Umiejętności interpersonalne w kontaktach z rodzicami

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
POSTAW RODZICIELSKICH
Advertisements

DZIECI SKRZYWDZONE Jak im pomóc?
Metaprogramy Metaprogramy są to utrwalone na nieświadomym poziomie umysłu schematy postępowania, które wywierają wpływ na sposób, w jaki postrzegasz otaczającą.
Rodzice i nauczyciele; płaszczyzna porozumienia
UTRACONA SZTUKA SŁUCHANIA Autor: Richard Forster
POWIEDZ „NIE”- czyli sztuka odmawiania. Asertywność.
NEGOCJACJE jako proces komunikowania się
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
TEORIA MOLTYLI CZYLI JAK SKUTECZNIE SIĘ KOMUNIKOWAĆ.
Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych między lekarzem a pacjentem
Rodzice i nauczyciele; płaszczyzna porozumienia
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Prowadzenie wywiadów grupowych MODUŁ IV Sesja 2B PROGRAM WZMOCNIENIA.
w edukacji przedszkolnej
W JAKI SPOSÓB ZMIENIĆ NIEPRAWIDŁOWY ODBIÓR KOMUNIKATÓW WERBALNYCH I NIEWERBALNYCH W RELACJACH UCZEŃ – NAUCZYCIEL – RODZIC.
Anna Paszkowska-Rogacz
SIĘGAJ PO TO, CZEGO CHCESZ NIE RANIĄC INNYCH!
Podejmowanie interwencji w sytuacjach szczególnych zagrożeń
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
IDENTYFIKACJA POTRZEB
6 kroków do porozumienia
Rzecz o efektywności w biznesie
Jak pomagać dziecku w nauce?
Kompetencje komunikacyjne
KONFLIKTY INTERPERSONALNE
warsztaty dla rodziców
Asertywność czyli jak żyć z ludźmi Autor: Elżbieta Bowdur.
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
Praca z dzieckiem agresywnym
Jak porozumiewać się miedzy sobą by być rozumianym?
Rozwój społeczny dziecka
pwd. Katarzyna Dulska ZKK Toruń phm. Michał Sawicki CHZKK Kuj-Pom
Lider kompetencje i asertywność Rozważania
w praktyce pedagogicznej
Strategie rozwiązywania konfliktów
JAK NAUCZYĆ SIĘ MÓWIĆ "NIE"?
Wsparcie psychologiczno - pedagogiczne
Umiejętność komunikowania się i pracy zespołowej
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
Pierwsza sesja Rozpoznanie i planowanie terapii. Jak pokierować pierwszą sesją jak postawić diagnozę i przygotować plan terapii Postępuj metodycznie,
Umiejętność obserwacji.
mgr Justyna Dziubak - Sobiechowska
To fundamentalny element procesu naprowadzającego ludzi w stronę zachowań i działań najbardziej odpowiednich w danej sytuacji.
„GRANT ZACHODNIOPOMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY"
NIWELOWANIE TRUDNOŚCI INTERPERSONALNYCH WE WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI BOŻENA PARUCH PEDAGOG SZKOLNY Gimnazjum nr 7 w Krakowie.
BARIERY W KOMUNIKACJI I SPOSOBY ICH PRZEZWYCIĘŻANIA
KOMUNIKOWANIE Z JEDNOSTKĄ I GRUPĄ.
AKCEPTACJA UCZUĆ CZYLI JAK SKUTECZNIE SIĘ KOMUNIKOWAĆ
Postawa asertywna.
THE LEADER IN ME KUBA TERKA. THE LEADER IN ME UMIEJĘTOŚĆ UWAŻNEGO SŁUCHANIA Wielu ludzi zapomina, że rozmowa z drugim człowiekiem to nie tylko mówienie,
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
Metody komunikowania się
Metody komunikowania się.
Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji między jej uczestnikami. Mogą to być słowa (komunikacja werbalna), gesty, teksty, obrazy, dźwięki czy.
Aleksandra Kiełbania I G
Porozumienie bez Przemocy w Przedszkolu.
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
The Leader in Me.
Metoda sześciu kapeluszy
Zachowania organizacyjne - ćwiczenia 2
ASERTYWNOŚĆ AGRESJA ULEGŁOŚĆ
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
oprac. Karolina Sobierska, Iwona Nowak
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Podstawowe umiejętności pomagania
EDUKACJA MATEMATYCZNA skuteczna, przyjazna dziecku i nauczycielowi Arkadiusz Mroczyk.
Rodzice nie muszą być samotni
WIELCY OBYWATELE MAŁYCH SZKÓŁ
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Wykład I: Co to jest wizerunek i na czym polega jego kreowanie.
Zapis prezentacji:

