Amadeusz Gładkowski kl. I IM

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jacek Malczewski Na początku lat 90. XIX w. jego obrazy zainicjowały w młodopolskim malarstwie nurt symbolizmu, pobudzając zarazem odrodzenie romantycznej.
Advertisements

EDVARD MUNCH ur. 12 grudnia 1863 zm.23 stycznia 1944.
Pierwsi Patroni Polscy
My i przestrzeń publiczna
KOCIEWIE CHCĘ CI TO POKAZAĆ
„Malarstwo Hieronima Boscha, a filozofia średniowiecza.”
Pojęcia plastyczne czyli
Jacek Grześkowiak kl. IIIA
Karol Szymanowski.
K U B I Z M. CHARAKTERYSTYKA STYLU.
Sztuka naiwna, prymitywna i ludowa.
kurs fotografii cyfrowej
SYMBOLICZNE MALARSTWO JACKA MALCZEWSKIEGO
teraz jest już w niebie i może wstawiać się za nami…
JAN PAWEŁ II
STANISŁAW WYSPIAŃSKI TWÓRCZOŚĆ PLASTYCZNA.
WARSZTATY MALARSKIE. Pracownia do ćwiczeń malarskich –Eksponaty do martwej natury.
Uczniowie ZS nr 2, Tychy Szkoła Szans Biblioteka Zespołu Szkół nr 2 w Tychach 2007/2008.
IDEAŁ KOBIECEGO PIĘKNA
Jan Alojzy Matejko.
Sam na sam z dziełem sztuki…
Pieter Bruegel „Miesiące”
Jan Matejko MALARZ.
Józef Pankiewicz Lublin La Ciôtat (Francja) 1940
Rola malarstwa na przestrzeni dziejów
POLSKA FUNDACJA DZIECI I MŁODZIEŻY PROJEKT: Z PRZESZŁOŚCIĄ W PRZYSZŁOŚĆ WYSOKOŚĆ DOTACJI: 7 000,00 zł
MALARSTWO 1. POŁOWY XX Kamila Pietrykowska.
Analiza i interpretacja dzieła sztuki
Dlaczego tańczymy? Co wyrażamy tańcem?.
Daleki Wschód Ogrody Chińskie.
ADWENT A.D Tajemnica Wcielenia wypełnia przestrzeń i sens Adwentu Przybądź Panie, bo czekamy! ADWENT A.D
Malarz koloru i światła
Ogród Nasze życie, jak dzień w ogrodzie -
Happening, performance i teatr eksperymentalny
Holandia i jej sztuka w XVII w.
Opracował Kevin Domin kl.II
Plan prezentacji: Temat zajęć Życie Matejki
ur r zm r Malarstwo bliskie naturze
„CZYTANIE ŁĄCZY POKOLENIA” TYDZIEŃ BIBLIOTEK 2014.
Karla og Jonas Re ż. Charlotte Sachs Bostrup. Karla Karla to czternastoletnia dziewczyna, która pochodzi z Dani. Mieszka z swoimi rodzicami oraz dwójką.
National Gallery of Art w Waszyngtonie
Młoda Polska.
„Poezja to mówiące malarstwo, Malarstwo – milcząca poezja” - Simonides
Malarstwo obrazem epoki
malarz postimpresjonistyczny
Wstępna charakterystyka
CLAUDE MONET      .
Kobieta w okresie renesansu Kornelia Florczak.
PRZEPYSZNA SZTUKA BAROKU
TEATR ALTERNATYWNY zwany także: awangardowym, eksperymentalnym,
DYNAMIC IDENTITY.
Matematyka w sztuce.
ZAKOPANE WITKIEWICZÓW
Wyk. Wiktoria Kawik Klasa VI. Zachodnią pierzeję rynku zajmuje ratusz. Budynek ze smukłą wieżą i arkadowymi podcieniami jest repliką siedziby starosądeckich.
Henri de Toulouse-Lautrec
Jacek Malczewski – symbolista Ż ywe obrazy. Symbolizm Symbolizm jako kierunek w sztukach plastycznych i literaturze zapoczątkowany został w II połowie.
Malarstwo okresu romantyzmu jest niejednolite. Można wyróżnić jednak pewne cechy malarstwa tej epoki na podstawie czołowych, głównych i najbardziej znaczących.
KUBIZM I JEGO PRZEDSTAWICIELE
SYMBOLIZM.
Rodem z Bochni i dla Bochni Czyli o artystach z bocheńszczyzny.
Stanisław Wyspiański. Ur. 15 stycznia 1869 w Krakowie – polski dramaturg, poeta, malarz, grafik, architekt, projektant mebli. Jako pisarz związany z dramatem.
SZTUKA MŁODEJ POLSKI. Dominowało pojęcie „ars pro arte” (sztuka dla sztuki), zakładające pozbawienie sztuki jakichkolwiek zadań, funkcji (np. dydaktycznej,
SZTUKA DLA OKA OP- ART..
Oto prezentacja kilku z polskich przedstawicieli tej epoki:
ULUBIONA KSIĄŻKA.
ROK STANISŁAWA WYSPIAŃSKIEGO
Matka Boska z Guadalupy Meksyk
ANULKA czyli coś o mnie…
Zapis prezentacji:

