Introduction: The Company

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WARIANT I DŁUGI TUNEL POD TOROWISKIEM TRAMWAJOWYM
Advertisements

KSZTAŁTOWANIE SYSTEMU OBSŁUGI PASAŻERSKIEJ ADLOMERACJI (REGIONU)
Najważniejsze projekty i programy krajów europejskich noszą nazwy:
1. Lokalizacja. Projektowany obszar znajduje się w ścisłym centrum Szczecina, nieopodal centrum handlowego Galaxy, oraz naprzeciwko rozpoczynającej się
Budowa centralnego odcinka II linii metra
ZMIANY W KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ PO ROZPOCZĘCIU BUDOWY DWORCA ŁÓDŹ FABRYCZNA FAZA I Łódź, 4 październik 2011 r. Zarząd Dróg i Transportu w Łodzi.
Nowe Centrum Łodzi – Miasto czy węzeł autostradowy?
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Prezentacja – Daria Staś
Restrukturyzacja Łódzkiego Węzła Kolejowego
Komunikacja bez barier
Prezentacja projektów Miasta planowanych do realizacji w latach [ budowanie świadomości ] Wystąpienie Władysław Bieda – Burmistrz Miasta Limanowa.
Zawracanie Cofanie Postój i zatrzymanie
Czysty transport miejski
Przygotowanie projektu technicznego
5 nowych autobusów zasilanych paliwem ekologicznym – bioestrem
Propozycje zmian w istniejącym rozkładzie jazdy Na podstawie wniosków mieszkańców oraz badań potoków pasażerskich wykonanych na zlecenie Urzędu Miasta.
ROZWÓJ SYSTEMU PUBLICZNEGO TRANSPORTU PASAŻERSKIEGO W AGLOMERACJI WARSZAWSKIEJ POPRZEZ ZWIĘKSZENIE WYDAJNOŚCI, NIEZAWODNOŚCI I BEZPIECZEŃSTWA.
Zarzadzanie bezpiecznym systemem transportowym dziś…
Coraz bliżej modernizacji. IX GRUPA 5 Wygrywa konkurs na opracowanie koncepcji rewitalizacji dworca Wrocław Główny XI-XII – Ogłoszenie przetargów.
BARIERY TRANSPORTU PASAŻERSKIEGO NA TERENIE WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
Czytelność układu linii
Zieleń w mieście – dlaczego jej potrzebujemy?
Perspektywy rozwoju wysokiej jakości połączeń intercity w Polsce
Potrzeby Przewozów Regionalnych w obliczu rozwoju kolei dużych prędkości Warszawa,
Skrajnia budowli.
Rowerem do szkoły ! Autor: Julia Łąkas.
„Rozwiązanie komunikacyjne dla Naramowic”
Poprawa bezpieczeństwa na drogach. Sieradz ul. Henryka Sienkiewicza.
Platforma informacyjna wsparciem procesu optymalizowania rozwoju systemu transportowego KRAKOWIC dr hab. inż. Andrzej Szarata Politechnika Krakowska Katowice,
Projekt pochylni dla osób niepełnosprawnych
TRANSPORT I ZAGROŻENIE BEZPIECZEŃSTWA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
OPOLE SMART CITY 2020 w Opolu oraz Aglomeracji Opolskiej
Kluczowe elementy przestrzeni turystycznej
Tramwaje Warszawskie przyjazne ludziom i miastu
Zasady dostępności centralnych obszarów Warszawy dla komunikacji indywidualnej Warszawa, grudzień 2011.
Lekcja r. Temat: Zasady bezpiecznego korzystania z publicznych środków lokomocji.
Droga z pierwszeństwem.
Your logo Here Wspólne korzystanie w czasie rzeczywistym ze środków transportu na żądanie w Regionie Tesalii, Grecja Warsztaty: Transport na żądanie na.
Komisja Torowa IGKM „Techniczne i środowiskowe aspekty rozwoju tramwaju i metra w Warszawie” System monitorowania zwrotnic tramwajowych sterowanych automatycznie.
Komisja Zasilania IGKM „ Nowoczesne rozwiązania rozdzielnic prądu stałego i średniego napięcia dla elektrycznej trakcji miejskiej” r. Konin.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Kształtowanie spójnej przestrzeni obszarów funkcjonalnych Krótki tekst w oparciu o zasady Polskiej Polityki Architektonicznej Na naradę w MIR
Koleje samorządowe w ujęciu Planu Transportowego dla województwa dolnośląskiego Kliczków, 4 listopada 2015 Agnieszka Zakęś Zastępca Dyrektora Departamentu.
Zasady naboru wniosków dla Działania 9.1. Transport miejski w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Wartość inwestycji: 50 mln. zł Data zakończenia inwestycji: listopad 2015 r. Inwestor: Gmina Miasta Toruń ul. Wały Gen. Sikorskiego 8, Toruń, tel.
Zmiany komunikacyjne w Poznaniu do roku 2030 !. BRT (ang. Bus Rapid Transit) Oddzielny pas ruchu. Szybki tranzyt autobusowy. Usprawniona infrastruktura.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Prezentacja projektu Usytuowanie inwestycji: Lokalizacja inwestycji: Przebieg trasy: Os. Lecha – ul. Piaśnicka – Centrum Handlowe M1- pętla Franowo.
Poznań: Ocena Systemu Komunikacyjnego 25 maja 2016 r.
m.st. Warszawa | Warszawska Polityka Mobilności
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Szczecińska Kolej Metropolitalna
My Pasażerowie Manifest pasażerów, przygotowany w ramach kampanii obywatelskiej lepszytransport.pl.
Krótsze podróże z Opola do Kędzierzyna Koźla i Katowic
Kolejowa odnowa Modernizacja estakady w Gorzowie Wielkopolskim
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański
II spotkanie konsultacyjne dotyczące budowy drogi dla rowerów oraz wydzielenia torowiska wzdłuż ulicy Grunwaldzkiej Poznań,
Wygodniej w podróż ze Szczecina
ALMADA – dobre praktyki transportowe
System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej i Zarządzania flotą
Kłodzko Miasto – kolej dostępniejsza dla podróżnych
Projekt poprawy jakości transportu miejskiego w aglomeracji szczecińskiej narzędziem technicznego wsparcia integracji transportu publicznego w Szczecińskim.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
UPRZYWILEJOWANIE TRANSPORTU ZBIOROWEGO
Dobre praktyki w zakresie dostępności budynków
Włączenie Gminy Łomianki do 1 strefy biletowej warszawskiej komunikacji miejskiej Konsultacje społeczne Łomianki, 16 listopada 2017 r.
Zapis prezentacji:

