Zagadnienia związane z energetyką jądrową w e-podręcznikach do chemii i do fizyki „Rad wykryłam, lecz nie stworzyłam, więc nie należy do mnie, a jest własnością całej ludzkości” Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Założenia podstawowe Projekt realizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na podstawie decyzji o dofinansowaniu nr UDA POKL.030303-00-003/12-00 i umowy partnerskiej nr WP-EP/4020/2-1/2013. Okres realizacji (dla UP we Wrocławiu): 2012.11.01-2015.09.30 (2013.03.01 – 2015.09.30) Cel projektu (dla UP we Wrocławiu): publiczne udostępnienie zasobów edukacyjnych: 18 bezpłatnych e-podręczników i 2500 zasobów uzupełniających (6 e-podręczników do: przyrody, biologii, geografii, chemii, fizyki, edukacji dla bezpieczeństwa na II-IV etapu edukacyjnego oraz ok. 600 zasobów uzupełniających) Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla IV etapu edukacyjnego Wymagania szczegółowe z zakresu energetyki jądrowej CHEMIA: 5. Paliwa – obecnie i w przyszłości Uczeń: 4) proponuje alternatywne źródła energii – analizuje możliwości ich zastosowań (biopaliwa, wodór, energia słoneczna, wodna, jądrowa, geotermalne itd.); 5) analizuje wpływ różnorodnych sposobów uzyskiwania energii na stan środowiska przyrodniczego. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla IV etapu edukacyjnego FIZYKA: 3. Fizyka jądrowa Uczeń: 3) wymienia właściwości promieniowania jądrowego α, β, γ; opisuje rozpady alfa, beta (wiadomości o neutrinach nie są wymagane), sposób powstawania promieniowania gamma; posługuje się pojęciem jądra stabilnego i niestabilnego; 4) opisuje rozpad izotopu promieniotwórczego, posługując się pojęciem czasu połowicznego rozpadu; rysuje wykres zależności liczby jąder, które uległy rozpadowi od czasu; wyjaśnia zasadę datowania substancji na podstawie składu izotopowego, np. datowanie węglem 14C; Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla IV etapu edukacyjnego FIZYKA (cd): 3. Fizyka jądrowa Uczeń: 5) opisuje reakcje jądrowe, stosując zasadę zachowania liczby nukleonów i zasadę zachowania ładunku oraz zasadę zachowania energii; 6) opisuje wybrany sposób wykrywania promieniowania jonizującego; 7) wyjaśnia wpływ promieniowania jądrowego na materię oraz na organizmy; Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla IV etapu edukacyjnego FIZYKA (cd): 3. Fizyka jądrowa Uczeń: 8) podaje przykłady zastosowania zjawiska promieniotwórczości i energii jądrowej; 9) opisuje reakcję rozszczepienia uranu 235U zachodzącą w wyniku pochłonięcia neutronu; podaje warunki zajścia reakcji łańcuchowej; 10) opisuje działanie elektrowni atomowej oraz wymienia korzyści i zagrożenia płynące z energetyki jądrowej; Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Od promieni Roentgena do energetyki jądrowej Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Potrzeby energetyczne świata Paliwa kopalne Alternatywne źródła energii Zanieczyszczenie środowiska Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Zdolność przenikania przez materię różnych rodzajów promieniowania jonizującego Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Rozszczepienie jądrowe źródłem energii Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Korzyści i zagrożenia płynące Energetyka jądrowa Korzyści i zagrożenia płynące z energetyki jądrowej Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Metoda projektu jako sposób na efektywne nauczanie Jak uzasadnisz budowę elektrowni jądrowej w naszym kraju? Co proponujesz w zamian ropy naftowej, jako paliwa? Od pierwszej elektrowni jądrowej do elektrowni najnowszej generacji Energetyka jądrowa - korzyści i zagrożenia Od neolitu do epoki energii jądrowej Chemia radiacyjna w praktyce Energia jądrowa bez tajemnic Dokonania naukowe M. Skłodowskiej-Curie Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Współpraca z ekspertami DEJ Prezentacje, wykłady on-line, wywiady, artykuły, teksty źródłowe itp. w zakresie: Czym na co dzień zajmuje się Instytut Chemii i Techniki Jądrowej w Warszawie? Rola Polskiego Towarzystwa Nukleonicznego w wykorzystywaniu i rozwoju technik jądrowych Radioterapia Do czego służy i jaka jest zasada działania licznika Geigera –Müllera? Radiacyjna synteza chemiczna Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Zadania - zadanie 1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Zadania - zadanie 2 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Zadania - zadanie 3 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Ćwiczenie aktywizujące Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Zastosowania zjawiska promieniotwórczości i energii jądrowej Medycyna nuklearna Energetyka jądrowa Archeologia Geologia Technika Nauka Radiacyjne utrwalanie żywności Przemysł zbrojeniowy Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Promieniowanie i człowiek Człowiek potrafi czerpać korzyści, jakie daje ludzkości promieniowanie jonizujące, ale nie może lekceważyć potencjalnych zagrożeń. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Zagadnienia związane z energetyką jądrową w e-podręcznikach do chemii i do fizyki Dziękuję za uwagę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego