Efekty walki z szarą strefą po wzmocnieniu IOŚ Izabela Szadura Główny Inspektorat Ochrony Środowiska IV Międzynarodowa Konferencja Recykling pojazdów w kraju i na świecie Kraków, 19.09.2019
Najczęściej stwierdzane przez IOŚ obszary naruszeń i bezprawnych działań w zakresie gospodarki odpadami Rekultywacja terenów niekorzystnie przekształconych wbrew prawa, warunkom decyzji, bez uregulowań formalnoprawnych; Porzucanie odpadów w miejscach nieprzeznaczonych do ich magazynowania i składowania (opuszczone budynki, stodoły, działki itp.); Pożary magazynowanych odpadów – głównie pochodzących ze strumienia odpadów komunalnych; Transport odpadów wbrew przepisom; Oszustwa w klasyfikacji odpadów (zmiana kodów odpadów w dokumentacji bez poddania ich przetworzeniu); Fikcyjny odzysk i recykling odpadów opakowań , głównie szklanych – handel dokumentami; Demontaż pojazdów wycofanych z eksploatacji; Nielegalne międzynarodowe przemieszczanie odpadów, w tym odpadów pojazdów; Gospodarowanie odpadami zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (ZSEiE);
Straty dla budżetu państwa – szara strefa w gospodarce odpadami Wg szacunków ekspertów branżowych z 2017 r. : „Szara strefa” w gospodarce odpadami dotyczy 7,8 mln ton różnych odpadów; jest na poziomie prawie 2 razy wyższym niż szacowany jej udział w całej gospodarce narodowej; może powodować uszczuplenia podatków: VAT w kwocie 585 mln zł., CIT/PIT w kwocie ok. 172 mln zł. w skali roku, uszczuplenia w zakresie należnych opłat produktowych i środowiskowych przekraczają 1,6 mld zł. E K S P E R T Y Z A GIOŚ „Oszacowanie wielkości „szarej strefy” w gospodarce odpadami i jej wpływ na budżet Państwa”, 2017r.
SZARA STREFA – nielegalny demontaż pojazdów wycofanych z eksploatacji Nielegalne zbieranie i demontaż odpadów pojazdów przez osoby fizyczne lub podmioty prowadzące inną działalność gospodarczą, bez wymaganych zezwoleń i decyzji administracyjnych - w celu sprzedaży części zamiennych i odpadów; Działania prowadzone z naruszeniem prawa w legalnych stacjach demontażu/punktach zbierania Poświadczanie przez prowadzącego stację demontażu/punkt zbierania pojazdów nieprawdy w zaświadczeniu o demontażu pojazdu (art. 271 § 1 k.k.) – wydanie zaświadczenia bez przyjęcia pojazdu. Informacje o możliwości nabycia za określoną kwotę zaświadczenia o demontażu pojazdu bez faktycznego oddania pojazdu można znaleźć w internecie, portalach społecznościowych. Przyjmowanie odpadów pojazdów z zagranicy i ich demontaż;
Nielegalny demontaż pojazdów – wykryte przypadki Rok Liczba skontrolowanych podmiotów Liczba podmiotów, u których wykryto nielegalny demontaż pojazdów wycofanych z eksploatacji 2005 87 18 (21%) 2006 232 109 (50%) 2007 228 158 (70%) 2008 245 161 (66%) 2009 211 118 (55%) 2010 242 103 (42%) 2011 274 95 (35%) 2012 247 80 (30%) 2013 193 60 (31%) 2014 154 64 (42%) 2015 140 49 (35%) 2016 116 35 (30%) 2017 153 63 (41%) 2018 155 82 (53%) Razem 2677 1195 (45%) W latach 2010-2018 WIOŚ wydali ponad 400 decyzji w sprawach dot. wymierzenia kar pieniężnych za prowadzenie nielegalnego demontażu pojazdów na kwotę ponad 7 mln zł
