. ODWAGA – zachęcanie pracowników do zaangażownaia w podejmowanie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ORGANIZACJA KONTROLI OZNAKOWANIA CE W ŚRODOWISKU PRACY – OMÓWIENIE PODSTAWOWYCH PROBLEMÓW POJAWIAJĄCYCH SIĘ W TOKU KONTROLI Warszawa - czerwiec 2005.
Advertisements

Obowiązki pracodawcy dotyczące zapewnienia pracownikom profilaktycznej ochrony zdrowia, właściwego postępowania w sprawach wypadków przy pracy oraz chorób.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Technik bezpieczeństwa i higieny pracy Czas trwania nauki: 1,5 roku.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Celem Konkursu jest wsparcie małopolskich przedsiębiorstw społecznych - firm, których działalność gospodarcza służy realizacji celów społecznych, a także.
Uwarunkowania prawne telepracy – praktyczne rozwiązania dla pracodawców dr Jacek Męcina.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Historia organizowania w sektorze handlu Tez-Koop-Is Union/ TURCJA.
Peggy Schuermans LBC-NVK Antwerpen Organizowanie pracowników sklepów Decathlon Doświadczenia z Belgii.
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. PRAWO KOALICJI – ZAKRES PODMIOTOWY USTAWA z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
„Współpraca partnerska instytucji w ramach Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej Czechy - Polska“ Ing. Michal Janeba Wiceminister ds. rozwoju.
Kim jesteśmy i co robimy … Polska Izba Żywności Ekologicznej to grupa przedsiębiorców będąca przedstawicielem branży żywności ekologicznej. Naszą misją.
Zasady realizacji przedsięwzięć OC przez instytucje państwowe, przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne działające na.
Uwarunkowania rozwoju rynku kapitałowego w Polsce Marzec 2016 prof. zw. dr hab. Małgorzata Zaleska – Prezes Zarządu.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Program LEADER + Inicjatywa Wspólnotowa na rzecz rozwoju obszarów wiejskich.
PRZEDSTAWIA. ZNAK JAKOŚCI KIDZONE PREZENTACJA PROJEKTU Stawiamy na jako ść ! Promujemy najlepszych! W ramach KidZone- Strefy Szcz ęś liwych Dzieci funkcjonuje.
WNIOSKI Z KONTROLI I NADZORU NAD REALIZACJĄ ZADAŃ POMOCY SPOŁECZNEJ
Prawo porozumień zbiorowych
Sześciolatek idzie do szkoły
Współpraca organizacji strzeleckich w Polsce
Finansowanie doskonalenia nauczycieli
Koncepcja „generacji” praw człowieka
Ubezpieczenie wypadkowe
Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę
Bądź częścią rozwiązania
Wstęp do nauki o państwie i polityce
MEDIACJA W POSTĘPOWANIU ADMINISTRACYJNYM Materiały pomocnicze Postępowanie administracyjne Stacjonarne Studia Administracji Beata Madej Zakład Postępowania.
Formy wspierania przedsiębiorców przez Gminę Wałbrzych
PARTYCYPACJA PRACOWNICZA – ZAGADNIENIA WYBRANE
Statut Szkoły art. 98 ustęp 1.
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
Karnoprawna ochrona tajemnicy zawodowej dotyczącej działalności funduszy emerytalnych II Międzynarodowa Konferencja Naukowa pt. ZABEZPIECZENIE EMERYTALNE.
Społeczny Zespół do spraw aktywizacji pszczelarstwa
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
Rzecznik Praw Dziecka.
Wolę narody, które są sumą „ja”, niż członków narodów, którzy są cząstką „my”. Stanisław Jerzy Lec Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu.
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Pawlicz, A. , Tokarz-Kocik, A. , Wolna-Samulak, A
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
Ocena pracy nauczyciela i dyrektora
Zmiany w awansie zawodowym od 1 września 2018r.
dr Ariel Przybyłowicz rok akademicki 2017/2018
Ustawa 2.0 – pomoc materialna
AGH: Sprawy pracownicze
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
CZYNNIK LUDZKI JAKO POTENCJALNE ŹRÓDŁO ZAGROŻEŃ W SYSTEMIE OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH OPRACOWAŁ: ppłk mgr inż. Janusz PARCZEWSKI, tel
Ustawa z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (tzw. zwolnienia.
Podstawy prawa pracy Zajęcia nr 3.
Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę
Rozwiązywanie stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników
Zgłoszenia do nagrody specjalnej Najlepszy praCCodawca
odbudowa prestiżu kształcenia zawodowego
Nowe podejście do zamówień publicznych
Witold Bruzda– Świętokrzyski Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
SSA(3)/SNA(3) - PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
KRAJOWY FUNDUSZ SZKOLENIOWY
Podstawy Prawa pracy SSA(3)II Prawo pracy - wprowadzenie
Zapis prezentacji:

. ODWAGA – zachęcanie pracowników do zaangażownaia w podejmowanie decyzji

Odwaga zachęcanie pracowników do zaangażowania w podejmowaniu decyzji Partycypacja pracownicza: Przejawy wywierania wpływu przez pracowników na działalność przedsiębiorstwa (w tym: prawo do wyrażania opinii i uzyskiwania informacji, a także kontroli). Może być to również zagwarantowany prawnie udział przedstawicieli pracowników w organach zarządzających przedsiębiorstwem. System partycypacji funkcjonuje prawidłowo wówczas gdy pracodawca jest zainteresowany i inicjuje różne formy uczestnictwa, upatrując w nich m.in. jeden z tańszych czynników wzrostu efektywności. Formami uczestnictwa powinni być jednak również zainteresowani sami pracownicy.

Partycypacja pracownicza w literaturze prawa pracy i zarządzania: O Odwaga – zachęcanie pracowników do do zaangażowania w podejmowanie decyzji Partycypacja pracownicza w literaturze prawa pracy i zarządzania: udział w zarządzaniu przedsiębiorstwem, udział w procedurach decyzyjnych, dążenie do uczestnictwa w procesie zarządzania odpowiada potrzebie samorealizacji coraz lepiej wykwalifikowanego pracownika, uczestnictwo w procesie zarządzania pozwala pracownikom poczuć się odpowiedzialnym za losy firmy oraz za jej wyniki, ich zachowanie i zaangażowanie, powoduje, że kreatywność pracowników rośnie, a tym samym zwiększa się możliwość rozwoju całej organizacji, jest narzędziem zaspokajania potrzeb szacunku, uznania i samorealizacji w pracy i poprzez pracę, a także eliminacji stresów oraz przeciwdziałania konfliktom

Zaangażowanie pracowników w Polsce Partycypacja pracownicza w Polsce: związki zawodowe, rady pracowników, przedstawiciele pracowników, SIP, komisja socjalna, komisja pojednawcza, europejskie rady zakładowe, przedstawiciele pracowników w radach nadzorczych i zarządach firm.

Za Zaangażownie pracowników w Polsce W prezentacji przedstawiono unormowania prawne oraz wnioski i rekomendacje zgłoszone podczas konferencji z ekspertami branżowymi OPZZ ( 28.03.2019r) oraz zbierane przez wyspecjalizowane wydziały prawno-eksperckie OPZZ.

11. Związki zawodowe Poziom uzwiązkowienia w Polsce : 12 – 14%. W Polsce związek zawodowy to „najsilniejsze” przedstawicielstwo pracownicze, wyposażone w szereg uprawnień: prawo prowadzenia rokowań zbiorowych oraz zawierania układów zbiorowych pracy, regulaminów pracy, wynagradzania, a także innych porozumień przewidzianych przepisami prawa pracy; współdziałanie w sprawach z zakresu indywidualnego prawa pracy; sprawują kontrolę nad przestrzeganiem prawa pracy oraz uczestniczą, na zasadach określonych odrębnymi przepisami, w nadzorze nad przestrzeganiem przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy; zawieszanie przepisów prawa pracy; uprawnienia „związkowe”;

1. 1. Związki zawodowe prowadzenie sporów zbiorowych; zwolnienia grupowe (w niektórych przypadkach również Program Dobrowolnych Odejść); transfery - przejście zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę; sfera socjalna - zakładowy fundusz świadczeń socjalnych; kierowanie działalnością społecznej inspekcji pracy i współdziałanie z państwową inspekcją pracy.

