Dlaczego warto studiować socjologię mediów w APS? Są przynajmniej trzy powody
Po pierwsze: dziś prawie każdy jest choć trochę i choć na chwilę nadawcą mediów. Podział na nadawców i odbiorców wyczerpał się. Lepiej tę rzeczywistość rozumieć niż jej nie rozumieć.
A po drugie: rozumiejąc nowe media możemy się w ich świecie lepiej odnaleźć. Coraz częściej będą tego od nas oczekiwać pracodawcy.
Ale po trzecie: warto też docenić tradycyjne media i zrozumieć, co tracimy, kiedy się od nich odsuwamy. I do czego mogą nam się przydać.
Mając licencjat można zacząć w Instytucie Filozofii i Socjologii APS studia specjalizacyjne z socjologii mediów, które prowadzą do pracy na różnych stanowiskach w branży mediów, reklamy czy public relations. Socjolog mediów w dzisiejszych czasach jest nie tylko obserwatorem i badaczem nadawców, odbiorców i treści prasy, radia, telewizji, kina czy książek
Socjolog mediów w dzisiejszych czasach jest nie tylko obserwatorem i badaczem nadawców, odbiorców i treści prasy, radia, telewizji, kina czy książek. Zajmuje się też - a coraz częściej może nawet przede wszystkim - badaniem internetu, urządzeń mobilnych, treści produkowanych przez użytkowników "social media": profili, fanpage'y, blogów, memów, tweetów.
Rozumienie rzeczywistości zmieniającej się na naszych oczach wymaga sięgania do najnowszych materiałów. Jako socjologowie nie popadamy jednak w błąd prezentyzmu: pokazujemy to, co jest w komunikacji medialnej stałe i niezmienne pomimo zmieniających się jej form. Absolwent socjologii mediów w APS jest bardziej świadomy występując nieraz już w trakcie studiów w rolach dziennikarza, pracownika działów komunikacji i public relations, firm z rynku reklamy czy domów mediowych. Ma kwalifikacje do prowadzenia badań mediów.
Socjolog mediów po studiach w APS rozumie zawiłości etyki mediów, w tym także nowych mediów, odpowiedzialność związaną z byciem nadawcą ale i krytycznym odbiorcą komunikacji medialnej, uwarunkowania zjawisk darmowego i płatnego dostępu do przekazu medialnego. Pracujemy z socjologicznymi teoriami mediów, ale dużo czasu spędzamy na pracy metodami warsztatowymi.
Zbliżamy się do praktyki: prowadzimy pogłębione badania nadawców i odbiorców mediów, ale nie boimy się i nie unikamy analizy danych ilościowych. To wszystko procentuje później w życiu zawodowym w zawodach wymagających czytania, pisania, myślenia i rozmawiania z ludźmi, nawet jeśli nie planujemy kariery w mediach. dr Piotr Toczyski z Instytutu Filozofii i Sojologii APS opowiadał w audycji A. Lichnerowicz w Radiu Tok FM o aktywności polityków na Twitterze (nagranie z 7 stycznia 2014) - http://audycje.tokfm.pl/audycja/20
W serwisie Tokfm.pl można też przeczytać kilka krótkich tekstów socjologów z APS: http://www.tokfm.pl/blogi/socjologia