REPETITIO 6 POWTÓRKA KOŃCOWA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wprowadzenie do metodologii eksperymentu biologicznego.
Advertisements

Środki stylistyczne Spis, krótkie opisy i przykłady użycia najważniejszych środków stylistycznych.
Psychologia Psycho – dusza Logos- wiedza.
Narkotyki a Ty.
T: Dwoista natura cząstek materii
BUDOWA ZEWNĘTRZNA KOMPUTERA
Badania operacyjne. Wykład 1
Dwujęzyczne, dwukulturowe, dwumodalne:
Sprzężenie zwrotne Patryk Sobczyk.
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
Zmienność organizmów i jej przyczyny
Metody badawcze w socjologii
Ekonometria wykladowca: dr Michał Karpuk
Pytania problemowe do wykładów 1-7
Poprawność języka polskiego w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim w Warszawie Warszawa, r.
Jak pisać pracę dyplomową?
Metody badawcze w psychologii
Projektowanie i programowanie obiektowe II - Wykład IV
Mind Mapping (mapa myśli) – nowy wymiar sporządzania notatek
OPIS PRZEDMIOTU (ZAJĘĆ)
Wprowadzenie do mikroekonomii
Uzależnienia a rozwój dziecka
Barbara Bobrowicz Konferencja: Praca zawodowa a obowiązki rodzinne
Czytanie ze zrozumieniem
Wybór rodzaju pracy oraz tematu
Organizacja nadzoru pedagogicznego Sprawny system przepływu informacji Prawidłowość doboru pracowników do charakteru realizowanych zadań Terminowość zadań
Czytanie ze zrozumieniem
Bierny Odpoczynek.
Wpływ elektryzowania się ciał na organizmy żywe
ALKOHOLIZM.
Pojęcie, rodzaje i pomiar inflacji
Czynniki glebotwórcze
ZWIĄZKI MIĘDZY KLASAMI KLASY ABSTRAKCYJNE OGRANICZENIA INTERFEJSY SZABLONY safa Michał Telus.
Głoska GŁOSKA –najmniejszy element dźwiękowej formy wypowiedzi charakteryzujący się stałym zespołem cech: artykulacyjnych, tzn. związanych z położeniem/
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji 1, 2 i 3 Badania monitoringowego Beneficjentów Indywidualnych Działania 2.3 SPO RZL.
Budowa i funkcje mózgu Złudzenia optyczne
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Trening metodą Warnkego
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
1 Egzamin maturalny i zawodowy w 2015 roku podstawowe informacje Egzamin maturalny i potwierdzający kwalifikacje zawodowe – technik informatyk w 2015 roku.
Metoda badań eksperymentalnych i quasi-eksperymentalnych
Porozmawiajmy o silnych i słabych, czyli: * w sieci pozytywnych powiązań i * w sieci negatywnych powiązań Jak wiedza i doświadczenie pozwalają zrozumieć.
Model obiektowy bazy danych
Spotkanie Kierunkowej Komisji ds. Jakości Kształcenia z przedstawicielami trójek studenckich z poszczególnych lat
Palenie papierosów jako zagrożenie dla kobiet w ciąży
Metody sprawnego uczenia się.
Przykłady analiza i projektowanie
Zapraszam do obejrzenia prezentacji.
„Kocham czytać” Jagody Cieszyńskiej
Gromadzenie informacji
Cele: 1. wyposażenie studenta w umiejętności porównywania i wartościowania zamierzeń edukacyjnych w poszczególnych systemach oświatowych, 2. zrozumienie.
Kodeks 2.0 klasy 5 Rok szkolny 2013/2014.
Metoda symultaniczno–sekwencyjna
EKSPERYMENTY I OBSERWACJE NA LEKCJACH BIOLOGII I PRZYRODY
Zmiany w informacji genetycznej
Logopedia w szkole.
PROJEKTORY.
ŁAD i KONFLIKTY SPOŁECZNE
STATYSTYKA – kurs podstawowy wykład 12 dr Dorota Węziak-Białowolska Instytut Statystyki i Demografii.
Liczby 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, …(i tak dalej) nazywamy liczbami naturalnymi. Tak jak z liter tworzy się słowa, tak z cyfr tworzymy liczby. Dowolną.
R OLA DOŚWIADCZENIA W NAUCE. ŹRÓDŁA DANYCH NAUKOWYCH OBSERWACJEEKSPERYMENTY.
Źródła wiedzy biologicznej.
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Rachunkowość finansowa – wykład 2
Niemowlę Pojawiają się różne dźwięki samogłoskowe (a, e, o, u)
EKOSYSTEM – WSPÓŁZALEŻNOŚĆ ŚRODOWISKA I ORGANIZMÓW EWELINA POCZOPKA KLASA IVG.
KLASYFIKOWANIE. ĆWICZENIA
NASZA CYWILIZACJA. STRONA BIERNA. ĆWICZENIA
DEFINICJA OPISOWA. ĆWICZENIA
Zapis prezentacji:

