Źródła i bariery innowacyjności w turystyce – wprowadzenie do debaty

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Założenia teoretyczne budowy sieciowych produktów turystyki wiejskiej oraz proces ich komercjalizacji Tworzenie wspólnej oferty turystycznej pod hasłem:
Advertisements

Kongres Uzdrowisk Polskich Muszyna r
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Stan sektora w regionach
Agenda Innowacyjność Wpływ innowacyjności na konkurencyjność
Wiedza i innowacje w rozwoju gospodarki -
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
Pomiar procesów innowacyjnych Wojciech Pander II Regionalna Konferencja Ewaluacyjna – Rzeszów października 2009 r. WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE.
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
PODMIOTY UCZESTNICZĄCE W ZARZĄDZANIU PRODUKTEM ORT
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Innowacyjność zagadnienia wprowadzające
(c) Andrzej P.Urbański, Politechnika Poznańska
Dla nas ważny jest TWÓJ potencjał…
Wdrażanie Regionalnej Strategii Innowacji w województwie lubelskim.
Maciej Bieńkiewicz, 15 marca 2012
Realizacja w okresie styczeń 2012 – grudzień 2013 Budżet: 3,9 mln zł + VAT Perspektywa
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Problemy turystyki w województwie podkarpackim Brak markowych produktów turystycznych Przeciętna oferta turystyczna, znacznie poniżej możliwości regionu.
26/03/2017 Sposób na konkurencyjność – Jak innowacyjne są polskie przedsiębiorstwa Marta Mackiewicz.
Innowacyjność w programach Unii Europejskiej i Polski
W SEKTORZE ROLNO – SPOŻYWCZYM
KATEDRA EKONOMII Obszary badawcze Przykładowe tematy prac dyplomowych
Innowacje w firmach – czy to się opłaca?
WYDZIAŁ INŻYNIERII PRODUKCJI I LOGISTYKI
Wykorzystanie nowoczesnych technik informatycznych w obsłudze ruchu turystycznego Konwersatorium III.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Tomasz Bogdan – Prezes Zarządu Certus Partnerzy Sp. z o.o.
Idea Klastra - korzyści z punktu widzenia przedsiębiorstw
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
WORTAL TRANSFERU WIEDZY
Mazowiecka Sieć Ośrodków Doradczo-Informacyjnych w zakresie Innowacji MSODI Działania w ramach projektu: Działania promocyjne dostępne dla osób zainteresowanych.
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Polska w Programach Ramowych UE
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
INICJACJA PROCESÓW INNOWACYJNYCH zarządzanie innowacyjnością
1 Priorytet 2 Rozwój społeczności lokalnej na obszarze pogranicza INTERREG IIIA Czechy – Polska.
Inicjatywa MNiSW Inkubator Innowacyjności w Poznańskim Parku Naukowo -Technologicznym.
Kliknij, aby edytować styl wzorca tytułu Kliknij, aby edytować styl wzorca podtytułu 1 Klastry szansą na poprawę konkurencyjności i innowacyjności regionu.
Wsparcie dla rozwoju technologii
IOB w Polsce – wyzwania przyszłości
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Ekonomia menedżerska Katedra Ekonomii.
Przygotowanie MŚP do realizacji ambitnych projektów i wdrażania innowacji w ramach PO Inteligentny Rozwój.
Programowanie perspektywy finansowej
Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego
Innowacyjność przedsiębiorstw regionu lubuskiego – wstępne wyniki dr inż. Janusz Adamczyk.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kadry dla innowacyjnej gospodarki – rola priorytetu IV PO Kapitał Ludzki Agnieszka Gryzik dyrektor Departamentu.
PODSTAWOWE INFORMACJE Grupa World of TUI poprzez spółki własne i zależne zajmuje pozycję lidera na większości turystycznych rynków europejskich (Polska,
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
„LUDZIE DLA TURYSTYKI” – ROZWÓJ MAZOWIECKICH KADR NA RZECZ ROZWOJU GOSPODARKI TURYSTYCZNEJ W REGIONIE Warszawa, 5 października 2015.
Podnoszenie kwalifikacji kadr jako główny kierunek działania regionalnych organizacji turystycznych prof. SGH dr hab. Magdalena Kachniewska WARSZAWA_09_12_2015.
Franczyza jako strategia rozwoju dla handlu małopowierzchniowego dr hab. prof. ZPSB Aleksandra Grzesiuk Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Wsparcie dla przedsiębiorstw: Działanie 5.5. Promocja i rozwój markowych.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
OCZEKIWANIA I MOŻLIWOŚCI WSPÓŁPRACY POMIĘDZY BRANŻĄ TURYSTYCZNĄ I POT W ZAKRESIE PROMOCJI NA WYBRANYCH RYNKACH Warszawa
Budowa Lubuskiego Systemu Innowacji , Żary Współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Współpracy.
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
Citr Centrum Innowacji Technologii i Rozwoju Sp. z o.o.
Konsultacje społeczne projektu zaktualizowanej Strategii rozwoju społeczno-gospodarczego Polski Wschodniej do roku 2020 Spotkanie Zespołu Koordynacyjnego.
Regionalna Strategii Innowacji nowe rozwiązania/metody/narzędzia dla branży żywności szansa na wspólny projekt?
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
Paczków dnia r..
Nazwa, logo i motto firmy
– wybrane instrumenty wsparcia dla przedsiębiorców
MARKETING INTERNETOWY
/arrksa/ ul. Wyszyńskiego Kutno
Zapis prezentacji:

Źródła i bariery innowacyjności w turystyce – wprowadzenie do debaty Magdalena Kachniewska Rzeszów 27 maja 2014 r.

