Odpowiedzialność organów administracji publicznej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady odpowiedzialności cywilnej cz. 2
Advertisements

Umowa ubezpieczenia OC – cz. 2
Umowa ubezpieczenia OC – cz. 1
Ustrój sądownictwa w państwach skandynawskich
Źródła zobowiązań.
Akt administracyjny.
Projektowanie umowy Waloryzacja wynagrodzenia po zawarciu umowy
Prawo administracyjne
ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
PRAWNE FORMY DZIAŁANIA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ.
Gałęzie prawa wewnętrznego
Zasady odpowiedzialności cywilnej – cz. 1
Władza sądownicza w Polsce
Czyny niedozwolone Mariusz Młynek.
Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego
Identyfikacja ryzyka w procesie inwestycji drogowych w świetle odpowiedzialności samorządu terytorialnego.
WOLNOŚCI, PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁOWIEKA I OBYWATELA.
PODSTAWY EDUKACJI PRAWNEJ
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Prawa i obowiązki Obywateli RP
PLANOWANIE OPERACYJNE W STANIE STAŁEJ GOTOWOŚCI OBRONNEJ PAŃSTWA
Sektor finansów publicznych i jego jednostki
Podstawy prawne finansów publicznych w Polsce
System aktów prawodawczych
ĆWICZENIA I mgr Paulina Ilnicka-Jordan
Źródła prawa powszechnie obowiązującego i miejsce jego ogłoszenia
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH Dr hab. Mariusz Jagielski
Art. 77 ust. 1 Konstytucji jest to odpowiedzialność za własny czyn odpowiedzialność oparta na obiektywnej ocenie działania lub zaniechania szkodzącego.
Prawa Człowieka w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej
ZASADY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
Dogmatyka prawa Zajmuje się badaniem prawa aktualnie obowiązującego (de lege lata) Jej zadaniem jest: Opis i systematyzacja norm prawnych Wykładnia prawa.
Prawo administracyjne – źródła prawa
Zasada sądowej kontroli decyzji administracyjnej.
PRZESTĘPSTWA KORUPCYJNE
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii mgr Iga Jaworska POSTĘPOWANIE EGZEKUCYJNE.
Odpowiedzialność administracji publicznej
Postępowanie egzekucyjne w administracji
ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA SZKODĘ WYRZĄDZONĄ PRZY WYKONYWANIU WŁADZY PUBLICZNEJ.
 szczególny organ powiązany z parlamentem, czuwający nad prawidłowością postępowania administracji publicznej wobec obywateli  zadania konstytucyjne.
PRAWA CZŁOWIEKA I SYSTEMY ICH OCHRONY mgr Paweł Niemczyk 2.
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji cz. I.
Zakres obowiązywania kpa
1.  odpowiedzialność konstytucyjna – odpowiedzialność za naruszenie prawa realizowana z inicjatywy parlamentu bądź prezydenta przed organem władzy sądowniczej.
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Odpowiedzialność materialna pracowników  Pracownik, który wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków pracowniczych ze swej winy wyrządził.
Planistyczne działania wspierające.
Od 1 lipca 2015 r. z katalogu środków karnych wyłączono nawiązkę i umieszczono w rozdziale „Przepadek i środki kompensacyjne”.
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
ADMINISTRACJA PUBLICZNA
Akt administracyjny a akt normatywny na przykładzie administrowania lokalnych jednostek samorządu terytorialnego.
Prawo cywilne z umowami w adm 2 Podmioty. Udział w obrocie gospodaczym
Podstawy prawe egzekucji administracyjnej
Władza sądownicza w RP Sądy i Trybunały.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
Potrącanie wierzytelności
Bezpodstawne wzbogacenie
UMOWY UŻYCZENIA Literatura:
Trybunał Konstytucyjny
„Współczesne wyzwania prawa konsumenckiego” Kraków, r.
Konstytucyjne zasady sprawowania opieki zdrowotnej
Status Prawny pracowników administracji publicznej
Sądy Administracyjne w Polsce
Ochrona baz danych.
POSTĘPOWANIE CYWILNE mgr Katarzyna Ociepka.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły,
Podstawy prawa pracy i Zabezpieczenia społecznego
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
Zapis prezentacji:

Odpowiedzialność organów administracji publicznej Nauka administracji Odpowiedzialność organów administracji publicznej

Odpowiedzialność władzy publicznej Co oznacza pojęcie odpowiedzialności organów administracji publicznej? Jak ta odpowiedzialność może się przejawiać? Czy odpowiedzialność organów władzy publicznej stanowi cechę państwa policyjnego czy państwa prawnego?

