Projekt Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rola Krajowego Forum Wodnego
Advertisements

Konferencja ogólnopolska Temat: Rzeka. Ekologia – Ludzie – Rozwój. BUDOWANIE PARTNERSTW W INICJATYWACH NADRZECZNYCH.Warszawa, współpraca.
PROCEDURA OPRACOWANIA I AKTUALIZACJI WIELOLETNIEGO PROGRAMU INWESTYCYJNEGO MIASTA PUŁAWY.
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
2-dniowe warsztaty dla beneficjentów projektów drogowych
Zmiana Planu zagospodarowania przestrzennego Województwa Lubuskiego
Studium wykonalności – analiza możliwości realizacji i eksploatacji projektu inwestycyjnego Szymon Kawa.
Przygotowanie Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój
1 Program operacyjny dotyczący rozwoju cyfrowego: harmonogram prac Ewa Wnukowska Dyrektor Departamentu Programów Regionalnych i Cyfryzacji Warszawa,
Dyskusja strategiczna Podsumowanie oraz ocena skuteczności i efektywności polityki spójności w okresie programowania dr Piotr Żuber Dyrektor.
Zlecenie i wybór wykonawcy
Mała retencja w lasach.
Zamówienia publiczne a małe i średnie przedsiębiorstwa
ODPOWIEDŹ NA POWIADOMIENIE O PLANOWANEJ INWESTYCJI W TRYBIE ART. 3 UST
HARMONOGRAM PROCESU UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA - ZESTAWIENIE DZIAŁAŃ, KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZIĆ W DRODZE KONSULTACJI Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska.
Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego09-10 października 2008 r. 1 Ocena oddziaływania na środowisko - OOS (problemy i niektóre aspekty ich pokonywania)
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
USTAWA z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
Skoro nie wiesz dokąd zmierzasz Nigdy tam nie dojdziesz Konwent zrzeszenia Prezydentów, Burmistrzów i Wójtów Województwa Lubuskiego Pogorzelica
14/01/20141 Zmiany kompetencyjne i proceduralne w zakresie ochrony przyrody od dnia r. - ustawa z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu.
Procedura oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięć, dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko jest obligatoryjne (tzw. grupa.
V SZKOŁA ENERGETYKI JĄDROWEJ
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
ZARZĄD OBSŁUGI JEDNOSTEK MIEJSKICH WSPÓŁPRACA Z SAMORZĄDAMI OSIEDLI
Polsko-niemiecka umowa o ocenach oddziaływania na środowisko przegląd
Postępowanie dowodowe w polskim postępowaniu administracyjnym w procedurze wydania decyzji środowiskowej prof. dr hab. Jerzy Stelmasiak Sędzia NSA mgr.
Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach
Krajowy Urząd Środowiska kraju związkowego Brandenburgia RO 1/Alpert 1 Günter Alpert Oddział Regionalny Wschód Jednostka odpowiedzialna za postępowanie.
SAMODZIELNY ZAKŁAD OCHRONY I KSZTAŁTOWANIA ŚRODOWISKA
Zadania ochrony przeciwpowodziowej w Regionach Wodnych Małej Wisły, Czadeczki i Górnej Odry Opracowanie: Tomasz Cywiński.
REFORMA GOSPODARKI WODNEJ A OCHRONA PRZECIWPOWODZIOWA
Anna Stelmaszyk – Świerczyńska
Stan zaawansowania prac nad opracowaniem planów gospodarowania wodami
Dr inż. Andrzej Raj Karkonoski Park Narodowy
Procedury oceny oddziaływania na środowisko
PROGRAM SZKOLENIA Polskie Prawo Budowlane:
REGIONALNY ZARZĄD GOSPODARKI WODNEJ W SZCZECINIE
Plany Zarządzania Ryzykiem Powodziowym – cele i działania
Departament Zasobów Wodnych w Ministerstwie Środowiska
Metodyka opracowania PZRP Dr hab. inż. Andrzej Tiukało, prof
Inwestycje w aktualizacji planów gospodarowania wodami
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska
Rozwój infrastruktury a ochrona środowiska Warszawa, 16 września 2008 r. Aspekty prawne systemu ocen oddziaływania na środowisko Aneta Pacek-Łopalewska.
ZJAWISKA EKSTREMALNE WEZBRANIA POWODZIOWE I SUSZE HYDROLOGICZNE ODRA
Śląski Urząd Wojewódzki 2014 r.. Czas wystąpienia awarii 7/8 do 11 kwietnia Brak dostaw energii elektrycznej - obszar województwa zachodniopomorskiego:
Reglamentacja procesu budowy
Kompleksowa Gospodarka Odpadami - Przykład m.st. Warszawy Program ochrony środowiska dla m.st. Warszawy na lata z perspektywą do 2023 r. Urząd.
PROJEKT BUDOWY ELEKTROWNI WIATROWYCH W GMINIE CZERNIEJEWO
ROZPRAWA ADMINISTRACYJNA OTWARTA DLA SPOŁECZEŃSTWA Nowe Miasteczko, r.
Ocena oddziaływania na środowisko dla projektów współfinansowanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata Urząd.
GDAŃSK W NOWEJ PERSPEKTYWIE STUDIUM UWARUNKOWAŃ I KIERUNKÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO MIASTA GDAŃSKA GDAŃSK W NOWEJ PERSPEKTYWIE STUDIUM UWARUNKOWAŃ.
Zmiany w przepisach o ocenach oddziaływania na środowisko Monika Stańczak Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Zmiany w RPO WK-P na lata Zmiany w RPO WK-P na lata
Departament Rozwoju Regionalnego XLVI Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P na lata Pełnomocnik Zarządu ds. Zrównoważonego Rozwoju Edward.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Wdrożenie rządowej reformy systemu oświaty na terenie Miasta Szczecin – mapa drogowa Szczecin, 14 listopada 2016 r.
Marek Kubera, Dyrektor Projektu w PKP Polskie Linie kolejowe S.A.
Praktyczne informacje o procedurach administracyjnych
Zmiany w dokumentowaniu oddziaływania projektów na środowisko w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014 – 2020.
MINISTERSTWO OBRONY NARODOWEJ
Identyfikacja istotnych problemów gospodarki wodnej w Regionie Wodnym Dolnej Odry i Przymorza Zachodniego Barbara Krawiec, Dorota Dybkowska-Stefek Dział.
CENTRUM KSZTAŁCENIA PODYPLOMOWEGO PIELĘGNIAREK I POŁOŹNYCH
ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ: - pożądany społecznie - zasadny ekonomicznie
Możliwe role przedsiębiorstwa energetycznego w budowie stopni wodnych
Styczeń 2010 PONIEDZIAŁEK WTOREK ŚRODA CZWARTEK PIĄTEK SOBOTA
Stan wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata Stan na r.
Drugostronne zasilanie energetyczne GPZ Góra Linia 110kV Rawicz - Góra
PROJEKT OCHRONY PRZECIWPOWODZIOWEJ W DORZECZU ODRY I WISŁY
Zapis prezentacji:

Projekt Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły 1B.2 Etap I i Etap II Prace modernizacyjne na Odrze granicznej SPOTKANIE INFORMACYJNE Szczecin, 21.05.2019r.

Aktualny stan procedury OOŚ Data XI 2017 złożenie wniosku o uzyskanie decyzji środowiskowej V 2018 złożenie Raportu OOŚ VIII 2018 złożenie uzupełnień do Raportu OOŚ IX–X 2018 konsultacje społeczne dla strony polskiej X- XI 2018 konsultacje społeczne dla strony niemieckiej I 2019 wezwanie do uzupełnienia Raportu OOŚ i udzielenia odpowiedzi na uwagi złożone w trakcie udziału społeczeństwa 6 maj 2019 (po polsku) 31 maj 2019 (po niemiecku)- planowane Złożenie odpowiedzi na uwagi wnoszone w toku konsultacji społecznych do organu wydającego decyzję środowiskową 31 maj 2019 ( po niemiecku)- planowane Złożenie ujednoliconego Raportu OOŚ VI– VIII 2019 planowane Ponowne konsultacje społeczne w tym organizacja spotkania po stronie niemieckiej X 2019 Przekazanie przetłumaczonej decyzji środowiskowej właściwemu organowi strony narażonej Organ prowadzący postępowanie Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Szczecinie

Procedura transgranicznej oceny oddziaływania na środowisko KROK Czynność Wykonane TAK /NIE   Data wykonania czynności/ Planowana data wykonania czynności 1 Postanowienie organu prowadzącego postępowanie w sprawie wydania decyzji środowiskowej o przeprowadzeniu postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko TAK Grudzień 2017 Postanowienie RDOŚ w Szczecinie o przeprowadzeniu postępowania transgranicznego oddziaływania na środowisko 2 Poinformowanie (przez organ prowadzony postępowanie) Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska o możliwości transgranicznego oddziaływania na środowisko planowanego przedsięwzięcia i przekazanie mu karty informacyjnej przedsięwzięcia 3 Poinformowanie przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska Strony narażonej (załączając przetłumaczony KIP) Styczeń 2018 Poinformowanie przez GODŚ Ministerstwa Rozwoju Wsi, Środowiska i Rolnictwa kraju związkowego Brandenburgia zgodnie z art. 2 ust. 2 nr 2 niemiecko-polskiej umowy środowiskowej o planowanym projekcie „1B.2 etap I. i etap II. prace modernizacyjne przy rzece granicznej Odra w ramach projektu ‘Ochrona przeciwpowodziowa w dorzeczu Odry i Wisły’”, który może mieć poważne niekorzystne skutki na środowisko terytorium Republiki Federalnej Niemiec. Po stronie niemieckiej, zgodnie z Ustawą o ocenach oddziaływania na środowisko (§§ 54 nn., § 58 ust. 5 UPVG) Generalna Dyrekcja Dróg Wodnych i Żeglugi jest kompetentnym urzędem do przeprowadzenia kolejnych etapów procesu transgranicznej oceny oddziaływania na środowisko.  Przekazanie KIP stronie niemieckiej.

Procedura transgranicznej oceny oddziaływania na środowisko cd. KROK Czynność Wykonane TAK /NIE   Data wykonania czynności/ Planowana data wykonania czynności 1 Postanowienie organu prowadzącego postępowanie w sprawie wydania decyzji środowiskowej o przeprowadzeniu postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko TAK Grudzień 2017 Postanowienie RDOŚ w Szczecinie o przeprowadzeniu postępowania transgranicznego oddziaływania na środowisko 2 Poinformowanie (przez organ prowadzony postępowanie) Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska o możliwości transgranicznego oddziaływania na środowisko planowanego przedsięwzięcia i przekazanie mu karty informacyjnej przedsięwzięcia 3 Poinformowanie przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska Strony narażonej (załączając przetłumaczony KIP) Styczeń 2018 Poinformowanie przez GODŚ Ministerstwa Rozwoju Wsi, Środowiska i Rolnictwa kraju związkowego Brandenburgia zgodnie z art. 2 ust. 2 nr 2 niemiecko-polskiej umowy środowiskowej o planowanym projekcie „1B.2 etap I. i etap II. prace modernizacyjne przy rzece granicznej Odra w ramach projektu ‘Ochrona przeciwpowodziowa w dorzeczu Odry i Wisły’”, który może mieć poważne niekorzystne skutki na środowisko terytorium Republiki Federalnej Niemiec. Po stronie niemieckiej, zgodnie z Ustawą o ocenach oddziaływania na środowisko (§§ 54 nn., § 58 ust. 5 UPVG) Generalna Dyrekcja Dróg Wodnych i Żeglugi jest kompetentnym urzędem do przeprowadzenia kolejnych etapów procesu transgranicznej oceny oddziaływania na środowisko. Przekazanie KIP stronie niemieckiej. 4 Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska w powiadomieniu o możliwym transgranicznym oddziaływaniu na środowisko proponuje termin na odpowiedź, czy państwo narażone jest zainteresowane uczestnictwem w postępowaniu w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko  Wskazując termin – w ciągu 30 dni 5 Deklaracja strony niemieckiej o chęci udziału w postępowaniu Luty 2018

Procedura transgranicznej oceny oddziaływania na środowisko cd. KROK Czynność Wykonane TAK /NIE   Data wykonania czynności/ Planowana data wykonania czynności 6 Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska, w porozumieniu z organem administracji przeprowadzającym ocenę oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, uzgadnia z tym państwem terminy etapów postępowania, biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia możliwości udziału w postępowaniu właściwych organów oraz społeczeństwa tego państwa TAK 7 Przekazanie Stronie narażonej Raportu OOŚ Wrzesień 2018 Przekazanie Raportu OOŚ przetłumaczonego na j. niemiecki 8 Wnoszenie uwag przez uczestników postępowania Strony narażonej - konsultacje społeczne dla społeczeństwa Strony narażonej Październik / Listopad 2018 Konsultacje społeczne po stronie niemieckiej 9 Przekazanie uwag od strony niemieckiej Styczeń 2019 10 Analiza uwag przez Inwestora Styczeń 2019- kwiecień 2019 11 Złożenie odpowiedzi na uwagi wnoszone w toku konsultacji społecznych do organu wydającego decyzję środowiskową 6 maj 2019 (po polsku) 31 maj 2019 (po niemiecku)- planowane 12 Złożenie ujednoliconego Raportu OOŚ 31 maj 2019 ( po niemiecku)- planowane 13 Ponowne konsultacje społeczne w tym organizacja spotkania po stronie niemieckiej planowane czerwiec – sierpień 2019 14 Przekazanie przetłumaczonej decyzji środowiskowej właściwemu organowi strony narażonej październik 2019

Liczba organizacji, które wniosły uwagi do raportu OOŚ 34

Uwagi zgłaszane przez stronę niemiecką

Uwagi zgłaszane przez stronę niemiecką cd.

Zasadnicze uwagi definiowane w toku konsultacji społecznych Zarzuty dotyczące naruszenia RDW w związku z negatywnymi oddziaływaniami na ichtiofaunę Zarzuty dotyczące negatywnych oddziaływań na ekosystemy i gatunki zależne od wód w tym chronione w ramach obszarów N2000 związanych ze zmianami w warunkach hydrologicznych. Ekspertyza dr hab. prof. UW A. Magnuszewskiego (Uniwersytet Warszawski) Zarzuty dotyczące braku wariantowania metod innych niż lodołamacze o większym zanurzeniu Ekspertyza dr hab. inż. T. Kolerskiego (Politechnika Gdańska) Zarzuty dotyczące braku strategicznej oceny oddziaływania na środowisko Ekspertyza dr M. Pchałka Zarzuty dotyczące nieadekwatnej oceny oddziaływania na elementy przyrodnicze państwa narażenia (Niemcy)

Amphibex kontra lodołamacze Urządzenia Amphibex mogą być stosowane do akcji lodołamania, jednak proces ten jest kosztowny i mało wydajny. Amphibex są przeznaczone do strumieni i niewielkich rzek o małej głębokości, gdzie nie ma możliwości stosowania innych środków technicznych do łamania lodu. Największa rzeka na której z powodzeniem stosuje się to rozwiązanie do kruszenia lodu to rzeka Red w prowincji Manitoba o przepływie średni w ujściu 244 m3/s (Przepływ w Odrze przy ujściu 535 m3/s). Występujące podczas usuwania zatorów na Odrze granicznej gwałtowne ruszenie wody uwięzionej w zatorze może wywoływać zwiększenie prędkości przepływu do ponad 3 m/s. W tej sytuacji urządzenia Amphibex mogą ulec uszkodzeniu lub zatopieniu pod wpływem naporu wody i lodu. Jest to bardzo niebezpieczna sytuacja zagrażająca życiu operatorom pogłębiarek. Przy bardzo niskiej wydajności pracy, zastosowanie pogłębiarek Amphibex na Odrze granicznej skutkowałoby koniecznością rozpoczęcia akcji lodołamania na wiele dni przed prognozowanym ruszeniem lodu. Wg szacunkowych obliczeń, udrożnienie odcinka Jezioro Dąbie – Widuchowa (ok 46 km) będzie wymagało ponad tygodnia pracy na 12-o godzinnej zmianie roboczej. Przy kosztownej i wymagającej ogromnego zaangażowania akcji lodołamania, trzeba opierać się na pewnych prognozach pogody, a te długoterminowe nie mają wysokiej sprawdzalności. Pogłębiarki Amphibex nie mogą zastąpić lodołamaczy liniowych. Zadania, które mają realizować planowane do budowy lodołamacze liniowe nie są zgodne z funkcjami pogłębiarek Amphibex. Urządzenia te nie są w stanie szybko poruszać się po rzece w celu monitorowanie spływu lodu, natomiast wykorzystanie ich do poszerzania kanału spływowego jest bardzo powolne i nieefektywne.

Zastosowanie koparek Amphibex – wyniki analizy Zjawiska lodowe na Odrze były przedmiotem kilku ekspertyz, w tym: Szwalgin D., Zagożdżon J., Studium wykonalności; Kontynuacja programu budowy lodołamaczy dla RZGW Szczecin, Kancelaria VIP Spółka z o. o. Olsztyn marzec 2017 Kolerski, T., 2017, Sprawdzenie możliwości pracy lodołamaczy liniowych w warunkach braku udrożnienia koryta Odry środkowej i granicznej (wariant 0) Banasiak R., Garncarz-Wilk B., Wytypowanie newralgicznych miejsc zagrożenia powodzią zatorową na Odrze od stopnia wodnego Malczyce do ujścia Nysy Łużyckiej wraz z oszacowaniem potencjalnych strat powodziowych na tym odcinku rzeki, IMGW Wrocław, październik 2015 Kolerski, T., 2014, Ochrona przed powodziami zatorowymi na Dolnej Odrze i jeziorze Dąbie Biuro Koordynacji Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej Dorzecza Odry, Dokument koncepcyjny nowego projektu ochrony przeciwpowodziowej, Ochrona przed powodziami zimowymi (Odra Środkowa i Dolna), Warszawa 2013 Hydro-Eko, 2004, Zestawienie wielkości strat powodziowych spowodowanych powodziami zatorowymi, Poznań PROEKO, 2003, Udrożnienie toru wodnego na Jeziorze Dąbie, Studium wykonalności inwestycji,

Zastosowanie koparek Amphibex – wyniki analizy Jednostki Amphibex mogą być pomocne przy neutralizacji zatorów, jednak ich wydajność jest znacznie mniejsza niż w przypadku klasycznych lodołamaczy. W pewnych sytuacjach powolna ale systematyczna praca koparek może wspomóc lodołamacze przy usuwaniu zatorów lodowych, ale absolutnie nie może ich zastąpić na Odrze – w przypadku akcji lodołamania na Odrze kluczowy jest czas opracji i bezpieczeństwo ludzi, którzy ją prowadzą Amphibex może również wykonywać pracę lodołamacza czołowego przygotowując kanał spływowy dla lodu. W tym przypadku porównanie z lodołamaczami czołowymi wychodzi znacznie na korzyść tych drugich. Tempo pracy lodołamaczy jest niemal 20-krotnie szybsze od pracy pogłębiarek. Jedynym uzasadnieniem może być pokrywa lodowa o grubości nie przekraczającej 0,5 m, ale takie przypadki nie zdarzają się na Odrze. Użycie większej liczby jednostek nie zwiększa tempa pracy a jedynie powoduje wykonanie szerszej rynny w pokrywie lodowej lub zatorze. Stosowanie pogłębiarek Amphibex przy kruszeniu pokrywy lodowej może być uzupełnieniem pracy klasycznych lodołamaczy czołowych na Odrze ale nie może ich zastąpić.

Zasadnicze uwagi definiowane przez stronę niemiecką Zarzuty dotyczące naruszenia RDW w związku z negatywnymi oddziaływaniami na ichtiofaunę Odpowiedź dr Pawła Prusa wraz z propozycją dodatkowych środków minimalizujących Zarzuty dotyczące negatywnych oddziaływań na ekosystemy i gatunki zależne od wód w tym chronione w ramach obszarów N2000 związanych ze zmianami w warunkach hydrologicznych. Ekspertyza dr hab. prof. UW A. Magnuszewskiego wraz z odpowiedziami Marii Kilińskiej Zarzuty dotyczące braku wariantowania metod innych niż lodołamacze o większym zanurzeniu Ekspertyza dr hab. inż. T. Kolerskiego Zarzuty dotyczące braku strategicznej oceny oddziaływania na środowisko Ekspertyza dr M. Pchałka Zarzuty dotyczące nieadekwatnej oceny oddziaływania na elementy przyrodnicze państwa narażenia (Niemcy) Odpowiedź dr M. Pchałka

Dziękuję za uwagę