Jak wspomagać pierwszoklasistę w nauce czytania i pisania

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
GOTOWOŚĆ SZKOLNA DZIECI 6-letnich
Advertisements

GOTOWOŚĆ SZKOLNA DZIECI 6-letnich
Sześciolatek w Szkole Podstawowej nr 65 w Bydgoszczy
ZNAKI LICZEBNIKÓW GŁÓWNYCH
Technika Iris folding - technika ta pochodzi z Holandii polega na naklejaniu pasków papieru według spiralnego wzoru. W centrum wzoru jest oczko tzw. „iris”,
Z zajęć korzystają uczniowie klas I – III ze specyficznymi trudnościami w nauce. Pracują w grupach 2,3,4,5 osobowych. Część zajęć prowadzona jest w sali.
Edytor Graficzny Paint
GOTOWOŚĆ SZKOLNA.
METODA DOBREGO STARTU.
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
SCENARIUSZ ZAJĘĆ DLA DZIECI 5- 6 LETNICH Akademia Czystych Rąk Opracowała Joanna Broniarz Szkoła Podstawowa nr 1 w Legnicy.
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
Gotowość szkolna.
Poznaj bliżej program Microsoft Office Word 2007
Opracowanie: mgr Barbara Benisz
warsztat dla rodziców uczniów klas I szkoły podstawowej
Ćwiczenia dla umysłu.
Opracowanie Dorota Libera
Opracowała Urszula Guzikowska
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA WARUNKIEM POWODZENIA W NAUCE
ROZWÓJ RUCHOWY PRZEDSZKOLAKA
SZKOŁA PODSTAWOWA nr 38 SERDECZNIE WITA RODZICÓW PRZYSZŁYCH UCZNIÓW KLAS PIERWSZYCH.
Scenariusz zajęć prowadzonych wg Metody Dobrego Startu
Kształtowanie świadomości fonologicznej w początkowej nauce czytania i pisania […] Postępowanie wychowawcze dla każdego dziecka zaczyna się tam, gdzie.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Lilianna Kupaj Master Coach ICI Trener Transforming Communication
Aby próg szkolny dziecko przekroczyło w miarę spokojnie, bez stresu, należy je do tego przygotować: -nigdy nie wolno straszyć dziecka szkołą, nauczycielami,
Rebusy Opracowała: Jadwiga Wojtyś.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Analizator wzrokowy to:
6-LATEK W SZKOLE.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Gotowość szkolna to taki stopień rozwoju fizycznego, emocjonalno-społecznego i intelektualnego, który umożliwia dziecku sprostanie obowiązkom szkolnym.
Prezentacja multimedialna dotycząca gotowości szkolnej.
„NIE MOŻNA ZMUSIĆ ZIARNA DO ROZWOJU I KIEŁKOWANIA, MOŻNA JEDYNIE STWORZYĆ WARUNKI ZEZWALAJĄCE NA TO, ABY ZIARNO ROZWINĘŁO WSZYSTKIE TKWIĄCE W NIM MOŻLIWOŚCI.”
Sowa Wioletta Laszczewska Iwona
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA ?
Dziecko jest gotowe do podjęcia nauki w klasie I, jeśli:
DEFINICJA POJĘCIA DYSLEKSJI
Ćwiczenia nauki czytania i pisania
EDYTOR GRAFIKI PAINT - podstawy pracy.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA - ZADBAJMY O DOBRY START DZIECKA W SZKOLE
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Materiały informacyjne dla rodziców 1.
Podstawowe narzędzia programu Paint
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
ELEMENTY PODSTAWY PROGRAMOWEJ
„Kocham czytać” Jagody Cieszyńskiej
Metoda nauki czytania Przyłubskich
Nauka czytania metodą fonetyczno –literowa - barwną B. Rocławskiego
Odimienna nauka czytania I. Majchrzak
Przygotowanie dzieci 6-letnich do realizacji obowiązku szkolnego
W tekście są 2 zdania. W pierwszym zdaniu jest 5 wyrazów, w drugim są trzy wyrazy. Najwięcej liter jest w wyrazie „Narodzenia” – 10 liter. Na – ro – dze.
Ćwiczenia w pisaniu i czytaniu litery D, d
ZANIM PRZEDSZKOLAK ZOSTANIE UCZNIEM JAK POMÓC DZIECKU PRZYGOTOWAĆ SIĘ DO NAUKI W SZKOLE?
Szkoła Podstawowa nr 10 w Koszalinie Autor: Dorota Kościuszko-Cienkowska.
Litera d Czytanie i pisanie.
6-LATEK W SZKOLE „Nie ta­kie ważne, żeby człowiek dużo wie­dział, ale żeby dob­ rze wie­dział, nie żeby umiał na pa­mięć, a żeby ro­zumiał, nie żeby go.
wzrokowo - przestrzenne
Grażyna Redlisiak Ośrodek Terapii i Szkoleń AMIKUR Warszawa, ul. Ogrodowa 42/
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa I litery i sylaby 1 godz. lekcyjna.
Gotowość szkolna Gotowość szkolna Informacja dla rodziców 5- i 6-latków.
FONETYKA.
Mamo! Tato! Chcę być uczniem, co Ty na to?
INNOWACJA PEDAGOGICZNA Ruch, słuch, wzrok, mowa – podstawa uczenia się. Małgorzata Karasek.
Gotowość szkolna dziecka
METODY PRACY KOREKCYJNEJ Z DZIEĆMI Z TRUDNOŚCIAMI W CZYTANIU I PISANIU
Gotowość szkolna dziecka
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
Staś i Zosia oraz litery i sylaby
Zapis prezentacji:

Jak wspomagać pierwszoklasistę w nauce czytania i pisania

Czym jest czytanie i pisanie ? Czytanie – rozpoznawanie, identyfikowanie i sensowne łączenie liter drukowanych lub pisanych. Pisanie –kodowanie informacji za pomocą tych samych symboli.

Od czego zależy powodzenie w nauce czytania i pisania Od sprawności analizatorów: wzrokowego (pamięć i uwaga wzrokowa, analiza i synteza wzrokowa) słuchowego (pamięć i uwaga słuchowa, analiza i synteza słuchowa) kinestetyczno-ruchowego (sprawność manualna, grafomotoryczna)

Usprawnianie percepcji wzrokowej

Rozpoznawanie treści obrazków pokazywanych w krótkich ekspozycjach – pytamy dziecko „ Co było na obrazku?” Dobieranie par jednakowych obrazków - zabawa w domino, memo. Układanie obrazków w takiej samej kolejności, w której były pokazywane (pamiętamy że układamy zawsze od strony lewej do prawej). Układanie figur geometrycznych według wzoru, z pamięci i bez wzoru. Układanie puzzli z pociętych liter. Rozpoznawanie liter wśród zestawu innych liter( różne czcionki, kolory liter)

Przykłady gier dla dzieci ćwiczących percepcję wzrokową Memory Gacek gdzie jesteś Patyczaki Domina Tangramy Monster Mutch Bystre oczko Kolory

Usprawnianie percepcji słuchowej

Podział zdań na wyrazy – liczenie wyrazów w zdaniu Podział wyrazów na sylaby- liczenie sylab, wskazywanie pierwszej, ostatniej środkowej sylaby w wyrazie Podział wyrazów na głoski: „ Co słyszysz na początku wyrazu, na końcu, w środku?” Jaki wyraz zaczyna się od głoski k, a…. Zgadnij co powiedziałam o..s..a , k…o…z…a, p…i…ł…k…a ? Zaczynamy od wyrazów krótkich o prostej budowie. „Jakie głoski słychać po kolei w wyrazie zamek” Zabawa w rymy „wchodzi kotek na ……, żabka mała do wody ……..” Rebusy

Rozwijanie słownika dziecka zabawa: jakie słowo było powiedziane dwa razy; dziecko ma za zadanie wymienić słowo, które usłyszało dwa razy (np. okno, oko, drzwi, okno); słuchanie bajek, opowiadań, bajek muzycznych (często powtarzanych) oraz samodzielne opowiadanie i dopowiadanie zakończeń; Zaczaruj słowa – Powiedz słowo kosa, szkoła, drogi, bez pierwszej głoski( kosa-osa, szkoła- koła, drogi-rogi)