Amadeusz Gładkowski kl. I IM Malarstwo Jacka Malczewskiego - refleksje o Polsce i polaku ujęte w symbolu. Amadeusz Gładkowski kl. I IM

JACEK MALCZEWSKI Urodzony 15 lipca 1854 w Radomiu Zmarł 8 października 1929 w Krakowie Polski malarz Główny przedstawiciel symbolizmu przełomu XIX i XX wieku

Popularne obrazy : „ Błędne koło” „ Zatruta studnia” „ Melancholia” „ Śmierć”

„Błędne koło”  Artysta wciela się tym razem w młodego chłopca, czeladnika malarskiego, który przysiadł zamyślony u szczytu drabiny, z pędzlem w ręce. Wokół niego – w sinobłękitnej, zamglonej przestrzeni - kłębi się chmura splątanych figur, zaklęty krąg postaci, które zeszły z obrazów i osaczają chłopca. Nagie bachantki i satyr oraz młodzi ludzie w chłopskich kostiumach wirują po jaśniejszej, radosnej stronie. Ale chłopiec ich nie widzi - wpatrzony w drugą część kręgu, skrytą w ponurym, fioletowym cieniu, gdzie wiją się w konwulsyjnych gestach cierpiące, skute łańcuchem postaci.

ale i nieskazitelną czystość. „Zatruta studnia” Młoda kobieta to postać alegoryczna, pod jej postacią artysta przedstawił Wiosnę. Jest bardzo piękna jej rude włosy podkreślone, zwiewną woalką, są swobodnie rozpuszczone, a dziewczęce ciało pełne wdzięku, usta duże i pełne, podziwia swoją urodę w lustrze, które trzyma w lewej dłoni. Symbolika lustra jest bogata oznacza życie, kobiecość, zalotność, miłość. Co ciekawe lustro jest atrybutem zarówno kurtyzany jak i Najświętszej Marii Panny, ponieważ oznacza nie tylko próżność , ale i nieskazitelną czystość. 

„Melancholia” "Melancholia" Jacka Malczewskiego to obraz w całości fantastyczny i wizjonerski, jednocześnie przy tym twardy i konkretny wypełnieniem wizji. Znaczący w podziale obszarów kolorystycznych, ekspresyjny w ujęciach perspektywicznych, swój sens symboliczny współokreśla osiami linearnymi i wektorami przestrzennych napięć malarskiej kompozycji... Ukazane wnętrze pracowni malarskiej czyni scenę, w której rozgrywa się dramat historii, losu i twórczości artystycznej. Przedmiotem syntezy Malczewskiego jest cały wiek niewoli. Czas ponawianych przez kilka pokoleń i chybionych walk o wolność, ujęty w parabolę życia ludzkiego: od dzieciństwa, przez dojrzałość ku śmierci. 

„Śmierć” Przed kobietą klęczy starzec z medalikiem na szyi i ze złożonymi do modlitwy rękoma. Oddaje się jej mocy z ufnością, bez strachu. Śmierć pochyla się nad nim dobrotliwie i z powagą kładzie dłonie na jego zmęczone oczy, przynosząc spokój i ukojenie. Scena rozgrywa się na tle wiejskiego krajobrazu, w dali widać otoczone drzewami ludzkie domostwa. Prawdopodobnie to dwór w Wielgiem, w którym malarz spędził dzieciństwo. To jakby kompozycja ramowa jego życia.

Autoportret z paleta

Autoportrety Malczewskiego stanowią osobny i bogaty nurt w jego sztuce Autoportrety Malczewskiego stanowią osobny i bogaty nurt w jego sztuce. Wizerunki własne twórcy malowane w realistycznej konwencji w otoczeniu bohaterów jego kompozycji - Eloe, Ellenai, Muz, Meduz, faunów, chimer i dziewcząt w ludowych zapaskach - równie iluzjonistycznie jak on sam uchwyconych, niemal namacalnych, rozwijają autoteliczny wątek, mówią o sztuce samej, o akcie kreacji i sile artystycznej wizji (Autoportret z Muzą, 1906; Moje modele, tryptyk, 1909; Autoportret z Tobiaszem i Parkami, 1912; Pożegnanie z pracownią, 1913).Metaforą procesu tworzenia staje się muzyka - najbardziej abstrakcyjna ze sztuk - moment gry na skrzypcach lub gęślach, wydobywanie melodii ze strun muzycznego instrumentu (Mój koncert, tryptyk, 1905).

KONIEC !