Introduction: The Company Analiza organizacji i funkcjonowania węzłów przesiadkowych na obszarze m. st. Warszawy Warszawa, listopad 2010

Przeprowadzone prace Data badania październik 2010r. Ilość węzłów 46 W tym: Stacji metra 11 Stacji PKP 12 Przystanków 457 Analizowane podsystemy transportu zbiorowego Autobusy kontraktowane przez ZTM Autobusy kontraktowane przez innych przewoźników, Metro, Tramwaje, Kolej

Główne ograniczenia w ruchu pieszych

Główne ograniczenia w ruchu pieszych Na wielu węzłach zaobserwowano problem z ograniczaniem miejsca na chodnikach przez parkujące pojazdy. Parkuje się je również na samych przystankach oraz podjazdach do nich. Jednocześnie dało się zauważyć, że środki stosowane przeciwko takiemu zjawisku, a więc barierki, często stanowią również poważną przeszkodę dla poruszających się pieszych. Zaleca się uporządkowanie parkowania pojazdów w pobliżu dużych węzłów w postaci budowy parkingów P+R.

Główne ograniczenia w ruchu pieszych

Główne ograniczenia w ruchu pieszych Kolejnym ważnym problemem zauważonym na wielu przystankach było pozostawienie małej przerwy miedzy krawędzią przystanku, a wiatą przystankową. Spowodowane jest to często bliskim położeniem ulicy w przypadku przystanków tramwajowych w środku drogi oraz bliskim położeniem zabudowy w przypadku przystanków autobusowych. Zaleca się gdzie to możliwe zwiększanie przestrzeni dostępnej między wiatami a krawędzią przystanków. Jeżeli potrzebna przestrzeń jest niedostępna, np. z powodu bliskości jezdni co zaobserwowano na węźle Metro Centrum, zaleca się, aby wiata była maksymalnie przysunięta do barierki lub stanowiła jej część.

Główne ograniczenia w ruchu pieszych

Główne ograniczenia w ruchu pieszych Warto zwrócić uwagę na częste przeciążenie przestrzeni węzła przeszkodami punktowymi. Ustawione one są często w sposób chaotyczny i zawężają dostępną szerokość chodnika. Dobrym rozwiązaniem może być przeniesienie tych obiektów, aby utrudniały parkowanie na chodniku, a nie przeszkadzały pieszym. Dodatkowo zaobserwowano iż na niektórych przystankach słupy oświetleniowe utrudniają wymianę pasażerów w pojazdach komunikacji publicznej.