Innowacyjność jako wymóg rynkowy Funkcjonowanie dóbr turystycznych na rynku oznacza poddanie się logice konkurencji i konkurencyjności. pragnienie nowości i „zmiany dla zmiany” kult prędkości i przyspieszenia eskapizm w świat przygody chaos i turbulencje

Rodzaje innowacji: produktowa - wprowadzenie na rynek nowego towaru lub usługi albo znaczące ulepszenie oferowanych uprzednio produktów w zakresie ich cech lub przeznaczenia procesowa (technologiczna) – wdrożenie nowych lub znacząco ulepszonych metod produkcji lub dostaw marketingowa - zastosowanie nowej metody marketingowej obejmującej znaczące zmiany w wyglądzie produktu, jego opakowaniu, pozycjonowaniu, promocji, polityce cenowej lub modelu biznesowym, wynikającej z nowej strategii marketingowej przedsiębiorstwa organizacyjna - zastosowanie nowej metody organizacji działalności biznesowej przedsiębiorstwa, nowej organizacji miejsc pracy lub nowej organizacji relacji zewnętrznych

Innowacje w turystyce: Powstanie usług pośrednictwa turystycznego (XIX w.) Rozdzielenie funkcji touroperatora i agenta turystycznego Systemy rezerwacji komputerowej (następnie rezerwacji on-line) Globalne systemy dystrybucji (GDS) OTA (w tym systemy rezerwacji hotelowej) Programy marketingowe typu miles&more Produkty sieciowe i systemowe (fly&drive) Dynamiczne pakietowanie Przesunięcie uwagi z poziomu oferty przedsiębiorstwa na poziom miejscowości/miasta/regionu/państwa Low-cost (także w wersji hotelowej) Innowacje spoza branży: Lotnictwo cywilne Czeki podróżne i karty płatnicze Bilety elektroniczne Geolokalizacja i AR (wielość zastosowań w turystyce)

W ujęciu restrykcyjnym... należałoby wykluczyć z grona firm innowacyjnych przedsiębiorstwa, w których proces wprowadzania innowacji jest odpowiedzią na zmiany pojawiające się na rynku … tymczasem pojawienie się nowej konkurencji, spadek popytu na oferowane produkty, czy pogarszająca się sytuacja finansowa są główną siłą sprawczą procesów innowacyjnych w sektorze MMSP.

Fundamentalne i systemowe bariery innowacyjności w polskiej turystyce: istniejący system kształcenia kadr, abstrahujący od zmieniających się uwarunkowań rynku turystycznego, rynku pracy i oczekiwań pokolenia Y niski poziom wiedzy przedsiębiorców (głównie w grupie MMSP), brak środków na pozyskanie wiedzy i słabe opanowanie umiejętności decydujących o sukcesie rynkowym tempo zmian w obszarze ICT dominacja relacji konkurencyjnych nad kooperacyjnymi brak dyfuzji wiedzy (przy jednoczesnej silnej rotacji personelu) uwarunkowania prawno-organizacyjne zbyt silnie rzutujące na wewnętrzne procesy decyzyjne przedsiębiorstw a zarazem zbyt wolno dostosowywane do uwarunkowań rynkowych (biurokracja i przerośnięta administracja, a także niedostrzeganie konkurencji ze strony nowych podmiotów, formalnie pozostających poza rynkiem turystycznym) problem finansowania i pomiaru innowacji

Booking.com 2005 vs. 2013

Hotels.com 2005 vs. 2013

Expedia.com 2005 vs. 2013

Koszmar formularzy

Miejsce i termin 65% podróżujących i 70% zamożnych turystów rozpoczyna poszukiwania w Internecie zanim zdecydują gdzie i jak podróżować: nie mają wybranego docelowego kierunku podróży nie mają wybranego docelowego trybu podróży Źródło: Google, The 2012 Traveller, Sierpień 2012

Trend cenowy Kayak.com Momondo.com

Google.com: Hotel Finder Trend cenowy Google.com: Hotel Finder Dealangel.com

Źródła innowacyjności w polskiej turystyce: presja oczekiwań i rosnącą samodzielność w pozyskiwaniu niezbędnych umiejętności przez pokolenie Y rosnąca świadomość znaczenia współpracy holistyczne postrzegania rynku i uwarunkowań funkcjonowania przedsiębiorstw wzrost digital literacy polskiego społeczeństwa edukacyjna działalność organizacji turystycznych, lokalnych grup działania (np. w obszarze tworzenia produktów sieciowych i klastrów turystycznych) Postulaty? większa aktywność państwa w zakresie wzmacniania dyfuzji wiedzy tworzenie platform wymiany wiedzy poprawa jakości kształcenia (nie tylko w obszarze turystyki) i aktywne zaangażowanie przedsiębiorców w tym obszarze

Uczestnicy debaty: Łukasz Dąbrowski, Dyrektor Generalny na Polskę, Czechy, Węgry i Słowację, HRS Michał Jaworski, Dyrektor ds. e-commerce, Rainbow Tours Janusz Mitulski, Wiceprezes Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego, Partner w Horwath HTL Paweł Rek, Dyrektor Generalny Amadeus Polska dr Bartłomiej Walas, Wiceprezes Polskiej Organizacji Turystycznej Bogumił Zięba, Wiceprezes, MobileMS Inovatica sp. z o.o. Prowadząca dr hab. Magdalena Kachniewska, prof. SGH, Katedra Turystyki