Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Standard minimum realizacji zasady równości szans kobiet i mężczyzn w PO KL Gdańsk, 26 listopada 2010.
Advertisements

Konstruowanie programu nauczania
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Ewaluacja pod kątem wysokiej jakości nauczania - WSTĘPNY MODEL INFORMACJE ZWROTNE OD WSZYSTKICH PRACOWNIKÓW 6 marca 2013 r. Cynthia C. Nambo.
Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych
Monitorowanie postępów we wdrażaniu rekomendacji wypływających z badania pt.: Ewaluacja działań skierowanych na rzecz wsparcia systemu kształcenia i szkolenia.
SZKOŁA MARZEŃ Program zwiększania szans edukacyjnych i życiowych uczniów szkół wiejskich 1   16.
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Prowadzenie wywiadów grupowych MODUŁ IV Sesja 2B PROGRAM WZMOCNIENIA.
Budowanie wspólnoty uczących się MODUŁ VIII Sesja 8.1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROGRAM.
Anna Paszkowska-Rogacz
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Planowanie działań.
Robert Grabeł Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym
„Doskonalenie strategii zarządzania oświatą
Projekt Kompleksowe wsparcie szkół – sukces edukacji współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Schemat przygotowywania wniosku o dofinansowanie zgodnie z założeniami metodyki Zarządzania Cyklem Projektu Metodyka Zarządzania Cyklem Projektu pozwala.
Metoda projektu edukacyjnego
Człowiek – najlepsza inwestycja Program Operacyjny Kapitał Ludzki PROBLEMY PROGRAMOWANIA, WDRAŻANIA I PROJEKTOWANIA W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, WIEDZA SPEŁNIA MARZENIA Projekt Unii Europejskiej.
1) diagnostyczna – polegająca na zgromadzeniu informacji wyjściowych o wewnętrznych i zewnętrznych warunkach działania placówki 2) twórcza – związana.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
JAK POMÓC UCZNIOWI OSIĄGNĄĆ SUKCES EDUKACYJNY
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Czym jest wizja? Wizja jest pozytywnym wyobrażeniem przyszłości placówki wykreowanym na podstawie uznawanych wartości, z którego to wyobrażenia wywodzą.
Planowanie strategiczne w odniesieniu do Obszar u Rozwoju Społeczno- Gospodarczego Przysiek,
Idea oceniania kształtującego
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
1 Moduł IV. Obszar formułowania zadań budżetowych typu B.
Moduł III Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.
Warsztat diagnostyczno-rozwojowy
Tworzenie projektu Paweł Jordan 1.
Ocenianie kształtujące w edukacji matematycznej i przyrodniczej
Podstawy zarządzania projektami Karta projektu
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
Motywacja do nauki. na początek nowego roku szkolnego.
Raport z realizacji Miejskiego Planu Wsparcia w ramach projektu „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych” Konferencja dla dyrektorów szkół i.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
ZASADY PRZEPROWADZANIA DIAGNOZY Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
Dziecko sześcioletnie w pierwszej klasie Dziecko sześcioletnie w pierwszej klasie Zasoby edukacyjne Ośrodka Rozwoju Edukacji Wydział Rozwoju Szkół i Placówek.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
Praca metodą projektu edukacyjnego
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
przedstawiciela Wielkopolskiego Kuratora Oświaty
Jak napisać dobry konspekt?
Budowa planu strategicznego – formułowanie celów.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w ŚLĄSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest dla.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w ŚLĄSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest dla.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w ŚLĄSKICH SAMORZĄDACH.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w ŚLĄSKICH SAMORZĄDACH.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w ŚLĄSKICH SAMORZĄDACH.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w ŚLĄSKICH SAMORZĄDACH.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w ŚLĄSKICH SAMORZĄDACH.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w ŚLĄSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest dla.
Zapis prezentacji:

Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest dla WAS Edukacja Co trzeba zrobić żeby wygrać wybory samorządowe, proszę o wypisanie wszystkich działań. KLUCZ – Musimy zmienic nasze myslenie o edukacji postawić ją na pierwszym miejszcu aby stałą się siłą napedową dla rozwoju gminy i powiatu.

Budowa planu strategicznego – formułowanie celów Moduł IV – dzień 1 – sesja 3 Prezentacje przygotowano na podstawie materiałów z projektu pilotażowego „Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w zarządzaniu oświatą ukierunkowanym na rozwój szkół i kompetencji kluczowych uczniów” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego, realizowanego przez Ośrodek Rozwoju Edukacji. Autor: Marcin Wojtkowiak/ Dorota Tomaszewicz

Kierunek: Budowa lokalnych planów strategicznych służących podnoszeniu jakości usług oświatowych oraz wspomaganiu szkół w zakresie rozwoju kompetencji kluczowych uczniów. Formułowanie celów ogólnych Formułowanie celów operacyjnych Cel jest to precyzyjnie opisany stan w przyszłości, do którego będziemy dążyć. Rolą zespołu zadaniowego jest jasne określenie kierunku, do którego całą oświata ma dążyć. Cel, który formułujemy nie musi od razu określać sposobów i środków realizacji, które pomogą do niego dojść.

