Zadania szkół w programie w semestrze letnim 2013/14 roku Zadania obligatoryjne 1. Sportowy Okrągły Stół (SOS) – Zorganizujcie ogólnoszkolną debatę na temat lekcji wychowania fizycznego. Zastanówcie się, jak wyglądają teraz, a jak mogłyby wyglądać. Porozmawiajcie o tym, jakie oczekiwania mają uczniowie, a jakie nauczyciele. Podczas SOS-u powinniście wspólnie wybrać zadanie do realizacji w ramach programu WF z Klasą z listy przygotowanej przez CEO i opublikowanej na stronie programu. Możecie dostosować je do potrzeb i doświadczeń Waszej szkoły. 2. Lokalna Akcja Sportowa (LAS) – Istotą LAS-u jest włączenie do działań społeczności lokalnej: rodziców, sąsiadów, mieszkańców gminy, uczniów i nauczycieli innej placówki etc. Możecie sami zorganizować jakieś sportowe wydarzenie (rajd turystyczny lub rowerowy, zawody wspinaczkowe, konkurs tańca, turniej piłkarski, turniej tenisa stołowego czy turniej siatkarski) lub aktywnie włączyć się w większą akcję ogólnopolską czy lokalną (Polska biega, Polska na rowery etc.).
Zadanie do wyboru. MiniFit – Test Sprawności Fizycznej dla Małych i Dużych Skok z miejsca, zwis na drążku i bieg długi – te ćwiczenia pamiętają nawet najstarsi absolwenci. Zamieńcie tradycyjne notowanie wyników w zeszycie na zabawę z kalkulatorem MiniFit i przekonajcie się, w którym centylu populacji jesteście jeśli chodzi o sprawność. Lekcje poza szkołą. Zachęcamy Was do większego i częstszego wykorzystywania Orlików, basenów, ścieżek rowerowych, parków, tras biegackich etc. Może uda się Wam uzyskać wsparcie lokalnych fanów sportu i turystyki. W semestrze letnim dodatkowym sprzymierzeńcem zajęć na powietrzu będzie pora roku. Pamiętajcie, że nie ma złej pogody, są tylko nieodpowiednie stroje. Napiszcie, w jaki sposób zorganizowaliście takie wyjście: kto brał w nich udział, o dzięki temu osiągnęliście, jakie były wrażenia uczniów? Ruch na przerwach i na innych lekcjach. Kiedyś uczniowie mieli specjalne przerwy w lekcjach na rozruszanie. Teraz gimnastyka śródlekcyjna to raczej rzadkość. Realizacja tego zadania wymaga współpracy z innymi nauczycielami. Nie wystarczy przekonać grono pedagogiczne, że 5-minutowa przerwa na ćwiczenia podczas lekcji dobrze wpłynie na pracę uczniów. Trzeba też pokazać, jak prowadzić śródlekcyjną rozgrzewkę.
ETAPY DEBATY: DIAGNOZA SYTUACJI – Jak teraz wyglądają lekcje wf? Jakie są plusy i minusy? CELE DEBATY – poznanie Waszych opinii i potrzeb, zebranie pomysłów, rozwiązań, BURZA MÓZGÓW – rozwiązania problemów, PROJEKTOWANIE ROZWIĄZAŃ – wybór rozwiązań, PODSUMOWANIE.
CO GIMNAZJALIŚCI ZESPOŁU SZKÓŁ Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI W TYCHACH SĄDZĄ O SWOICH LEKCJACH WF-u? Na początku marca 2014 r. została przeprowadzona ankieta wśród uczniów klas I-III gimnazjum, której celem było zbadanie stosunku uczniów do aktywności fizycznej i zajęć WF-u. W badaniach wzięło udział 103 uczniów w tym 39 dziewcząt oraz 64 chłopców. Podczas układania ankiet chcieliśmy się przede wszystkim dowiedzieć „Czy uczniowie lubią WF?” z możliwością uzasadnienia. Zadaliśmy również pytania m.in. o zwolnienia z WF-u, aktywność fizyczną szkolną i poza szkolną oraz o zajęcia pozalekcyjne.
DZIEWCZĘTA I CHŁOPCY ZDECYDOWANIE LUBIĄ WF. Wszyscy ankietowani mieli możliwość zaznaczenia jednej odpowiedzi dzięki której ich zdaniem lubią lekcje wf-u oraz jednej odpowiedzi, która jest im bliska w negatywnym stosunku do zajęć.