Post-konstruktywizm a korzenie kulturowe Europy Grzegorz Karwasz Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Toruń, 20.09.2010
Dydaktyka Wartości ↓ Cele ↓ Treści Metody → Multimedia
IX Zjazd PTF – resumé 1. sesji Prof. A. Męczkowska-Christiansen: neoliberalna [pozornie] dominująca wizja świata
IX Zjazd PTF – resumé 1. sesji Prof. B. Śliwerski: „każde życie indywidualne jest święte” (Oxford?) Pedagogika jako nauka empiryczna [niestety, przez fizyków] Potrzeba dobrych praktyk [tak, ale jakich?] Deprecjacja czystej teorii [ a w fizyce to nie?]
Ojciec „współczesnej” pedagogiki
Konstruktywizm Edukacja jest w swej istocie budowaniem mostów - przy tej orientacji szkoła będzie przejmować inną rolę – mniej będzie źródłem informacji zaś bardziej miejscem weryfikacji i systematyzacji i utrwalania wiedzy. St. Dylak, Nauczyciel konstruktywista w szkolnej klasie
Internet jako nauczyciel: czy jest to postęp wirtualny? Jako profesor i dziekan wydziału jestem zmuszony zabezpieczyć, działaniem lub interwencją, kierowanie edukacją studentów opierającą się o Internet. Z powodu raptownej komercjalizacji Internetu, jego znaczenie dla edukacji ulega deprecjacji [ulega postępującej kompromitacji]. Mam nadzieję, że możemy kierować nasze środki finansowe i nasza energię twórczą w kierunku rzeczywistej poprawy edukacji, nie tylko wirtualnej.
Post-konstruktywizm Szkoła miejscem konfrontacji (w obu znaczeniach) Zachowania w „stadzie”
Jedność kulturowa Europy Santa Maria Gloriosa, detta dei Frari
Post-konstruktywizm, oparty o wartości Karty Europejskiej Dziedzictwo kulturowe, religijne i humanistyczne Europy Zasady wolności, demokracji, poszanowanie praw osoby ludzkiej i wolności podstawowych Poszanowanie (tj. rządy) prawa
Post-konstruktywizm w szkole, oparty o wartości Karty Europejskiej Zasada wolności ucznia Ale: zasada odpowiedzialności (poszanowanie praw osób trzecich) Ale: Poszanowanie prawa
Post-konstruktywizm, w szkole europejskiej Przykład: uczeń (12 lat) wkłada nauczycielowi kosz na głowę Uczeń, jako nieletni, nie ponosi odpowiedzialności karnej Szkoła wymierza uczniowi sankcję (nie w myśl kodeksu karnego), więc jaką?
Post-konstruktywizm, w szkole europejskiej, c.d. Karta EU: prawo do nauki prawem ucznia, a obowiązkiem rodzica Uczeń, niekarnym traci prawo uczęszczania do szkoły („zawieszenie w prawach ucznia”) Rodzic, w myśl Kodeksu Rodzicielskiego, ma obowiązek zapewnianie dziecku prawa do nauki Nie realizując tego obowiązku, rodzic podlega przepisom Kodeksu Karnego
Post-konstruktywizm, w szkole europejskiej, c.d. Kluczem: zawieszenie w prawach ucznia Wymaga współpracy MEN i instytucji prawnych Ogólnie: w szkole obowiązują przepisy danej szkoły, jako że nie ma obowiązku rejonizacji Uczeń jest partnerem, w ramach prawnych tj. jego miejsce jest w ławce!
Post-konstruktywizm w szkole, oparty o dziedzictwo religijne Zasada wolności: rozum i wolna wola Zasada odpowiedzialności indywidualnej Decyzyjna rola jednostki „Panie wybacz, ale jeśli znajdę choćby pięciu sprawiedliwych?”
Post-konstruktywizm, w szerokiej europejskiej panoramie Dziękuję za uwagę!