Co chcieliśmy osiągnąć?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Advertisements

im. Króla Jana III Sobieskiego
dr Anna Okońska-Walkowicz Warszawa, r.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Program podniesienia jakości realizowany w Gimnazjum - Zespoły przedmiotowe analizują Testy na wejściu i wyniki egzaminu zewnętrznego - Dokonują ewaluacji,
ocenianie, które pomaga się uczyć
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
i trudności z nimi związane...
OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI w SŁUPSKU
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
KLASA OBYWATELSKA Z POSZERZONYM JĘZYKIEM ANGIELSKIM SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI ROK SZKOLNY 2011/2012.
DIAGNOZA PEDAGOGICZNA
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Izabela Kołodziejczyk
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Hospitacja – na co warto zwrócić uwagę!
Rodzice jako sprzymierzeńcy w działaniach profilaktycznych szkoły
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
Obserwacja Wybranej Grupy Uczniów
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Obserwacja wybranych uczniów
DEBATA Współpraca w naszej szkole. GIMNAZJUM IM. JANA PAWŁA II W CHOCENIU.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Idea oceniania kształtującego
WYNIKI ANKIETY ewaluacyjnej dla nauczyciela: W jaki sposób analiza wyników sprawdzianu wpływa na planowanie i podejmowanie działań przez nauczycieli? kwiecień.
OCENA EFEKTYWNOŚCI NAUCZANIA z zastosowaniem metody edukacyjnej wartości dodanej OCENA EFEKTYWNOŚCI NAUCZANIA z zastosowaniem metody edukacyjnej wartości.
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Zespół Publicznego Gimnazjum i Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Leźnie.
Najważniejsze efekty pracy rok szkolny 2013/2014
O SPRAWIEDLIWOŚCI W OCENIANIU. PODSTAWA PRAWNA 1. Rozporządzenie 2. Statut Szkoły.
Konferencja Procedury rozwijania uczenia i nauczania stycznia 2014 SPACER EDUKACYJNY Dobra Praktyka Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Szczodrzykowie.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Procedury doskonalenia uczenia się i nauczania
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
1 Procedury doskonalenia uczenia się i nauczania Nagrywanie i omawianie lekcji.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Co to jest spacer edukacyjny?
ISU Indywidualizacja w praktyce szkolnej Wyniki ankiet Małgorzata Taraszkiewicz.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
GIMNAZJUM NR 5 W LUBINIE TO DOBRY WYBÓR.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
SPRAWDZIAN W KLASIE SZÓSTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015.
Zadanie dyrektora szkoły w ramach programu Szkoła z klasą 2.0 Opracowanie: Jerzy Marek.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Kurs - OK zeszyt.
Prezentacja lekcji przeprowadzonej w klasie IVD w Szkole Podstawowej nr 85 w Warszawie im. Benito Juareza Rośliny Się Rumienią Beata Krysiak.
UCZNIOWIE SĄ AKTYWNI Ankietę przeprowadziły i prezentację przygotowały: Agnieszka Karpińska i Aleksandra Zawartowska.
M – jak motywacja EWALUACJA WEWNĘTRZNA OBSZAR SKUTECZNOŚĆ PLANOWANIA I REALIZOWANIA PROCESÓW EDUKACYJNYCH W SZKOLE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI PODEJMOWANE W.
Praca metodą projektu edukacyjnego
PROCESY EDUKACYJNE SĄ ORGANIZOWANE W SPOSÓB SPRZYJAJĄCY UCZENIU SIĘ
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12 WE WROCŁAWIU   RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Technologia informacyjna
Obserwacja wybranych uczniów
Przykłady dobrych praktyk
Co chcieliśmy osiągnąć?
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Szkoła z mocą zmieniania świata!
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Kurs – OK zeszyt.
Zapis prezentacji:

LABORATORIUM PRAKTYK EDUKACYJNYCH KLUCZOWE PROCEDURY SUS OBSERWACJA WYBRANEJ GRUPY UCZNIÓW

Co chcieliśmy osiągnąć? 1. Lepsze wyniki nauczania. 2. Większe zaangażowanie uczniów. 3. Zwiększenie świadomości uczenia się

Wprowadzenie procedury Analiza wyników sprawdzianu po szkole podstawowej w wybranej klasie laboratoryjnej. 2. Przeprowadzenie diagnoz i analiza ich wyników na początku klasy pierwszej. Zestawienie wyników diagnoz ze sprawdzianem. 3. Stworzenie mapy klasy – podział na 3 grupy Uczniowie z najniższymi wynikami Grupa średnia Uczniowie osiągający dobre wyniki, ale nie na miarę swoich możliwości

4. Pierwsze obserwacje całej klasy prowadzone przez nauczycieli przedmiotów (w czasie ok-obserwacji, podczas spaceru edukacyjnego) oraz przez nauczyciela wspomagającego, który jest z klasą 18 godzin w tygodniu. Główny kierunek obserwacji - jak klasa pracuje technikami OK, jak uczniowie angażują się w lekcję. 5. Omówienie uczniów podczas spotkań z trenerami. Wybór uczniów, nad którymi należało pracować z każdej grupy.