11 1. Związki zawodowe Wyzwania w kontekście rozwoju związków zawodowych i działań innowacyjnych. Około 1,3 mln pracowników pracujących na umowach cywilno-prawnych Około 1 mln pracowników tak zwanych „samozatrudnionych” Około 1,8 mln firm zatrudniających od 0 do 9 pracowników (około 60% pracujących), około 60 tyś zatrudniających od 10 do 49, 15,5 tyś zatrudniających od 50 do249 oraz ok. 3,4 tyś firm powyżej 250 Powiązanie głównych uprawnień związków zawodowych z zakładową organizacją związkową (do powstania potrzeba co najmniej 10 członków) Dotarcie do pracowników zatrudnionych w małych zakładach pracy oraz w nietypowych formach zatrudnienia Niewielka ilość 174 ponadzakładowych układów zbiorowych pracy, w tym 74 w trakcie wypowiadania oraz 69 zakładowych układów pracy (z tendencją malejącą)

1. Związki zawodowe Sukcesy w kontekście rozwoju związków zawodowych i działań innowacyjnych. Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z czerwca 2015 roku i nowelizacja ustawy o związkach zawodowych Trwająca nowelizacja statusów związków zawodowych Objęcie pierwszych grup pracowników zatrudnionych w niepracowniczych formach działaniem związków zawodowych Poprawa wizerunku związków zawodowych w społeczeństwie (ok. 60% obywateli popiera główne postulaty związków zawodowych), a ponad 50% oczekuje zwiększenia wpływu związków zawodowych na sprawy państwa W zakładach pracy w, w których działają związki zawodowe są lepsze warunki pracy i bardziej jest przestrzegane prawo pracy (Badania zrealizowane przez Ośrodek Realizacji Badań Socjologicznych Polskiej Akademii Nauk,

1. Związki zawodowe WNIOSKI wzrost autorytetu i skuteczności związków zawodowych w Polsce nie przekłada się na wzrost uzwiązkowienia utrzymuje się duże rozdrobnienie związków zawodowych (potrzeba działań związkowych ale i zmiany prawa) poszukiwanie nowych form kontaktu z pracownikami ograniczenie niepracowniczych form zatrudnienia rozwój współpracy międzynarodowej związków zawodowych

2.Rady pracowników Ustawa z dnia 7 kwietnia 2006 roku o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji (Dz. U. Nr 79, poz. 550 ze zm.). Uprawnienia: Pracodawca przekazuje radzie pracowników informacje dotyczące: 1) działalności i sytuacji ekonomicznej pracodawcy oraz przewidywanych w tym zakresie zmian; 2) stanu, struktury i przewidywanych zmian zatrudnienia oraz działań mających na celu utrzymanie poziomu zatrudnienia; 3) działań, które mogą powodować istotne zmiany w organizacji pracy lub podstawach zatrudnienia.

Konsultacje powinny być prowadzone: 2. Rady pracowników Konsultacje powinny być prowadzone: 1) w terminie, formie i zakresie umożliwiającym pracodawcy podjęcie działań w sprawach objętych konsultacjami; 2) w zależności od przedmiotu dyskusji, na odpowiednim poziomie kierowniczym; 3) na podstawie informacji przekazanej przez pracodawcę oraz opinii przedstawionej przez radę pracowników i zdania odrębnego członka rady pracowników; 4) w sposób umożliwiający radzie pracowników odbycie spotkania z pracodawcą w celu uzyskania jego stanowiska wraz z uzasadnieniem odnoszącym się do jej opinii; 5) w celu umożliwienia osiągnięcia porozumienia pomiędzy radą pracowników a pracodawcą. Rada pracowników oraz pracodawca prowadzą konsultacje w dobrej wierze oraz z poszanowaniem interesów stron.

2. Rady pracowników Na około 19 tysięcy przedsiębiorstw, w których mogą działać rady pracowników działa ok. 3500 i jest to tendencja malejąca Konkurencja ze związkami zawodowymi Rozgrywanie Rad pracowników przez pracodawców Ograniczenia w przekazywaniu informacji Słabe rozwiązania prawne

P 3. Przedstawiciele pracowników W zakładach pracy gdzie nie ma związków zawodowych pracodawca prowadzi z nimi konsultacje lub prowadzi rozmowy w celu zawarcia porozumienia m.in. w sprawie: wydłużenia okresu rozliczeniowego czasu pracy nawet do 12 miesięcy, wprowadzenia ruchomego czasu pracy, zawieszenia przepisów prawa pracy; wprowadzenia przerywanego systemu pracy; nietworzenia funduszu świadczeń socjalnych lub określenia wysokości odpisu na ten fundusz.

