PAMIĘĆ PRENATALNA Prenatální paměť (Prenatal Memory)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DYSKRYMINACJA W MIEJSCU PRACY W POLSCE
Advertisements

Emilia Lichtenberg-Kokoszka
Emilia Lichtenberg-Kokoszka
DZIECKO JAKO AKTYWNY UCZESTNIK PORODU
PRENATALNY OKRES ŻYCIA CZŁOWIEKA
OD POCZĘCIA DO NARODZIN
Układ nerwowy-zmysły Zmysł słuchu.
Autor: Krzysztof Wolsa
NeuroDevelopmental Treatment
Czynniki wpływające na motywację wewnętrzną
Przygotowała: Marzena Józefiak
Katarzyna Ruta Narządy zmysłu Katarzyna Ruta
„Zmysłami otwieram okna
Dane INFORMACYJNE Gimnazjum nr 1 w Rumi ID grupy: 96/66_mp_g2 Opiekun: Maria Palmąka Kompetencja: matematyczno-przyrodnicza Temat projektowy: „Zmysłami.
Tkanki zwierzęce.
“Niesamoistny opóźniony rozwój mowy
Metody biofizyczne w diagnostyce stanów zagrożenia płodu.
RESUSCYTACJA NOWORODKA
Widzenie barw – budowa oka.
1 NARZĄDY ZMYSŁÓW M.Bartosiewicz, A.Kroma, D.Wertelecka, A.Zając.
Dojrzałość szkolna dziecka
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
KANONY DOGOTERAPII.
Implantacja w Laryngologii
Percepcja słuchowa.
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
DO PRZYJĘCIA DARU ŻYCIA
Zaburzenia psychiczne
WPŁYW HAŁASU NA CZŁOWIEKA
PLATFORMA BADAŃ ZMYSŁÓW Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 7
Serce i rozum, czyli kilka słów o masażu „Shantala”
Życzenia.
Biofizyka Aparatura analityczna
Jak porozumiewać się miedzy sobą by być rozumianym?
Układ nerwowy CZŁOWIEKA.
Integracja sensoryczna
Philip G. Zimbardo Psychologia i życie
Metoda Integracji Sensorycznej
Budowa i funkcje mózgu Złudzenia optyczne
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
RUCH TO ZDROWIE.
Katarzyna Ruta Narządy zmysłu Katarzyna Ruta
JAK SIĘ UCZYĆ? ROZPOZNAJEMY SWÓJ STYL UCZENIA SIĘ
Sala Doświadczania Świata
Emilia Lichtenberg-Kokoszka
Emilia Lichtenberg-Kokoszka
Dojrzewanie do macierzyństwa i ojcostwa
Prenatalny okres życia człowieka
Les meilleures photos de L'année 2005 D'après NBC A life for two, full of tenderness, obtains happiness as they get closer to heaven. Życie we dwoje,
Brak dźwięków zdolnych wytworzyć wrażenia słuchowe. Od hałasu wolę ciszę, wtedy wszystko lepiej słyszę !
Zmysły smak, węch.
Leszek Rybicki Filip Piękniewski
Ocena organoleptyczna i sensoryczna potraw
SEKSUALNOŚĆ W WSPÓŁUZALEŻNIENIU
Realizacja VI – XII 2015 r.. Turniej sportowy połączony z quizem wiedzy dla klas IV - VI 17 czerwca 2015 r.
"Troska o dziecko, jeszcze przed jego narodzeniem, jest pierwszym i podstawowym sprawdzianem stosunku człowieka do człowieka" Jan Paweł II, Nowy Jork 1979.
DOBRA ORGANIZACJA CZASU NAUKI SYSTEMATYCZNOŚĆ POZYTYWNA OCENA REZULTATÓW WŁASNEJ PRACY.
Podstawowe założenia dotyczące rozwoju Rozwój to proces dokonujących się przez całe życie zmian, względnie nieodwracalnych, ilościowo-jakościowych, progresywno-
Sport to zdrowie..
ROZWÓJ SEKSUALNY CZŁOWIEKA
SŁUCH.
Integracja sensoryczna
Wyposażenie percepcyjne noworodka
Fetal Alcohol Syndrome (FAS) Płodowy Zespół Alkoholowy
Rozwój dziecka w łonie mamy
Percepcja słuchowa.
Dzień Bezpiecznego Internetu w naszej szkole
Zapis prezentacji:

