Stosunek do mowy nienawiści w Polsce

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Opinie Polaków na temat usług szpitalnych
Advertisements

CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM – raport Przygotowany dla Fundacji ABC XXI 30 października 2006.
W jakim zakresie nauczyciele w swojej pracy posługuje się sumieniem?
Dermokosmetyki Wyniki badania TNS OBOP dla DOZ.pl.
Społeczności w Internecie
Raport Mniejszości Lublin – pomiar lokalny wrzesień
CO POLACY MY Ś L Ą O DEMOKRACJI NA BIA Ł ORUSI? Warszawa, marzec 2007 Przygotowanie: Paweł Ogrodziński, Mariusz Toniszewski,
PODSUMOWANIE ZBIORCZE ANKIETY– PROCENTOWY UDZIAŁ ODPOWIEDZI Ankieta została przeprowadzona w 2009 r. wśród uczniów gimnazjum.
Spotkanie środowiskowe - scenariusz zajęć
Bezpieczne poruszanie się po internecie.
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Metody badawcze w socjologii – ciąg dalszy
Gary Stanley Becker ur „Ekonomiczna teoria zachowań ludzkich”, PWN 1990.
UŻYWANIE SUBSTANCJI PSYCHOAKTYWNYCH PRZEZ STUDENTÓW Studenci 2004
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Prowadzenie wywiadów grupowych MODUŁ IV Sesja 2B PROGRAM WZMOCNIENIA.
Analiza wyników ankiety
Festiwal Nauki 2009 Prezentacja wyników badań Autor: Olga Wagner Koordynacja: Kuba Antoszewski.
Bezpiecznie w wirtualnym świecie.
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
Pierwsza strona ?. Jakieś szczegóły? :D Jakby Pani zareagowała, jakby się pani dowiedziała, że pani córka jest w ciąży? Ciężko mi to sobie wyobrazić
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt K apitał ludzki i społeczny jako czynniki rozwoju regionu łódzkiego" Dr Paweł Kubiak.
Dozwolone są dla Ciebie stronki dostosowane do Twojego wieku.
GfK Custom ResearchPostawy Polaków wobec sprzedaży bezpośredniejluty 2008 Postawy Polaków wobec sprzedaży bezpośredniej Prezentacja wyników badania 12.
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
Doświadczenia związane z karami fizycznymi Raport z badania Data badania: 11 – 18 września 2008 Przygotowane dla: Fundacji Dzieci Niczyje Autor: Agata.
Okręgowa Izba Radców Prawnych w Poznaniu. PRAWOPOLSKIE.
„...A moja szkoła jest bezpieczna”.
Podsumowanie ankiety „Co wiesz o wolontariacie?”
Bezpieczny Internet! Bezpieczny uczeń! Świadomy uczeń!
Kampania na rzecz przejrzystości mediów w Polsce Wybrane wyniki badań Listopad 2004.
Nie tylko wybory – jak młodzi mogą wypływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji? Natalia Barcz, Martyna Doziwska r.
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież z Biłgoraja brała udział w wyborach i życiu społecznym?
Zarządzanie różnorodnością w opinii przedsiębiorców – wyniki badań zrealizowanych w ramach projektu Diversity Index Warszawa, 20 lutego 2013 r.
Parę słów do młodszych kolegów i koleżanek od absolwenta.
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? Projekt: Jan Tomasz Borkowski; Jakub Kowalik.
XVIII Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży „Szkoła demokracji” Moderatorzy: Adrianna Moraczewska; Viktoria Brzeska.
Krótkie streszczenie naszych przygotowań
Reguły zarządzania zespołem. Zespoły projektowe bardzo często zawodzą jeśli chodzi o ustalenie wspólnej stratrgii zarządzania grupą, która to definiuje.
Zestaw pytań zadawanych przez przesłuchującego inspektora ZUS p
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i miała czynny udział w życiu społecznym?
Przykłady przemocy i nietolerancji
DYSKRYMINACJA W SZKOLE
MATEMATYKA A WOLNA WOLA
Wizerunki polityków. Zmiana postrzegania premier Kopacz po expose 1-5 października 2014 roku Wizerunki liderów i partii politycznych Dr hab. Norbert Maliszewski.
BEZPIECZEŃSTO W SIECI.
8 LUTY 2011 – DZIAŁANIA TOWARZYSZĄCE ODBYWAJĄ SIĘ PRZEZ CAŁY MIESIĄC LUTY.
Raport badawczy. Badani najczęściej odpowiadali, że podjęli pracę za granicą, chociaż mieli pracę w Polsce, jednak zarobki były zbyt niskie. Pracownicy.
Zasady bezpieczeństwa w Internecie
PRZEDSZKOLE NR 5 W RACIBORZU Współpraca przedszkola ze środowiskiem rodzinnym dziecka - wyniki ewaluacji PRZEDSZKOLE NR 5 W RACIBORZU.
dr Inż. Teresa Kupczyk Prorektor ds. naukowo-badawczych Wyższa Szkoła Handlowa we Wrocławiu Joanna Przemyślańska Włosek Marketing Manager, OTTO Workforce.
Uczeń dialogu i tolerancji to uczeń naszej szkoły. Agresja na out!
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
Postawy Polaków względem przyjmowania imigrantów Styczeń 2016.
Co to jest HEJT?. Co to jest HEJT? HEJT To spolszczona wersja słowa hate, czyli nienawidzić To wszelkie formy uderzenia w kogoś, nie tylko słowem,
środowisko wychowawcze
POJĘCIA ZWIĄZANE Z TEMATYKĄ ANTYDYSKRYMINACYJNĄ Aleksandra Dubowska Alicja Radziejewska Maja Janusz Ewa Ratasiewicz Ula Piwowarczyk.
Podstawowe umiejętności pomagania
SŁOWNIK POJĘĆ LOGO POJĘCIA ZWIĄZANE Z ANTYDYSKRYMINACJĄ  Tolerancja -p ojęcie wywodzące się z języka łacińskiego i oznaczające.
1. Nie ufaj osobie poznanej przez Internet. Nigdy nie możesz być pewien, kim ona naprawdę jest. Mówi, że ma 8 lat, ale może mieć 40! 2. Włączaj komputer.
Zbadanie stanu środowiska i postaw uczniów i dorosłych * Jak dbamy o środowisko?
Aleksander Kuliński klasa II A
Raport z badania ilościowego przygotowany na zlecenie:
Wiosenny festiwal sprzątania
Dzień Bezpiecznego Internetu
Kampania społeczna na temat picia alkoholu przez kobiety w ciąży
Lubię czytać!.
Edukacja dla dialogu międzykulturowego w województwie zachodniopomorskim mgr Agnieszka Żyszkiewicz Dyrektor OKU TWP.
ZAPOBIEGANIE MOWIE NIENAWIŚCI I DYSKRYMINACJI W SZKOLE
Kopiowanie - w jakim celu, jakie materiały, jak często?
Zapis prezentacji:

