Trening metodą Warnkego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
Advertisements

Projekt „Uwaga! Sposób na sukces”
który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
JAK CZYTAĆ OPINIE Z PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Procesy poznawcze cd Uwaga.
Trudności w nauce czytania i pisania u dzieci z wadą wymowy
OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY.
ZABURZENIE MOWY POCHODZENIA ŚRODOWISKOWEGO
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
Pomoc dla dzieci z trudnościami w uczeniu się i nie tylko…
JAK UCZYĆ SIĘ JĘZYKÓW OBCYCH
Mind Mapping (mapa myśli) – nowy wymiar sporządzania notatek
Beata Mierzejewska PPP nr 19 DIAGNOZA I REHABILITACJA ORTOPTYCZNA
Gry, zabawy oraz ćwiczenia rozwijające i doskonalące czytanie
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
JAK PRACOWAĆ Z UCZNIEM Z ZESPOŁEM ASPERGERA
SZYBKIE CZYTANIE Opracowała: mgr Małgorzata Kaczyńska.
Dobre praktyki w Gimnazjum nr 2 im. Jana Pawła II w Strzegomiu
Somatognozja.
AFAZJA MŁODZIEŻY I DOROSŁYCH
Percepcja słuchowa.
DYSLEKSJA Termin „dysleksja” wywodzi się z greckiego DYS – utrata
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Posiedzenie Rady Pedagogicznej Szkoła Podstawowa nr 130 w Łodzi
PLATFORMA BADAŃ ZMYSŁÓW Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 7
Jak uczyć się szybko i skutecznie?.
Kształtowanie świadomości fonologicznej w początkowej nauce czytania i pisania […] Postępowanie wychowawcze dla każdego dziecka zaczyna się tam, gdzie.
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Percepcja wzrokowa.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Przygotowanie dziecka do szkoły
Spostrzeganie.
Wpływ zaburzeń mowy na naukę szkolną Opracowała: Karolina Dubieniecka
Analizator słuchowy to:
Analizator wzrokowy to:
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Głoska GŁOSKA –najmniejszy element dźwiękowej formy wypowiedzi charakteryzujący się stałym zespołem cech: artykulacyjnych, tzn. związanych z położeniem/
OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA „WSPÓŁCZESNE METODY TERAPII I KOMUNIKOWANIA SIĘ Z OSOBAMI Z USZKODZONYM NARZĄDEM SŁUCHU” Lublin, 8 kwietnia 2006 r.
Budowa i funkcje mózgu Złudzenia optyczne
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
METODY PRACY O metodzie 1. Charakterystyka podejścia 2 Metoda bezpośrednia Wielozmysłowość Strukturalność Sekwencyjność Powtarzalność Kumulacyjność.
BARIERY W KOMUNIKACJI I SPOSOBY ICH PRZEZWYCIĘŻANIA
SŁUCH.
Słuch i hałas.
PROBLEMY SZKOLNE DZIECI Z ZABURZENIAMI MOWY.  Zaburzenia mowy przyciągają uwagę otoczenia. Dlatego dziecko, które ma problemy z wymową jest bardzo szybko.
Zaburzenia przetwarzania słuchowego
Komunikacja alternatywna i wspomagająca
Metody pracy samokształceniowej ucznia
„Kocham czytać” Jagody Cieszyńskiej
Szybkie czytanie NAUKA.
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
 Mowa ciała, język ciała, komunikacja niewerbalna – zespół niewerbalnych komunikatów nadawany ch i odbieranych przez ludzi na wszystkich niewerbalnych.
Metoda symultaniczno–sekwencyjna
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
DYSLEKSJA.
Funkcja i jej zaburzenia Maciej Kopera
wzrokowo - przestrzenne
Logopedia w szkole.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
WYKŁAD LIDZBARK CZĘĆ DRUGA. Zaburzenia integracji sensorycznej - Jak podaje Zbigniew Przyrowski (1998, s. 41): „integracja sensoryczna to organizacja.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Rola wymowy w komunikacji społecznej. Definicja mowy wg Leona Kaczmarka ojca logopedii polskiej Mowa jest aktem w procesie językowego porozumienia się.
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA Ruch, słuch, wzrok, mowa – podstawa uczenia się. Małgorzata Karasek.
Wpływ czytelnictwa na rozwój dziecka głuchego
Dysleksja- problem znany czy nieznany?
Percepcja słuchowa.
Zapis prezentacji:

Trening metodą Warnkego

Poziomy kompetencji językowych – dźwięk, sylaba, wyraz, fraza. Deficyty fonologiczne powodują zaburzenia funkcji znajdujących się powyżej. Deficyty funkcji podstawowych powodują zaburzenia na poziomie fonologicznym. Należy ćwiczyć automatyzację funkcji podstawowych w zakresie słyszenia, widzenia, motoryki.

Funkcje podstawowe Próg kolejności wzrokowej : to wielkość określająca rozdzielczość czasową bodźców wzrokowych, czyli odległość pomiędzy dwoma takimi bodźcami. Inaczej mówiąc, to zdolność spostrzegania dwóch szybko po sobie występujących bodźców optycznych i ustalenie ich kolejności. Zdolność ta ma znaczenie w przetwarzaniu czytanych słów.

Próg kolejności słuchowej – najmniejszy odstęp czasowy pomiędzy dwoma bodźcami słuchowymi, który osoba jest w stanie odróżnić i uporządkować ich kolejność. Jeżeli wartość ta jest zbyt wysoka, dziecko z trudnością odróżnia od siebie głoski, co prowadzi do trudności w rozumieniu mowy oraz przetwarzaniu słyszanych słów lub głosek.

Słyszenie kierunkowe – umiejętność np Słyszenie kierunkowe – umiejętność np. śledzenia toku lekcji w otoczeniu dźwięków zakłócających, które w standardowym pomieszczeniu klasowym mają natężenie ok. 50 – 60 dB.

Różnicowanie tonów – umiejętność niezwykle ważna dla różnicowania samogłosek i dekodowania melodii mówienia. W języku mówionym odpowiednie akcentowanie pozwala bowiem na przekazywanie i rozumienie „ukrytych informacji” (to tak zwana prozodia mowy)

Synchroniczne wystukiwanie rytmu – ćwiczenie koordynacji półkul mózgowych oraz przetwarzania bodźców słuchowych na ruch. Czasowe przetwarzanie informacji odgrywa bardzo ważną rolę podczas myślenia, pisania, mówienia. Informacje wzrokowe i słuchowe muszą zostać zarejestrowane, rozłożone na części składowe, uporządkowane i przeanalizowane. Aby możliwe było szybkie reagowanie na informacje niezwykle ważne jest przetwarzanie czasowe informacji w mózgu.

Czas reakcji z wyborem - umiejętność ta decyduje o czasie rozpoznawania fonemów (głoski przy słyszeniu języka) i grafemów (litery przy rozpoznawaniu języka pisanego). Test wzorca częstotliwości – umiejętność stanowi ważną podstawę do segmentowania ciągłego potoku mowy. Test wzorca czasowego (rozpoznawanie długości tonów) – umiejętność stanowi ważną podstawę do segmentowania ciągłego potoku mowy, czyli wyodrębniania z ciągu poszczególnych słów.

Zdolność do zapamiętywania krótkotrwałego: określa umiejętność krótkotrwałego zapamiętywania sylab i słów w procesie czytania. Selektywność percepcji – umiejętność różnicowania głosek o podobnym brzmieniu.

Trening lateralny Poprawa centralnego przetwarzania bodźców . Wzrost koordynacji pracy półkul mózgowych.

Jednoczesne słuchanie i przetwarzanie dwóch dźwięków docierających z dwóch różnych kanałów zostało uznane za naukowo potwierdzony sposób na usprawnienie ciała modzelowatego, czyli linii komunikacyjnej między dwiema półkulami.

Dziękuję za uwagę