6. Obserwacja wybranych uczniów bez arkuszy: poziom zaangażowania uczniów w zależności od stosowanej metody pracy, interakcje pomiędzy nauczycielem i uczniem oraz pomiędzy uczniami. KORZYŚCI: Wypracowanie skuteczniejszych metod pracy w tej klasie. KLASA LEPIEJ PRACUJE METODĄ WARSZTATOWĄ, W MAŁYCH GRUPACH. TRUDNOŚCI – nauczyciele na podstawie obserwacji automatycznie dokonywali oceny uczniów, za bardzo skupiano się na poziomie wykonanego przez ucznia zadania a nie jego reakcjach

Sfera społeczna-interakcja Sfera zadaniowa Przygotowany do lekcji – posiada przybory Ma zrobioną pracę domową Przepisuje z tablicy Tempo pracy (w tepmie klasy, szybciej, wolniej) Rozwiązuje zadania dodatkowe Wymaga pomocy Zgłasza problem Zadaje pytania pogłębiające Koncentruje się na toku lekcji Korzysta z wiedzy z poprzedniech lekcji Umie zaprezentować swoją pracę Korzysta ze źródeł Wykorzystuje wskazówki n-la Ma twórcze pomysły Umie nieszablonowo wykonać zadanie Dokonuje samooceny Sfera społeczna-interakcja Relacje z nauczycielem Relacje z uczniami Aktywny odpowiada na pytania ogólne Słucha innych Pomaga innym Chętnie współpracuje W grupie pełni funkcję lidera/mrówki Rozwiązuje konflikty spokojnie, gwałtownie Sfera emocjonalna Kontroluje emocje Empatyczny Pozytywnie/negatywnie nastawiony Okazuje radość Jak reaguje na otrzymaną ocenę Jak reaguje na informację zwrotną 7. Stworzenie arkusza do obserwacji. TRUDNOŚCI: Dużo wniosków nasuwało się poza arkuszem. Jeden nauczyciel obserwował kilku uczniów, nie dostrzegał wszystkiego.

CO ZMIENILIŚMY???? jeden nauczyciel koncentruje się na maksymalnie dwóch uczniach, obserwacja jednego ucznia odbywa się na kilku lekcjach, w krótkim odstępie czasu obserwacja bez arkusza nauczyciel zapisuje spostrzeżenia (wygląd, mimika, postawa, zaangażowanie ucznia) nauczyciel przedstawia całej grupie nauczycieli uczących w tej klasie to co zaobserwował, BEZ WNIOSKÓW I OCENY omówienie ucznia i wnioski z obserwacji (nie tylko metody pracy ale i usadzenie, oferty wspomagania ucznia i jego rodziców, wspólne działania kadry pedagogicznej)

Po wprowadzeniu zmian w sposobie obserwacji i analizie osiągnięć i zachowania uczniów stworzyliśmy nową mapę klasy i wybraliśmy uczniów do obserwacji.

Co daje nam wypracowana procedura? Działania dotyczące wybranych uczniów przekładają się na zmianę uczenia w całej klasie. Wypracowaliśmy metody, dzięki którym uczniowie są bardziej zaangażowani w proces uczenia. Znamy indywidualne potrzeby uczniów, przez co możemy wspierać ich rozwój i eliminować negatywne zachowania i trudności. Możemy zmienić sposób spostrzegania danego ucznia po analizie pracy na różnych przedmiotach. Skuteczniejsze oddziaływania dydaktyczne i wychowawcze.

Korzyści dla klasy W klasie II B udało się utrzymać średnią ocen klasyfikacyjnych na półrocze na tym samym poziomie co w klasie pierwszej. Obserwowani uczniowie osiągnęli lepsze wyniki w klasie drugiej. Stosowane metody pracy wpłynęły pozytywnie na zachowanie uczniów.

Procedura w skrócie: Analiza osiągnięć uczniów. Podział klasy na grupy o różnym potencjale edukacyjnym. Wyłonienie z każdej grupy uczniów potrzebujących wsparcia. Obserwacje wybranych uczniów zgodnie z wypracowanymi zasadami. Spotkanie zespołu nauczycieli uczących w klasie. Ustalenie sposobów wspierania rozwoju uczniów.