Wskaźniki oceny węzłów przesiadkowych w Warszawie Piotr Krukowski, Piotr Olszewski Listopad 2010 r.

Opis zadania #1 Wykonawca na podstawie analizy: standardów zasad tworzenia węzłów przesiadkowych wykorzystywanych w innych krajach, najlepszych przykładów takich węzłów w miastach europejskich i w miastach innych części świata oraz własnej wiedzy eksperckiej zaproponuje konstrukcję wskaźników umożliwiających ocenę projektów nowych węzłów przesiadkowych oraz istniejących (funkcjonujących) węzłów przesiadkowych w Warszawie według niżej wymienionych kryteriów: 1. integracja przestrzenna, 2. bezpieczeństwo osobiste, 3. bezpieczeństwo wynikające z obecności punktów kolizji z ruchem pojazdów, 4. wewnętrzna logika węzła (czytelność węzła), 5. informacja pasażerska, 6. dostępność dla osób starszych, niepełnosprawnych, osób z małymi dziećmi, cudzoziemców, turystów, 7. obecność dodatkowych funkcji.

Opis zadania #2 Dla każdego wskaźnika powinien być dołączony opis zasad jego utworzenia (konstrukcja wskaźnika), sposób jego zastosowania oraz propozycja jego wagi w całościowej ocenie węzła przesiadkowego.

Wbrew potocznym przekonaniom w Europie nie istnieją normy lub przepisy określające w jaki sposób należy budować węzły przesiadkowe. W obcojęzycznej literaturze przedmiotu spotyka się opisy dobrych praktyk i listy sprawdzające (check lists) a nie wskaźniki. O wadze problematyki świadczą liczne projekty UE, w ramach których od lat podejmowane są próby wypracowania uniwersalnych standardów i norm (m.in. Pirate, GUIDE, LINK, Niches Plus).

Tezy z książki Ch. Alexandra i zespołu „A Pattern Language” #1 Przesiadki odgrywają zasadniczą rolę w transporcie publicznym. Jeżeli nie uda się ich właściwie zorganizować cały system transportu publicznego poniesie klęskę. Węzły przesiadkowe należy traktować jako pierwszorzędne, a linie transportowe jako drugorzędne elementy transportu publicznego. Należy tworzyć bodźce, które skłonią wszystkich organizatorów systemów transportu do planowania przebiegu swoich linii, tak by łączyły punkty przesiadkowe.

Postulaty autorów „A Pattern Language” #2 Czas na przejście z jednej platformy przystankowej w węźle do innej nie może przekraczać kilku (3) minut co oznacza maksymalną odległość 180m między platformami. Ta odległość powinna być tym mniejsza im bardziej lokalny charakter ma podróż: 30 m przy przesiadce z autobusu/tramwaju do autobusu/tramwaju 60 m przy przesiadce metro (rapid transit) – autobus/tramwaj 90 m przy przesiadce pociąg podmiejski/regionalny – metro

Postulaty autorów „A Pattern Language” #3 Należy instalować podcienia i wiaty. Najważniejsze połączenia pomiędzy platformami nie powinny krzyżować się ulicami. Jeśli jest to niezbędne należy zbudować przejścia podziemne albo wiadukty dla pieszych (tunele dla samochodów) by ruch był płynny.  Węzły przesiadkowe powinny tworzyć miniaturowe centra życia publicznego. Powinny być łatwe do rozpoznania i przyjemne z taką ilością form aktywności wokół aby ludzie czuli się tam wygodnie i bezpiecznie. Zapewnią to: sprzedaż gazet, tablice orientacyjne (System Informacji Miejskiej), zadaszenia (wiaty), ławki w różnych kombinacjach ze sklepami, kioskami, barami, publicznymi toaletami, placykami.

Niches Plus - przyjazne dla pasażerów węzły przesiadkowe Koncepcja skracania czasu przesiadki i upraszczania drogi w węzłach jest całkiem nowa. Podejmowane działania mają być rezultatem prac badawczych i planistycznych a nie kosztowych inwestycji. W centrum uwagi znajdą się różne aspekty projektowania węzłów. Potencjalne korzyści to minimalizacja zatłoczenia i konfliktowych potoków pieszych, optymalizacja umiejscowienia wyposażenia (np. automaty biletowe), efektywne wykorzystanie przestrzeni. Uwzględnione zostaną proste drogi dojścia, unikać się będzie różnic poziomów, ciemnych zaułków itp. Jednym z celów jest uczynienie z węzłów atrakcyjnej przestrzeni publicznej. 16