Reforma IOŚ – zmiany przepisów USTAWA z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o Inspekcji Ochrony Środowiska oraz niektórych innych ustaw (Dz.U z dnia 3 sierpnia 2018r., poz. 1479); Cel - wzmocnienia działań kontrolnych IOŚ - zwiększenia skuteczności kontroli i wyeliminowanie szarej strefy w obszarze środowiska, w tym w gospodarce odpadami poprzez wyposażenie IOŚ w bardziej skuteczne instrumenty prawne i techniczne, możliwe do zastosowania podczas kontroli ; weszła w życie z dniem 2019-01-01; przepisy dot. nowych kompetencji kontrolnych - z dniem 18 sierpnia 2018 r; USTAWA z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z dnia 21 sierpnia 2018 r., poz. 1592 ) –weszła w życie 5 września 2018 r., (nowe sankcje karne za nielegalne działania);
Zmiany w organizacji pracy i kontroli IOŚ – ułatwienia w zwalczaniu nielegalnych działań w zakresie odpadów Możliwość wykonywania kontroli w systemie całodobowym; Kontrole interwencyjne i pozaplanowe bez wcześniejszego zawiadomienia podmiotu o zamiarze jej przeprowadzenia (obowiązek powiadamiania z 7-dniowym wyprzedzeniem - dla kontroli planowanych); Kontrole interwencyjne rozpoczynane tylko po okazaniu legitymacji służbowej potwierdzającej tożsamość i uprawnienia inspektora do jej wykonania; Kontrole w zakresie gospodarki odpadami, prowadzone na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska– bez stosowania przepisów Rozdziału 5 - Ograniczenia kontroli działalności gospodarczej ustawy Prawo Przedsiębiorców;
Możliwe czynności IOŚ – w przypadku powzięcia uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa przeciwko środowisku albo wykroczenia (art.10b) 1) obserwowanie i rejestrowanie przy użyciu środków technicznych, w tym technik satelitarnych i bezzałogowych statków powietrznych, obrazu zdarzeń oraz dźwięku towarzyszącego tym zdarzeniom; 2) gromadzenie i zabezpieczanie dowodów popełnienia przestępstwa lub wykroczenia; 3) żądanie pisemnych lub ustnych informacji oraz przesłuchiwanie osób przy jednoczesnym pouczeniu ich o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań ; 4) ustalanie tożsamości osób oraz żądaniu okazania dokumentów niezbędnych do wymierzenia grzywny w drodze mandatu karnego lub sporządzeniu wniosku o ukaranie; 5) nakładanie grzywien w postępowaniu mandatowym za wykroczenia; 6) dokonywanie oględzin pomieszczeń i innych miejsc; 7) przeszukiwanie pojazdów przewożących towary oraz kontroli dokumentów związanych z przewozem towaru, jeżeli zachodzi podejrzenie przewożenia odpadów;
Najważniejsze zmiany – nowe uprawnienia c.d. Określenie składu morfologicznego odpadów w oparciu o wiedzę ekspercką inspektorów; Rozszerzenie katalogu organów, do których IOŚ może wystąpić o pomoc w przeprowadzeniu czynności kontrolnych i uzyskiwanie informacji od nich na potrzeby wykonywania czynności dot. przeciwdziałania przestępstwom i wykroczeniom; Zwiększenie zakresu pomocy Policji podczas przeprowadzenia kontroli przez IOŚ; Możliwość prowadzenia na terenie całego kraju kontroli inicjowanych z poziomu GIOŚ przez wyspecjalizowane zespoły kontrolne złożone z inspektorów z różnych terytorialnie WIOŚ (tzw. kontrole krzyżowe) - powołano 9 takich zespołów kontrolnych;
