wewnętrznego KROK2 PROJEKTOWANIE - kroki Główne kroki projektowania systemu transportu wewnętrznego KROK2 opracowanie programu transportu i magazynowania odpowiedź na pytania: co? ile? KROK3  analiza rozkładu natężenia przepływu materiałów na wejściu i na wyjściu oraz ustalenie natężeń miarodajnych odpowiedź na pytania: ile? kiedy?

Główne kroki projektowania systemu transportu wewnętrznego KROK 4 PROJEKTOWANIE - kroki Główne kroki projektowania systemu transportu wewnętrznego KROK 4 rozplanowanie zakładu pod kątem przepływu materiałów ustalenie punktów nadania i odbioru materiałów, analiza ograniczeń budowlanych, obliczenie i ustalenie natężenia przepływu materiałów na poszczególnych trasach transportowych, wstępny dobór środków transportu odpowiedź na pytania: skąd? dokąd? ile? ewentualne założenia do projektowania nietypowych środków transportu

Główne kroki projektowania systemu transportu wewnętrznego KROK 5 PROJEKTOWANIE - kroki Główne kroki projektowania systemu transportu wewnętrznego KROK 5 kształtowanie procesu transportowego z ustaleniem środków transportu i punktów buforowania (składowania), obliczenie czasów trwania operacji w punktach stacjonarnych procesu odpowiedź na pytanie: jak? ustalenia podstawowe dla organizacji transportu wewnętrznego

PROJEKTOWANIE - kroki Główne kroki projektowania systemu transportu wewnętrznego KROK 6 obliczenie czasów trwania cykli transportowych (urządzenia, ludzie), sprawdzenie warunków przepływu, określenie wydajności systemu transportu wewnętrznego

Główne kroki projektowania systemu transportu wewnętrznego KROK 7 PROJEKTOWANIE - kroki Główne kroki projektowania systemu transportu wewnętrznego KROK 7 obliczenie potrzebnej pojemności buforów (magazynów), kształtowanie procesów magazynowych zasady technologii magazynowania projektowanie urządzeń i budynku magazynowego projektowanie organizacji prac magazynowych

Główne kroki projektowania systemu transportu wewnętrznego KROK 8 PROJEKTOWANIE - kroki Główne kroki projektowania systemu transportu wewnętrznego KROK 8 ukształtowanie procesu przepływu informacji i dokumentów wybór lub projektowanie urządzeń dla przepływu informacji i dokumentów KROK 9  projektowanie podsystemu sterowania transportem wewnętrznym  

PROJEKTOWANIE - kroki Główne kroki projektowania systemu transportu wewnętrznego KROK 10 opracowanie instrukcji pracy dla wszystkich stanowisk pracy (stacjonarnych i mobilnych wg lokalnych ustaleń) KROK 11 określenie nakładów oraz kosztów i.. …powrót do punktu 4 - opracowanie wariantów

PROJEKTOWANIE - kroki Główne kroki projektowania systemu transportu wewnętrznego KROK 12 porównanie i ocena wariantów projektu systemu transportu wewnętrznego wybór wariantu optymalnego przygotowanie prezentacji

PROJEKTOWANIE - metody Metody prowadzenia prac projektowych w zakresie organizacji gospodarki transportowej - wybór najwłaściwszej technologii przemieszczenia ładunków oraz ustalenie rodzaju transportu do specyfiki przedsiębiorstwa - pełne zharmonizowanie wykonawstwa operacji produkcyjnych i pomocniczych z przebiegiem wyrobu przez stanowiska robocze, oddziały, wydziały itp. - dostosowanie środków transportowych i pomocniczych urządzeń transportowych do danego wyrobu - dostosowanie pomieszczeń do potrzeb transportu i składowania + wykres Sankeya - właściwe ustawienie maszyn i urządzeń uwzględniając konieczność (patrz kolejny slajd)

PROJEKTOWANIE - metody Metody prowadzenia prac projektowych w zakresie organizacji gospodarki transportowej właściwe ustawienie maszyn i urządzeń uwzględniając konieczność: a. zmniejszenia wielkości przemieszczeń ładunków przez stworzenie, gdzie jest to możliwe, ciągów technologicznych lub skrócenie odległości między stanowiskami mającymi duże powiązanie technologiczne b. dogodnego dostępu środków transportowych do stanowisk roboczych i miejsc składowania c. zastosowanie pomiędzy stanowiskami środków ułatwiających transport bliski d. dokładnego ustalenia nakładów na utrzymanie gospodarki transportowej i kosztów przemieszczania jednostki ładunku (szt., kg…), co pozwala na uwzględnienie kryterium ekono- micznego przy wyborze techniki przemieszczania ładunków

