Pomiary procesów programistycznych Copyright, 2002 © Jerzy R. Nawrocki Zarządzanie jakością.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Programowanie Ekstemalne
Advertisements

Imperatywne modele obliczeń Copyright, 2000 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do.
Programowanie Ekstremalne
Zarządzanie przedsięwzięciami i PRINCE2
JAKOŚĆ PRODUKTU - USŁUGI
PROCES - baza systemu Jacek Węglarczyk.
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
ZASADY AUDITOWANIA ZARZĄDZANIE PROGRAMEM AUDITÓW
Jerzy Nawrocki Piotr Pawałowski Krzysztof Pospiech
Próba eksperymentalnej oceny metody PROBE
Na Etapie Inżynierii Wymagań
Przetwarzanie tekstów i AWK Copyright, 2000 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do.
Lekkie metodyki programowania: Szansa czy zagrożenie?
Organizacja Przedsięwzięć Programistycznych Wykład 7, 27.II.03
ISO 9001:2000 z perspektywy CMMI a poznańska rzeczywistość
Inżynieria oprogramowania II Wykład 5 Standardy serii ISO 9000
Inżynieria oprogramowania Copyright, 2000 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki.
Szacowanie rozmiaru i pracochłonności
Inżynieria oprogramowania II Wykład 12 Projekty dyplomowe
Zarządzanie konfiguracją Doskonalenie Procesów Programowych Wykład 6 Copyright, 2001 © Jerzy.
Wprowadzenie do przedmiotu
Model dojrzałości CMMI
Copyright © Jerzy R. Nawrocki Standardy serii ISO Inżynieria oprogramowania II Wykład.
Zwinne metodyki programowania Copyright, 2006 © Jerzy R. Nawrocki Inżynieria oprogramowania.
Copyright © Jerzy R. Nawrocki Kontrola jakości oprogramowania Inżynieria oprogramowania.
Wykład 1 Inżynieria oprogramowania II Wykład 1 Wprowadzenie
Inżynieria Oprogramowania Copyright, 2002 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki.
Szacowanie rozmiaru i pracochłonności
J. Nawrocki, Inżynieria oprog. Plan wykładu Praktyki XP Wcześniejsze badania Personal Software Process eXtremme Programming Opis eksperymentu WynikiPodsumowanie.
Analiza i walidacja wymagań
Copyright © Jerzy R. Nawrocki Zbieranie wymagań Analiza systemów informatycznych Wykład.
Copyright © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie Analiza systemów informatycznych Wykład.
Inżynieria oprogramowania II Wykład 10 PRINCE2 i TSP
Modelowanie i architektura
Testy akceptacyjne Analiza systemów informatycznych Wykład 9
Modelowanie i język UML
Ilościowe zarządzanie przedsięwzięciem
Bazy danych Wprowadzenie do informatyki Wykład 9
Języki formalne i gramatyki
Procesy współbieżne Copyright, 2005 © Jerzy R. Nawrocki Wstęp do informatyki.
Komputerowe systemy sterowania Copyright, 2006 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki.
Testowanie oprogramowania
Copyright © Jerzy R. Nawrocki Szacowanie rozmiaru i pracochłonności Inżynieria oprogramowania.
Język C – Część II Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki.
Zarządzanie przedsięwzięciami i PRINCE2
Dokumenty i prezentacje Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do.
Jarosław Kuchta Jakość Systemów Informatycznych
Model jakości CMM/CMMI
Pomiary w inżynierii oprogramowania
Wykład 2 Cykl życia systemu informacyjnego
Kompleksowe zarządzanie jakością informacji (TIQM)
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Zarządzanie jakością projektu
Gramatyki i translatory
Copyright © Jerzy R. Nawrocki Kontrola jakości oprogramowania Inżynieria oprogramowania.
Systemy informatyczne
Inżynieria oprogramowania
Języki formalne i gramatyki Copyright, 2005 © Jerzy R. Nawrocki Teoretyczne podstawy.
Języki formalne Copyright, 2006 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki Wykład.
Copyright © Jerzy R. Nawrocki Team Software Process Inżynieria oprogramowania II Wykład.
SYSTEM ZARZĄDZANIA BEZPIECZEŃSTWEM INFORMACJI- wymagania normy ISO 27001:2007 Grażyna Szydłowska.
1 © copyright by Piotr Bigosiński DOKUMENTACJA SYSTEMU HACCP. USTANOWIENIE, PROWADZENIE I UTRZYMANIE DOKUMENTACJI. Piotr Bigosiński 1 czerwiec 2004 r.
Ocena poziomu dojrzałości wielkopolskich przedsiębiorstw w odniesieniu do modelu CMMI
“In God we trust, all others bring data.” W. Edwards Deming.
Projekt InMoST Podsumowanie dotychczasowych działań oraz plany na kolejny rok Projekt InMoST Podsumowanie dotychczasowych działań oraz plany na kolejny.
(c) InMoST 2006 Plan szkolenia ▪ Wprowadzenie (9:00-10:30): Czym jest szacowanie? (MO) Systematyczne podejście do planowania (ŁO) Planowanie, a kalendarz.
Inżynieria oprogramowania
Plan projektu biznesowego
Zarządzanie projektami informatycznymi
[Nazwa projektu] Analiza zamknięcia
Zapis prezentacji:

Pomiary procesów programistycznych Copyright, 2002 © Jerzy R. Nawrocki Zarządzanie jakością Wykład 14 ( ) Zarządzanie jakością Wykład 14 ( )

J. Nawrocki, Pomiary procesów.. Plan wykładu Pomiary a CMMI Praktyki specyficzne Praktyki generyczne Metody szacowania Miary artefaktów Klasyfikacja działań Schemat bazy danych

J. Nawrocki, Pomiary procesów.. Co to jest CMMI ? CMM = Capability Maturity Model (model dojrzałości wytwórczej) Firmy programistyczne  określenie możliwości bieżących procesów + kierunki poprawy CMMI = CMM Integrated (2000) Software Eng. Systems Eng. Integrated Product Development

J. Nawrocki, Pomiary procesów.. Poziomy CMM(I) 3. Zdefiniowany 4. Zarządzany ilosc. 5. Optymalizujący 2. Zarządzany 1. Początkowy

J. Nawrocki, Pomiary procesów.. CMMI Poziom 2 Zarządzanie wymaganiami Planowanie przedsięwzięcia Monitorowanie i kontrola Zarządzanie podzleceniami Pomiary i analiza Zapewnienie jakości Zarządzanie konfiguracją Zarządzany (powtarzalny)

J. Nawrocki, Pomiary procesów.. Pomiary i analiza 1. Ustanów i pielęgnuj cele pomiarów. Mają być one wywiedzione ze zidentyfikowanych potrzeb informacyjnych Praktyki specyficzne Potrzeby informacyjne SDS: Ocena współpracy z klientem Szacowanie pracochłonności projektu Ocena skutków zmian procesów

J. Nawrocki, Pomiary procesów.. Pomiary i analiza 1. Ustanów i pielęgnuj cele pomiarów. Mają być one wywiedzione ze zidentyfikowanych potrzeb informacyjnych Praktyki specyficzne CEL: Dostarczyć dane umożliwiające: Ocenę współpracy z klientem Szacowanie pracochłonności projektu Ocenę skutków zmian procesów

J. Nawrocki, Pomiary procesów.. Pomiary i analiza 2. Wyspecyfikuj miary związane z celami pomiarów (podstawowe i wtórne). Praktyki specyficzne Miary podstawowe: Faktyczny i szac. rozmiar artefaktu (np. #stron spec. wymagań, #wymagań, #linii kodu, #FP, złożoność McCabe’a, #przypadków testowych) Faktyczna i szacowana pracochłonność Liczba błędów; praca powtórna; liczba zmian..

J. Nawrocki, Pomiary procesów.. Pomiary i analiza 3. Opisz, jak dane pomiarowe będą otrzymywane i składowane Praktyki specyficzne #stron spec. wymagań, #wymagań: ręcznie #linii kodu, złożoność McCabe’a: Lex lub AWK Faktyczna pracochłon.: Visual Basic Liczba błędów, liczba zmian: rej. problemów Składowanie: baza danych Oracle, oddzielny serwer

J. Nawrocki, Pomiary procesów.. Pomiary i analiza 4. Opisz, jak dane pomiarowe będą analizowane i raportowane Praktyki specyficzne Ranking obecności:

J. Nawrocki, Pomiary procesów.. Pomiary i analiza 4. Opisz analizę i raportowanie Praktyki specyficzne - przygotowanie 3. Opisz otrzymywanie i składowanie 2. Wyspecyfikuj miary wg celów pomiarów 1. Zidentyfikuj cele pomiarów Jak to się ma do GQM?

