LABORATORIUM PRAKTYK EDUKACYJNYCH KLUCZOWE PROCEDURY SUS OBSERWACJA WYBRANEJ GRUPY UCZNIÓW
Co chcieliśmy osiągnąć? 1. Lepsze wyniki nauczania. 2. Większe zaangażowanie uczniów. 3. Zwiększenie świadomości uczenia się
Wprowadzenie procedury Analiza wyników sprawdzianu po szkole podstawowej w wybranej klasie laboratoryjnej. 2. Przeprowadzenie diagnoz i analiza ich wyników na początku klasy pierwszej. Zestawienie wyników diagnoz ze sprawdzianem. 3. Stworzenie mapy klasy – podział na 3 grupy Uczniowie z najniższymi wynikami Grupa średnia Uczniowie osiągający dobre wyniki, ale nie na miarę swoich możliwości
4. Pierwsze obserwacje całej klasy prowadzone przez nauczycieli przedmiotów (w czasie ok-obserwacji, podczas spaceru edukacyjnego) oraz przez nauczyciela wspomagającego, który jest z klasą 18 godzin w tygodniu. Główny kierunek obserwacji - jak klasa pracuje technikami OK, jak uczniowie angażują się w lekcję. 5. Omówienie uczniów podczas spotkań z trenerami. Wybór uczniów, nad którymi należało pracować z każdej grupy.
6. Obserwacja wybranych uczniów bez arkuszy: poziom zaangażowania uczniów w zależności od stosowanej metody pracy, interakcje pomiędzy nauczycielem i uczniem oraz pomiędzy uczniami. KORZYŚCI: Wypracowanie skuteczniejszych metod pracy w tej klasie. KLASA LEPIEJ PRACUJE METODĄ WARSZTATOWĄ, W MAŁYCH GRUPACH. TRUDNOŚCI – nauczyciele na podstawie obserwacji automatycznie dokonywali oceny uczniów, za bardzo skupiano się na poziomie wykonanego przez ucznia zadania a nie jego reakcjach
Sfera społeczna-interakcja Sfera zadaniowa Przygotowany do lekcji – posiada przybory Ma zrobioną pracę domową Przepisuje z tablicy Tempo pracy (w tepmie klasy, szybciej, wolniej) Rozwiązuje zadania dodatkowe Wymaga pomocy Zgłasza problem Zadaje pytania pogłębiające Koncentruje się na toku lekcji Korzysta z wiedzy z poprzedniech lekcji Umie zaprezentować swoją pracę Korzysta ze źródeł Wykorzystuje wskazówki n-la Ma twórcze pomysły Umie nieszablonowo wykonać zadanie Dokonuje samooceny Sfera społeczna-interakcja Relacje z nauczycielem Relacje z uczniami Aktywny odpowiada na pytania ogólne Słucha innych Pomaga innym Chętnie współpracuje W grupie pełni funkcję lidera/mrówki Rozwiązuje konflikty spokojnie, gwałtownie Sfera emocjonalna Kontroluje emocje Empatyczny Pozytywnie/negatywnie nastawiony Okazuje radość Jak reaguje na otrzymaną ocenę Jak reaguje na informację zwrotną 7. Stworzenie arkusza do obserwacji. TRUDNOŚCI: Dużo wniosków nasuwało się poza arkuszem. Jeden nauczyciel obserwował kilku uczniów, nie dostrzegał wszystkiego.
CO ZMIENILIŚMY???? jeden nauczyciel koncentruje się na maksymalnie dwóch uczniach, obserwacja jednego ucznia odbywa się na kilku lekcjach, w krótkim odstępie czasu obserwacja bez arkusza nauczyciel zapisuje spostrzeżenia (wygląd, mimika, postawa, zaangażowanie ucznia) nauczyciel przedstawia całej grupie nauczycieli uczących w tej klasie to co zaobserwował, BEZ WNIOSKÓW I OCENY omówienie ucznia i wnioski z obserwacji (nie tylko metody pracy ale i usadzenie, oferty wspomagania ucznia i jego rodziców, wspólne działania kadry pedagogicznej)
Po wprowadzeniu zmian w sposobie obserwacji i analizie osiągnięć i zachowania uczniów stworzyliśmy nową mapę klasy i wybraliśmy uczniów do obserwacji.
Co daje nam wypracowana procedura? Działania dotyczące wybranych uczniów przekładają się na zmianę uczenia w całej klasie. Wypracowaliśmy metody, dzięki którym uczniowie są bardziej zaangażowani w proces uczenia. Znamy indywidualne potrzeby uczniów, przez co możemy wspierać ich rozwój i eliminować negatywne zachowania i trudności. Możemy zmienić sposób spostrzegania danego ucznia po analizie pracy na różnych przedmiotach. Skuteczniejsze oddziaływania dydaktyczne i wychowawcze.
Korzyści dla klasy W klasie II B udało się utrzymać średnią ocen klasyfikacyjnych na półrocze na tym samym poziomie co w klasie pierwszej. Obserwowani uczniowie osiągnęli lepsze wyniki w klasie drugiej. Stosowane metody pracy wpłynęły pozytywnie na zachowanie uczniów.
Procedura w skrócie: Analiza osiągnięć uczniów. Podział klasy na grupy o różnym potencjale edukacyjnym. Wyłonienie z każdej grupy uczniów potrzebujących wsparcia. Obserwacje wybranych uczniów zgodnie z wypracowanymi zasadami. Spotkanie zespołu nauczycieli uczących w klasie. Ustalenie sposobów wspierania rozwoju uczniów.