SEPARACJE.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PODSTAWOWE ETAPY STRZYŻENIA
Advertisements

PODSTAWY PROJEKTOWANIA I GRAFIKA INŻYNIERSKA
Zasady dynamiki Newtona - Mechanika klasyczna
PODEJŚCIA DO LĄDOWANIA TYPU RNAV
Podstawowy postulat szczególnej teorii względności Einsteina to:
Cyfrowy model powierzchni terenu
Kryteria objęcia operatorów lotniczych EU ETS – wyłączenia z systemu Urząd Lotnictwa Cywilnego Warszawa, 30 czerwca 2009r.
Zastosowanie systemów geokomórkowych w budowie i modernizacji infrastruktury drogowej, kolejowej oraz lotniskowej w aspekcie poprawy bezpieczeństwa ruchu.
Monitoring Pola Elektromagnetycznego
PROCEDURY VFR I IFR ORAZ SŁUŻBY AFIS / KONTROLA RUCHU LOTNICZEGO
Procedury dolotu i odlotu oraz służby ruchu lotniczego
DOKUMENTACJA BUDOWLANA
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
, Prawo Gaussa …i magnetycznego dla pola elektrycznego…
Wstęp Przedstawiam Państwu prezentację dotyczącą katastrofy rządowego samolotu Tu-154m w dniu w Smoleńsku. Zgodnie z moją wiedzą mogę powiedzieć,
ILS 11-EPWA Samolot CLS Autor: KAPITAN_piotrekc64
OBSŁUGA TECHNICZNA: TOYOTA YARIS.
Lotnisko Warszawa/Modlin Świat U Progu Twojego Domu !
„Fizyka także może być ciekawa, czyli...”
metody mierzenia powierzchni ziemi
Szkolenie DRL – Część 3 Linia DRL 1.
TRANSPORT LOTNICZY TECHNICZNE SYSTEMY ZABEZPIECZEŃ
Miło nam gościć Państwa na prezentacji realizowanej przez firmę P.P.U.H. El-Team Sp. z o.o. Zemła Łukasz.
Pomiar Fazowy 3D Nowa technika pomiarowa dla Wideo Endoskopów XL G3.
AECHITEKTURA OBIEKTÓW TECHNICZNYCH
Nie bać się mechatroniki
Bezprzewodowego system OMNIA
Systemy informatyczne w transporcie lotniczym
Szkolenie DRL – Część 2 Dlaczego Philips. Bezpieczniej na drodze Wyjątkowy styl 2.
Metody wytwarzania odlewów
PRZYKŁADOWE EKSPERYMENTY PRZEPROWADZONE W KANALE FALOWYM
Obliczanie objętości robót ziemnych
Właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówków i zapięcie pasów bezp.
PRZEPISY WYKONYWANIA LOTÓW Z WIDOCZNOŚCIĄ VFR
Visual Meteorological Conditions (VMC) dla lotów VFR
Bezzałogowe statki powietrzne - aspekty bezpieczeństwa
SYSTEMY NAWIGACYJNE SAMOLOTÓW F-16 BLOK 52+ I MIG-29A
Z punktu widzenia PKBWL...
26 września 2014 Pole elektryczne E = V/d [V/m] gdzie E - pole elektryczne V - potencjał d - odległość.
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski
PRZEPISY WYKONYWANIA LOTÓW Z WIDOCZNOŚCIĄ VFR
Satelitarny System Lokalizacji
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
FACHOWA KONWERSACJA. Po każdym locie, piloci linii lotniczych są zobowiązani do wypełnienia kwestionariusza na temat problemów technicznych, napotkanych.
W okół każdego przewodnika, przez który płynie prąd elektryczny, powstaje pole magnetyczne. Zmiana tego pola może spowodować przepływ prądu indukcyjnego,
Biuro Zarządzania Bezpieczeństwem w Lotnictwie Cywilnym
Elementy graficzne mapy
Mostek Wheatstone’a, Maxwella, Sauty’ego-Wiena
WIELOKĄTY Karolina Zielińska kl.v Aleksandra Michałek kl v
Środki transportu powietrznego
Widmo fal elektromagnetycznych
Operowanie małą jednostką pływającą
Model GRID znaczenie NMT o postaci GRID strategie interpolacji: dane → GRID stosowane metody interpolacji omówienie wybranych metod przykłady.
WIDMO FAL ELEKTROMAGNETYCZNYCH
Tankowanie w procedurze płytowej obsługi samolotów pasażerskich
Nośniki transmisji.
Organizacja stanowiska pracy z komputerami
Badanie konstrukcji Badanie konstrukcji geometrycznej ciągów.
Strefy Czasowe.
Szkolna Stacja Meteorologiczna. Główne zagadnienia projektu: - poszerzenie wiedzy nt działalności IMiGW, - anomalia klimatyczne Polski, - rekordy klimatyczne.
Dobór kryteriów podziału ruchu na fazy a parametry ruchu
Proste pomiary terenowe
Włodzimierz Balicki Paweł Głowacki
Bydgoszcz,
IV. Prawa I Obowiązki Operatora Pojazdu i Sprzętu Pożarniczego.
ZASTOSOWANIA Systemów wizyjnych
19.Samolot lecący ze stałą prędkością na wprost obserwatora na stałej wysokości 2000m jest widziany przez niego pod kątem 30o do poziomu. Po 25s kąt widzenia.
Superpozycja natężeń pól grawitacyjnych
Technik lotniskowych służb operacyjnych
Zapis prezentacji:

SEPARACJE

Separacja pionowa (wysokościową) Połówkowy podział wysokości został opracowany przez ICAO i zalecany do stosowania we wszystkich krajach zrzeszonych w tej organizacji. Istotą połówkowego podziału wysokości jest stworzenie takich warunków, w których dwa lecące naprzeciw siebie statki powietrzne mijają się na różnych poziomach lotu.

