SEPARACJE
Separacja pionowa (wysokościową) Połówkowy podział wysokości został opracowany przez ICAO i zalecany do stosowania we wszystkich krajach zrzeszonych w tej organizacji. Istotą połówkowego podziału wysokości jest stworzenie takich warunków, w których dwa lecące naprzeciw siebie statki powietrzne mijają się na różnych poziomach lotu.
Separacje pionowe w FIR Warszawa
Minima separacji przy turbulencji w śladzie aerodynamicznym CIĘŻKI (H) — masa 136 000 kg lub więcej ŚREDNI (M) — 7000 kg masa 136 000 kg LEKKI (L) — masa 7000 kg lub mniej Dla lądujących lub startujących statków powietrznych ŚREDNI za CIĘŻKIM - 2 minuty LEKKI za CIĘŻKIM lub ŚREDNIM - 3 minuty Pozostałe kombinacje - 1 minuta
Kontrola radarowa - separacja pozioma Minima separacji radarowej: H/H – 4NM H/M – 5NM L/H – 6NM L/M – 5NM separacja
Naruszenie minimów separacji Polskie Prawo Lotnicze 2002 Wypadek lotniczy - „zdarzenie związane z eksploatacją statku powietrznego, które zaistniało … przy obecności ludzi na pokładzie statku powietrznego … podczas którego jakakolwiek osoba doznała co najmniej poważnych uszkodzeń ciała lub statek powietrzny został uszkodzony …” 2. Poważny incydent lotniczy - „incydent , którego okoliczności wskazują, że nieomal doszło do wypadku lotniczego” (np. znaczące naruszenie separacji między statkami powietrznymi bez panowania nad sytuacją zarówno przez dowódcę statku powietrznego jak i przez kontrolera) 3. Incydent lotniczy - „zdarzenie związane z eksploatacją statku powietrznego inne niż wypadek lotniczy, które ma lub mogło mieć niekorzystny wpływ na bezpieczeństwo eksploatacji” (np. znaczące zaniżenie separacji lecz z panowaniem nad sytuacją)
Radiolatarnie lotnicze - wyznaczają oś drogi lotniczej, ułatwiają lot i sterowanie ruchem przez umożliwienie określenia dokładnego położenia statku powietrznego względem ziemi.
NDB - (Non Directional Beacon) średniofalowa radiolatarnia bezkierunkowa współpracująca z radiokompasem automatycznym. VOR - ogólnokierunkowa radiolatarnia wysokiej częstotliwości, jest kątowym systemem nawigacyjnym średniego i bliskiego zasięgu. DME - (Distance Measuring Equipment) - urządzenie do pomiaru odległości (radioodległościomierz);
Zalety to: niezawodność, prostota i rozpowszechnienie na całym świecie. Wady: podatność na błąd terenowy, którego głównym źródłem jest wpływ rzeźby terenu i sąsiedztwo większych obiektów na rozchodzenie się fal radiowych.
DVOR-DME DVOR - (Doppler Very High Frequency Omnidirectional Radio Range) - dopplerowska radiolatarnia ogólnokierunkowa VHF;
System podejścia do lądowania według wskazań przyrządów - nie pozwalają na wykonywanie podejścia i lądowania przy "zerowej" widoczności. Umożliwiają jedynie prawidłowe podejście do osi lądowania do punktu, z którego droga ta (lub jej światła) są widoczne.
ILS – system wspomagania lądowania przy ograniczonej widzialności ILS – system wspomagania lądowania przy ograniczonej widzialności. Ma za zadanie prowadzić statek powietrzny z nakazanym kursem lądowania po ścieżce podejścia. System składa się z trzech zespołów urządzeń: - nadajnik kierunku, - nadajnik ścieżki schodzenia, - markery, pełniące zadanie znaczników odległości od progu drogi startowej (wewnętrzny IM, środkowy MM, zewnętrzny OM).
Światła podejścia – ich zadaniem jest ułatwienie odnalezienia w nocy progu drogi startowej i pomoc w utrzymaniu właściwego kierunku i ścieżki schodzenia samolotu w czasie końcowego podejścia. Najczęściej spotykanymi są systemy standardowe ICAO: - światła Calverta, - standardowe ALSF (Approach Light System - Flashlight). Dokładne utrzymanie kąta ścieżki schodzenia umożliwiają światła: - VASI, - PAPI.
Oznaczenia drogi startowej
Uzupełnieniem świateł podejścia są systemy oświetlenia pola wzlotów: światła brzegowe dróg startowych, światła linii centralnej i światła strefy przyziemienia. Intensywność tych świateł jest regulowana w zależności od intensywności światła naturalnego i warunków meteorologicznych - z reguły z taką samą gradacją jak światła podejścia. Drogi kołowania są zaznaczone światłami niebieskimi. Na większych lotniskach stosuje się sygnalizację świetlną. Wyodrębnione odcinki dróg kołowania oraz wjazdy na drogi startowe ograniczone są tzw stop bars, czyli poprzecznymi liniami świateł.
Oznaczenia dróg kołowania
Diody Lotnisko Chopina, jako jedno z pierwszych lotnisk w Europie Centralnej rozpoczęło instalację oświetlenia nawigacyjnego w polu manewrowym wykorzystującego technologię diodową typu LED.
Good luck !!!!