Wskaźnik 1 - integracja przestrzenna Wskaźnik 1.1 - zależny od ruchu przesiadających się. Jest to łączna wartość strat czasu wynikająca z przesiadek; konieczne badania ruchu w węźle metodą ankietowania lub analizy obrazu (rozpozanwania twarzy) Wskaźnik 1.2 – zależny od ruchu pojazdów tp poprzez węzeł. Wagą każdej relacji między platformami jest częstotliwość ruchu pojazdów tp (liczba pojazdów odjeżdżających w godzinie szczytu) Wskaźnik 1.3 – zależy od rozmieszczenia platform przystankowych względem siebie (średnia odległość) 17

Wskaźnik 1 - integracja przestrzenna Wskaźnik ten ma największe znaczenie w ocenie funkcjonalności węzła (aspekty urbanistyczne, architektoniczne i budowlane) W zależności od budżetu na badania do oceny można zastosować wskaźnik, którego obliczenie będzie kosztowne (1.1) lub tanie (1.2 albo 1.3)

Wskaźnik 2 - bezpieczeństwo osobiste iloraz powierzchni węzła objętej monitoringiem wizyjnym do powierzchni węzła ogółem inteligentny monitoring (automatyczne wykrywanie nietypowych zachowań, przedmiotów) [T/N] iloraz powierzchni węzła oświetlonej do powierzchni węzła ogółem obecność umundurowanej obsługi/ochrony/straży [T/N] Powierzchnia węzła: suma powierzchni wszystkich platform przystankowych i powierzchni przejść między nimi. W przypadku budynków (np. stacje kolejowe) - powierzchnia dostępna dla pasażerów .

Wskaźnik 3 - bezpieczeństwo wynikające z obecności punktów kolizji z ruchem pojazdów iloraz liczby przejść przez ulicę bez pasów i sygnalizacji świetlnej do liczby wszystkich przejść przez ulicę wewnątrz węzła

Wskaźnik 4 - wewnętrzna logika węzła (czytelność węzła) średnia z liczby platform widocznych z każdej platformy na poziomie 0 w przypadku metra i kolei pod uwagę będą brane widoczne z poziomu 0 zejścia do metra lub budynek stacji. Zejścia te będą traktowane jak platformy na poziomie 0

Wskaźnik 5 - informacja pasażerska iloraz liczby platform z elektronicznymi tablicami dynamicznej informacji przystankowej do liczby platform ogółem w węźle, iloraz liczby platform z planami węzła lub tablicami warszawskiego Systemu Informacji Miejskiej (SIM) do liczby platform ogółem w węźle, iloraz liczby platform z informacjami taryfowymi i planem tp w Warszawie do liczby platform ogółem w węźle

Wskaźnik 6 - dostępność dla osób starszych, niepełnosprawnych, osób z małymi dziećmi, cudzoziemców, turystów iloraz liczby platform dostępnych poprzez windy, schody ruchome i pochylnie do liczby platform na poziomach różnych od 0 ogółem; iloraz liczby platform obniżone krawężnikami na wejściu do liczby platform dostępnych z ulicy ogółem, iloraz liczby platform z krawędziami z „wypustkami” do liczby platform ogółem, system oznakowania (np. strzałek, szyldów) naprowadzającego [T/N], obecność umundurowanej obsługi [T/N]

Zestawienie tabelaryczne Rodzaj wskaźnika Kryterium Ocena 5 – b. dobra 4 - dobra 3 zadawa-lająca 2 – zła 1 - b. zła Spełnienie = >90% >70% >50% >30% <30% Integracja przestrzenna Procent relacji między platformami poniżej X m Bezpieczeństwo osobiste Procent platform objętych wideo monitoringiem wszystkie większość połowa nieliczne brak Bezpieczeństwo ruchowe Procent kolizyjnych przejść przez jezdnie bez pasów i sygnalizacji Czytelność/ logika wewnętrzna Procent widocznych platform Informacja pasażerska Procent platform z różnymi nośnikami informacji pasażerskiej Dostępność dla niepełnosprawnych Procent w pełni dostępnych platform

F02 F01 MN02 MN06 MN01 MN05

Przykład obliczenia wskaźnika integracji - Rondo de Gaulle’a   MN01 MN02 MN05 MN06 FO01 FO02 285 253 181 322 353 224 162 219 249 188 125 276 189 220 173 odległości międzyprzy-stankowe   MN01 MN02 MN05 MN06 FO01 FO02 Częstotliwość P/h 10 11 41 12 44 8 40 7 39 częstotliwości kursowania

Rondo de Gaulle’a - rozkład odległości międzyprzystankowych ważony częstotliwościami kursowania średnia = 179 m

Rondo de Gaulle’a - rozkład odległości międzyprzystankowych ważony częstotliwościami kursowania