Stosunek do mowy nienawiści w Polsce Wyniki badania empirycznego Centrum Badań nad Uprzedzeniami UW i Fundacji im. Stefana Batorego

Cele badania Opisanie stosunku dorosłych Polaków i młodzieży do mowy nienawiści Zrozumienie przyczyn pobłażliwego traktowania mowy nienawiści Odpowiedź na pytanie, gdzie Polacy najczęściej stykają się z mową nienawiści Wyjaśnienie wpływu mowy nienawiści na postawy wobec mniejszości

Struktura badania Wybór przykładów na podstawie analiz Internetu Ocena przykładów przez mniejszości (pretest) Analiza treściowa przez psychologów (concept mapping) Badanie właściwe na próbie dorosłych i młodzieży

Struktura badania Selekcja przykładów mowy nienawiści 30 stwierdzeń nienawistnych wobec każdej z wybranych mniejszości Stwierdzenia wybrane z polskiego Internetu: baza z „Raportu Mniejszości” fundacji Wiedza Lokalna 2 dodatkowe nienawistne wypowiedzi osób publicznych wobec każdej mniejszości (celebrytów, polityków, profesorów, znanych osobistości) Wypowiedzi o różnym nasyceniu mową nienawiści: typowa mowa nienawiści i „racjonalizująca”

Struktura badania 2. Ocena przykładów mowy nienawiści przez przedstawicieli mniejszości 276 osób należących do różnych grup mniejszościowych Najliczniej reprezentowane: LGBTQ i osoby pochodzenia żydowskiego Metoda CAWI Na tej podstawie wybór zbalansowanej listy przykładów mowy nienawiści o podobnym poziomie nasycenia nienawiścią.

Struktura badania Analiza treściowa. Sortowanie wypowiedzi przez sędziów kompetentnych Sędziowie: 6 psycholożek i psychologów społecznych specjalizujących się w badaniu stereotypów Szeregowanie 180 wypowiedzi w dowolną liczbę kategorii Ilościowe uspójnienie kategorii

Struktura badania Badanie właściwe Sondaż na reprezentatywnej losowej próbie dorosłych Polaków (N = 1007) Sondaż na reprezentatywnej losowej próbie młodzieży w wieku 16-18 lat (N = 653) Pomiar ocen podanych przykładów mowy nienawiści (dopuszczalne-zakazane) Pomiar zmiennych psychologicznych, społecznych i demograficznych wyjaśniających postawy Pomiar obecności mowy nienawiści w otoczeniu

Wyniki badań

Dopuszczalność mowy nienawiści wobec Żydów: Przykłady 1. W przypadku Żydków i wrogiego stosunku do nich, to jest tylko realna ocena poczynań tych wszarzy i faszystów Dawidowych. 2. Żydzi muszą zrozumieć że nienawiść Polaków sami wywołali swoją zdradą i zbrodniami. A dziś starają ukryć swoje winy a odpowiedzialność zwalić na nas. 3. Żydów zaślepia ich nienawiść i chęć odwetu. To podstawowy powód, dla którego zasilili aparat bezpieczeństwa bolszewii, potem sowiecki na Kresach i wreszcie UB po wojnie

Mowa nienawiści wobec Żydów: Dozwolić czy zakazać?

