Zestaw narzędzi szkoleniowych w zakresie GPP 7.9. Transport drogowy

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej.
Advertisements

Systemy oceny jakości Akredytacja w ochronie zdrowia vs ISO 9000 Jerzy Hennig Andrzej Warunek.
Niedoceniane tło – stabilny partner w trudnych czasach.
Zasady udzielania zamówień Wydział Kontroli Projektów.
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
Rozliczanie kosztów działalności pomocniczej
SSPW woj. Warmińsko-Mazurskiego Parametry infrastruktury: ponad 2273 km szkieletowej i dystrybucyjnej sieci światłowodowej oraz 226 węzłów.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Organizacja miejskiego transportu zbiorowego na przykładzie Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego Przewodniczący Zarządu.
„Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności woj. podlaskiego – część II, administracja samorządowa”
Wniosek o dofinansowanie projektu w ramach RPO WP na lata wraz z załącznikami Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Plan Gospodarki Niskoemisyjnej Godów, 2015 Prezentacja w ramach przygotowania Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Godów, realizowanego w ramach konkursu.
AS-QUAL Szkolenia Doradztwo Audity Usprawnienia zarządzania organizacjami (normy zarzadzania) Grażyna.
Założenia dla poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny.
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
Audyt rachunkowości w jsfp (podsumowanie) oraz audyt projektów UE Ministerstwo Finansów 25 czerwca 2015 r. 1.
Departament Rozwoju Regionalnego XV Posiedzenie Podkomitetu ds. Zrównoważonego Rozwoju Pełnomocnik Zarządu ds. Zrównoważonego Rozwoju Edward Reszkowski.
Ocena postępowania o udzielenie zamówienia publicznego polega na ocenie zgodności postępowania Beneficjentów z obowiązującymi przepisami dotyczącymi zamówień.
1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko „Dla rozwoju infrastruktury.
Jak realizować wzorcową rolę instytucji publicznych w zakresie efektywności energetycznej Perspektywa biznesu Menedżer ds. Norm i Standardów ROCKWOOL Polska.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres merytoryczny Warszawa, 06 kwietnia 2016 r.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Działanie 321 „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” TARGOWISKA STAŁE Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Europejski.
Badanie ewaluacyjne finansowane jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawko-Pomorskiego.
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
Systemy oceny jakości Akredytacja w ochronie zdrowia ISO 9000 Jerzy Hennig Andrzej Warunek.
Działania ewaluacyjne prowadzone przez IZ RPO WK-P w roku 2014 Jolanta Rudnicka Biuro Ewaluacji Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO r. Departament.
Ustalenia z misji audytowych przeprowadzonych przez Europejski Trybunał Obrachunkowy w ramach PROW w obszarze zamówień publicznych.
Planowanie podatkowe Paweł Satkiewicz doradca podatkowy Parulski i Wspólnicy Doradcy Podatkowi Warszawa 24 listopada 2011 r.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Dziękuję za uwagę Projekt ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju.
1 JASPERS – Wydział do spraw Energii i Gospodarki Odpadami Europejski Bank Inwestycyjny Pomoc techniczna z programu ELENA.
„System obsługi wsparcia finansowanego ze środków PFRON”
DECYZJA O WARUNKACH ZABUDOWY tzw. „Wuzetka”
II GMINNA KONFERENCJA OŚWIATOWA r.
BADANIE KRYTERIÓW POZACENOWYCH W PRZETARGACH PUBLICZNYCH
DIALOG TECHNICZNY – KW-P-11/ Poznań, r.
Ten projekt został zrealizowany przez Komisję Europejską
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku
Rachunkowość finansowa – część 8 Wynik finansowy – rachunek zysków i strat Karolina Bondarowska.
Inż. Marcin Dłużewski
kapitałem intelektualnym w Warszawskim Uniwersytecie Medycznym
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej
Nazwa firmy Plan biznesowy.
Gospodarowanie a środowisko
Sprzedaż produktu lub usługi
Ten projekt został zrealizowany przy wsparciu Komisji Europejskiej
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Możliwości finansowania działań służących poprawie jakości powietrza w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020 Zielona Góra, 18 maja 2018 r.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Plan projektu biznesowego
Zmiany w podejściu do prawnej kontroli metrologicznej
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Ogólnopolski system wsparcia doradczego dla sektora publicznego, mieszkalnictwa oraz przedsiębiorców w zakresie efektywności energetycznej oraz OZE CEL.
Otwarty konkurs ofert na dofinansowanie w roku 2018 zadań własnych realizowanych przez organizacje z udziałem środków zewnętrznych Rzeszów, 8 marca 2018.
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w.
Zestaw narzędzi szkoleniowych w zakresie GPP 7.1. Komputery i monitory
Zestaw narzędzi szkoleniowych w zakresie GPP 7. 8
Zestaw narzędzi szkoleniowych w zakresie GPP 2
Zestaw narzędzi szkoleniowych w zakresie GPP 7. 6
Zestaw narzędzi szkoleniowych w zakresie GPP 7. 5
Zestaw narzędzi szkoleniowych w zakresie GPP 7.3. Meble
Zestaw narzędzi szkoleniowych w zakresie GPP 7. 7
Zapis prezentacji:

Zestaw narzędzi szkoleniowych w zakresie GPP 7.9. Transport drogowy

Zestaw narzędzi szkoleniowych w zakresie GPP Moduł 1: Wprowadzenie Moduł 4: Ocena potrzeb Moduł 2: Strategiczne aspekty GPP Moduł 5: GPP na rzecz gospodarki o obiegu zamkniętym Moduł 3: Prawne aspekty GPP Moduł 6: Współpraca z podmiotami z branży Moduł 7: Działania (Transport drogowy) Moduł 7.9 — Transport drogowy

Moduł 7.9 — Transport drogowy Wpływ na środowisko Jak transport drogowy wpływa na środowisko? Sektor transportu odpowiada za prawie ¼ emisji gazów cieplarnianych w Europie Główna przyczyna zanieczyszczenia powietrza w miastach Transport drogowy odpowiada za ponad 70 % wszystkich emisji gazów cieplarnianych z sektora transportu (2014) Moduł 7.9 — Transport drogowy

Moduł 7.9 — Transport drogowy Zakres Co jest objęte zakresem kryteriów GPP w UE? Zakres obejmuje następujące kategorie pojazdów i usług: Zakup, leasing lub wynajem samochodów, lekkich samochodów dostawczych i pojazdów kategorii L Usługi mobilności Zakup lub leasing autobusów Przewozy autobusowe Śmieciarki Usługi odbioru odpadów Usługi pocztowe, kurierskie i przeprowadzki Definicje można sprawdzić w dokumencie: Kryteria GPP w UE dotyczące transportu drogowego Moduł 7.9 — Transport drogowy

Moduł 7.9 — Transport drogowy Ocena potrzeb Spełnianie potrzeb w zakresie mobilności Mobilność nie zawsze wymaga nowych pojazdów Czy można poprawić wskaźniki wykorzystania już posiadanych pojazdów? Czy istnieją alternatywy, takie jak telekonferencje, okresowe bilety komunikacji miejskiej, systemy wypożyczania samochodów lub rowerów itp.? Zmniejszenie emisji Szkolenie w zakresie ekologicznej jazdy i regularnych przeglądów może również przyczynić się do ograniczenia obecnych emisji CO2 i innych zanieczyszczeń, których źródłem są pojazdy Przykład: Zwiększenie efektywności zarządzania flotą dzięki współdzieleniu samochodów (Brema, Niemcy) Więcej informacji: Moduł 4: Ocena potrzeb Moduł 7.9 — Transport drogowy

Moduł 7.9 — Transport drogowy Informacje ogólne Podejście w ramach GPP — transport drogowy Wymagane kryteria: homologacja typu na podstawie wartości emisji CO2 dla samochodów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych oraz specjalne technologie dla pojazdów ciężarowych i pojazdów kategorii L parametry emisji zanieczyszczeń powietrza dla samochodów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych oraz specjalne technologie dla pojazdów ciężarowych i pojazdów kategorii L opór toczenia opon efektywność energetyczna samochodów elektrycznych i lekkich samochodów użytkowych gwarancje na akumulatory emisje hałasu pojazdów i opon opony i smary do prac konserwacyjnych Plus: Wymaganie od usługodawcy posiadania kompetencji kluczowych oraz stosowania kluczowych środków i praktyk zarządzania środowiskowego Wymaganie zapewnienia odpowiedniego i częstego szkolenia personelu usługodawcy Moduł 7.9 — Transport drogowy

Moduł 7.9 — Transport drogowy Kryteria GPP w UE Transport drogowy (2019) Przykłady: Kryteria kwalifikacji (KK) — dla usług: odpowiednie doświadczenie niezbędne do: identyfikacji, oceny i wdrażania dostępnych technologii i środków w celu zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych i emisji zanieczyszczeń powietrza; oraz wdrożenia procedury monitorowania i raportowania w zakresie emisji gazów cieplarnianych Specyfikacje techniczne (ST) — dla pojazdów elektrycznych: zapewnienie minimalnej gwarancji na akumulator obejmującej 150 000 km lub 8 lat w przypadku utraty mocy poniżej 70 % pierwotnej wartości w momencie dostawy Kryteria udzielenia zamówienia (KU) — dla samochodów, lekkich pojazdów użytkowych, pojazdów kategorii L: punkty przyznawane na podstawie zasięgu, w jakim samochód może podróżować bez emisji spalin z rury wydechowej, proporcjonalnie do możliwości pojazdów Wszystkie kryteria dostępne są w poniższym dokumencie: Kryteria GPP w UE dotyczące transportu drogowego Moduł 7.9 — Transport drogowy

Moduł 7.9 — Transport drogowy Kryteria GPP w UE Transport drogowy (2019) (cd.) Przykłady (cd.) Klauzule dotyczące realizacji zamówienia — dla usług: Wszyscy kierowcy muszą być okresowo szkoleni w celu zwiększenia wydajności spalania paliwa, a ponadto być regularnie informowani o swoich wynikach Wszystkie kryteria dostępne są w poniższym dokumencie: Kryteria GPP w UE dotyczące transportu drogowego Moduł 7.9 — Transport drogowy

Moduł 7.9 — Transport drogowy Weryfikacja Sprawdzanie zgodności z kryteriami GPP dotyczącymi transportu O co pytać? W jakiej sytuacji? Oświadczenie własne Certyfikaty Karty techniczne Raporty z testów (lub inne odpowiednie formy dowodu, takie jak dokumentacja techniczna — jeśli raporty z badań są niedostępne) Zgodność z kryteriami GPP powinna być oceniona: na etapie kwalifikacji (w postępowaniach dwuetapowych); na etapie wyceny zamówienia; na etapie realizacji umowy. Wszystkie instrukcje dotyczące weryfikacji dostępne są w poniższym dokumencie: Kryteria GPP w UE dotyczące transportu drogowego Moduł 7.9 — Transport drogowy

Moduł 7.9 — Transport drogowy Weryfikacja Przykłady na podstawie kryteriów: ST1: Homologacja typu na podstawie wartości emisji CO2 (kryterium kompleksowe) Emisje CO2 z samochodów, lekkich samochodów użytkowych i pojazdów kategorii L nie mogą przekraczać następujących wartości: 2019 r.: 40 CO2 g/km 2020 r.: 35 CO2 g/km 2021 r.: 25 CO2 g/km Weryfikacja: Oferent musi dostarczyć certyfikat zgodności pojazdu Moduł 7.9 — Transport drogowy

Moduł 7.9 — Transport drogowy Weryfikacja Przykłady na podstawie kryteriów: ST6: Minimum gwarancji (pojazdy elektryczne — samochody, lekkie samochody użytkowe i pojazdy kategorii L) Oferent musi zapewnić minimalną gwarancję na akumulator obejmującą 150 000 km lub 8 lat w przypadku utraty mocy poniżej 70 % pierwotnej wartości w momencie dostawy (EN 62660) Weryfikacja: Oferent musi przedstawić oświadczenie zawierające warunki gwarancji. Moduł 7.9 — Transport drogowy

Przepisy wspierające GPP Dyrektywa ws. ekologicznie czystych pojazdów Celem dyrektywy jest szerokie wprowadzenie na rynek pojazdów przyjaznych dla środowiska. Nakłada obowiązek uwzględniania przy zakupie pojazdów transportu drogowego czynnika energetycznego i oddziaływania na środowisko podczas całego cyklu użytkowania pojazdu: poprzez określenie w specyfikacji technicznej wymogów dotyczących parametrów energetycznych i środowiskowych poprzez uwzględnienie w kryteriach udzielenia zamówienia wpływu na zużycie energii i na środowisko Obecnie trwa przegląd dyrektywy w sprawie ekologicznie czystych pojazdów, w tym propozycji nowych progów dla emisji CO2 i zanieczyszczeń powietrza. Więcej informacji: Dyrektywa 2009/33/WE w sprawie ekologicznie czystych pojazdów Przegląd dyrektywy ws. ekologicznie czystych pojazdów Moduł 7.9 — Transport drogowy

Moduł 7.9 — Transport drogowy Dostępność na rynku Oznakowania ekologiczne dla transportu drogowego Nie ma oznakowań ekologicznych UE dla transportu drogowego, ale: Blue Angel (Niemcy) przyznaje oznakowanie ekologiczne w następujących kategoriach: car-sharing car-sharing dla flot pojazdów elektrycznych pojazdy o niskiej emisji zanieczyszczeń i hałasu Bra Miljöval (Szwecja) Usługi kurierskie/dostawcze Ważna jest wiarygodność! Źródłem dodatkowych kryteriów mogą być oznakowania ekologiczne typu I (jeśli mają związek z przedmiotem zamówienia!) Oznakowania ekologiczne typu I = zweryfikowane przez stronę trzecią i przyznane na podstawie wpływu cyklu życia Więcej na temat oznakowania ekologicznego: zob. moduł 3 (Prawne aspekty GPP) Oznakowanie ekologiczne UE dla smarów może być wykorzystane do weryfikacji kryteriów udzielenia zamówienia na oleje smarowe, płyny hydrauliczne i smary stałe Moduł 7.9 — Transport drogowy

Rachunek kosztów cyklu życia LCC transportu drogowego Rachunek kosztów cyklu życia (LCC) — uwzględnianie wszystkich kosztów, które zostaną poniesione w trakcie całego okresu przydatności produktu, robót budowlanych lub usługi Szacunkowy LCC pojazdów i usług: Samochody osobowe i lekkie samochody użytkowe o rygorystycznym limicie emisji CO2 obniżają LCC o 15–20 % Autobusy elektryczne obniżają LCC o 2,5–6 % Szkolenie z jazdy ekologicznej obniża LCC o 0,5–2 % LCC pojazdów: Całkowity koszt własności: Koszty nabycia Koszty paliwa Koszty konserwacji Ubezpieczenie Podatki Koszt efektów zewnętrznych: emisje CO2 i NOX, NMHC i cząstek stałych Więcej na temat rachunku kosztów cyklu życia transportu drogowego — zob. Sprawozdanie dotyczące zagadnień technicznych Moduł 7.9 — Transport drogowy

Studia przypadków Umowa ramowa na pojazdy z alternatywnym napędem (Federalny Organ ds. Zamówień Publicznych, Austria) Ku bezemisyjnemu transportowi publicznemu (Prowincja Brabancji Północnej, Holandia) Elektryczne rowery dla listonoszy (Poczta Chorwacka) Helpdesk dla GPP Aby uzyskać wsparcie w zakresie GPP, skontaktuj się nieodpłatnie z unijnym punktem informacyjnym Helpdesk dla GPP Helpdesk Zestaw narzędzi opracowany dla Komisji Europejskiej przez ICLEI – Samorządy na rzecz Zrównoważonego Rozwoju Autor modułu: ICLEI – Samorządy na rzecz Zrównoważonego Rozwoju Właściciel, Wydawca: Komisja Europejska, DG ds. Środowiska, 2019 Zdjęcia: dzięki uprzejmości Pixabay.com na licencji Creative Commons CCO Wyłączenie odpowiedzialności: Niniejszy zestaw narzędzi stanowi dokument służb Komisji o charakterze orientacyjnym i nie należy traktować go w żaden sposób jako wiążący dla tej instytucji. Komisja Europejska ani żadna osoba działająca w imieniu Komisji nie ponoszą odpowiedzialności za możliwe wykorzystywanie informacji zawartych w niniejszym dokumencie. Moduł 7.9 — Transport drogowy