Prawda jako mit Renata Ziemińska.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Nim cokolwiek powiesz, dwa razy przemyśl”
Advertisements

czyli Wprowadzenie do filozofii
Wartość …. Oznacza że, coś jest cenne i godne pożądania oraz co stanowi (albo być powinno) przedmiot szczególnej troski oraz cel ludzkich dążeń, a także.
Jak mówić o Bogu?.
Twórca słynnego dzieła filozoficznego pt. Myśli
Największą zasługą Lockea jest sformułowanie podstawy filozoficznej i ideowej pod całą epokę oświecenia; nada jej charakter skrajnego empiryzmu w połączeniu.
Co znaczy wierzyć?.
Rozróżnienie pomiędzy ekonomią pozytywną a ekonomią normatywną
Racjonalizm Relatywizm Indywidualizm Obiektywizm
Człowiek ekonomiczny – istota racjonalna? Dylematy racjonalności.
I.RACJONALIZM a RELATYWIZM II. OBIEKTYWIZM
„Czym jest to co zwiemy nauką”
Diagnosing McCloskey Uskali Maki. Powody powstania komentarza Wielu ekonomistów nie zrozumiało McCloskeygo Wielu ekonomistów nie zrozumiało McCloskeygo.
RACJONALNOŚĆ W EKONOMII
Jest to wyrażenie jednoznacznie stwierdzające, na gruncie danego języka, iż tak a tak jest albo że tak a tak nie jest. Zazwyczaj określa się, iż takim.
Skąd pochodzą zasady moralne?
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
Ideologia, krytyka ideologii
O bezużyteczności filozofii?
Pedagogika ogólna.
Wierzyć czy nie wierzyć? Motywy wiary.
Fundamenty kultury europejskiej
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVI-XIX wiek cz
EMPIRYZM BRYTYJSKI ZESTAWIENIE
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
Materializm a idealizm
Gnozeologia – epistemologia 2010
„Człowiek jest otwarty na Boga”
Filozofia Andrzej Łukasik Instytut Filozofii UMCS
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny,
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVII-XVIII WIEK
…– myślę o najbliższych
Wiek XVIII – wiek Oświecenia. „Sapere aude
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
Rok szkoły w ruchu - „Ćwiczyć każdy może”
Teorie uzasadniania Renata Ziemińska.
Empiryzm, racjonalizm, irracjonalizm
Klasyczna i korespondencyjna teoria prawdy
Historia pojęcia umysłu
Gimnazjum im. Stanisława Staszica. .  Chciałyśmy sie dowiedzieć co inni myślą na temat wolontariatu dlatego ostatnio przeprowadziłyśmy lekcje w naszej.
istotne cechy kryterium:
SZEŚĆ ZASAD REALIZMU POLITYCZNEGO
„Wiara i rozum są jak dwa skrzydła, na których duch ludzki unosi się ku kontemplacji prawdy. Sam Bóg zaszczepił w ludzkim sercu pragnienie poznania prawdy,
Semantyczna teoria prawdy Tarskiego
Pojęcie i rodzaje sceptycyzmu oraz pojęcia pokrewne
Epistemiczne teorie prawdy
Demiurg Demiurg budowniczy świata, doskonała siła twórcza Na podstawie: Uniwersalna encyklopedia PWN © Wydawnictwo Naukowe PWN S.A. (gr. δημιουργός dēmiourgós)
Wartości w życiu człowieka
Deflacyjne teorie prawdy
POSTMODERNIZM, PLURALIZM ALETHYCZNY
Założenie o racjonalności
Filozoficzno-Teologiczne
Idea falsyfikacji Przy użyciu danych obserwacyjnych nie można udowodnić prawdziwości teorii lub określić prawdopodobieństwo, że teoria jest prawdziwa.
David Hume ( ) Chciał być „Newtonem nauk o człowieku”. Uważał, że wszystkie nauki (oprócz matematyki i logiki), również filozofia, powinny kierować.
George Berkeley ( ) Biskup Dublina
Baruch Spinoza ( ) „Najszlachetniejszy i najbardziej godny miłości z wielkich filozofów” (B. Russell). Narzucił całej filozofii metodę matematyczną.
Gotfried Wilhelm Leibniz ( ) – ostatni, który wiedział wszystko.
BENEDYKT XVI KATECHEZA W CZASIE AUDIENCJI GENERALNEJ 11 MAJA 2011 R. O MODLITWIE.
Racjonalność w ekonomii Na podstawie M. Blaug „Metodologia ekonomii” Sylwia Malinowska.
Zajęcia 3 Wstęp do filozofii nauki – ważne pojęcia
Część 2: Symbol Ciało bowiem, i tylko ono zdolne jest uczynić widzialnym to, co niewidzialne, duchowe i Boże. Jan Paweł II, Teologia ciała, 20 lutego 1980,
FILOZOFIA NAUKI „Przypadkowe odkrycia zdarzają się tylko umysłowo przygotowanym” Magdalena Lem kl. I d.
ZAPOWIEDŹ WIĄZANKI NA ROK ŻYCIE JEST MIEJSCEM, GDZIE ROZGRYWA SIĘ WSZYSTKO. WSZYSCY DOBRZE ZNAMY TO DOŚWIADCZENIE, Z RÓŻNORODNOŚCIĄ DRÓG I MOŻLIWOŚCI,
KARTEZJUSZ i PASCAL
"JASKINIA PLATONA". PLATON Platon, (ur. 427 p.n.e., zm. 347 p.n.e.) – grecki filozof. Twórca systemu filozoficznego zwanego obecnie idealizmem platońskim.
POSTMODERNIZM, PLURALIZM ALETHYCZNY
Epistemiczne teorie prawdy
Teorie uzasadniania Renata Ziemińska.
Zapis prezentacji:

Prawda jako mit Renata Ziemińska

Leszek Kołakowski 1927-2009 Mity to opowieści, które wyprzedzają rzeczywistość i czas empiryczny i nadają im spójny sens. Są to „konstrukcje, obecne (w utajeniu lub explicite) w naszym życiu intelektualnym i afektywnym, te mianowicie, które pozwalają nam warunkowe i zmienne składniki doświadczenia wiązać teleologicznie przez odwołanie się do realności bezwarunkowych” (Kołakowski 2003, 8).

Mity według Kołakowskiego Są to wszelkie przekonania o sensie życia ludzkiego, o istnieniu wartości, prawdziwej naturze świata, możliwościach ludzkiego rozumu. Poszukiwanie w zmiennym doświadczeniu czynnika trwałego i niezmiennego, na którym można by oprzeć sens naszego działania. Mit jest sposobem na oswojenie świata, uczynienie go ludzkim i zrozumiałym, jest to „próba pokonania niepamięci bytu” (Kołakowski, 2003, 118).

Zagrożenia ze strony mitu Mit może zmierzać do zastąpienia wiedzy, może obrastać despotyzmem, terrorem i kłamstwem, zwalniać od odpowiedzialności za własną sytuację, kwestionować wartość wolności. Utrzymanie wspólnoty ludzkiej wymaga wiary w wartości zastane, ale niebezpiecznie jest wierzyć, że te wartości są gotowe i zwalniają od interpretacji sytuacyjnej.

Konieczność mitu „Mitologia może być społecznie płodna tylko wtedy, kiedy jest nieustannie podejrzana” (Kołakowski 2003, 106-7). Każde odrzucenie mitu jest mitem. Naturalizm czy wiara w postęp jest tak samo dowolna jak kreacjonizm, bo tak samo przekracza doświadczenie i jest próbą nadania mu sensu. Odrzucenie wszelkich mitów prowadzi do obumarcia kultury.

Wiara w rozum Prawda jako wartość nieinstrumentalna, różna od skutecznej stosowalności (technologicznej i społecznej) jest częścią mitologii Rozumu. Według tego mitu Rozum nie jest tylko organem ciała. Ta wiara w rozum „jest potrzebna dla samokonstytucji człowieczeństwa, dla samoidentyfikacji, dla radykalnej samowiedzy bycia czymś innym niż plazma o wrażliwości bardziej zróżnicowanej. Mit Rozumu ma przeciwdziałać rozpaczliwej zgodzie człowieka na własną przypadkowość” (Kołakowski 2003, 49).