PAMIĘĆ PRENATALNA Prenatální paměť (Prenatal Memory) Emilia Lichtenberg-Kokoszka Uniwersytet Opolski Polska

Rozwój poczętego dziecka i jego kompetencje Vývoj nenarozeného dítěte a jeho kompetence (The development of the unborn child and his competence) Kształtowanie mózgu zaczyna się już w okresie prenatalnym wpływając na późniejszy rozwój osobowości i zachowań ludzkich Vývoj mozku začíná v prenatální obdobi lidskýho života a vliva na pozdější vývoj osobnosti a chování člověka

Rozwój układu nerwowego Základ nervové soustavy (nervous system) 7-10 dzień Komórki układu nerwowego buňky nervové soustavy 7 tydzień Synapsy (synapses) 11-12 tydzień Fale mózgowe nabierają indywidualnych cech Mozkové vlny nabirai jednotlivé charakteristiky 4 miesiąc Mielinizacja włókien nerwowych Myelinizace nervových vláken 6 tydzień Elektryczna aktywność mózgu Elektrická aktivita mozku 3 tydzień Zawiązki mózgu Primordium nervové soustavy

Rozwój zmysłów: WZROK I SŁUCH Vývoj smyslů: zrak a sluch (eyes and hearing) 5 miesiąc Dziecko staje się wrażliwe na zmiany oświetlenia oraz dźwięki Dítě stává se citlive na světlo a zvuk 4 tydzień Zawiązki oczu i uszu Primordií oči a uši 7 tydzień komórki siatkówki oka łączą się z częścią potyliczną mózgu; powstają kanały półkoliste w uchu Retinální buňky spojuji se s týlní oblasti mozku; tvarui se polokruhové kanálky v uchu

WZROK zrak (eyes) Poczęte dziecko zapamiętuje kolory oraz kształty, którymi jest otoczone (złoto czerwony w dzień oraz ciemno brązowy, czarny w nocy; układ szwów na sukience mamy) Dorośli (zwłaszcza w chwilach połączonych z emocjami) wybierają półmrok, światło świec Počate dítě si zapamatuje barvy a tvary, kteréma je obklopené (colors and shapes) (zlato-červenou ve dnech a tmavo hnědou, černou v noci; systém steh na šatech) (gold and red, pattern on clothing ) Dospělí (zejména ve chvílích, spojenich s emocemi) vybirai soumrak, světlo svíček

SŁUCH sluch (hearing) Dziecko zapamiętuje dźwięki Muzykoterapia prenatalna Lepiej słyszy tony o niskiej częstotliwości (głos męski) Głos męski stymuluje ośrodki mowy (w mózgu) Stymulacja mózgu – chorały gregoriańskie (nadwrażliwość, nadaktywność) Dítě si zapamatuje zvuky (sound) Prenatální Muzikoterapie Lepe slyši nízkofrekvenční tóny (mužský hlas) Mužský hlas stimuluje řečove centra (v mozku) (Men voice => good speech) Stimulace mozku - gregoriánského chorálu (přecitlivělost, hyperaktivita)

Dźwięki z matczynego ciała Zvuky z matčinecho těla (sounds from the mother's body) Bicie matczynego serca => głośno tykający zegar Szum przepływającej krwi w żyłach i tętnicach => Szum silnika samochodu, radia, pralki… Skrzypienie pracujących stawów => Skrzypiące wózki, wiklinowe koszyki do spania „Bulgotanie” pracujących jelit Butla z dojrzewającym winem  Tlukot mateřského srdce (heart) hlasitě tikající hodiny (clock) Zvuk krve proudící v žilách a tepnách (sound of blood) Zvuk motoru auta, rádia, pračky (car engine) Vrzání práce kloubu (creaks hip) Vrzáicí vozíky, proutěné košíky (ke spaní) (creaks stroller) Trávící a vaskulární zvuky (digestion) Láhev zráícicho vína (makes the wine)