Umiejętności interpersonalne w kontaktach z rodzicami Przygotował: Grzegorz Patałuch

Umiejętności interpersonalne, to umiejętności społeczne, które wykorzystujemy w relacjach z innymi ludźmi w celu: osiągnięcia oczekiwanej skuteczności (podejście związane z potrzebą władzy i statusu) inicjowania i podtrzymania pozytywnych relacji z innymi ludźmi (podejście związane z potrzebą aprobaty i akceptacji)

Kluczowe umiejętności interpersonalne, to umiejętności: zarządzania przekazem niewerbalnym i werbalnym, negocjacyjne, rozwiązywania konfliktów, pracy zespołowej, wywierania wpływu, delegowania uprawnień, adaptacji społecznej, nawiązywania kontaktu z innymi, komunikacyjne: umiejętności uważnego słuchania, nadawania, przemawiania, zachowań asertywnych.

Aktywne słuchanie Aktywne słuchanie sprawia, że rozmówca czuje, iż jego poglądy i uczucia są szanowane, rozumiane i akceptowane. Rozładowuje napięcie, przynosi ulgę, ułatwia zidentyfikowanie problemu. Powinno opierać się na wzajemnym zrozumieniu, szacunku, empatii i zaufaniu. W innym przypadku będzie zwykłą manipulacją. Polega ono na: - nieprzerywalnie toku wypowiedzi partnera żadnymi radami czy uwagami kierując rozmowę na nas samych, - okazywaniu empatii, czyli próbie postawienia się na miejscu rozmówcy (chodzi o jego uczucia), - okazywanie uwagi i zrozumienia w sposób niewerbalny: postawa ciała, spojrzenia, gesty, - parafrazowanie najważniejszych myśli

Techniki wykorzystywane podczas aktywnego słuchania Parafraza - ujmujemy w słowa to, co ktoś powiedział, sprawdzając czy dobrze usłyszeliśmy: - jeśli Cię dobrze zrozumiałam, to .... - z tego, co mówisz, wynika, że ... - czy chodzi Ci o to, że ... - chcesz powiedzieć, że ... Odzwierciedlanie uczuć - mówimy komuś, jakie, naszym zdaniem, są jego odczucia: - wydajesz się być zdenerwowanym, gdy mówisz o tym - zdaje się, że Cię rozzłościłem - wygląda, że jesteś zadowolony z tych planów Dowartościowanie - dziękuję Ci za to, co powiedziałeś - doceniam to, co dla mnie zrobiłeś - cieszę się, że tak poważnie do tego podeszłaś Dojaśnianie - kiedy i gdzie to się stało? - co dla Ciebie to oznacza? - Jak on wtedy wyglądał? Skupianie się na najważniejszym (ogniskowanie) – istnieje wiele problemów do omówienia, prosimy mówiącego o skoncentrowanie się na jednej sprawie najważniejszej, ogniskujemy jego uwagę poprzez zadanie pytania : - wiem, że wszystko jest dla Ciebie ważne, ale czy jest jakaś konkretna rzecz, w której moglibyśmy - coś zrobić? - która z tych spraw jest dla Ciebie najważniejsza Klasyfikowanie – prośba i wyjaśnienie (poprzez przykład) Powtarzanie – dosłowne przytoczenie; przyszły przedmiot refleksji

Analiza transakcyjna (Eric Berne) Zgodnie z teorią Erica Berne’a każdy człowiek dysponuje następującymi stanami: stanem będącym próbą naśladownictwa wzorów rodzicielskich (stanem Rodzica), stanem prowadzącym w kierunku obiektywnej oceny rzeczywistości (stanem Dorosłego) stanem utrwalonym we wczesnym dzieciństwie (stanem Dziecka)