Separacje pionowe w FIR Warszawa

Minima separacji przy turbulencji w śladzie aerodynamicznym CIĘŻKI (H) — masa 136 000 kg lub więcej ŚREDNI (M) — 7000 kg  masa  136 000 kg LEKKI (L) — masa 7000 kg lub mniej Dla lądujących lub startujących statków powietrznych ŚREDNI za CIĘŻKIM - 2 minuty LEKKI za CIĘŻKIM lub ŚREDNIM - 3 minuty Pozostałe kombinacje - 1 minuta

Kontrola radarowa - separacja pozioma Minima separacji radarowej: H/H – 4NM H/M – 5NM L/H – 6NM L/M – 5NM separacja

Naruszenie minimów separacji Polskie Prawo Lotnicze 2002 Wypadek lotniczy - „zdarzenie związane z eksploatacją statku powietrznego, które zaistniało … przy obecności ludzi na pokładzie statku powietrznego … podczas którego jakakolwiek osoba doznała co najmniej poważnych uszkodzeń ciała lub statek powietrzny został uszkodzony …” 2. Poważny incydent lotniczy - „incydent , którego okoliczności wskazują, że nieomal doszło do wypadku lotniczego” (np. znaczące naruszenie separacji między statkami powietrznymi bez panowania nad sytuacją zarówno przez dowódcę statku powietrznego jak i przez kontrolera) 3. Incydent lotniczy - „zdarzenie związane z eksploatacją statku powietrznego inne niż wypadek lotniczy, które ma lub mogło mieć niekorzystny wpływ na bezpieczeństwo eksploatacji” (np. znaczące zaniżenie separacji lecz z panowaniem nad sytuacją)

Radiolatarnie lotnicze - wyznaczają oś drogi lotniczej, ułatwiają lot i sterowanie ruchem przez umożliwienie określenia dokładnego położenia statku powietrznego względem ziemi.

NDB - (Non Directional Beacon) średniofalowa radiolatarnia bezkierunkowa współpracująca z radiokompasem automatycznym. VOR - ogólnokierunkowa radiolatarnia wysokiej częstotliwości, jest kątowym systemem nawigacyjnym średniego i bliskiego zasięgu. DME - (Distance Measuring Equipment) - urządzenie do pomiaru odległości (radioodległościomierz);

Zalety to: niezawodność, prostota i rozpowszechnienie na całym świecie. Wady: podatność na błąd terenowy, którego głównym źródłem jest wpływ rzeźby terenu i sąsiedztwo większych obiektów na rozchodzenie się fal radiowych.

DVOR-DME DVOR - (Doppler Very High Frequency Omnidirectional Radio Range) - dopplerowska radiolatarnia ogólnokierunkowa VHF;

System podejścia do lądowania według wskazań przyrządów - nie pozwalają na wykonywanie podejścia i lądowania przy "zerowej" widoczności. Umożliwiają jedynie prawidłowe podejście do osi lądowania do punktu, z którego droga ta (lub jej światła) są widoczne.

ILS – system wspomagania lądowania przy ograniczonej widzialności ILS – system wspomagania lądowania przy ograniczonej widzialności. Ma za zadanie prowadzić statek powietrzny z nakazanym kursem lądowania po ścieżce podejścia. System składa się z trzech zespołów urządzeń: - nadajnik kierunku, - nadajnik ścieżki schodzenia, - markery, pełniące zadanie znaczników odległości od progu drogi startowej (wewnętrzny IM, środkowy MM, zewnętrzny OM).

Światła podejścia – ich zadaniem jest ułatwienie odnalezienia w nocy progu drogi startowej i pomoc w utrzymaniu właściwego kierunku i ścieżki schodzenia samolotu w czasie końcowego podejścia. Najczęściej spotykanymi są systemy standardowe ICAO: - światła Calverta, - standardowe ALSF (Approach Light System - Flashlight). Dokładne utrzymanie kąta ścieżki schodzenia umożliwiają światła: - VASI, - PAPI.

Oznaczenia drogi startowej

Uzupełnieniem świateł podejścia są systemy oświetlenia pola wzlotów: światła brzegowe dróg startowych, światła linii centralnej i światła strefy przyziemienia. Intensywność tych świateł jest regulowana w zależności od intensywności światła naturalnego i warunków meteorologicznych - z reguły z taką samą gradacją jak światła podejścia. Drogi kołowania są zaznaczone światłami niebieskimi. Na większych lotniskach stosuje się sygnalizację świetlną. Wyodrębnione odcinki dróg kołowania oraz wjazdy na drogi startowe ograniczone są tzw stop bars, czyli poprzecznymi liniami świateł.

Oznaczenia dróg kołowania

Diody Lotnisko Chopina, jako jedno z pierwszych lotnisk w Europie Centralnej rozpoczęło instalację oświetlenia nawigacyjnego w polu manewrowym wykorzystującego technologię diodową typu LED. 

Good luck !!!!