Zestaw narzędzi szkoleniowych w zakresie GPP 7.9. Transport drogowy
Zestaw narzędzi szkoleniowych w zakresie GPP Moduł 1: Wprowadzenie Moduł 4: Ocena potrzeb Moduł 2: Strategiczne aspekty GPP Moduł 5: GPP na rzecz gospodarki o obiegu zamkniętym Moduł 3: Prawne aspekty GPP Moduł 6: Współpraca z podmiotami z branży Moduł 7: Działania (Transport drogowy) Moduł 7.9 — Transport drogowy
Moduł 7.9 — Transport drogowy Wpływ na środowisko Jak transport drogowy wpływa na środowisko? Sektor transportu odpowiada za prawie ¼ emisji gazów cieplarnianych w Europie Główna przyczyna zanieczyszczenia powietrza w miastach Transport drogowy odpowiada za ponad 70 % wszystkich emisji gazów cieplarnianych z sektora transportu (2014) Moduł 7.9 — Transport drogowy
Moduł 7.9 — Transport drogowy Zakres Co jest objęte zakresem kryteriów GPP w UE? Zakres obejmuje następujące kategorie pojazdów i usług: Zakup, leasing lub wynajem samochodów, lekkich samochodów dostawczych i pojazdów kategorii L Usługi mobilności Zakup lub leasing autobusów Przewozy autobusowe Śmieciarki Usługi odbioru odpadów Usługi pocztowe, kurierskie i przeprowadzki Definicje można sprawdzić w dokumencie: Kryteria GPP w UE dotyczące transportu drogowego Moduł 7.9 — Transport drogowy
Moduł 7.9 — Transport drogowy Ocena potrzeb Spełnianie potrzeb w zakresie mobilności Mobilność nie zawsze wymaga nowych pojazdów Czy można poprawić wskaźniki wykorzystania już posiadanych pojazdów? Czy istnieją alternatywy, takie jak telekonferencje, okresowe bilety komunikacji miejskiej, systemy wypożyczania samochodów lub rowerów itp.? Zmniejszenie emisji Szkolenie w zakresie ekologicznej jazdy i regularnych przeglądów może również przyczynić się do ograniczenia obecnych emisji CO2 i innych zanieczyszczeń, których źródłem są pojazdy Przykład: Zwiększenie efektywności zarządzania flotą dzięki współdzieleniu samochodów (Brema, Niemcy) Więcej informacji: Moduł 4: Ocena potrzeb Moduł 7.9 — Transport drogowy
Moduł 7.9 — Transport drogowy Informacje ogólne Podejście w ramach GPP — transport drogowy Wymagane kryteria: homologacja typu na podstawie wartości emisji CO2 dla samochodów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych oraz specjalne technologie dla pojazdów ciężarowych i pojazdów kategorii L parametry emisji zanieczyszczeń powietrza dla samochodów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych oraz specjalne technologie dla pojazdów ciężarowych i pojazdów kategorii L opór toczenia opon efektywność energetyczna samochodów elektrycznych i lekkich samochodów użytkowych gwarancje na akumulatory emisje hałasu pojazdów i opon opony i smary do prac konserwacyjnych Plus: Wymaganie od usługodawcy posiadania kompetencji kluczowych oraz stosowania kluczowych środków i praktyk zarządzania środowiskowego Wymaganie zapewnienia odpowiedniego i częstego szkolenia personelu usługodawcy Moduł 7.9 — Transport drogowy
Moduł 7.9 — Transport drogowy Kryteria GPP w UE Transport drogowy (2019) Przykłady: Kryteria kwalifikacji (KK) — dla usług: odpowiednie doświadczenie niezbędne do: identyfikacji, oceny i wdrażania dostępnych technologii i środków w celu zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych i emisji zanieczyszczeń powietrza; oraz wdrożenia procedury monitorowania i raportowania w zakresie emisji gazów cieplarnianych Specyfikacje techniczne (ST) — dla pojazdów elektrycznych: zapewnienie minimalnej gwarancji na akumulator obejmującej 150 000 km lub 8 lat w przypadku utraty mocy poniżej 70 % pierwotnej wartości w momencie dostawy Kryteria udzielenia zamówienia (KU) — dla samochodów, lekkich pojazdów użytkowych, pojazdów kategorii L: punkty przyznawane na podstawie zasięgu, w jakim samochód może podróżować bez emisji spalin z rury wydechowej, proporcjonalnie do możliwości pojazdów Wszystkie kryteria dostępne są w poniższym dokumencie: Kryteria GPP w UE dotyczące transportu drogowego Moduł 7.9 — Transport drogowy
Moduł 7.9 — Transport drogowy Kryteria GPP w UE Transport drogowy (2019) (cd.) Przykłady (cd.) Klauzule dotyczące realizacji zamówienia — dla usług: Wszyscy kierowcy muszą być okresowo szkoleni w celu zwiększenia wydajności spalania paliwa, a ponadto być regularnie informowani o swoich wynikach Wszystkie kryteria dostępne są w poniższym dokumencie: Kryteria GPP w UE dotyczące transportu drogowego Moduł 7.9 — Transport drogowy
Moduł 7.9 — Transport drogowy Weryfikacja Sprawdzanie zgodności z kryteriami GPP dotyczącymi transportu O co pytać? W jakiej sytuacji? Oświadczenie własne Certyfikaty Karty techniczne Raporty z testów (lub inne odpowiednie formy dowodu, takie jak dokumentacja techniczna — jeśli raporty z badań są niedostępne) Zgodność z kryteriami GPP powinna być oceniona: na etapie kwalifikacji (w postępowaniach dwuetapowych); na etapie wyceny zamówienia; na etapie realizacji umowy. Wszystkie instrukcje dotyczące weryfikacji dostępne są w poniższym dokumencie: Kryteria GPP w UE dotyczące transportu drogowego Moduł 7.9 — Transport drogowy
Moduł 7.9 — Transport drogowy Weryfikacja Przykłady na podstawie kryteriów: ST1: Homologacja typu na podstawie wartości emisji CO2 (kryterium kompleksowe) Emisje CO2 z samochodów, lekkich samochodów użytkowych i pojazdów kategorii L nie mogą przekraczać następujących wartości: 2019 r.: 40 CO2 g/km 2020 r.: 35 CO2 g/km 2021 r.: 25 CO2 g/km Weryfikacja: Oferent musi dostarczyć certyfikat zgodności pojazdu Moduł 7.9 — Transport drogowy
Moduł 7.9 — Transport drogowy Weryfikacja Przykłady na podstawie kryteriów: ST6: Minimum gwarancji (pojazdy elektryczne — samochody, lekkie samochody użytkowe i pojazdy kategorii L) Oferent musi zapewnić minimalną gwarancję na akumulator obejmującą 150 000 km lub 8 lat w przypadku utraty mocy poniżej 70 % pierwotnej wartości w momencie dostawy (EN 62660) Weryfikacja: Oferent musi przedstawić oświadczenie zawierające warunki gwarancji. Moduł 7.9 — Transport drogowy
Przepisy wspierające GPP Dyrektywa ws. ekologicznie czystych pojazdów Celem dyrektywy jest szerokie wprowadzenie na rynek pojazdów przyjaznych dla środowiska. Nakłada obowiązek uwzględniania przy zakupie pojazdów transportu drogowego czynnika energetycznego i oddziaływania na środowisko podczas całego cyklu użytkowania pojazdu: poprzez określenie w specyfikacji technicznej wymogów dotyczących parametrów energetycznych i środowiskowych poprzez uwzględnienie w kryteriach udzielenia zamówienia wpływu na zużycie energii i na środowisko Obecnie trwa przegląd dyrektywy w sprawie ekologicznie czystych pojazdów, w tym propozycji nowych progów dla emisji CO2 i zanieczyszczeń powietrza. Więcej informacji: Dyrektywa 2009/33/WE w sprawie ekologicznie czystych pojazdów Przegląd dyrektywy ws. ekologicznie czystych pojazdów Moduł 7.9 — Transport drogowy
Moduł 7.9 — Transport drogowy Dostępność na rynku Oznakowania ekologiczne dla transportu drogowego Nie ma oznakowań ekologicznych UE dla transportu drogowego, ale: Blue Angel (Niemcy) przyznaje oznakowanie ekologiczne w następujących kategoriach: car-sharing car-sharing dla flot pojazdów elektrycznych pojazdy o niskiej emisji zanieczyszczeń i hałasu Bra Miljöval (Szwecja) Usługi kurierskie/dostawcze Ważna jest wiarygodność! Źródłem dodatkowych kryteriów mogą być oznakowania ekologiczne typu I (jeśli mają związek z przedmiotem zamówienia!) Oznakowania ekologiczne typu I = zweryfikowane przez stronę trzecią i przyznane na podstawie wpływu cyklu życia Więcej na temat oznakowania ekologicznego: zob. moduł 3 (Prawne aspekty GPP) Oznakowanie ekologiczne UE dla smarów może być wykorzystane do weryfikacji kryteriów udzielenia zamówienia na oleje smarowe, płyny hydrauliczne i smary stałe Moduł 7.9 — Transport drogowy
Rachunek kosztów cyklu życia LCC transportu drogowego Rachunek kosztów cyklu życia (LCC) — uwzględnianie wszystkich kosztów, które zostaną poniesione w trakcie całego okresu przydatności produktu, robót budowlanych lub usługi Szacunkowy LCC pojazdów i usług: Samochody osobowe i lekkie samochody użytkowe o rygorystycznym limicie emisji CO2 obniżają LCC o 15–20 % Autobusy elektryczne obniżają LCC o 2,5–6 % Szkolenie z jazdy ekologicznej obniża LCC o 0,5–2 % LCC pojazdów: Całkowity koszt własności: Koszty nabycia Koszty paliwa Koszty konserwacji Ubezpieczenie Podatki Koszt efektów zewnętrznych: emisje CO2 i NOX, NMHC i cząstek stałych Więcej na temat rachunku kosztów cyklu życia transportu drogowego — zob. Sprawozdanie dotyczące zagadnień technicznych Moduł 7.9 — Transport drogowy
Studia przypadków Umowa ramowa na pojazdy z alternatywnym napędem (Federalny Organ ds. Zamówień Publicznych, Austria) Ku bezemisyjnemu transportowi publicznemu (Prowincja Brabancji Północnej, Holandia) Elektryczne rowery dla listonoszy (Poczta Chorwacka) Helpdesk dla GPP Aby uzyskać wsparcie w zakresie GPP, skontaktuj się nieodpłatnie z unijnym punktem informacyjnym Helpdesk dla GPP Helpdesk Zestaw narzędzi opracowany dla Komisji Europejskiej przez ICLEI – Samorządy na rzecz Zrównoważonego Rozwoju Autor modułu: ICLEI – Samorządy na rzecz Zrównoważonego Rozwoju Właściciel, Wydawca: Komisja Europejska, DG ds. Środowiska, 2019 Zdjęcia: dzięki uprzejmości Pixabay.com na licencji Creative Commons CCO Wyłączenie odpowiedzialności: Niniejszy zestaw narzędzi stanowi dokument służb Komisji o charakterze orientacyjnym i nie należy traktować go w żaden sposób jako wiążący dla tej instytucji. Komisja Europejska ani żadna osoba działająca w imieniu Komisji nie ponoszą odpowiedzialności za możliwe wykorzystywanie informacji zawartych w niniejszym dokumencie. Moduł 7.9 — Transport drogowy