JA- RODZIC Stan Ja – Rodzic może funkcjonować w dwóch różnych podsystemach jako: Rodzic Karzący – inaczej Krytyczny Rodzic Naturalny, zwany też Chroniącym. Jednostka funkcjonująca w stanie Rodzica Krytycznego zarówno w stosunku do siebie jak i innych używa często takich słów jak: „musisz”, „powinieneś”, „zabraniam”. Dla zachowania jednostki w tym podsystemie charakterystyczna jest postawa moralizująca i autokratyczna. Z kolei podsystem Rodzic Chroniący jest źródłem bezpieczeństwa, ufności, szacunku i akceptacji. Charakterystyczną dla niego jest postawa opiekuńczości.

JA- DZIECKO Stan Ja – Dziecko może funkcjonować w trzech różnych podsystemach jako: Dziecko Naturalne, Dziecko Przystosowane, Dziecko Zbuntowane. Dziecko Naturalne jest tą częścią Dziecka, które odpowiada cechom małego dziecka. Jest to najbardziej pierwotny i zarazem naturalny podsystem w strukturze Ja jednostki. Dziecko Przystosowane to ta część stanu Dziecko, która powstaje w rezultacie oddziaływań rodzicielskich . Z kolei Dziecko Zbuntowane, charakterystyczne jest dla jednostek, które wkraczają w świat dorosłego życia. Jednostki takie bowiem w sposób mniej lub bardziej jawny okazują swój bunt wobec otaczającej ich rzeczywistości.

JA- DOROSŁY Stan Dorosłego to stan Ja, w którym jednostka obiektywnie ocenia swe otoczenie i stara się na podstawie swoich doświadczeń zanalizować możliwości, jakie ono daje

Rodzaje interakcji Interakcja, transakcja komplementarna (prosta)

Rodzaje interakcji Interakcja, transakcja skrzyżowana

Komunikat typu „JA” i „TY” TY Komunikat typu „Ty”: Zawiera zgeneralizowaną ocenę partnera bez wskazania na konkretne zachowanie, które jest jej podstawą. Jest to działanie agresywno-obronne. Utrudnia ono porozumienia. Maskuje ono intencje dostarczenia informacji zwrotnych dostarczających wskazówek do zmiany zachowania partnera. Akcentuje natomiast intencję dokuczenia, poniżenia rozmówcy. Jesteś (ty) nieodpowiedzialny, spóźniłeś się (ty) pół godziny!”

JA Komunikat typu „Ja”: Uznawany jest za konstruktywny sposób wyrażania informacji negatywnych. Wymaga on zawarcia w przekazie trzech elementów, tj. zbudowanie komunikatu nazywanego w skrócie „XYZ”. Pierwszy człon (X) wskazuje na konkretne zachowanie partnera, do którego odnosi się krytyczna wypowiedź. Człon drugi (Y) polega na ujawnieniu reakcji emocjonalnej na krytykowane zachowanie. Człon trzeci (Z) to zapowiedź zachowania, sankcji jakie osoba formułująca komunikat zamierza podjąć lub uważa za możliwe przy powtarzaniu się zachowania krytykowanego. Nie lubię (ja) czekać na kogoś (X), zdenerwowałem się (ja) czekając na ciebie (Y), następnym razem nie przyjdę (ja) (Z).

Ćwiczenie Prosisz swoje dziecko, aby w drodze powrotnej ze szkoły zrobiło drobne zakupy. Ono zapomina. Komunikat typu “ty”……………………………………………………………. Komunikat typu “ja”…………………………………………………………… Zmęczony stoisz w kolejce przy barze, ktoś “wskakuje”i zostaje obsłużony przed Tobą. Komunikat typu “ty”…………………………………………………………….. Komunikat typu “ja”………………………………………………………….. Miesiąc temu pożyczyłaś/łeś koleżance pieniądze i do tej pory nie oddała, chociaż obiecała zwrócić po dwóch tygodniach Komunikat typu “ty”……………………………………………………………… Komunikat typu “ja”………………………………………………………………