Rozwój zmysłów: SMAK I WĘCH Vývoj smyslů: chuť a vůn’ (taste and smell) 11-12 tydzień Połyka wody płodowe. Rozpoznaje i reaguje na ich smak Polyká plodové vody. Rozlišuje chutě a reaguje na jejich chut’ 8 tydzień W jamie ustnej powstają kubki smakowe V ústní jsou tvořeny chuťové pohárky

WĘCH I SMAK vůn’ a chuť (taste and smell) Poczęte dzieci zapamiętują zapach i smak wód płodowych Po porodzie pozwala rozpoznać matkę (smak mleka – daje poczucie bezpieczeństwa) Pozostawienie mazi płodowej uspokaja dziecko i ułatwia pierwsze karmienie piersią Děti zapamatui si vůni a chuť plodové vody (amniotic fluid) Po porode ůmožniuje to rozpoznni matky (příchuť mléka - dava pocit bezpečí) (after birth - mothers know) Ponechání fetální synoviální uklidňuje dítě a usnadňuje první kojení (easy first breastfeeding)

WĘCH I SMAK vůn’ a chuť (father smell + Sexual intimacy = endorphin Kształtują preferencje smakowe i zapachowe Wrodzona predyspozycja do nałogów Zapachy łączą się z doznawanymi emocjami Zapach taty + zbliżenie seksualne = rozkosz płodu i noworodka, niemowlęcia (endorfiny) Tvarui se preference chuti a vůně Dědičná predispozice k závislosti (dependence) Vůně jsou spojovány s doznawanymi emocemi Vůně tátinka + Sexuální intimita = Radost plodu a novorozence (endorfiny) (father smell + Sexual intimacy = endorphin Even after birth)

Narząd przylemieszowy (łac. organum vomeronasale) Poczęte dziecko posiada go jedynie między 5 a 23 tygodniem życia (późnie całkowicie zanika) Zapisuje informacje dotyczące uczuć matki do dziecka Miłość i akceptacja matki – poczucie, że jest się chcianym i kochanym Brak akceptacji, niechęć do dziecka – poczucie odtrącenia („nie jestem godzien życia”) Zapis ten jest niemal niezmienny i utrzymuje się przez całe dalsze życie (choroby fizyczne, psychiczne, społeczne i duchowe) Nenarozené dítě má to pouze mezi 5. a 23. týdnem života (později zcela zmizí) (there is only 7-25 Hbd) Zapisuje informace o pocitech matky na dítě (stores information about a mother's love / reluctance ) Mateřská láska a přijetí – dava pocit, že jste chtěl a milovan Nedostatek přijetí, averze k dítěti - pocit odmítnutí ("já nejsem hoden života") Tento záznam je téměř konstantní a trvá po celý budoucí život (fyzická nemoc, duševní, sociální a duchovní)

Dziecko nie chciane Dítě ne žádoucí (no wanted child) "Survivor syndrom": neustálé pocity viny, snížení sebehodnocení, nespokojenost v životě a s života, chronická nespokojenost (nedostatek štěstí) pesimismus (pessimism) býti v pohotovosti, očekávání neštěstí potíže v navazování mezilidských vztahů (včetně heterosexuální) malý zájem o své děti náročný přístup k ostatním lidem (všechno musí být okamžik a jen pro mě) „Syndrom ocaleńca”: ciągłe poczucie winy, obniżony obraz siebie, brak satysfakcji w życiu i z życia, chroniczne niezadowolenie (brak poczucia szczęścia), pesymizm bycie w pogotowiu, wyczekiwanie nieszczęścia trudności w nawiązywaniu relacji międzyludzkich (w tym heteroseksualnych) mała troska o własne dzieci roszczeniowe podejście do innych ludzi (wszystko ma być natychmiast i tylko dla mnie)