Usprawnianie ręki

Czynności samoobsługowe : sznurowanie butów, zapinanie guzików, posługiwanie się sztućcami. Lepienie z plasteliny, zwijanie wełenki, cięcie nożyczkami po linii prostej lub krzywej narysowanej na kartce Malowanie palcami z wykorzystaniem farb, pasty do zębów, kleju. Zabawy gazetą: zgniatanie kawałka gazety ręką prawą, lewą i oburącz

wydzieranie drobnych kawałków, zgniatanie, przyklejanie do kartki. Zabawy z klamerkami do bielizny: naciskanie klamerek kolejnymi paluszkami (kciuk – palec wskazujący; kciuk – każdy następny palec). Pracuje ręka prawa, lewa, a następnie obydwie razem. Zgniatanie małych piłeczek gumowych (najlepiej tzw. „kolczatek”).

Usprawnianie pisania Wytwarzanie nawyków ruchowych związanych z kierunkiem pisania (automatyzacja ruchów): kreślenie linii z zachowaniem kierunku ruchu: linie pionowe –z góry na dół, linie poziome - od lewej do prawej strony, Rysowanie kół w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara (podobnie jak literę C), Rysowanie ślimaka, spiralek, pętelek, rysowanie po śladzie linii, figur, całych obrazków, Zabawy relaksujące, np. rysowanie szlaczków oburącz dwiema kredkami jednocześnie na dużym arkuszu papieru .

zamalowywanie wnętrza figur, obwodzenie konturów rysunków, zakreskowywanie pól rysunku liniami pionowymi (rysowanymi od góry do dołu), poziomymi( od lewej do prawej), ukośnymi, falistymi, rysowanie z wykorzystaniem różnych kolorów (umiejętne nazywanie kolorów), rysowanie z regulowaniem nacisku kredki: lekko, mocno oraz średnio.

Prawidłowy chwyt pisarski Pisak powinien spoczywać między kciukiem a palcem wskazującym. Jego podporę stanowi palec środkowy.

Kierunek kreślenia i łączenia liter

ma-ma, ma-ta, da-ma, do-my Ka-ro-li- na, sa-mo-lo- ty, mo- ty- le Jak pomagać w czytaniu ? Zaczynamy od płynnego, całościowego czytania sylaby otwartej, następnie wyrazy dwu-, trzy- i czterosylabowe o tej samej budowie. Potem sylaba zamknięta i wyrazy o różnej strukturze. Pomocne jest wprowadzenie innego koloru dla każdej sylaby. ma, mo ,me, mu, my, mi, mą, mę ma-ma, ma-ta, da-ma, do-my Ka-ro-li- na, sa-mo-lo- ty, mo- ty- le lis, las, kos, nos, kot, sok, lot, dom las- ka, lis-ty, dom-ki, ser-ce, kar-ty

Pomoc w czytaniu- suwaki sylabowe a a e e o m m o u u i i y y

Pomoc w czytaniu –suwaki wyrazowe ma ta da ma ra je wa ta da my ta ry la ty ła ła

Znajdź takie same sylaby ma to le to te le le to la te me la ma le ma ma me te le to ma la

Połącz sylaby w takich samych kolorach i utwórz wyrazy ko ma ta so by me ki sa ca ki wa za la to

RADY DLA RODZICÓW 1.Stwórz dziecku ciche i spokojne miejsce do pracy. 2.Zapewnij dziecku odpowiednie narzędzia do pracy. 3.Stwórz miłą atmosferę w domu. 4.Baw się z dzieckiem w różnorodne gry i zabawy. 5.Ucz dziecko doprowadzać pracę do końca. 6.Ucz dziecko samodzielności i zaradności, nie wyręczaj go. 7.Pozwól dziecku bawić się z innymi dziećmi. 8.Czytaj dziecku codziennie. 9.Umożliwiaj dziecku dużo ruchu. 10.Rozmawiaj z dzieckiem jak najwięcej, pytaj o jego potrzeby, uczucia, emocje.

Dziękujemy za uwagę  Elżbieta Pomykała Barbara Górnikowska