Mit rozumu Mit Rozumu nie ma racji, ale ma prawo, ponieważ równie arbitralna jest opcja przeciwna. Sceptycyzm i naturalizm nie są wiedzą czy nauką lecz aktem wiary wymierzonym przeciw wierze w rozum (Kołakowski, 2003, 50). Mit rozumu nie jest ani prawdziwy ani fałszywy, ponieważ tylko dzięki niemu coś może być prawdziwe i fałszywe. Mit rozumu pozwala nam wierzyć, że nasze prawa logiki nie są tylko regularnościami naszej pracy umysłowej i komunikacyjnej, lecz mają obiektywne znaczenie. Dzięki temu mitowi Platon i Husserl powiadają, że logika to realna obligacja, którą myśl zastaje i której winna jest posłuch.

Prawda nieinstrumentalna „Struktura duchowa, wewnątrz której pojawia się to ‘pragnienie prawdy’, niezależne od zastosowań i możliwego pożytku w materialnej lub społecznej technologii, jest homologiczna do struktury duchowej mitu” (Kołakowski 2000, 192). Potrzeba prawdy to potrzeba odniesienia świata empirycznego do bytu bezwarunkowego. Tymczasem jest to zadanie beznadziejne. „Jeśli wiedza naukowa zdejmuje coraz to nowe opakowania z bytu empirycznego, to i tak nie ma widoków, byśmy w końcu, zdarłszy ostatnie opakowanie, ujrzeli odwiniętą z niego ‘rzecz samą’” (Kołakowski 2000, 192-3).

Prawda a pewność Kołakowski wiąże pojęcie prawdy z poszukiwaniem pewności i uważa że bez pewności nie ma sensu prawda. „Jeśli raz zrezygnujemy z idei apodyktycznie pewnej (...) prawdy, nie potrzebujemy, a nawet nie jesteśmy w stanie zbudować w ogóle żadnego pojęcia prawdy” (Kołakowski 1991, 16). Ponieważ zaś posiadanie pewności to pozycja bogów, prawda nie jest człowiekowi dostępna. Nie ma pewności jako absolutu epistemologicznego bez absolutu ontologicznego (Kołakowski 1991, 71-2).

Prawda a Bóg Jeśli Boga nie ma, nie ma również sensu pojęcie prawdy. „Predykat ‘prawdziwy’ pozbawiony jest znaczenia, jeśli nie odnosimy go do owej wszechogarniającej prawdy, która nie jest niczym innym, jak umysłem absolutnym” (Kołakowski 1988, 93). Według Kołakowskiego pojęcie prawdy podobnie jak pojęcie Boga, wykracza poza doświadczenie i należy do porządku mitu.

Prawda jest boska Prawda ma w sobie coś boskiego, zakłada obiektywność, racjonalność świata, a nawet byt absolutny. Przekracza doświadczenie. Klasyczne pojęcie prawdy powstało w opozycji do relatywizmu sofistów, z wiary w racjonalność świata. Kiedy nie ma tej wiary, nie ma sensu klasyczne pojęcie prawdy. Ale nie ma sensu też inne, bo wtedy upada idea racjonalności człowieka, sens racjonalnej dyskusji. Klasyczne pojęcie prawdy to ucieczka przed absurdem wszelkiego rodzaju (zarówno na płaszczyźnie teoretycznych dociekań jak i codziennych działań). Zgoda na absurd też byłaby mitem.

Mit prawdy Nie można powiedzieć, że pojęcie prawdy jest fałszywą konstrukcją czy użyteczną fikcją, ponieważ pojęcie fałszu i fikcji już zakłada mit prawdy i tylko na jego gruncie ma sens. Kołakowski wbrew postmodernistom nie zachęca do odrzucenia mitu prawdy, ponieważ mit można zastąpić tylko innym mitem, a mit prawdy jest fundamentalny dla kultury.