Bezzałogowe statki powietrzne - aspekty bezpieczeństwa

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
CZY PRZYSZŁOŚĆ NALEŻY DO SAMOCHODU ELEKTRYCZNEGO? Fakty i mity
Advertisements

Projekt uruchomienia cywilnej działalności lotniczej na lotnisku Radom-Sadków Radom, 19 listopada 2007 r.
„INŻYNIERIA BEZPIECZEŃSTWA”
Licencjonowanie personelu lotniczego
Wpływ elektrowni wiatrowej na ptaki
Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej
Kryteria objęcia operatorów lotniczych EU ETS – wyłączenia z systemu Urząd Lotnictwa Cywilnego Warszawa, 30 czerwca 2009r.
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
problematyka, propozycje rozwiązań, dobre przykłady
Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych
PROCEDURY VFR I IFR ORAZ SŁUŻBY AFIS / KONTROLA RUCHU LOTNICZEGO
Nadkom. dr Arkadiusz Letkiewicz – Wyższa Szkoła Policji w Szczytnie
BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE W WIELKOPOLSCE
Samobieżny pojazd poszukiwawczy sterowany komputerowo. Mączka Paweł Warszawska Wyższa Szkoła Informatyki Warszawa 2007 Promotor mgr inż. Dariusz Olczyk.
Mirosław Hermaszewski
Baterie Pojemność Napięcie, natężenie, moc Prąd a woda
Projekt Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko
Priorytet : Harmonijny transport powierzchniowy
PROJEKT CIVILARCH Jarosław Śliwiński
Konferencja „Wykorzystanie Paliw Metanowych w Transporcie”
Gmina Gorzkowice Gorzkowice ul. Szkolna 3
Biuro Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego
Co to jest TIK?.
EMS Enterprise Management Suite
Straż graniczna Justyna Stąsiek 2UAZ
Specjalność: Inżynieria dźwięku i obrazu
Urząd Lotnictwa Cywilnego Warszawa,
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
Czy zastanawiałeś się kto w sytuacji zagrożenia pomoże Twoim najbliższym kiedy będą zdani tylko na siebie ? Co stanie się, gdy starsza lub niepełnosprawna.
Urząd Lotnictwa Cywilnego Warszawa,
Prezentacja „Tsunami”.
PRZEPISY WYKONYWANIA LOTÓW Z WIDOCZNOŚCIĄ VFR
Visual Meteorological Conditions (VMC) dla lotów VFR
GRUPA ROBOCZA 5 ZAPOBIEGANIE POWAŻNYM AWARIOM W PRZEMYŚLE
SYSTEMY NAWIGACYJNE SAMOLOTÓW F-16 BLOK 52+ I MIG-29A
INFRASTRUKTURA TRANSPORTU LOTNICZEGO
Lotnisko na Dajtkach.
SEPARACJE.
Wszystko o GIS- Geographic Information System
LOTNICTWO OGÓLNE – ZAGROŻENIA ZWIĄZANE ZE ZWIERZĘTAMI
Czyli gospodarcze wykorzystanie energii mechanicznej płynącej wody.
Z punktu widzenia PKBWL...
Prezentacja Pawła Szukszty i Macieja Mioduskiego
PRZEPISY WYKONYWANIA LOTÓW Z WIDOCZNOŚCIĄ VFR
Samoloty A zanieczyszczenie powietrza.
Biuro Zarządzania Bezpieczeństwem w Lotnictwie Cywilnym
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE
HELIKOPTER Wiktor miechowiecki Adrian Wrębiak
Kierunki rozwoju usług monitorowania Outsourcing stacji monitorowania Optymalizacja kosztów.
Środki transportu powietrznego
Prezentacja wyników pracy badawczej „Pozyskanie nowych wskaźników z zakresu bezpieczeństwa publicznego przydatnych do oceny dostępności, jakości i efektywności.
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE OCHRONY LOTNISK. NOWE DOKTRYNY BEZPIECZEŃSTWA
Komisja Torowa IGKM „Techniczne i środowiskowe aspekty rozwoju tramwaju i metra w Warszawie” System monitorowania zwrotnic tramwajowych sterowanych automatycznie.
Komisja Zasilania IGKM „ Nowoczesne rozwiązania rozdzielnic prądu stałego i średniego napięcia dla elektrycznej trakcji miejskiej” r. Konin.
WALKA Z POŻARAMI Zadanie określone w artykule 61 I Protokołu Dodatkowego do Konwencji Genewskich z 12 sierpnia 1949 r. WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO.
WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO
SPRAWOZDANIE. Nadleśnictwo Przedmiot: Zagrożenia pożarowe i wybuchowe Temat: Zapoznanie się z zagrożeniami występującymi w lasach oraz zabezpieczeniami.
Tankowanie w procedurze płytowej obsługi samolotów pasażerskich
Urząd Miejski w Elblągu ul. Łączności 1, Elbląg tel , fax Centrum.
OCENA DZIAŁANIA WCPR W GORZOWIE WLKP. 16 Stycznia 2014 r.
Przedsiębiorczość Technologiczna DRONEX Natalia Bęczkowska, Kamil Cichal, Marta Pilcher, Ewelina Trocka, Damian Siwek, Paweł Rzodkiewicz, Mateusz Kleszko,
1Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie Informacja o realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata
OCENA DZIAŁANIA WCPR W GORZOWIE WLKP. 16 Stycznia 2014 r.
Włodzimierz Balicki Paweł Głowacki
Bezpieczeństwo drogowe dla dzieci i młodzieży
POLSKA GRUPA ZBROJENIOWA S.A.
Platforma przechwytująca SUDIL Pracownia Systemów Bezzałogowych
Technologia Hyperloop i perspektywy jej zastosowania
Technik lotniskowych służb operacyjnych
Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/947
Zapis prezentacji:

Bezzałogowe statki powietrzne - aspekty bezpieczeństwa Paweł Szymański Zespół ds. bezzałogowych statków powietrznych Urząd Lotnictwa Cywilnego

Konferencja Bezpieczeństwa w Lotnictwie Cywilnym 17 czerwca 2014 r. Bezzałogowe statki powietrzne – aspekty bezpieczeństwa Zastosowania cywilne Różnorodne technologie – różne możliwości Najczęściej wykorzystywane maszyny Potencjalne zagrożenia Zagrożenie w przestrzeni powietrznej Zagrożenie dla ludzi na ziemi

Bezzałogowe statki powietrzne Różnorodne technologie – różne możliwości

Bezzałogowe statki powietrzne Zastosowania Zastosowania cywilne – zwykle maszyny nie przekraczają 25 kg Biznes/Agencje reklamowe/Telewizja: fotografia i wideo z powietrza Leśnictwo/Agro/Geodezja: tworzenie map, monitorowanie stanu drzew i upraw Zarządzanie kryzysowe: kontrola stanów cieków rzecznych, wparcie w przypadku klęsk żywiołowych TOPR/GOPR: patrolowanie szlaków turystycznych, monitorowanie terenów o wysokim zagrożeniu lawinowym, poszukiwania Przemysł naftowy, gazowy, elektryczny: patrolowanie rurociągów, gazociągów, sieci przesyłowych Policja/Straż Pożarna/ Straż Graniczna: zabezpieczenie imprez, monitoring, wsparcie operacji, poszukiwania Sport i rekreacja…

Bezzałogowe statki powietrzne Najczęściej wykorzystywane maszyny Fotografia, wideo, monitoring, wsparcie policji i straży pożarnej itp. wielowirnikowe platformy pionowego startu i lądowania napęd: elektryczny masa: najczęściej od kilku do kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu kilogramów czas lotu: od kilkunastu do kilkudziesięciu minut/loty zwykle w zasięgu wzroku doskonale w terenie zabudowanym, sterowanie manualne, stabilizowane elektronicznie

Bezzałogowe statki powietrzne Najczęściej wykorzystywane maszyny Fotogrametria, geodezja itp. samoloty napęd: elektryczny masa: najczęściej do kilku kilogramów czas lotu: do kilkudziesięciu minut lekkie, półautomatyczne lub automatyczne, start często realizowany z ręki operatora

Bezzałogowe statki powietrzne Najczęściej wykorzystywane maszyny Straż graniczna i innego rodzaju służby samoloty napęd: elektryczny lub spalinowy masa: od kilku do kilkudziesięciu kilogramów czas lotu: do kilku godzin najczęściej półautomatyczne lub automatyczne Foto: Andrzej Grygiel

