Rola litewskiej Policji w Narodowym Programie Poprawy Bezpieczeństwa Drogowego na Litwie Warszawa
Litewska Policja Ruchu Drogowego Antanas Serapinas Commissioner Chief Specialist of the Lithuanian Traffic Police Service
Litwa w skrócie: Powierzchnia Litwy km 2 Populacja StolicaWilno Język urzędowylitewski Walutalitas Sieć dróg (główne, krajowe, regionalne) ,02 km Lokalne drogi i ulice km Liczba pojazdów Liczba kierowców ok Limit alkoholu (BAC limit) 0,4 (0,2) prom.
Policja Ruchu Drogowego na Litwie Egzekwowanie prawa jest wykonywane przez Policję lokalną oraz Policję Ruchu Drogowego 10 Powiatowych Komend oraz 49 ich wydziałów w lokalnej Policji Litwy. Komendy Powiatowe zlokalizowane są w centralnych punktach powiatów, zapewniają realizowanie zadań Policji, również drogowej, na terytorium całego powiatu. Litewska Policja Ruchu Drogowego (Lithuanian Traffic Police Service) – wydział/departament Policji pełniący specjalne funkcje na całym obszarze kraju.
Litewska Policja Ruchu Drogowego ( Lithuanian Traffic Police Service). Opracowuje policyjne strategie w obszarze bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz kontroluje ich wdrażanie. Kontroluje i koordynuje działania poszczególnych wydziałow policji drogowej. Prowadzi działania profilaktyczno-prewencyjne w obszarze wypadków drogowych i innych przestępstw na drogach. Prowadzi działania profilaktyczno-prewencyjne w obszarze wypadków drogowych i innych przestępstw na drogach. Nadzoruje i kontroluje ruch na drogach Litwy. Prowadzi pilotaże (eskorty) głów innych państw, rządów, oficjalnych delegacji na terenie Litwy. Sprawuje inne szczególne funkcje określone prawem.
WYPADKI DROGOWE NA LITWIE
WYPADKI DROGOWE NA LITWIE W LATACH
Główne przyczyny wypadków: Prędkość Kolizje z udziałem pieszych (~37%) „Jazda“ pod wpływem alkoholu (~10%) Wypadki spowodowane przez młodych kierowców w wieku (~35%)
Zależność między wypadkami a “jazdą” pod wpływem alkoholu
Zabici w wypadkach w 2012 r.
Jak radzimy sobie z sytuacją? Sukcesy implementacji: Zmiana podejścia opinii publicznej do bezpieczeństwa na drogach (stop “wojnie” na drogach); Nowe inicjatywy w zakresie regulacji prawnych dot. ruchu drogowego oraz bardziej restrykcyjne kary za wykroczenia drogowe; Kampanie społeczne; Lepsza infrastruktura drogowa; Lepsze egzekwowanie.
Kampanie społeczne
Kary za “jazdę” po alkoholu na Litwie Zawartość 0,2-0,4 promila (tylko wobec kierowców, którzy posiadają prawo jazdy krócej niż 2 lata lub wobec kierowców zawodowych/ciężarówek) – kara Litas. (1 Euro ok. = 3,45 Litas) Zawartość 0,2-0,4 promila (tylko wobec kierowców, którzy posiadają prawo jazdy krócej niż 2 lata lub wobec kierowców zawodowych/ciężarówek) – kara Litas. (1 Euro ok. = 3,45 Litas) Zawartość 0,41-1,5 promila) – kara Litas oraz odebrania prawa jazdy na okres od 1 – 1,5 r. Zawartość 0,41-1,5 promila) – kara Litas oraz odebrania prawa jazdy na okres od 1 – 1,5 r. Zawartość promila i 2.5 promila i więcej – kara Litas oraz odebranie prawa jazdy na okres od lat lub kara administracyjna w postaci aresztu od dni oraz utrata prawa jazdy na okres od lat. Zawartość promila i 2.5 promila i więcej – kara Litas oraz odebranie prawa jazdy na okres od lat lub kara administracyjna w postaci aresztu od dni oraz utrata prawa jazdy na okres od lat. Wszyscy kierowcy, którzy utracili prawo jazdy za jazdę pod wpływem alkoholu muszą uczęszczać na kursy rehabilitacyjne, reedukacyjne i zdać ponownie egzamin. Wszyscy kierowcy, którzy utracili prawo jazdy za jazdę pod wpływem alkoholu muszą uczęszczać na kursy rehabilitacyjne, reedukacyjne i zdać ponownie egzamin. W przypadku tzw. “recydywy” sąd może zadecydować o skonfiskowaniu pojazdu. W przypadku tzw. “recydywy” sąd może zadecydować o skonfiskowaniu pojazdu.
Konfiskaty: 2008 – 692 pojazdy, 2009 – 841 pojazdy, 2010 – 670 pojazdów, 2011 – 757 pojazdów, 2012 – 876 pojazdów Konfiskaty: 2008 – 692 pojazdy, 2009 – 841 pojazdy, 2010 – 670 pojazdów, 2011 – 757 pojazdów, 2012 – 876 pojazdów
Kampanie społeczne
Projekt: Razem bezpieczniej na dorgach Porozumienia pomiędzy: Arcybiskupem kościoła katolickiego, Ministrem Transportu, Komendantem Głównym Policji, Administracją drogową
Infrastruktura drogowa
2006 – 2 stacjonarne fotoradary; 2008 – 12 stacjonarnych fotoradarów; 2010 – 139 stacjonarnych i 13 mobilnych fotoradarów 2010 – 139 stacjonarnych i 13 mobilnych fotoradarów 2012 – 157 stacjonarnych i 13 mobilnych fotoradarów 2012 – 157 stacjonarnych i 13 mobilnych fotoradarów
Automatyczny system nadzoru nad prędkością w 2012 r. odnotował przypadki przekraczania prędkości (w tym przez pojazdy zarejestrowane w innych krajach) 2012 – przypadki pojazdów z litewskimi “tablicami”(19,7%) – przypadki pojazdów z estońskimi “tablicami” (4,5%) – przypadki pojazdów z białoruskimi „tablicami”(31,3%) – przypadków pojazdów z polskimi “tablicami”(9,2%).
Statystyki związane z wykroczeniami drogowymi w 2012 r.
Kiedyś i teraz
Dziękuję za uwagę