Odpowiedzialność władzy publicznej Podstawę odpowiedzialności władz publicznych stanowi zasada demokratycznego państwa prawa, w ramach której organy zobligowane są do funkcjonowania zgodnie z zasadami pewności i bezpieczeństwa prawnego oraz ochrony zaufania do państwa i prawa;

Odpowiedzialność władzy publicznej 1. obowiązek moralny lub prawny odpowiadania za swoje lub czyjeś czyny; 2. «przyjęcie na siebie obowiązku zadbania o kogoś lub o coś» Możliwość uruchamiania ocen i środków prawnych wobec określonego podmiotu, którego zachowanie nie odpowiada wymogom sformułowanym prawnie Możliwość uruchamiania ocen i środków prawnych wobec określonego podmiotu, który zachował się w sposób nieodpowiadający oczekiwanym kryteriom społecznym, kulturowym, ekonomicznym i innym

Odpowiedzialność władzy publicznej Legalne Nielegalne

Odpowiedzialność władzy publicznej za działania legalne Działanie organu doprowadzające do straty ma specjalną postać prawną , ocenianą według prawa publicznego W wyniku wydania/niewydania aktu normatywnego dającego podstawę wywołującą stratę zmiany sytuacji prawnej z mocy samego prawa albo za szkody powstałe wskutek wdania lub niewydania niewadliwego aktu administracyjnego

Odpowiedzialność władzy publicznej Art. 21.1. Konstytucji RP Rzeczpospolita Polska chroni własność i prawo dziedziczenia. 2. Wywłaszczenie jest dopuszczalne jedynie wówczas, gdy jest dokonywane na cele publiczne i za słusznym odszkodowaniem Art. 77.1. Każdy ma prawo do wynagrodzenia szkody, jaka została mu wyrządzona przez niezgodne z prawem działanie organu władzy publicznej. 2. Ustawa nie może nikomu zamykać drogi sądowej dochodzenia naruszonych wolności lub praw Art. 228.1. W sytuacjach szczególnych zagrożeń, jeżeli zwykłe środki konstytucyjne są niewystarczające, może zostać wprowadzony odpowiedni stan nadzwyczajny: stan wojenny, stan wyjątkowy lub stan klęski (..)3. Zasady działania organów władzy publicznej oraz zakres, w jakim mogą zostać ograniczone wolności i prawa człowieka i obywatela w czasie poszczególnych stanów nadzwyczajnych, określa ustawa.

Odpowiedzialność władzy publicznej za działania legalne Wywłaszczenie nieruchomości przejęcie zabytku na własność państwa Zniszczenie, uszkodzenie lub zużycie lub utrata mienia w ramach świadczeń nakazanych dla zwalczania klęsk żywiołowych Utrata lub uszkodzenie oraz szkody wynikłe z używania przedmiotów świadczeń rzeczowych nałożonych na rzecz obrony Szkoda poniesiona z powodu wydania lub wykonania niewadliwych decyzji administracyjnych na podstawie prawa wodnego

Odpowiedzialność władzy publicznej za działania legalne Za jakie działania nielegalne działania administracja ponosi odpowiedzialność?