REPETITIO 6 POWTÓRKA KOŃCOWA Izabela Kugiel-Abuhasna, Studiologia. Podręcznik polskiego języka naukowego dla cudzoziemców na poziomie B1

CZĘŚĆ I: STRUKTURY JĘZYKOWE 1. DEFINIOWANIE KLASYCZNE (1) A. COPULA Parafrazowanie (różne słowa, ten sam sens). Student jest to osoba, która kształci się na uczelni. M + jest to + M Studentem nazywamy (nazywa się) osobę, … N + nazywamy (nazywa się) + B Student oznacza osobę, … M + oznacza + B Studenta należy rozumieć jako osobę, … B + należy rozumieć jako + B Studenta definiujemy (definiuje się) jako osobę, … B + definiujemy (definiuje się) jako + B Izabela Kugiel-Abuhasna, Studiologia. Podręcznik polskiego języka naukowego dla cudzoziemców na poziomie B1

CZĘŚĆ I: STRUKTURY JĘZYKOWE 1. DEFINIOWANIE KLASYCZNE (2) B. NARZĘDZIE / URZĄDZENIE Parafrazowanie (różne słowa, ten sam sens). Projektor jest to urządzenie, które służy (służące) do wyświetlania obrazu na ekranie. urządzenie, (które jest) wykorzystywane do … urządzenie, (które jest) używane do … urządzenie, (której jest) stosowane do … do tego, by wyświetlać obraz na ekranie. WYŚWIETLAĆ  co? WYŚWIETLANIE rzeczownik odczasownikowy gerundialny Izabela Kugiel-Abuhasna, Studiologia. Podręcznik polskiego języka naukowego dla cudzoziemców na poziomie B1

CZĘŚĆ I: STRUKTURY JĘZYKOWE 1. DEFINIOWANIE KLASYCZNE (3) C. NAUKA Parafrazowanie (różne słowa, ten sam sens). Genetyką nazywa się naukę o + Msc dziedziczeniu. naukę, która bada (badającą) + B dziedziczenie. naukę, która zajmuje się (zajmującą się) + N dziedziczeniem. DZIEDZICZYĆ  co? DZIEDZICZENIE rzeczownik odczasownikowy gerundialny Izabela Kugiel-Abuhasna, Studiologia. Podręcznik polskiego języka naukowego dla cudzoziemców na poziomie B1

CZĘŚĆ I: STRUKTURY JĘZYKOWE 1. DEFINIOWANIE KLASYCZNE (4) D. PROCES / ZJAWISKO Parafrazowanie (różne słowa, ten sam sens). Decydowanie definiujemy jako proces psychiczny, które polega (polegający) na dokonywaniu wyboru. proces, który ma (mający) miejsce, gdy dokonuje się wyboru. proces, który zachodzi (zachodzący), gdy … proces, który następuje (następujący), gdy … proces, który przebiega (przebiegający), gdy … DOKONYWAĆ  co? DOKONYWANIE rzeczownik odczasownikowy gerundialny Izabela Kugiel-Abuhasna, Studiologia. Podręcznik polskiego języka naukowego dla cudzoziemców na poziomie B1

CZĘŚĆ I: STRUKTURY JĘZYKOWE 2. DEFINIOWANIE OPISOWE (1) A. WYSTĘPOWANIE Kameleon oznacza zwierzę, które występuje (występujące) w Afryce w lasach tropikalnych, B. WŁAŚCIWOŚCI które charakteryzuje się (charakteryzujące się) + N umiejętnością zmiany koloru. = które odznacza się (odznaczające się) … = które wyróżnia się (wyróżniające się) … Izabela Kugiel-Abuhasna, Studiologia. Podręcznik polskiego języka naukowego dla cudzoziemców na poziomie B1