Bezzałogowe statki powietrzne Najczęściej wykorzystywane maszyny Sport i rekreacja samoloty/wielowirnikowce/śmigłowce i inne napęd: najczęściej elektryczny masa: najczęściej do kilkunastu kilogramów czas lotu: od kilkunastu minut do kilku godzin/ zasięg od kilkuset metrów do NAWET 100 km wyposażone w system do przekazywania obrazu na ziemię w czasie rzeczywistym

Bezzałogowe statki powietrzne Najczęściej wykorzystywane maszyny Sport i rekreacja rozwój i dostępność odpowiedniej elektroniki udostępnia ogromne możliwości zupełnie amatorsko budowanym konstrukcjom loty na odległość kilku czy kilkudziesięciu kilometrów dostępne są obecnie dla każdego przy bardzo niskich nakładach finansowych

Bezzałogowe statki powietrzne Potencjalne zagrożenia Zagrożenie w przestrzeni powietrznej Zagrożenie dla ludzi na ziemi

Bezzałogowe statki powietrzne Potencjalne zagrożenia Zagrożenie w przestrzeni powietrznej Duże możliwości sprzętu – loty na wysokość kilku i odległość kilkudziesięciu lub nawet kilkuset kilometrów Brak systemów antykolizyjnych – wykrywanie i unikanie potencjalnych kolizji to kwestia zastosowania odpowiedniej, skutecznej technologii, której w chwili obecnej brak. Kamery pokładowe czy transponder to zdecydowanie zbyt mało. System musi częściowo zastępować pilota w kabinie i wspomagać go realizując część zadań automatycznie (wykrycie potencjalnego zagrożenia, zrealizowanie odpowiedniej procedury pozwalającej na uniknięcie kolizji, powrót do realizacji głównego celu lotu). Bez odpowiedniego systemu antykolizyjnego loty na duże odległości mogą być realizowane jedynie w wydzielonych do tego celu strefach przestrzeni powietrznej do momentu zastosowania odpowiedniej technologii. Duża dostępność i duże możliwości sprzętu amatorskiego – urządzenia o możliwościach podobnych do profesjonalnych systemów bezzałogowych są dostępne obecnie dla każdego. Niestety brak odpowiedniej wiedzy lotniczej, a często również brak wyobraźni i zdrowego rozsądku może być przesłanką do zaistnienia zagrożenia w ruchu lotniczym

Bezzałogowe statki powietrzne Potencjalne zagrożenia – przestrzeń powietrzna Near miss… …model RC …wojskowy UAV

Bezzałogowe statki powietrzne Potencjalne zagrożenia – przestrzeń powietrzna Lądowanie samolotu na lotnisku w Vancouver nagrane z komercyjnego UAV

Bezzałogowe statki powietrzne Potencjalne zagrożenia – przestrzeń powietrzna Poznań, samolot sfilmowany z „drona” z wysokości około 300 m

Bezzałogowe statki powietrzne Potencjalne zagrożenia – przestrzeń powietrzna Samolot PZL 104 Wilga po zderzeniu z modelem RC (masa około 2 kg) (nr ewidencyjny zdarzenia lotniczego: 164/05)

Bezzałogowe statki powietrzne Potencjalne zagrożenia – przestrzeń powietrzna Samolot transportowy C-130 po zderzeniu z samolotem bezzałogowym RQ-7 Shadow (masa ok. 80 kg)

Bezzałogowe statki powietrzne Potencjalne zagrożenia – przestrzeń powietrzna Samolot transportowy C-130 po zderzeniu z samolotem bezzałogowym RQ-7 Shadow (masa ok. 80 kg)

Bezzałogowe statki powietrzne Potencjalne zagrożenia – ludzie na ziemi Upadek komercyjnego UAV w czasie kręcenia materiału filmowego z maratonu w Australii

Zespół ds. bezzałogowych statków powietrznych uav@ulc.gov.pl Paweł Szymański tel.: 22 520 74 40 Urząd Lotnictwa Cywilnego ul. Flisa 2, 02-247 Warszawa