Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w ŚLĄSKICH SAMORZĄDACH.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Advertisements

Czy potrzebujemy długofalowego planowania rozwoju sektora kultury w mieście ? Anna Miodyńska 1.
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
1 Informacja z działań w okresie XII08 – VII09 Agata Wiśniewska Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych Warszawa, 8 lipca 2009 r.
Spotkanie środowiskowe - scenariusz zajęć
KIERUNKI POLITYKI REGIONALNEJ W POLSCE
Człowiek najlepsza inwestycja Jaworznickie Szkolne Kluby Przedsiębiorczości - Marzenia – Wiedza – Sukces Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej.
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO l istopad 2010 rok Projekt współfinansowany.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Planowanie działań.
„Doskonalenie strategii zarządzania oświatą
Zarządzanie 1. Zarządzanie
„Kompleksowe umiejętności – gwarantem przyszłości”
Projekt Kompleksowe wsparcie szkół – sukces edukacji współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
KONFERENCJA: Województwo Świętokrzyskie wobec wyzwań rozwojowych w świetle Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego oraz strategii zintegrowanych Kielce,
PRACA SOCJALNA W ORGANIZACJI POZARZĄDOWEJ
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
CELE PROWADZENIA BADAŃ
Metoda projektu edukacyjnego
Człowiek – najlepsza inwestycja Program Operacyjny Kapitał Ludzki PROBLEMY PROGRAMOWANIA, WDRAŻANIA I PROJEKTOWANIA W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
JAK SKUTECZNIE WDROŻYĆ SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
1) diagnostyczna – polegająca na zgromadzeniu informacji wyjściowych o wewnętrznych i zewnętrznych warunkach działania placówki 2) twórcza – związana.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Ocenianie kształtujące w edukacji matematycznej i przyrodniczej
NOWATORSTWO Warszawa 15 września 2015.
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
BUDŻET OBYWATELSKI NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE. Co to jest Budżet Obywatelski? Budżet Obywatelski to mechanizm stosowany w wielu samorządach w Polsce, który.
Raport z realizacji Miejskiego Planu Wsparcia w ramach projektu „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych” Konferencja dla dyrektorów szkół i.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Świadome planowanie – świadomy wybór, czyli zajęcia z doradztwa zawodowego w gimnazjum Dorota Cebulak, Jolanta Wydmuch – doradca zawodowy w Gimnazjum nr.
Program rozwoju turystyki w województwie śląskim Regionalne Centrum Analiz i Planowania Strategicznego Wydział Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski.
ZASADY PRZEPROWADZANIA DIAGNOZY Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Dobre praktyki współpracy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego z instytucjami otoczenia biznesu oraz przedsiębiorcami Dr Marcin.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Budowa planu strategicznego – formułowanie celów.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w ŚLĄSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest dla.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w ŚLĄSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest dla.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w ŚLĄSKICH SAMORZĄDACH.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w ŚLĄSKICH SAMORZĄDACH.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w ŚLĄSKICH SAMORZĄDACH.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w ŚLĄSKICH SAMORZĄDACH.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH.
Zapis prezentacji:

Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w ŚLĄSKICH SAMORZĄDACH

Istota i rola zarządzania strategicznego Moduł 2 Prezentacje przygotowano na podstawie materiałów z projektu pilotażowego „Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w zarządzaniu oświatą ukierunkowanym na rozwój szkół i kompetencji kluczowych uczniów” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego, realizowanego przez Ośrodek Rozwoju Edukacji. Autor: Ewa Halska / Dorota Tomaszewicz

Plan sesji Jeśli nie wiesz dokąd idziesz… Administrowanie a zarządzanie strategiczne oświatą Budowanie planu strategicznego – struktura dokumentu

Jakimi zasadami kierujecie się przygotowując Informację? Ćwiczenie 1 Jednym z obowiązków ustawowych JST jest przygotowanie Informacji o stanie … W oparciu o jakie dane przygotowujecie Informację o stanie realizacji zadań oświatowych? Jakimi zasadami kierujecie się przygotowując Informację? Kto przygotowuje Informację? Co się dzieje dalej z Informacją o stanie realizacji zadań oświatowych? czas – 15 min . Każda grupa otrzymuje kartkę z bloku flipchart oraz flamastry. Zadanie dla grup to przedyskutowanie pytań i zapisanie odpowiedzina pytania, które są widoczne na slajdzie Cz. I –– Proszę o przygotowanie w dowolnej formie odpowiedzi na 4 pytania - czas 15 min. Przechodzimy do cz. II Przejście do kolejnego pytania - następny slajd

W jaki sposób zarządzacie Państwo swoją oświatą? Ćwiczenie 1 W jaki sposób zarządzacie Państwo swoją oświatą? czyli… Jakie zasady/reguły dominują w bieżącej realizacji Waszej polityki oświatowej ? czas – 10 min. Grupy zapisują przedyskutowaną odpowiedź na zadane pytanie - na kartkach A-4 – 10 min. Prezentacja prac (cz.1 i 2) przedstawicieli grup na forum– 15 min. Zarówno przy pracy nad plakatami, jaki i w czasie prezentacji efektów pracy, trener nie ocenia, nie komentuje wypowiedzi uczestników. Zadaje pytania zachęcające do refleksji ukierunkowanej na ustalenie dominujących obecnie zasad w realizacji polityki oświatowej. Zapisuje zasady, które wybrzmiały w trakcie dyskusji.

Ćwiczenie 1 – cd. W oparciu o następny slajd – zastanówcie się, który typ zarządzania u Was przeważa/dominuje ?

Administrowanie a zarządzanie strategiczne Cecha ADMINISTROWANIE ZARZĄDZANIE Horyzont czasu Krótki Długi Precyzja Duża Mała Działanie Efekt Efektywność Orientacja Robienie rzeczy właściwie Robienie rzeczy właściwych

Administrowanie Zarządzanie!

Zarządzać czy administrować? Myślenie strategiczne można zignorować, można je uznać za przemijająca modę w zarządzaniu, ale można zaryzykować i zacząć się go uczyć. Odkrycie wzrostu jakości zarządzania i efektów płynących z tego faktu będzie skutecznym motywatorem do dalszych działań. Wiedząc jakie działania są właściwe i koncentrując się na efektach można efektywnie dążyć do osiągnięcia celów i osiągać sukces. Potrzebne jest do tego narzędzie – dobra strategia… Myślenie strategiczne = systemowe/procesowe myślenie

Ograniczenia zarządzania strategicznego w oświacie Narzucone z góry ramy działania Cele istnienia instytucji edukacyjnych zostały jasno określone w dokumentach rządowych tworzenie lokalnych strategii oświatowych musi się odbywać w wyznaczonych przez nie ramach zakres wyborów strategicznych stojących przed instytucjami edukacyjnymi i JST jest więc mocno ograniczony Instytucje te są zobowiązane osiągać cele, które stawia przed nimi ministerstwo Źródło: Anna Witek-Crabb, „Zarządzanie strategiczne systemem oświaty – wyzwania i metody”, [w:] Współczesne Zarządzanie 3/2012

Ograniczenia zarządzania strategicznego w oświacie 2. Ograniczone środki Oświata nieustannie zmaga się z niedofinansowaniem przy ograniczonych środkach finansowych łatwiej podejmować decyzje wynikające z posiadanych zasobów, a nie te, które wynikają z refleksji strategicznej, obranych priorytetów i sytuacji w otoczeniu W zarządzaniu strategicznym oświatą trudno o motywację finansową efekty dobrych i skutecznych strategii oświatowych rzadko dają się przeliczyć na korzyści finansowe dla tych, którzy je urzeczywistnili Źródło: Anna Witek-Crabb, „Zarządzanie strategiczne systemem oświaty – wyzwania i metody”, [w:] Współczesne Zarządzanie 3/2012

Ograniczenia zarządzania strategicznego w oświacie 3. Brak konkurencji? Rynek (klienci i konkurenci) motywują do podjęcia działań doskonalących i tworzenia innowacyjnych strategii Czy rzeczywiście w przypadku oświaty mamy do czynienia z naturalnym monopolem? Brak konkurencji w oświacie może być złudny Przyczyny mechanizmów konkurencji w oświacie: niż demograficzny technologizacja i informatyzacja procesu nauczania większa mobilność obywateli Źródło: Anna Witek-Crabb, „Zarządzanie strategiczne systemem oświaty – wyzwania i metody”, [w:] Współczesne Zarządzanie 3/2012

Ograniczenia zarządzania strategicznego w oświacie 4. Kadencyjność i polityka Kadencyjność władz samorządowych sprzyja: myśleniu w perspektywie czasu trwania kadencji działaniom mało ryzykownym i niekontrowersyjnym unikaniu wyrazistych wyborów zmiana władzy generuje pokusę odcięcia się od poprzedników bardziej dla zasady, niż z merytorycznego uzasadnienia Źródło: Anna Witek-Crabb, „Zarządzanie strategiczne systemem oświaty – wyzwania i metody”, [w:] Współczesne Zarządzanie 3/2012 źródło: Anna Witek-Crabb, „Zarządzanie strategiczne systemem oświaty – wyzwania i metody”, [w:] Współczesne Zarządzanie 3/2012

Latający przyrząd Traf przyrządem do celu czas – 25 min. Każdy uczestnik otrzymuje kartkę A4. Trener prosi, by skonstruowali z tej kartki "latający przyrząd". Gdyby uczestnicy zaczęli dopytywać, komentować powtarza instrukcję bez dodawania jakichkolwiek wskazówek i nie informuje grupy do czego ten „przyrząd” ma służyć. W trakcie, gdy uczestnicy wykonują zadnie rysuje tarczę strzelniczą. Następnie prosi uczestników, by kolejno z miejsca zaznaczonego taśmą (4-5 metrów naprzeciwko tarczy) podjęli trzy próby trafienia do tarczy.

Refleksja Jaki jest efekt Waszej pracy? Komu i ile razy udało się trafić w tarczę? Jak się czuliście wykonując to ćwiczenie? Jakie są powody wielu nieudanych prób? Co to znaczy w kontekście zarządzania strategicznego? Jakie wnioski z tego płyną do Waszej codziennej pracy?

Jeśli nie wiesz dokąd idziesz? Każda droga wyda Ci się słuszna

Efekt Efektywność! Trener podkreśla, że praca wykonywana bez określenia i rozumienia celu jest nieefektywna. Efekt jest, ale efektywności brak. Trener odnosi się do wcześniej zapisanych na plakatach zasad dotychczas obowiązujących w bieżącej polityce oświatowej oraz odpowiedzi i wniosków z zadania Latający przyrząd wzmacniając konkluzje miniwykładem o zarządzaniu strategicznym oraz różnicami między zarządzaniem strategicznym oświatą a administrowaniem oświatą - 15 minut

Do celu może prowadzić wiele dróg Ale tylko jedna jest właściwa Bo wymaga najniższych nakładów: czasowych, finansowych, osobowych i wielu, wielu innych… Ale tylko jedna jest właściwa

Zarządzanie strategiczne – definicje Zarządzanie strategiczne – koncepcja pojmowania procesu zarządzania jako jednej zintegrowanej całości, którą nazwać można systemem totalnego przeciwdziałania niekorzystnym trendom zewnętrznym. J. Jeżak Zarządzanie strategiczne – działanie polegające na tworzeniu systemowych gwarancji przetrwania organizacji w bliżej nieokreślonych, a jednocześnie w krytycznie istotnych dla przetrwania warunkach.   K. Obłój

Zarządzanie strategiczne w edukacji To proces informacyjno-decyzyjny (wspomagany funkcjami planowania, organizacji i kontroli), którego celem jest rozstrzyganie o kluczowych problemach działalności i rozwoju systemu edukacji, ze szczególnym uwzględnieniem oddziaływań otoczenia i węzłowych czynników własnego potencjału. propozycja definicji – orac. własne.

Cel zarzadzania strategicznego Tworzenie i realizacja realnej, skutecznej i użytecznej oraz mierzalnej polityki oświatowej w jednostce samorządu terytorialnego ma odzwierciedlenie dokumencie bazowym określonym w literaturze mianem – „Strategia”. W praktyce jest to plan strategiczny, który stanowi narzędzie jako środek zarządzania w realizacji polityki oświatowej gminy/miasta/powiatu.

Atrybuty zarządzania strategicznego Świadomość celu Trafna ocena zmian w otoczeniu Otwartość na zmiany Myślenie strategiczne

Myślenie strategiczne Dane same z siebie o niczym nie informują. Ważny jest kontekst, w jakim dane są przetwarzane i interpretowane Informacja, to zinterpretowane dane. Rodzi się w głowie odbiorcy informacji Znajomość danych i informacji nie gwarantuje wzrostu wiedzy. Wiedza jest zawsze w umyśle i tylko dzieląc się nią w relacji z innymi, dajesz sobie i innym szansę na rozwój Mądrość nie konkuruje z nikim i niczym – po prostu jest!

Myślenie strategiczne Mądrość Wiedza Informacje Dane Piramida wiedzy Dane, informacje, wiedza i mądrość są zawsze ze sobą systemowo powiązane. Nie przeceniaj żadnego elementu. Dąż do wyrażania mądrości, bo ona wnosi nową wartość i jakość

zarządzania strategicznego Etapy zarządzania strategicznego Prognoza – stałe badanie otoczenia w celu wykrycia i analizy trendów, które mogą stanowić szanse i zagrożenia dla systemu edukacji Analiza systemu edukacji - diagnoza procesów i struktur, ujawniająca rzeczywisty potencjał (ludzki, ekonomiczno-finansowy) Wybór oraz praktyczna realizacja strategii rozwoju edukacji – harmonogram, sposoby i metody monitoringu, ewaluacji, kontrola i modyfikacja

Zarządzanie strategiczne jako element procesu ciąg zadań Wejście (początek procesu) Wyjście – produkt (koniec procesu) Zasoby

Pięć zadań w procesie zarządzania strategicznego Stworzenie koncepcji, wizji i misji Określenie celów i priorytetów Zaprojektowanie strategii Wdrożenie strategii Ocena i korekta strategii

Strategia a zarzadzanie strategiczne Długofalowa kompleksowa koncepcja rozwoju Wsparta planami realizacyjnymi Strategia oznacza wybór, a jej przyjęcie (uchwała) – gotowość do realizacji Sztuka kierowania rozwojem organizacji w długim okresie Umiejętność wykorzystywania szans w jej otoczeniu Umiejętność unikania zagrożeń w jej otoczeniu

Cechy dobrej strategii Strategia to proces: czytelny, transparentny monitorowany kontrolowany ewaluowany Od konsekwencji powyższych działań zależy: efektywność skuteczność sukces

By zarządzać strategiczni Znając istotę i rolę zarządzania strategicznego By zarządzać strategiczni oświatą potrzebuję… Rundka bez przymusu - By zarządzać strategicznie oświatą potrzebuję … I zaproszenie na przerwę

Coach ICC  trener  asesor AC/DC  ekspert ORE Dziękuję za uwagę Dorota Tomaszewicz Ekspert merytoryczny Coach ICC  trener  asesor AC/DC  ekspert ORE