Nie tylko wybory. Jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji? Dominika Janic Nicola Kokot Nie tylko wybory. Jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji? Dominika Janic Nicola Kokot
Uczestnicy debaty Pani Dorota Konieczko – wicedyrektor szkoły, Pan Tomasz Macherzyński - radny, przewodniczący Komisji Oświaty i członek Powiatowego Zarządu Ligi Obrony Kraju, nauczyciel historii, Pani Małgorzata Jagodzińska – nauczyciel-bibliotekarz i opiekun SU, Pani Aleksandra Rojszczyk – nauczyciel religii, Pani Małgorzata Nocoń – pracownik GOPS, Pani Katarzyna Mordal – pracownik GOPS, Pani Izabela Olczyk – mieszkanka gminy, Uczniowie i uczennice naszej szkoły.
SPOTKANIE Z RADNYM Pan Tomasz Macherzyński opowiadał nam o pracy radnego w Radzie Gminy, o problemach mieszkańców naszej gminy, o pracy nauczyciela historii, o działalności LOK, o przedsięwzięciach, jakie podejmuje dla promocji gminy i jej historii.
SONDAŻ: Jak spędzacie wolny czas? gram na kompie, pomagam rodzinie, spotykam się ze znajomymi, gram w piłkę, czytam książkę, biegam, uczę się, jeżdżę na rowerze, słucham muzyki, jeżdżę na rolkach.
Obszary aktywności młodzieży Najchętniej nasze koleżanki i koledzy podejmują działalność w następujących obszarach: działalność w Samorządzie Uczniowskim, praca w organizacjach szkolnych, wolontariat, udział w akcjach charytatywnych, treningi w klubach sportowych, zajęcia w MOK w Kłobucku.
O czym mówili dorośli? Dyskutanci zwracali uwagę na podejmowane akcje przez młodzież, doceniali ich znaczenie i rangę. Zwracano uwagę na to, by podejmować działania krótkie, możliwe do wykonania. By nie brać sobie na głowę zbyt dużo, bo wówczas można ponieść klęskę, która nas zniechęci. A przecież to nie o to chodzi.
O czym mówiła młodzież? O swoich zainteresowaniach. O swojej pasji. O sposobach samorealizacji. Oceniano dotychczasowe działania. Typowano charakter działań.
Referat Pauliny Paulina z klasy IIIc przygotowała bardzo ciekawy referat charakteryzujący formy i obszary podejmowanych przez młodzież aktywności.
Za i przeciw Czy warto działać na rzecz innych?,,ZA”: Nowe znajomości. Nabywanie doświadczenia. Komunikowanie się z innymi ludźmi. Świadomość społeczna. Kreatywność. Wykorzystywanie nabytej wiedzy i umiejętności.,,PRZECIW: Błędy w podejmowanych decyzjach. Brak doświadczenia. Brak zgodności intencji.
Jak działamy w naszej szkole? To tytuł zaprezentowanej przez nas prezentacji multimedialnej.
PODSUMOWANIE 1. Wszyscy uczestnicy debaty zgodzili się z tym, że warto działać dla siebie i innych. 2. Kreatywność młodzieży nie zna granic. 3. Wśród młodych ludzi rośnie świadomość społeczna. 4. Zwiększa się oferta dla młodzieży. 5. W życiu młodzieży coraz większą rolę odgrywa sposób spędzania wolnego czasu. 6. Osoby, które działają są dla innych ciekawe i interesujące, nie są nudne, mają coś do zaoferowania społeczeństwu.
Grupa wsparcia Materiały do debaty pomagała nam przygotować „klasowa grupa wsparcia”. Nasza koleżanka – Madzia – była niezwykle pomocna przy opracowywaniu planu i scenariusza debaty.