PROJEKTOWANIE - metody Metody prowadzenia prac projektowych w zakresie organizacji gospodarki transportowej Czynniki kształtujące rozwiązania organizacyjne transportu wewnętrznego: - stopień różnorodności przewożonych ładunków - stan skupienia ładunków - kształt, ilość, ciężar ładunku - typ i wielkość produkcji - rozmieszczenie magazynów i wydziałów przedsiębiorstwa oraz rozmieszczenie maszyn i urządzeń w wydziale - częstotliwość dostaw materiałowych - konstrukcja budynku

PROJEKTOWANIE - metody Metody prowadzenia prac projektowych w zakresie organizacji gospodarki transportowej Rozwiązania organizacyjne dla zapewnienia prawidłowej organizacji transportu: - maksymalne ograniczenie liczby manipulacji transportowych - skracanie dróg transportowych - zapewnienie jednokierunkowości przepływu ładunków - zabezpieczenie przed cofaniem się ładunków po tej samej linii i przed krzyżowaniem się linii transportowych - zapewnienie koordynacji procesu transportu z procesem technologicznym - skłanianie do stosowania właściwych środków transportowych - zapewnienie elastyczności transportu, dzięki czemu zmiana asortymentu i rozmiarów produkcji nie stwarzałaby konieczności wprowadzenia radykalnych zmian w organizacji transportu

PROJEKTOWANIE - metody Metody prowadzenia prac projektowych w zakresie organizacji gospodarki transportowej Czynniki integrujące system transportu w skali zakładu: - nie-przedmiotowa struktura produkcyjna wydziałów - mała odległość pomiędzy obiektami powiązanymi przepływem znacznych mas ładunków - istniejąca sprawna forma paletyzacji

PROJEKTOWANIE - metody Metody prowadzenia prac projektowych w zakresie organizacji gospodarki transportowej Czynniki dezintegrujące system transportu wewnętrznego zakładu: - przedmiotowa struktura produkcyjna (szczególnie dla zamkniętego cyklu produkcji) - duże odległości pomiędzy współpracującymi wydziałami (dot. transportu wydziałowego) - warunki ograniczające kontakty pomiędzy komórkami (materiały niebezpieczne dla zdrowia) - zdecydowanie różne charakterystyki procesu transportowego w obsługiwanych jednostkach

DIĘKUJĄC ZA UWAGĘ… …ŻYCZĘ SUKCESÓW

Transport daleki ŚRODKI TRANSPORTU DALEKIEGO lp RODZAJ TRANSPORTU DROGOWY KOLEJOWY LOTNICZY WODNY RUROCIĄG1 1 KOSZTY (1t/1km) ŚREDNIE wzrost ŚREDNIE niskie WYSOKIE NISKIE b. niskie B. NISKIE 2 PRĘDKOŚĆ ŚREDNIA spadek ŚREDNIA wzrost B. DUŻA MAŁA DUŻA 3 CZĘSTOTLIWOŚĆ B. DOBRA DOBRA OGRANICZONA - 4 DOSTĘPNOŚĆ ŚREDNIA duża wg wielkości 5 NIEZAWODNOŚĆ B. DUŻA spadek DUŻA b. duża

Transport daleki WYBÓR RODZAJU ŚRODKA TRANSPORTU KLIENT PRZEDMIOT DOSTAWY POWIĄZANIA Z ISTNIEJĄCYMI ROZWIĄZANIAMI OTOCZENIE

Transport daleki WYBÓR RODZAJU ŚRODKA TRANSPORTU KLIENT położenie geograficzne cechy lokalizacji punktu dostawy wielkość przewozu jedna /kilka, mała/duża, sporadyczna/powtarzalna, wymagania terminowości ładunki powrotne moralność płatnicza klienta

Transport daleki WYBÓR RODZAJU ŚRODKA TRANSPORTU PRZEDMIOT DOSTAWY wielkość/kubatura masa wartość – wymagane/dostępne zabezpieczenia trwałość – pakowanie (ostrożność w przewozie) starzenie się – czas trwałości

Transport daleki WYBÓR RODZAJU ŚRODKA TRANSPORTU POWIĄZANIA Z ISTNIEJĄCYMI ROZWIĄZANIAMI położenie dostawcy położenie magazynów miejsce dostawy warunki finansowe – na co nas stać rozproszenie rynku i występujące możliwości stosowane rozwiązania w zakresie dostaw

Transport daleki WYBÓR RODZAJU ŚRODKA TRANSPORTU OTOCZENIE infrastruktura – drogi, kanały, lotniska, szlaki kolejowe stosowane rozwiązania w zakresie dystrybucji regulacje prawne i podatkowe dostępność siły roboczej i serwisu technologia – czy ją dysponujemy warunki klimatyczne