Uczestnik szkolenia: wie, z czego wynika cel ogólny (kierunek planowanych zmian), rozróżnia cele ogólne i szczegółowe, określa cele szczegółowe wynikające z diagnoz, innych źródeł informacji, stawia właściwe pytania budując cele

Piłka Iwony

Logika interwencji na przykładzie drzewa celów Pytania: Czy realizacja zaplanowanych działań pozwoli osiągnąć dany cel operacyjny? Czy realizacja celów operacyjnych pozwoli osiągnąć cel strategiczny i planowaną zmianę?

Cele strategiczne (ogólne) Określenie celów: Cele strategiczne (ogólne) Cele strategiczne (makrocele) to cele wyrażające główne kierunki dążeń rozwojowych gminy ; zwykle sformułowany jest w sposób zwięzły i dość ogólny, w związku z czym może być również wieloznaczny. Wszystkie podporządkowane im cele operacyjne i zadania muszą być z nimi zgodne. Cele szczegółowe (operacyjne) Cele operacyjne to składowe celów strategicznych, lub/i etapy na drodze do ich osiągnięcia. Wyrażone bardziej precyzyjnie i jednoznacznie. Określają dokładnie wyniki, które mają być osiągnięte. Przy formułowaniu celu operacyjnego pomocna jest metodologia SMART

Formułowanie celów z wykorzystaniem metodologii SMART Czym jest SMART? Metoda ta dotyczy przede wszystkim odpowiedniego formułowania celu. Zakłada ona bowiem, że cel odpowiednio wyrażony to klucz do sukcesu. Metoda SMART podpowiada więc jak określać cele, by ich osiągnięcie było proste.

Każda z liter w skrócie SMART oznacza jedną z cech doskonałego celu. Jeśli zastosujesz się do każdego z nich, uda Ci się każdy zamysł. Jaki więc powinien być ten idealnie sformułowany cel? SMART to sposób formułowania celów, który zwiększa szansę na ich realizację. 

SMART to pięć kryteriów, jakie powinien spełniać dobrze sformułowany cel: S – czyli Sprecyzowany: skonkretyzowany, rozwojowy M – czyli Mierzalny: motywujący A – czyli Atrakcyjny: ambitny, akceptowalny, osiągalny R – czyli Realistyczny: osiągalny, ambitny, akceptowalny T – czyli Terminowy: określony w czasie

Każdy cel powinien spełniać przynajmniej dwa warunki : musi nas dzielić od niego pewna odległość, która powoduje, że podejmujemy wysiłki, aby do niego dojść; musimy go widzieć od samego początku (czyli powinien być wyraźny, konkretnie opisany).

Co konkretnie chcę osiągnąć? Cel specyficzny/skonkretyzowany – niezbyt ogólny i niezbyt szczegółowy. Odpowiada na pytania: Czego dokładnie chcę? Co konkretnie chcę osiągnąć? W jakim będę miejscu, gdy już osiągnę cel? Zdefiniowanie celu w sposób konkretny ma spowodować, że widzimy to, do czego mamy dążyć. Konkretność celu z reguły wyznacza jego wskaźnik i miernik.

W jaki sposób poznam, że cel został osiągnięty? Cel mierzalny – mierzalność celu oznacza, że dokładnie wiemy, po czym poznamy, że osiągnęliśmy nasz cel. Odpowiada na pytania: W jaki sposób poznam, że cel został osiągnięty? Po czym rozpoznam, że jestem na dobrej drodze do osiągnięcia mojego celu?

Gdzie mogę znaleźć zasoby? Cel ambitny /ważny dla mnie/atrakcyjny – oznacza, że postawiony cel jest wyzwaniem, które wymusza wyjście poza schematy działania. Odpowiada na pytania: Gdzie mogę znaleźć zasoby? Jak mogę wpłynąć na innych, by pomogli mi osiągnąć cel? Cele, które sobie stawiamy powinny być wykonalne. Osiągalność celu oznacza również dostęp do zasobów. Posiadane zasoby muszą być wystarczające do realizacji celu.