CZĘŚĆ I: STRUKTURY JĘZYKOWE 2. DEFINIOWANIE OPISOWE (2) C. POWSTANIE Sztorm definiuje się jako bardzo silny wiatr, który powstaje (powstający) nad morzem lub oceanem. = który tworzy się (tworzący się) nad … Izabela Kugiel-Abuhasna, Studiologia. Podręcznik polskiego języka naukowego dla cudzoziemców na poziomie B1

CZĘŚĆ I: STRUKTURY JĘZYKOWE 3. KLASYFIKOWANIE (1) Parafrazowanie (różne słowa, ten sam sens). Ze względu na kryterium + D sposobu artykulacji samogłoski dzielimy na + B ustne i nosowe. W oparciu o kryterium + D sposobu artykulacji samogłoski dzieli się na + B ustne i nosowe. Wyróżniamy (wyróżnia się) + B następujące typy samogłosek: ustne SAMO-GŁOSKI USTNE a, e, i, u, ó, o, y NOSOWE ą, ę sposób artykulacji Izabela Kugiel-Abuhasna, Studiologia. Podręcznik polskiego języka naukowego dla cudzoziemców na poziomie B1

CZĘŚĆ I: STRUKTURY JĘZYKOWE 3. KLASYFIKOWANIE (2) Parafrazowanie (różne słowa, ten sam sens). Głoski ą oraz ę zaliczamy do samogłosek nosowych. Głoski ą oraz ę należą do samogłosek nosowych, natomiast a, e, i, u, o oraz y - do ustnych. SAMO-GŁOSKI USTNE a, e, i, u, ó, o, y NOSOWE ą, ę Izabela Kugiel-Abuhasna, Studiologia. Podręcznik polskiego języka naukowego dla cudzoziemców na poziomie B1

CZĘŚĆ I: STRUKTURY JĘZYKOWE 4. ANALIZOWANIE Parafrazowanie (różne słowa, ten sam sens). Rodzina składa się z + D rodziców i ich dzieci oraz innych krewnych. Rodzina jest złożona z + D … Rodzina zawiera + B … Rodzina obejmuje + B … W skład rodziny wchodzą + M: rodzice i ich dzieci oraz inni krewni. Rodzice, ich dzieci oraz inni krewni są składnikiem / elementem / częścią + D rodziny. rodzice ich dzieci inni krewni Izabela Kugiel-Abuhasna, Studiologia. Podręcznik polskiego języka naukowego dla cudzoziemców na poziomie B1

CZĘŚĆ I: STRUKTURY JĘZYKOWE 5. ZALEŻNOŚCI (1) Parafrazowanie (różne słowa, ten sam sens). O rozwoju miasta decyduje wiele czynników. 1. Wiąże się on m. in. z potencjałem badawczym i naukowym miasta. Łączy się on z …. Zależy on od potencjału badawczego i naukowego miasta. Izabela Kugiel-Abuhasna, Studiologia. Podręcznik polskiego języka naukowego dla cudzoziemców na poziomie B1

CZĘŚĆ I: STRUKTURY JĘZYKOWE 5. ZALEŻNOŚCI (2) Parafrazowanie (różne słowa, ten sam sens). O rozwoju miasta decyduje wiele czynników. 2. Jest on powiązany z atrakcyjnością turystyczną miasta. Jest on związany z … Jest on połączony z … 3. Ma on związek z potencjałem demograficznym miasta. Ma on powiązanie z … Izabela Kugiel-Abuhasna, Studiologia. Podręcznik polskiego języka naukowego dla cudzoziemców na poziomie B1

CZĘŚĆ I: STRUKTURY JĘZYKOWE 5. ZALEŻNOŚCI (3) Parafrazowanie (różne słowa, ten sam sens). Ten symbol dotyczy centrum biznesowego. odnosi się do Izabela Kugiel-Abuhasna, Studiologia. Podręcznik polskiego języka naukowego dla cudzoziemców na poziomie B1

CZĘŚĆ I: STRUKTURY JĘZYKOWE 6. PRZYCZYNA I SKUTEK (1) Parafrazowanie (różne słowa, ten sam sens). Jakie są przyczyny + D chronicznego niewyspania? = powody +D 1. szybkie tempo życia, wiele obowiązków 2. dużo czasu spędzonego w kontakcie ze sztucznym światłem (lampy, telewizory, komputery, komórki i in.) Izabela Kugiel-Abuhasna, Studiologia. Podręcznik polskiego języka naukowego dla cudzoziemców na poziomie B1