Nowe uprawnienia kontrolne IOŚ Wykonywanie czynności kontrolnych (obserwowanie i rejestrowanie obrazu zdarzeń oraz dźwięku towarzyszącego tym zdarzeniom) z użyciem nowoczesnych środków technicznych m.in. bezzałogowych statków powietrznych – drony, techniki satelitarne;
Przykład obmiaru hałd odpadów w trakcie kontroli WIOŚ
Obserwacja przy użyciu drona podejrzenie zakopywania odpadów
Nowe narzędzia kontrolne Informacje uzyskane w czasie prowadzenia czynności, o których mowa w art. 10b ust. 2, mogą (…) stanowić dowód w postępowaniach administracyjnych, karnych oraz w postępowaniach w sprawach wykroczeń. Przykład: działania wspólne IOŚ, Policji i Prokuratury Rejonowej w woj. łódzkim – ujawnienie na gorącym uczynku „rekultywacji” wyrobiska odpadami medycznymi (fot. WIOŚ w Łodzi);
Kontrole dot. zwalczania nielegalnego zbierania i demontażu pojazdów Większość kontroli WIOŚ przeprowadzana jest w asyście Policji w celu zapewnienia bezpieczeństwa inspektorom, Część kontroli WIOŚ prowadzona jest na wniosek Policji, Obecność funkcjonariusza Policji umożliwia wszczęcie czynności kontrolnych w trybie ustawy Prawo przedsiębiorców; bez obecności kontrolowanego przedsiębiorcy; Pomoc w przeprowadzeniu kontroli – „wejście siłowe” w trybie art. 220 § 2 k.p.k.; Weryfikacja nr VIN i pochodzenia pojazdów, sprawdzenie, czy pojazdy nie są kradzione; Wymiana informacji i dokumentacji (ustalenia dot. pojazdów, notatki służbowe, dokumentacja fotograficzna).
Nielegalny demontaż - przykłady kontrola przedsiębiorcy przy udziale funkcjonariusza Policji sprawdzenie nr VIN pojazdów przez Policję – pojazdy zagraniczne kara pieniężna 20 000 zł
Nielegalny demontaż - przykłady kontrola wioś na wniosek Policji; według ustaleń Policji nielegalnemu demontażowi zostały poddane pojazdy z kradzieży; kara pieniężna 30 000 zł
Efekty działań IOŚ po 18.08.2018 r. Kontrole we współpracy z innymi organami Wg stanu na dzień 30.06.2019 r. organy IOŚ, brały udział w 160 kontrolach zatrzymanych transportów odpadów (z organami ścigania (Policja) oraz Inspekcją Transportu Drogowego, Krajową Administracją Skarbową); Ponad 20 pojazdów zostało skierowanych na wyznaczone w WPGO miejsca spełniające warunki magazynowania odpadów, o których mowa w art. 24a ustawy o odpadach – ze względu na stwierdzone naruszenia
Działania podjęte przez Mazowieckiego WIOŚ w porozumieniu z funkcjonariuszami Policji – 2018 r. Mazowiecki WIOŚ wspólnie z funkcjonariuszami Komendy Powiatowej… oraz Komendy Stołecznej Policji dokonali zatrzymania 11 pojazdów transportujących odpady na terenie wyrobiska poeksploatacyjnego złoża kruszywa naturalnego; Inspektorzy Mazowieckiego WIOŚ dokonali oględzin pojazdów oraz poboru próbek odpadów z naczep zatrzymanych pojazdów; Prokurator wszczął postępowanie - w ramach postępowania dowodowego Mazowiecki WIOŚ, wykonywał na tym terenie odwierty w celu zidentyfikowania miejsc nielegalnego deponowania odpadów oraz pobierał próbki do badań laboratoryjnych; Stwierdzono, że na wyrobisku nielegalnie deponowano znaczne ilości odpadów pochodzących z przetwarzania odpadów komunalnych, które na teren wyrobiska przekazywane były jako odpady budowlane; Prokurator skierował akt oskarżenia do właściwego miejscowo Sądu Rejonowego – sprawa jest w toku.
Nielegalny transport odpadów – przykład woj. mazowieckie 19
Efekty działań IOŚ po 18.08.2018 r. Przeprowadzenie ok. 2730 kontroli interwencyjnych w okresie 18.08.2018r. - 30.06.2019 r., w tym 1216 w zakresie gospodarki odpadami I półrocze 2018 r. – 1661 kontroli interwencyjnych I półrocze 2019 r. – 2104 kontroli interwencyjnych; Podjęcie 593 czynności określonych w art. 10b ustawy o IOŚ w okresie 18.08.2018 r.– 30.06.2019 r.; Wzrost (o ponad 1100) wymierzonych mandatów karnych, jak i wzrost kwoty wymierzonych mandatów o ponad 64 000 zł w I półroczu 2019 r., w porównaniu do I półrocza 2018 r.; Wymierzono 478 kar pieniężnych z art. 194 ustawy o odpadach na kwotę 25 mln złotych; Wykorzystywanie nowych narzędzi sankcyjnych np. wstrzymanie działalności (art. 32 ustawy o odpadach) – 62 decyzje; wstrzymanie działalności w trakcie kontroli (art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o IOŚ); kary za utrudnianie kontroli (art. 31c ustawy o IOŚ) ;
Efekty działań IOŚ po nowelizacji ustawy o IOŚ Współpraca z innymi organami Zintensyfikowanie współpracy pomiędzy IOŚ a innymi organami zarówno na szczeblu centralnym, jak i wojewódzkim, w tym w szczególności organami ścigania, a także ITD czy KAS; W okresie 18.08.2018 r. - 30.06.2019 r. WIOŚ przeprowadziły łącznie 405 kontroli wspólnie z innymi organami (głównie z Policją), w tym w I półroczu 2019 r. – 305 kontroli; znaczny wzrost aktywności innych organów, w zakresie spraw dotyczących ochrony środowiska, w tym prób deponowania odpadów w wyrobiskach, przypadków porzucania odpadów, obrotu odpadami pomiędzy podmiotami, poświadczania nieprawdy w dokumentach związanych z przekazywaniem odpadów; szybsza wymiana informacji oraz wspólne podejmowanie niezwłocznych działań w przypadku wykrycia nielegalnych praktyk; powierzanie WIOŚ przez prokuratorów wykonywania czynności w ramach postępowań w sprawach o przestępstwa z art. 183 Kodeksu karnego (np. w woj. dolnośląskim 2 sprawy, woj. śląskim 3 sprawy);
Efekty działań IOŚ po nowelizacji ustawy o IOŚ Wzrost wykrywalności naruszeń prawa Wzrost ujawnianych przypadków naruszeń polegających na deponowaniu /porzucaniu odpadów w miejscach nieprzeznaczonych do ich magazynowania i składowania; W okresie 18.08.2018 r. – 30.06.2019 r. zidentyfikowano 337 tego typu przypadków, w tym 227 ujawniono w pierwszym półroczu 2019 r.; ok. 56% przypadków dotyczyło nagromadzenia odpadów w miejscach na ten cel nieprzeznaczonych (np. w opuszczonych magazynach, porzuconych na polach, czy zdeponowanych na terenie innych nieruchomości); ok. 28% przypadków dotyczyło niezgodnego z prawem nagromadzenia odpadów na terenie prowadzonej działalności; ok. 16% przypadków dotyczyło zdeponowania odpadów w wyrobiskach; Najwięcej nieprawidłowości ujawnili WIOŚ na terenie województw: śląskiego (71), mazowieckiego (40), łódzkiego (38), warmińsko-mazurskiego (34) oraz wielkopolskiego (33);
Wybrane przypadki nielegalnego postępowania z odpadami stwierdzone przez organy IOŚ w latach: 2017, 2018 i w I półroczu 2019 r. Rodzaj naruszenia 2017 r. 2018 r. 01.01. – 30.06. 2019 r. Pożary odpadów w magazynach / na składowiskach odpadów, spalanie odpadów w instalacjach do tego celu nieprzystosowanych (piece C.O.) itp. 75 134 46 Porzucanie odpadów w miejscach nieprzeznaczonych do ich magazynowania i składowania / Deponowanie odpadów w wyrobiskach 101 116 227 Transport odpadów wbrew przepisom, tj. bez wskazania docelowego miejsca ich zagospodarowania lub ze wskazaniem nieuprawnionego odbiorcy itp. b.d. 20 Łącznie 176 271 493
Nielegalne deponowanie odpadów w miejscach nieprzeznaczonych do ich składowania i magazynowania - przykład
Odpady porzucone na naczepie
Pożar magazynu odpadów (lipiec 2019 r.)
Inwentaryzacja miejsc nagromadzenia (porzucenia) odpadów – stan na koniec kwietnia 2019 r. Na terenie kraju zinwentaryzowano łącznie 315 miejsc porzucenia odpadów (od kwietnia do września br. ujawniono dodatkowo45 miejsc: 18 woj. śląskie, 8 – mazowieckie, po 5 miejsc woj. wielkopolskie, łódzkie, lubelskie – 4, woj. świętokrzyskie – 3, woj. podlaskie – 2 i woj. kujawsko-pomorskie – 1, ) Według szacunków masa odpadów zdeponowanych w zinwentaryzowanych w Polsce miejscach wynosi blisko 3 250 742 Mg, natomiast koszty ich usunięcia mogą sięgnąć nawet ok. 1 448 794 252 zł.
XIX Kongres Gmin Wiejskich 18-19 września 2019 r.
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ
Pożary odpadów w 2018 r. Rodzaje odpadów objętych pożarami
Pożary odpadów 2018-2019 2018 rok – co najmniej 134 pożary odpadów (17% odpady składowane na składowiskach, 83% odpady magazynowane), w tym: 105 w okresie 01.01.-04.09.2018 r. 29 w okresie 05.09.-31.12.2018 r.; I półrocze 2019 roku – 46 pożarów (19% odpady składowane na składowiskach, 81% magazynowane odpady) – spadek liczby tego typu zdarzeń w porównaniu do I półrocza 2018 r. – 83 pożary;
Rodzaje nagromadzonych odpadów odpady niebezpieczne - 79 miejsc (łączna masa tych odpadów - ok. 206 514 Mg); odpady niebezpieczne oraz odpady komunalne - 6 miejsc (łączna masa tych odpadów - ok. 9 938 Mg); odpady niebezpieczne, odpady komunalne oraz pozostałe odpady inne niż niebezpieczne - 24 miejsca (łączna masa tych odpadów - ok. 462 581 Mg); odpady niebezpieczne oraz pozostałe odpady inne niż niebezpieczne - 38 miejsc (łączna masa tych odpadów - ok. 148 404 Mg); odpady komunalne - 84 miejsca (łączna masa tych odpadów - ok. 431 707 Mg); odpady komunalne oraz pozostałe odpady inne niż niebezpieczne - 35 miejsc (łączna masa tych odpadów - ok. 840 414 Mg); Pozostałe odpady inne niż niebezpieczne - 49 miejsc (łączna masa tych odpadów - ok. 1 151 184 Mg).
XIX Kongres Gmin Wiejskich Sankcje nakładane przez WIOŚ w obszarze gospodarki odpadami w okresie od 5 września 2018 r. do 31 lipca 2019 r. WIOŚ kary pieniężne art. 194 ustawy o odpadach łączna kwota kar wstrzymanie działalności art. 32 ustawy o odpadach dolnośląski 22 3 071 493,00 zł 7 kujawsko-pomorski 28 555 400,00 zł lubelski 29 1 134 219,00 zł 3 lubuski 4 209 707,00 zł 1 łódzki 59 3 326 164,00 zł 8 małopolski 24 127 032,00 zł mazowiecki 27 191 893,00 zł opolski 13 726 986,00 zł podkarpacki 15 1 111 000,00 zł podlaski 19 188 421,00 zł pomorski 30 2 789 788,00 zł 10 śląski 3 729 460,00 zł świętokrzyski 17 1 546 000,00 zł 2 warmińsko-mazurski 248 308,00 zł 6 wielkopolski 101 5 798 669,00 zł 12 zachodniopomorski 9 284 490,00 zł SUMA 478 25 039 030,00 zł 62 XIX Kongres Gmin Wiejskich 18-19 września 2019 r.
Na 4 871 kar pieniężnych wymierzonych w 2018 r Na 4 871 kar pieniężnych wymierzonych w 2018 r. najwięcej - 2 592 (53,2%) wymierzono za nieprzestrzeganie przepisów ustawy o odpadach, na kwotę 5 869 000,00 zł. OGÓŁEM W Zakresie RÓŻNYCH USTAW O ODPADACH – 3368 decyzji - (69% wydanych decyzji karnych) - na kwotę 24 341 463 zł.
Zmiany, które w ocenie WIOŚ dotychczas przyniosły największe efekty Zapewnienie możliwości wykonywania kontroli w systemie całodobowym tj. pracy zmianowej, pozwalającej na przeprowadzanie kontroli również w porze nocnej; Wyłączenie stosowania przepisów art. 47, art. 48, art. 50, art. 51, art. 54, art. 55 i art. 58 ustawy Prawo przedsiębiorców w odniesieniu do kontroli pozaplanowych (art. 9a ust. 2 ustawy o IOŚ) – zapewnienie możliwości szybkiego reagowania na zgłaszane interwencje społeczne; Wyłączenie stosowania przepisów rozdziału 5 Prawa przedsiębiorców w kontrolach w zakresie gospodarki odpadami – ułatwienie wykonywania zadań i wzrost skuteczności; Kluczowe zmiany: możliwość wykorzystania bezzałogowych statków powietrznych (dronów), żądanie wstrzymania ruchu lub uruchomienia instalacji lub urządzenia, określanie składu morfologicznego odpadów w oparciu o wiedzę ekspercką, a także prowadzenie innych czynności poza trybem kontrolnym, polegających m.in. na obserwowaniu i rejestrowaniu przy użyciu środków technicznych obrazu, zdarzeń oraz dźwięku towarzyszącego tym zdarzeniom
Kontrola Stacji demontażu 2018 r. W wykazach marszałków województw wg stanu na 31 grudnia 2018 r. znajdowały się 1054 stacje demontażu pojazdów. W 2018 r. wojewódzcy inspektorzy przeprowadzili 262 kontrole stacji demontażu pojazdów. W przypadku 131 kontroli nie stwierdzono nieprawidłowości. W przypadku pozostałych 131 kontroli stacji demontażu wykryto naruszenia, w tym: w 102 przypadkach (78%) były to naruszenia, w wyniku których nie nastąpiło zagrożenie lub zanieczyszczenie środowiska, w 29 przypadkach (22%) były to naruszenia, w wyniku których mogło nastąpić lub nastąpiło zagrożenie lub zanieczyszczenie środowiska. W zakresie tych ostatnich naruszeń stwierdzono w przypadku 28 stacji demontażu niespełnianie minimalnych wymagań dla stacji demontażu, m.in.: brak lub nieoznakowanie pojemników na odpady (11 przypadków), prowadzenie określonych czynności poza wyznaczonymi sektorami (10 przypadków), nieszczelne powierzchnie w sektorach (4 przypadki), brak sorbentów do neutralizacji ewentualnych wycieków paliw i płynów eksploatacyjnych (3 przypadki), brak separatora i systemu odprowadzania ścieków przemysłowych (2 przypadki), brak wagi (1 przypadek). W związku ze stwierdzonymi naruszeniami zastosowano następujące działania: wydano 124 zarządzenia pokontrolne, udzielono 70 pouczeń,
Najczęściej stwierdzane przez IOŚ obszary naruszeń i bezprawnych działań w zakresie gospodarki odpadami nałożono 59 mandatów karnych, skierowano 2 wnioski o ukaranie, wymierzono 9 kar pieniężnych za naruszenie przepisów ustawy o odpadach, 3 kary pieniężne za naruszenie przepisów ustawy o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych i 1 karę pieniężną na podstawie przepisów ustawy Prawo ochrony Środowiska, skierowano 59 wystąpień do innych organów, w tym 35 do marszałków województw. 3.1.3 Przedsiębiorcy, którzy wystąpili z wnioskiem o uzyskanie pozwolenia na prowadzenie stacji demontażu W 2018 r. wojewódzcy inspektorzy ochrony środowiska przeprowadzili 22 kontrole podmiotów, które wystąpiły o wydanie pozwolenia na wytwarzanie odpadów w związku z prowadzeniem stacji demontażu. W przypadku 16 kontroli nie stwierdzono nieprawidłowości. W 6 kontrolowanych podmiotach stwierdzono naruszenia.