Rozwój zmysłów: ZMYSŁ RÓWNOWAGI Vývoj smyslů: smysl rovnováhy (balance) 4 miesiąc Cała powierzchnia ciała jest wrażliwa na dotyk. „Kolebanie” jest rejestrowane przez mózg. Celý povrch těla je citlivy na dotek. "Šikmé" je zaznamená v mozku. 7 tydzień Zapisywane są informacje o położeniu własnego ciała oraz o zmianie jego pozycji Obsahuje informace o pozici vlastneho těla a změnach svicho postoje

ZMYSŁ RÓWNOWAGI smysl rovnováhy Poczęte dziecko zapamiętuje rytm kroków mamy (po porodzie szybciej uspokaja się w jej ramionach) Pozycję ciała (po urodzeniu przyjmujemy ją w chwilach cierpienia) Po porodzie dziecko oczekuje dalszej stymulacji ruchowej (chce być noszone na rękach, kołysane, lub samo to czyni – choroba sieroca) nenarozené dítě zapamatuje rytmus kroků maminky (posle porodu rychleji uklidňuje se v náručí mamy) (mam steps rhythm) Pozici těla (posle porodu přiima jei ve chvílích utrpení) Po porodu dítě očekává, dálśe stimulace pohyby (chce na ruky, houpat se, nebo dělá to samé - sirotek onemocnění) Receptory równowagi osiągają pełna dojrzałość w okresie prenatalnym. Muszą być odpowiednio stymulowane Receptory vyváženi dosáhnout plné zralosti v prenatálním období. Musí být dostatečně stimulována

DOTYK Hmat (touch) Daje poczucie bezpieczeństwa Po porodzie otoczenie dziecka ramionami, ciasne zawinięcie w pieluszki przypomina okres płodowy Stymuluje rozwój Masowanie pleców zapobiega dysleksji, dysgrafii i dysortografii Dává pocit bezpečí Po narození objetí dítěte ramenem, pevně zabaleni v plenku připomíná plodove období Stimuluje rozvoj Masáž zad je prevenci dyslexie, dysgrafie a dysorthographie

Bliźnięta Dvojčata (twins)

TOŻSAMOŚĆ PŁCIOWA pohlavní (seksualni) identitě (gender identity) Noworodek / niemowlę / małe dziecko Utrwalanie płci mózgu (soja, plastikowe butelki) Novorozence / kojence / Malé dítě Sexuální fixace mozku (sójové boby, plastové lahve) After the birth – estrogeny =>woman brain (soy, plastic bottles – bisfenol A) 5 tydzień (week) Zawiązki wewnętrznych i zewnętrznych narządów płciowych Primordií vnitřní a zevnítrni genitálu (brain sex- estrogeny=>woman brain) 8 miesiąc (month) Kształtują się predyspozycje do późniejszych zachowań seksualnych i rodzicielskich Vytvářejí si předpoklady pro pozdější sexuální chování a rodičovství (premature dont have 100% gender identity, only „?” )

Reasumując najważniejszym momentem dla kształtowania pamięci prenatalnej jest 7 tydzień od chwili poczęcia. W tym czasie rozpoczyna się proces zapamiętywania oraz współpracy układu nerwowego z większością zmysłów Niezmiernie istotnym elementem, bez którego prawidłowy rozwój poczętego dziecka jest niemożliwy to uczucie miłości macierzyńskiej (pośrednio i ojcowskiej). Nejdůležitější moment pro vývoj prenatální paměti je sedmi týden od početí. V tomto okamžiku začíná proces zadržení a spolupráci nervového systému s většinou smyslu (Start of prenatal memory - 7 weeks) Velmi důležitým prvkem bez kterého normální vývoj nenarozeného dítěte je nemožny, to pocit mateřské lásky (nepřímo a i otcovske lasky).

Autism In Vitro Father dont love / mother love Abortion

Born one child, pregnant 2 child, one died in pregnant (lost?)