Kierownik Naukowy modułu: prof. dr hab. n. med. Dominika Dudek

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Obowiązki pracodawcy dotyczące zapewnienia pracownikom profilaktycznej ochrony zdrowia, właściwego postępowania w sprawach wypadków przy pracy oraz chorób.
Advertisements

„Pewnie i bez lęku do egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe w letniej sesji 2006 r."
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
Choroby związane ze złym odżywianiem.. Jakie są choroby związane ze złym odżywianiem się ?
Opiekun osób starszych
AS-QUAL Szkolenia Doradztwo Audity Usprawnienia zarządzania organizacjami (normy zarzadzania) Grażyna.
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
„Jak uczyć dzieci na temat przemocy i wykorzystywania”
OBSŁUGA KARTY DILO. Karta diagnostyki i leczenia onkologicznego zawiera: - oznaczenie pacjenta, pozwalające na ustalenie jego tożsamości, - oznaczenie.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Jak sobie z nim radzić ?.
Pacjent dorosły, w sytuacji rezygnacji z leczenia przyczynowego
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
Depresja jest stanem charakteryzującym się długotrwale obniżonym nastrojem oraz szeregiem innych objawów psychicznych i somatycznych.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
UZALEŻNIENIA STRZEŻ SIĘ!. UZALEŻNIENIE NABYTY STAN ZABURZENIA ZDROWIA PSYCHICZNEGO ALBO FIZYCZNEGO, KTÓRY CHARAKTERYZUJE SIĘ OKRESOWYM LUB STAŁYM PRZYMUSEM.
Fundacja Hospicyjna powstała na początku 2004 roku.
Mówię NIE używkom – wybieram ZDROWIE Alkohol: Nie ma żadnej korzyści z picia alkoholu w kontekście zdrowia człowieka i społeczeństwa. Każda jego ilość.
Dlaczego dzieci są agresywne?. Czym jest agresja?  Agresja to zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub szkody, straty lub bólu. Czynności.
Program „ dla Zdrowia” podsumowanie 5 lat pracy Gdańsk, r. Paulina Metelska Koordynator Programu „ dla Zdrowia”
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę 7 kwietnia 2016.
Światowy Dzień Zdrowia
DEPRESJA.
Olga Wasilewska, Prezes Fundacji „Druga Strona Lustra”
Działalność Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kętach
Aktywny RODZIC.
Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Łodzi
Zmiana w procesie przekwalifikowania pracownika
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Podstawa programowa WF założenia
Skuteczne nakłanianie do zmiany postaw wobec nikotyny
Rządowy program wspomagania latach 2015–2018 organów prowadzących szkoły w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w szkołach – „Bezpieczna+”
Sylabusy.
Toruńskie Stowarzyszenie Aktywności Społecznej
Akredytacja w Szpitalu Uniwersyteckim
Edukacja Ekologiczna – praktyczne przykłady działań w zakresie zapobiegania powstawaniu odpadów oraz właściwego postępowania z odpadami Regionalny Program.
Szczegółowe zasady organizacji oraz przeprowadzania egzaminów, zaliczeń, kolokwiów za pomocą komputera i/lub oprogramowania specjalistycznego Ewelina Marć.
Moje szczęście.
Wartości płynące z zajęć artystycznych w domach opieki
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę
GDY GNIAZDO OPUSTOSZEJE...
W 2016 roku podejrzenie doświadczania przemocy w rodzinie dotyczyło 7074 dziewcząt i 7149 chłopców w wieku 0-18 lat (źródło: KG Policji) W 2015 roku hospitalizowano.
Ochrona dzieci przed krzywdzeniem w Specjalistycznych Placówkach Wsparcia Dziennego na przykładzie działalności ELEOS Prawosławnego Ośrodka Miłosierdzia.
Agnieszka Kosowicz Marta Piegat-Kaczmarczyk Polskie Forum Migracyjne
Marta Piegat-Kaczmarczyk Polskie Forum Migracyjne
Przedszkole Promujące Zdrowie
„Zagrożenia związane z użytkowaniem Internetu”
Program profilaktyczno-wychowawczy
Podstawa programowa WF założenia
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę
Uczeń na progu II etapu edukacyjnego. Cz.2
Zgłoszenie do konkursu
Zgłoszenie do konkursu
Priorytet MEN na rok szkolny 2017/2018
Wpływ wybranych czynników na występowanie zaburzeń snu w chorobie Parkinsona Weronika Urbaś1, Anna Grażyńska1, Magdalena Doręgowska2, Joanna Siuda2, Monika.
Zgłoszenie w ramach kategorii Najlepszy Team Leader Contact Center
Zajęcia realizowane w ramach projektu nr
Aktywny RODZIC.
Nie byłoby problemu SMOGU,
Kierownik Naukowy modułu chirurgicznego: dr n. med. Michał Nowakowski
Podnoszenie Kompetencji Lekarskich (POKOLEnia) - interdyscyplinarna i holistyczna opieka nad pacjentem geriatrycznym z problemami psychicznymi, reumatologicznymi.
Anoreksja – choroba czy fanaberia?
Wspomaganie pracy szkół
Dlaczego powstała psychiatria środowiskowa?
w świetle Ustawy „Za Życiem”
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Zapis prezentacji:

Kierownik Naukowy modułu: prof. dr hab. n. med. Dominika Dudek Podnoszenie Kompetencji Lekarskich (POKOLEnia) - interdyscyplinarna i holistyczna opieka nad pacjentem geriatrycznym z problemami psychicznymi, reumatologicznymi oraz w opiece okołozabiegowej. MODUŁ PSYCHIATRYCZNY Kierownik Naukowy modułu: prof. dr hab. n. med. Dominika Dudek

Starzenie się polskiego społeczeństwa W Polsce narasta starość demograficzna – od 1950r. Do 2005r. Udział ludności powyżej 64 roku życia w populacji wzrósł z 5,3% do 13,2%. W 2035 r. udział osób starszych w łącznej liczbie ludności wyniesie 23,2% (GUS).

Cel szkolenia Umożliwienie efektywnego dopasowania modelu opieki zdrowotnej do potrzeb pacjentów, przy jednoczesnym uwzględnieniu istotnych tendencji w społeczeństwie polskim: wysokiej zachorowalności na zburzenia psychiczne oraz starzeniu się społeczeństwa.

Psychogeriatria Temat nie jest należycie uwzględniany w ramach rozlicznych specjalizacji lekarskich, co powoduje, ze wiele osób starszych nie ma dostępu do kompleksowej opieki medycznej. Główne zagadnienia Psychogeriatrii: Depresja i lęk Uzależnienia Psychofarmakoterapia Ból

Moduł psychiatryczny – zajęcia wykładowe Lęk i depresja u osób starszych z obciążeniem somatycznym. Uzależnienie w populacji osób starszych - niedoszacowany problem. Psychofarmakoterapia pacjentów w wieku podeszłym - powikłania, interakcje, zagrożenia wynikające z polipragmazji. Ból, depresja i lęk - diagnoza i postępowanie, jak leczyć, by nie uzależnić?

Lęk i depresja u osób starszych z obciążeniem somatycznym. W zakresie wiedzy: Uczestnik dowie się jakie problemy w opiece medycznej wiążą się ze współwystępowaniem chorób somatycznych z zaburzeniami depresyjnymi i lękowymi. Pozna trudności diagnostyczne zaburzeń depresyjnych i lękowych w populacji pacjentów starszych, obciążonych chorobami somatycznymi. W zakresie umiejętności: Uczestnik będzie potrafił rozpoznać depresję i zaburzenia lękowe u starszych pacjentów z chorobami somatycznymi. Nauczy się różnicować zaburzenia depresyjne i lękowe z nieswoistymi symptomami chorób somatycznych. Będzie potrafił rozróżnić prawidłowe emocje smutku i obawy od zaburzeń depresyjnych i lękowych. W zakresie kompetencji społecznych: Uczestnik posiądzie umiejętność komunikacji i współpracy z pacjentami w wieku senioralnym, uwzględniając specyfikę tego etapu życia, zarówno w diagnozie jak i leczeniu, ze szczególnym uwzględnieniem symptomów zaburzeń lękowych i depresyjnych.

Uzależnienie w populacji osób starszych - niedoszacowany problem. W zakresie wiedzy: Uczestnik pozna kryteria uzależnienia i zrozumie, że problem ten dotyczy również populacji senioralnej. Posiądzie usystematyzowaną wiedzę na temat skutków somatycznych i psychicznych uzależnienia u osób w wieku podeszłym. Pozna narzędzia diagnostyczne przydatne w rozpoznawaniu uzależnień. W zakresie umiejętności: Uczestnik nauczy się wykorzystać narzędzia diagnostyczne przydatne w rozpoznawaniu uzależnień, ze szczególnym uwzględnieniem ich przydatności w diagnozie seniorów. W zakresie kompetencji społecznych Uczestnik będzie potrafiL przeprowadzić diagnostyczną i terapeutyczna rozmowę z pacjentem uzależnionym w wieku podeszłym

Psychofarmakoterapia pacjentów w wieku podeszłym - powikłania, interakcje, zagrożenia wynikające z polipragmazji. W zakresie wiedzy: Uczestnik zrozumie mechanizmy ryzyka farmakoterapii wynikającego ze współistnienia schorzeń somatycznych. Dowie się jakie jest ryzyko powikłań oraz interakcji, wynikających z polipragmazji. W zakresie umiejętności: Uczestnik będzie potrafił analizować stosowane leczenie pod kątem możliwych interakcji i ryzyka powikłań. Będzie umiał zaplanować leczenie w taki sposób, by zminimalizować ryzyko możliwych interakcji lekowych i powikłań. W zakresie kompetencji społecznych: Uczestnik będzie potrafił wytłumaczyć pacjentowi ryzyko powikłań związane z polipragmazją