XIX Kongres Gmin Wiejskich W 2018 r. wojewódzcy inspektorzy ochrony środowiska przeprowadzili 3835 kontroli interwencyjnych, w wyniku których: wydano 2128 zarządzeń pokontrolnych, nałożono 1026 mandatów karnych, skierowano wnioski do: organów administracji samorządowej - 1069, organów administracji rządowej - 523, organów ścigania - 82, sądów powszechnych – 78, wszczęto 573 postępowania administracyjne, wydano 60 decyzji nakładających zobowiązania niepieniężne. XIX Kongres Gmin Wiejskich 18-19 września 2019 r.
Przykłady przyczyn umorzenia spraw przez prokuratorów: W 2018 r. WIOŚ skierowali do organów ścigania 139 wniosków w przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa, w tym 117 do prokuratury oraz 34 do policji. W 34 przypadkach prokuratorzy umorzyli śledztwo, natomiast w 12 odmówiono wszczęcia postępowania. W 23 przypadkach prokuratorzy skierowali sprawę do sądów, z czego w 7 przypadkach orzeczono winę. Przykłady przyczyn umorzenia spraw przez prokuratorów: brak danych dostatecznie uzasadniających popełnienie przestępstwa, brak znamion czynu zabronionego w przypadku udaremnienia przeprowadzenia kontroli przez inspektorów, zebrany materiał dowodowy nie dawał dostatecznych podstaw uzasadniających poświadczenie nieprawdy i fałszowanie dokumentacji w zakresie ewidencji odpadów medycznych, z powodu niewykrycia sprawców czynu zabronionego, brak znamion czynu zabronionego wobec składowania odpadów oraz ich usuwania w sposób mogący zagrażać życiu lub zdrowiu człowieka lub spowodować istotne obniżenie jakości wody, powietrza lub powierzchni ziemi.
Nowe narzędzia sankcyjne IOŚ Wstrzymanie w trakcie kontroli działalności w zakresie stwarzającym zagrożenie zdrowia lub życia ludzi albo zagrożenie zniszczenia środowiska (art. 12 ust. 4 ustawy o IOŚ) – wyłączenie spod przepisów art. 61 § 3 i 4 ppsa; Administracyjna kara pieniężna za utrudnianie lub udaremnianie przeprowadzenia kontroli (art. 31c ustawy o IOŚ) – od 10 000 zł do 100 000 zł; Wstrzymanie działalności posiadacza odpadów – przetwarzanie / zbieranie odpadów bez zezwolenia; Wstrzymanie działalności posiadacza odpadów, w przypadku wymierzenia w okresie 3 lat drugiej administracyjnej kary pieniężnej za gospodarowanie odpadami niezgodnie z zezwoleniem; Administracyjna kara pieniężna za zbieranie odpadów lub przetwarzanie odpadów bez wymaganego zezwolenia (art. 194 ust 4 ustawy o odpadach) – od 10000 zł do 1 000 000 zł ; Administracyjna kara pieniężna za niedostarczanie odpadów przez transportującego odpady do: posiadacza odpadów, miejsca przeznaczenia odpadów - wskazanego przez zlecającego usługę transportu odpadów (art. 194b ustawy o odpadach) – od 1000 zł do 100 000 zł