Odpowiedzialność władzy publicznej za działania legalne Rodzaj odpowiedzialności Opis polityczna Przewidziana w Konstytucji wobec naczelnych organów administracji; powoduje odwołanie ze stanowiska majątkowa Na podstawie kodeksu cywilnego – zasada sprawstwa, winy, słuszności itp. Na podstawie art. 77 Konstytucji za niezgodne z prawem działanie lub zaniechanie organów władzy publicznej urzędnicza W aktach prawnych regulujących zatrudnienie w administracji publicznej Karna /za wykroczenie Uregulowana w kodeksie karnym, karnym skarbowym za przestępstwa m.in. Łapownictwo czynne/bierne lub w kodeksie wykroczeń gdy czyn stanowi wykroczenie służbowa Porządkowa i dyscyplinarna oparta na zróżnicowanych podstawach prawnych konstytucyjna Za naruszenie Konstytucji, przed Trybunałem Stanu, podlegają jej najwyższe organy państwowe m.in. Prezydent, Prezes RM, członkowie Rady Ministrów, Prezes NIK itp

Odpowiedzialność władzy publicznej Po stwierdzeniu nieważności decyzji burmistrza gminy X, strona chce uzyskać odszkodowanie za wydanie tej decyzji. Czy stwierdzenie nieważności decyzji powinno spowodować automatyczne przyznanie jej odszkodowania?

Odpowiedzialność władzy publicznej Art.417.§1. Za szkodę wyrządzoną przez niezgodne z prawem działanie lub zaniechanie przy wykonywaniu władzy publicznej ponosi odpowiedzialność Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego lub inna osoba prawna wykonująca tę władzę z mocy prawa. §2.Jeżeli wykonywanie zadań z zakresu władzy publicznej zlecono, na podstawie porozumienia, jednostce samorządu terytorialnego albo innej osobie prawnej, solidarną odpowiedzialność za wyrządzoną szkodę ponosi ich wykonawca oraz zlecająca je jednostka samorządu terytorialnego albo Skarb Państwa. Art.4171.§1. Jeżeli szkoda została wyrządzona przez wydanie aktu normatywnego, jej naprawienia można żądać po stwierdzeniu we właściwym postępowaniu niezgodności tego aktu z Konstytucją, ratyfikowaną umową międzynarodową lub ustawą .§2.Jeżeli szkoda została wyrządzona przez wydanie prawomocnego orzeczenia lub ostatecznej decyzji, jej naprawienia można żądać po stwierdzeniu we właściwym postępowaniu ich niezgodności z prawem, chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej. Odnosi się to również do wypadku, gdy prawomocne orzeczenie lub ostateczna decyzja zostały wydane na podstawie aktu normatywnego niezgodnego z Konstytucją, ratyfikowaną umową międzynarodową lub ustawą. §3.Jeżeli szkoda została wyrządzona przez niewydanie orzeczenia lub decyzji, gdy obowiązek ich wydania przewiduje przepis prawa, jej naprawienia można żądać po stwierdzeniu we właściwym postępowaniu niezgodności z prawem niewydania orzeczenia lub decyzji, chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej.§4.Jeżeli szkoda została wyrządzona przez niewydanie aktu normatywnego, którego obowiązek wydania przewiduje przepis prawa, niezgodność z prawem niewydania tego aktu stwierdza sąd rozpoznający sprawę o naprawienie szkody. Art.4172.Jeżeli przez zgodne z prawem wykonywanie władzy publicznej została wyrządzona szkoda na osobie, poszkodowany może żądać całkowitego lub częściowego jej naprawienia oraz zadośćuczynienia pieniężnego za doznaną krzywdę, gdy okoliczności, a zwłaszcza niezdolność poszkodowanego do pracy lub jego ciężkie położenie materialne, wskazują, że wymagają tego względy słuszności

Źródła Literatura: A. Błaś, J. Boć, J. Jeżewski, Nauka administracji, Kolonia Limited 2013. M. Kulesza, D. Sześciło, Polityka administracyjna i zarządzanie publiczne, Warszawa 2013. D. Sześciło (red.), Administracja i zarządzanie publiczne. Nauka o współczesnej administracji, Warszawa 2014, http://rszarf.ips.uw.edu.pl/apub/podrecznik.pdf Z. Cieślak (red.), Nauka administracji, Warszawa 2017. Link do zdjęcia: http://twojeubezpieczenia.zgora.pl/ubezpieczenie-oc/razace-niedbalstwo/