3. Przedstawiciele pracowników Brak dobrych unormowań prawnych Niechęć pracodawców do negocjacji Nakazowy tryb działania pracodawców Niechęć pracodawców do związków zawodowych Brak podstawowych zasad dialogu społecznego

4. Społeczna inspekcja pracy kontrolowanie przestrzegania przepisów prawa pracy, w szczególności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, branie udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy, uczestniczenie w przeprowadzaniu społecznych przeglądów warunków pracy, podejmowanie działania na rzecz aktywnego udziału pracowników zakładów pracy w kształtowaniu właściwych warunków bezpieczeństwa i higieny pracy oraz oddziaływania na przestrzeganie przez pracowników przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy

4. Społeczna inspekcja pracy Próby wymuszania określonych działań na SIP Brak efektywnego systemu szkoleń Zachowawcza rola PIP

Komisje Komisja socjalna Organ powoływany w celu wspomagania realizacji polityki zakładowego funduszu socjalnego. Cel: możliwość polepszenia organizacji pracy, wszechstronniejsze rozpatrzenie spraw pracowniczych, zaufanie do ludzi zasiadających w komisji socjalnej. Komisje pojednawcze Art. 244. § 1 Kodeksu pracy: w celu polubownego załatwiania sporów o roszczenia pracowników ze stosunku pracy mogą być powoływane komisje pojednawcze. Komisję pojednawczą powołują wspólnie pracodawca i zakładowa organizacja związkowa, a jeżeli u danego pracodawcy nie działa zakładowa organizacja związkowa - pracodawca, po uzyskaniu pozytywnej opinii pracowników

Udział pracowników w radzie nadzorczej i zarządzie spółek Przede wszystkim o tej formie partycypacji jest mowa w ustawie z dnia 30 sierpnia 1996 roku o komercjalizacji i prywatyzacji. Na „pracowniczych" członkach rady nadzorczej spoczywa szczególny obowiązek poszukiwania rozwiązań, które godziłyby interes akcjonariuszy i spółki z interesem pracowników. Zasiadanie w radzie nadzorczej związane jest również z dostępem do ważnych informacji związanych z działalnością firmy – pojawiają się opinie, że takie osoby są „oczami i uszami” związku zawodowego. Często organizacje związkowe zgłaszają problem „alienacji” osoby wybranej do rady nadzorczej czy zarządu, niespecjalnie wykonującej rolę i zadania oczekiwane przez związkowców.

Udział pracowników w radzie nadzorczej i zarządzie spółek Często organizacje związkowe zgłaszają problem „alienacji” osoby wybranej do rady nadzorczej czy zarządu, niespecjalnie wykonującej rolę i zadania oczekiwane przez związkowców. Trudności w zapewnieniu materiałów i opracowań Słaby system szkoleń Trudności w konsultacjach

Europejska rada zakładowa ERZ są formą reprezentacji pracowniczej wielonarodowych załóg na szczeblu przedsiębiorstw o zasięgu wspólnotowym, UE: niezbędny instrument do wzmocnienia dialogu społecznego ponieważ wprowadza systemy kontaktów i wzajemnej wymiany myśli, które mogą propagować w państwach członkowskich kulturę dialogu społecznego. ERZ ma prawo do informacji oraz konsultacji w sprawach dotyczących m.in. sytuacji w dziedzinie zatrudnienia, wprowadzenia istotnych zmian organizacyjnych, wprowadzenia nowych metod pracy lub nowych procesów produkcyjnych, zmiany lokalizacji przedsiębiorstwa lub zakładu pracy, łączenia lub podziału przedsiębiorstwa lub zakładu pracy, ograniczenia rozmiarów lub zaprzestania działalności przedsiębiorstwa lub zakładu pracy, zwolnień grupowych.

Inne komisje Instytucja męża zaufania – zaczynają odgrywać coraz większą rolę w poszczególnych zakładach pracy, np. w sprawach o mobbing. Komisje antymobbingowe czy antydyskryminacyjne – udział osób wskazanych przez organizacje związkowe i ich działalność. Inne formy działalności (szczególne organy i uprawnienia przewidziane w poszczególnych ustawach, pragmatyki, autonomiczne rozwiązania).

. Dziękujemy za uwagę