Czy cel jest spójny z moimi możliwościami? Cel realistyczny/osiągalny– oznacza, że cel jest powiązany z naszymi możliwościami, w tym zasobami Odpowiada na pytania: Czy cel jest spójny z moimi możliwościami? Czy jest coś, co mnie powstrzymuje przed jego osiągnięciem? Czy posiadam zasoby do osiągnięcia celu? Jakiego wsparcia potrzebuję, żeby osiągnąć ten cel? Kto/jak/kiedy/ gdzie może mi pomóc?

Kiedy mogę uznać, że cel został osiągnięty? Cel terminowy –podany jest konkretny termin, który wyznacza czas jego ostatecznego osiągnięcia Odpowiada na pytanie: Kiedy mogę uznać, że cel został osiągnięty?

Ważne! Cele powinny być formułowane zgodnie z kierunkiem wytyczonych zmian (misją i wizją). Cele mogą być sformułowane w różny sposób, ale powinny realne, mierzalne, trafne, terminowe, wyrażone za pomocą pozytywnych stwierdzeń. Wykorzystano materiał z poz. „Jak wspomagać pracę szkoły? Poradnik dla pracowników instytucji wspomagania. Zeszyt 3. Planowanie działań”.

Ćwiczenie część 1: . Podział uczestników na 4 grupy. Każda z grup otrzymuje zapisane na kolorowych paskach cele Uczestnicy dokonują podziału na cele dobrze i źle sformułowane. . Po wykonaniu zadania trener prosi uczestników o wskazanie kryteriów, jakimi kierowali się, dokonując proponowanego przez nich podziału.

Uczestnicy kontynuują pracę w czterech grupach. Ćwiczenie część 2 : Uczestnicy kontynuują pracę w czterech grupach. Otrzymują przykładowe cele oraz przeformułowują je, stosując metodologię SMART. Trener monitoruje działania zespołów. Po upływie wyznaczonego czasu (15 minut), prosi, aby uczestnicy odczytali swoje propozycje, komentuje i weryfikuje przedstawione przykłady. Załącznik 3 Przykładowe cele Trener przygotowuje zestawy z przykładowymi celami (ok. 3-5 przykładów), które uczestnicy przeredagują zgodnie ze SMART.

Przedyskutowanie pytań: Ćwiczenie część 3: Przedyskutowanie pytań: Jak oceniają Państwo stopień trudności tego ćwiczenia? Co sprawiło Wam trudność? Dlaczego? Po wykonaniu zadania trener prosi uczestników o wskazanie kryteriów, jakimi kierowali się, dokonując proponowanego przez nich podziału.

Wniosek: Cele powinny być precyzyjnie sformułowanie, a ich błędne zredagowanie stanowi potencjalne zagrożenie dla powodzenia realizacji zadań. Czas

Zadanie Trener łączy uczestników w grupy składające się z przedstawicieli tych samych samorządów. Uczestnicy przystępują do wypracowania i zapisania celów głównych i szczegółowych do określonych wcześniej priorytetów Czas realizacji: 50 min. Uczestnicy otrzymują Załącznik 4.

Po sformułowaniu celu przez JST grupy wymieniają się kartkami (np Po sformułowaniu celu przez JST grupy wymieniają się kartkami (np. po kolei) i udzielają sobie informacji zwrotnej w odniesieniu do zastosowania reguł metodologii SMART. (20 minut) Uczestnicy otrzymują Załącznik 4. Trener przygotowuje, na kartkach A4, kartę celu SMART. Załącznik może być przygotowany w formie tabeli, w której należy wyróżnić poszczególne kryteria celu SMART, pytania do poszczególnych kryteriów oraz wskazać miejsce na refleksję.

Jakich kryteriów reguły SMART zabrakło w Waszych propozycjach? Podsumowanie: Jak oceniacie możliwość pozyskania oceny koleżeńskiej od sąsiedniego zespołu? Co wniosła ta ocena? Jakie dała możliwości modyfikacji zapisanych przez Was propozycji celów? Jakich kryteriów reguły SMART zabrakło w Waszych propozycjach? (20 minut) Trener inicjuje dyskusję: propozycja pytań

Co było trudne w określaniu celów? Na zakończenie: Co było łatwe? Co było trudne w określaniu celów? (20 minut). (20 minut) Trener inicjuje dyskusję: propozycja pytań. Na zakończenie: Na podstawie wypowiedzi uczestników trener tworzy (zapisuje na flipcharcie) listę sukcesów i "chwil niełatwych" w pracy nad formułowaniem celów

Coach ICC  trener  asesor AC/DC  ekspert ORE Dziękuję za uwagę Dorota Tomaszewicz Ekspert merytoryczny Coach ICC  trener  asesor AC/DC  ekspert ORE