Mowa nienawiści wobec Żydów w otoczeniu badanych

Korelaty postaw wobec mowy nienawiści

Dopuszczalność mowy nienawiści wobec Ukraińców: Przykłady 1. Ukraińcy umieją co najwyżej mordować bezbronne kobiety i dzieci. 2. Francowaty Ukrainiec pewnie potomek z bandy tryzuba!! 3. W: Nie, wyrzuciłem swoją Ukrainkę. F: A to dobry pomysł... Mi to jeszcze nie przyszło... Wiesz co? Ja po złości jej dzisiaj nie zapłacę. W: Wiesz co, to ja swoją przywrócę, odbiorę jej pieniądze i znowu wyrzucę. F: Powiem ci, że gdyby moja była chociaż odrobinę ładniejsza, to jeszcze bym ją zgwałcił. W: Eee... Ja to nie wiem, jak moja wygląda, bo ona ciągle na kolanach.

Mowa nienawiści wobec Ukraińców: Dozwolić czy zakazać?

Mowa nienawiści wobec Ukraińców w otoczeniu badanych

Korelaty postaw wobec mowy nienawiści

Dopuszczalność mowy nienawiści wobec Romów: Przykłady 1. A sam nadal uważam, że Cyganie to złodzieje i brudasy, to członkowie mafii i przestępczości zorganizowanej w zakresie kradzieży i żebrania. 2. U nas takie złodziejstwo to jednak jakieś odstępstwo od reguły, u cyganów to norma. 3. Cygan to złodziej i tak już zostanie.

Mowa nienawiści wobec Romów: Dozwolić czy zakazać?

Mowa nienawiści wobec Romów w otoczeniu badanych

Korelaty postaw wobec mowy nienawiści

Dopuszczalność mowy nienawiści wobec osób czarnoskórych: Przykłady 1. Murzyn to nie człowiek tylko małpa. 2. Skoro murzyni są równi to czemu przez tysiące lat nic ciekawego poza tam - tamami nie wymyślili? 3. Kochani, jeszcze Murzyn. (…) Chodź tutaj bracie! On się nie mył wcale, zobaczcie, no!

Mowa nienawiści wobec osób czarnoskórych: Dozwolić czy zakazać?

Mowa nienawiści wobec osób czarnoskórych w otoczeniu badanych

Korelaty postaw wobec mowy nienawiści

Dopuszczalność mowy nienawiści wobec osób LGBT: Przykłady 1. Brzydzę się pedziów, są wynaturzeniem człowieczeństwa, powinni się leczyć. 2. Przepraszam gejów, ale wzbudzają we mnie organiczne, naturalne, wpisane w męskie geny, obrzydzenie... 3. Rozumiem, że ktoś może mieć skłonności homoseksualne, to jest pewna ułomność, słabość.[...] Ale pedałów-działaczy, którzy dążą do przywilejów dla związków homo i adopcji dzieci, trzeba zwalczać...

Mowa nienawiści wobec osób LGBT: Dozwolić czy zakazać?

Mowa nienawiści wobec osób LGBT w otoczeniu badanych

Korelaty postaw wobec mowy nienawiści

Dopuszczalność mowy nienawiści wobec muzułmanów: Przykłady 1. Muzułmanie to podłe tchórze mordują tylko kobiety, dzieci i niewinnych ludzi 2. Każdy muzułmanin ma nierówno pod deklem nie ma wyjątków. 3. Ataki kwasem to stara forma załatwiania porachunków między muzułmanami.

Mowa nienawiści wobec muzułmanów: Dozwolić czy zakazać?

Mowa nienawiści wobec muzułmanów w otoczeniu badanych

Korelaty postaw wobec mowy nienawiści

Porównanie

Efekty mowy nienawiści Od desensytyzacji do dyskryminacji Kontakt z mową nienawiści w otoczeniu Słabsze dostrzeganie obraźliwości mowy nienawiści Większa deklarowana dopuszczalność mowy nienawiści Mniejsza akceptacja grup mniejszościowych

Podsumowanie Wyższa akceptacja mowy nienawiści wobec osób LGBT, Romów, Żydów i muzułmanów. Brak akceptacji dla mowy nienawiści wobec osób czarnoskórych i Ukraińców U młodzieży akceptacja mowy nienawiści silniej powiązana z prawicowymi poglądami i światopoglądem hierarchicznym Bardzo częsty kontakt z mową nienawiści w otoczeniu i Internecie – szczególnie wśród młodzieży Kontakt z mową nienawiści desensytyzuje i zmienia stosunek do mniejszości