CZĘŚĆ I: STRUKTURY JĘZYKOWE 6. PRZYCZYNA I SKUTEK (2) Parafrazowanie (różne słowa, ten sam sens). Jakie są skutki chronicznego niewyspania? = konsekwencje = efekty 1. Zbyt krótki sen powoduje + B osłabienie serca. wywołuje + B osłabienie serca. prowadzi do osłabienia serca. skutkuje + N osłabieniem serca. P  S Izabela Kugiel-Abuhasna, Studiologia. Podręcznik polskiego języka naukowego dla cudzoziemców na poziomie B1

CZĘŚĆ I: STRUKTURY JĘZYKOWE 6. PRZYCZYNA I SKUTEK (3) Parafrazowanie (różne słowa, ten sam sens). Jakie są skutki chronicznego niewyspania? = konsekwencje = efekty 2. Zbyt krótki sen ma negatywny wpływ na + B pracę naszego systemu immunologicznego. negatywnie wpływa na + B negatywnie oddziałuje na + B negatywnie kształtuje + B P  S Izabela Kugiel-Abuhasna, Studiologia. Podręcznik polskiego języka naukowego dla cudzoziemców na poziomie B1

CZĘŚĆ I: STRUKTURY JĘZYKOWE 6. PRZYCZYNA I SKUTEK (4) Parafrazowanie (różne słowa, ten sam sens). Jakie są skutki chronicznego niewyspania? = konsekwencje = efekty 3. Bóle głowy wynikają z + D niewyspania. Bóle głowy powstają w wyniku + D niewyspania. wskutek + D niewyspania. z powodu + D … w efekcie + D … w konsekwencji + D … S  P Izabela Kugiel-Abuhasna, Studiologia. Podręcznik polskiego języka naukowego dla cudzoziemców na poziomie B1

CZĘŚĆ I: STRUKTURY JĘZYKOWE 7. PORÓWNYWANIE (1) Parafrazowanie (różne słowa, ten sam sens) student pierwszego roku vs student ostatniego roku 1. PODOBIEŃSTWA Student 1. roku podobnie jak student ostatniego roku ma zajęcia i sesję egzaminacyjną. Zarówno student 1. roku, jak i student ostatniego roku ma zajęcia i sesję egzaminacyjną. Zajęcia i sesja egzaminacyjna są wspólne dla wszystkich studentów. Izabela Kugiel-Abuhasna, Studiologia. Podręcznik polskiego języka naukowego dla cudzoziemców na poziomie B1

CZĘŚĆ I: STRUKTURY JĘZYKOWE 7. PORÓWNYWANIE (2) Parafrazowanie (różne słowa, ten sam sens) student pierwszego roku vs student ostatniego roku 2. RÓŻNICE Student ostatniego roku w odróżnieniu od studenta pierwszego roku ma seminarium magisterskie. przeciwnie do … w opozycji do … w przeciwieństwie do … Student ostatniego roku inaczej niż student … Izabela Kugiel-Abuhasna, Studiologia. Podręcznik polskiego języka naukowego dla cudzoziemców na poziomie B1

CZĘŚĆ I: STRUKTURY JĘZYKOWE 7. PORÓWNYWANIE (3) Parafrazowanie (różne słowa, ten sam sens) student pierwszego roku vs student ostatniego roku 2. RÓŻNICE Student ostatniego roku ma seminarium magisterskie, natomiast = zaś student pierwszego roku – nie. Student ostatniego roku różni się od studenta pierwszego roku tym, że pierwszy ma seminarium magisterskie, a drugi – nie. Izabela Kugiel-Abuhasna, Studiologia. Podręcznik polskiego języka naukowego dla cudzoziemców na poziomie B1

CZĘŚĆ I: STRUKTURY JĘZYKOWE 8. PRZEDSTAWIANIE DANYCH Parafrazowanie (różne słowa, ten sam sens) Cena zwiększa się.  rośnie. Wartość zwiększała się.  rosła. Wskaźnik będzie się zwiększał.  będzie rósł. Kurs zwiększył się.  wzrósł. Udział zwiększy się.  wzrośnie. Obserwujemy zwiększanie się odsetka.  wzrost Izabela Kugiel-Abuhasna, Studiologia. Podręcznik polskiego języka naukowego dla cudzoziemców na poziomie B1