J. Nawrocki, Pomiary procesów.. Pomiary i analiza 5. Zbieraj wyspecyfikowane dane pomiarowe Praktyki specyficzne Sprawdzanie integralności danych!

J. Nawrocki, Pomiary procesów.. Pomiary i analiza 6. Analizuj zebrane dane pomiarowe Praktyki specyficzne Przegląd wstępnych wyników. Doskonalenie kryteriów dla przyszłych analiz.

J. Nawrocki, Pomiary procesów.. Pomiary i analiza 7. Składuj dane pomiarowe, specyfikacje pomiarów i wyniki analiz oraz zarządzaj nimi. Praktyki specyficzne Ochrona przed niepowołanym dostępem. Ochrona przed przypadkową utratą danych.

J. Nawrocki, Pomiary procesów.. Pomiary i analiza 8. Prześlij wyniki pomiarów i analiz do wszystkich zainteresowanych (i uprawnionych) Praktyki specyficzne Unikać niepotrzebnej zwłoki w dostarczaniu wyników analiz. Pomagać zrozumieć wyniki analiz.

J. Nawrocki, Pomiary procesów.. Pomiary i analiza 1. Ustanów politykę organizacji w zakresie pom. 2. Zaplanuj proces 3. Udostępnij odpowiednie zasoby 4. Przypisz odpowiedzialność 5. Wyszkol ludzi 6. Zarządzaj konfiguracją Praktyki generyczne

J. Nawrocki, Pomiary procesów.. Pomiary i analiza 7. Zidentyfikuj i wciągnij do pracy odpowiednich udziałowców 8. Monitoruj i kontroluj proces 9. Obiektywnie oceniaj zgodność 10. Przeglądaj status działań pomiarowych z zarządem wyższego szczebla Praktyki generyczne

J. Nawrocki, Pomiary procesów.. Szacowanie pracochłonności Spec./opis projektu Szac. rozmiaru Szac. pracochłonności Spec./opis projektu

J. Nawrocki, Pomiary procesów.. Szacowanie pracochłonności A jeśli rozmiar = 200 ?

J. Nawrocki, Pomiary procesów.. Szacowanie rozmiaru Metoda Delficka - brak b.danych Metoda wartości rozmytej - baza rozmiarów Metoda standardowego składnika - typ i rozmiar PROBE - typ (logic, I/O, Calculation, Text, Data, Set-up) i rozmiar

J. Nawrocki, Pomiary procesów.. Miary artefaktów Spec. Wymagań: #stron, #wymagań, #punktów funkcyjnych, #testów akceptacyjnych Kod: #linii, #niepustych linii bez komentarza, #operatorów (+, *, =, if, while,..), złożoność McCabe’a Testy: #przypadków testowych

J. Nawrocki, Pomiary procesów.. Klasyfikacja działań Produkcja Weryfikacja Błędów usuwanie (praca powtórna) Doskonalenie Osobiste sprawy (prywatne) Inne (podać jakie)

J. Nawrocki, Pomiary procesów.. Klasyfikacja działań Przygotowanie IPD Analiza i spec. wymagań Projektowanie Kodowanie i testy jedn. Integracja Wdrożenie Odbiór przez klienta Pielęgnacja Produkcja Planowanie i eksploracja Kontrola postępów Zarządzanie zmianami i konfig. Współpraca ze zleceniobiorcą

J. Nawrocki, Pomiary procesów.. Klasyfikacja działań Przeglądy Testy ręczne Testy automatyczne Weryfikacja

J. Nawrocki, Pomiary procesów.. Klasyfikacja działań Zbieranie i analiza danych Szkolenie się Szkolenie innych / mentoring Projekty SPI Doskonalenie

J. Nawrocki, Pomiary procesów.. Schemat bazy danych Osoba Zadanie Rodzaj działania Od Do... Projekt Zadanie Artefakty wej. (wersja) Artefakty wyj. (wersja) Rodzaj zadania (PWBD) Status EffortTasks

J. Nawrocki, Pomiary procesów.. Ocena wykładu 1. Wrażenie ogólne (1 - 6) 2. Za szybko czy za wolno? 3. Czy dowiedziałeś się czegoś ważnego? 4. Co i jak poprawić?