CZĘŚĆ I: STRUKTURY JĘZYKOWE 8. PRZEDSTAWIANIE DANYCH Parafrazowanie (różne słowa, ten sam sens) Cena zmniejsza się.  spada. Wartość zmniejszała się.  spadała. Wskaźnik będzie się zmniejszał.  będzie spadał. Kurs zmniejszył się.  spadł. Udział zmniejszy się.  spadnie. Obserwujemy zmniejszanie się odsetka.  spadek Izabela Kugiel-Abuhasna, Studiologia. Podręcznik polskiego języka naukowego dla cudzoziemców na poziomie B1

CZĘŚĆ I: STRUKTURY JĘZYKOWE 9. OPIS PROCESU PROCES PUBLIKACJI TEKSTU NAUKOWEGO 1. przesłanie gotowego tekstu do redakcji Przesłanie ….. rozpoczyna proces publikacji tekstu …. 2. recenzja wewnętrzna tekstu Następnie ma miejsce recenzja wewnętrzna tekstu. 3. recenzja zewnętrzna tekstu Kolejnym etapem procesu publikacja jest recenzja zewnętrzna tekstu. 4. poprawa tekstu zgodnie z uwagami recenzentów Później następuje poprawa tekstu przez autora. 5. akceptacja tekstu do druku Akceptacja tekstu do druku kończy proces ….. Izabela Kugiel-Abuhasna, Studiologia. Podręcznik polskiego języka naukowego dla cudzoziemców na poziomie B1

CZĘŚĆ I: STRUKTURY JĘZYKOWE 10. POZNANIE NAUKOWE (1) Dlaczego śpimy? 1. SFORMUŁOWANO PROBLEM BADAWCZY Sen pomaga w zapamiętywaniu nowych informacji. Sen pomaga w zapominaniu informacji. Sen służy regeneracji i oczyszczaniu mózgu. 2. POSTAWIONO HIPOTEZY BADAWCZE Izabela Kugiel-Abuhasna, Studiologia. Podręcznik polskiego języka naukowego dla cudzoziemców na poziomie B1

CZĘŚĆ I: STRUKTURY JĘZYKOWE 10. POZNANIE NAUKOWE (2) Zapis fal mózgowych śpiących ludzi Porównanie snu ludzi i zwierząt 3. PRZEPROWADZONO BADANIA Żadna z hipotez nie została ostatecznie potwierdzona  odrzucona. Obecnie niektóre hipotezy wydają się bardziej akceptowane niż inne, lecz nadal nie wiemy na pewno, dlaczego śpimy. 4. SFORMUŁOWANO WNIOSEK Izabela Kugiel-Abuhasna, Studiologia. Podręcznik polskiego języka naukowego dla cudzoziemców na poziomie B1

CZĘŚĆ II: Z TAJEMNIC JĘZYKA NAUKOWEGO CZYTAĆ – PRZECZYTAĆ rzeczownik odczasownikowy gerundialny CZYTANIE – PRZECZYTANIE imiesłów przymiotnikowy czynny CZYTAJĄCY –  imiesłów przymiotnikowy bierny CZYTANY – PRZECZYTANY formy bezosobowe CZYTA SIĘ –  CZYTANO – PRZECZYTANO Izabela Kugiel-Abuhasna, Studiologia. Podręcznik polskiego języka naukowego dla cudzoziemców na poziomie B1

CZĘŚĆ II: Z TAJEMNIC JĘZYKA NAUKOWEGO ANALIZOWAĆ – PRZEANALIZOWAĆ rzeczownik odczasownikowy gerundialny ANALIZOWANIE – PRZEANALIZOWANIE rzeczownik odczasownikowy niegerundialny ANALIZA analityzm werbo-nominalny PODDAWAĆ – PODDAĆ ANALIZIE imiesłów przymiotnikowy czynny ANALIZUJĄCY –  imiesłów przymiotnikowy bierny ANALIZOWANY – PRZEANALIZOWANY formy bezosobowe ANALIZUJE SIĘ –  ANALIZOWANO – PRZEANALIZOWANO Izabela Kugiel-Abuhasna, Studiologia. Podręcznik polskiego języka naukowego dla cudzoziemców na poziomie B1

NA www.studiologia.edu.pl ŹRÓDŁA Cliparty - www.openclipart.org (domena publiczna) WIĘCEJ PREZENTACJI NA www.studiologia.edu.pl Izabela Kugiel-Abuhasna, Studiologia. Podręcznik polskiego języka naukowego dla cudzoziemców na poziomie B1