Ból, depresja i lęk - diagnoza i postępowanie, jak leczyć, by nie uzależnić? W zakresie wiedzy: Uczestnik zrozumie, jak stan psychiczny i dolegliwości bólowe wzajemnie na siebie wpływają. Pozna algorytmy i zasady leczenia bólu u osób starszych. Pozna interakcje i powikłania stosowania leków przeciwbólowych i przeciwdepresyjnych. W zakresie umiejętności: Uczestnik będzie potrafił wytłumaczyć pacjentowi związek stanu emocjonalnego z nasileniem dolegliwości bólowych. W zakresie kompetencji społecznych Uczestnik zrozumie potrzebę współpracy z lekarzem psychiatrą w zakresie holistycznego leczenia pacjenta senioralnego i potrafi porozumieć się w celu optymalizacji opieki nad chorym.

Moduł psychiatryczny – zajęcia warsztatowe Przekazywanie trudnych wiadomości pacjentowi i rodzinie. Samotność i marginalizacja osób starszych - związek z chorobami somatycznymi i zaburzeniami psychicznymi. Pacjent agresywny i autoagresywny, w populacji osób starszych. Czy starość musi boleć? Depresja w wieku podeszłym: wyzwania diagnostyczne i terapeutyczne. Przemoc fizyczna, psychiczna i ekonomiczna. Co czuje pacjent geriatryczny? Pacjent starszy w opiece paliatywnej. Lęk i bezsenność - typowe problemy osób starszych. Zespół wypalenia - czy jest to problem w opiece lekarskiej nad osobami starszymi? Całościowa ocena geriatryczna.

Przekazywanie trudnych wiadomości pacjentowi i rodzinie. W zakresie wiedzy: Uczestnik zrozumie trudności psychologiczne pacjenta i jego rodziny w obliczu ciężkiej choroby. Pozna i zrozumie, jak sposób komunikacji może wpłynąć na współpracę z pacjentem i jego rodziną. W zakresie umiejętności: Uczestnik będzie potrafił ocenić prawidłowy i nieprawidłowy przebieg rozmowy. W zakresie kompetencji społecznych: Uczestnik nabędzie umiejętności społeczne przekazywania trudnych informacji w sposób wspierający, nietraumatyczny.

Samotność i marginalizacja osób starszych - związek z chorobami somatycznymi i zaburzeniami psychicznymi. Omawiane sytuacje będą dotyczyły kontaktu z pacjentem zaniedbanym, bezradnym, samotnym, z pacjentem prezentującym objawy somatyzacyjne. W zakresie wiedzy: Uczestnik dowie sięjak sytuacja społeczna wpływa na stan psychiczny i zdrowie somatyczne pacjenta geriatrycznego. Zrozumie psychospołeczny kontekst pojawiania się objawów somatyzacyjnych i poszukiwania opieki medycznej przez osoby w wieku podeszłym. Pozna zasady i możliwości pomocy psychologicznej i psychoterapii osób w wieku podeszłym. W zakresie umiejętności: Uczestnik będzie potrafił zastosować podstawowe wspierające techniki psychoterapeutyczne W zakresie kompetencji społecznych: Uczestnik nabędzie umiejętności współpracy z instytucjami, które mogą zapewnić pomoc i opiekę osobie samotnej, chorej, z zaburzeniami emocjonalnymi (pomoc społeczna, Środowiskowe Domy Samopomocy itd.).

Pacjent agresywny i autoagresywny, w populacji osób starszych. Podczas warsztatu zostanie przedstawiona problematyka kontaktu z pacjentem pobudzonym, niespokojnym, z zaburzeniami świadomości, z otępieniem, z tendencjami samobójczymi. W zakresie wiedzy: Uczestnik pozna kryteria rozpoznawania otępienia i majaczenia. Dowie się jakie są standardy postępowania w przypadku pacjenta agresywnego. Pozna regulacje prawne postępowania w przypadku agresji i autoagresji. W zakresie umiejętności: Uczestnik będzie potrafił przeprowadzić diagnostykę różnicową w zakresie otępienia, zaburzeń świadomości. Nabędzie umiejętności kontaktu i rozmowy z pacjentem niespokojnym, agresywnym. Będzie umiał zastosować w praktyce regulacje prawne postępowania w przypadku agresji i autoagresji. W zakresie kompetencji społecznych: Uczestnik nabędzie umiejętności rozmowy z pacjentem z tendencjami samobójczymi.

Czy starość musi boleć? Przeprowadzony zostanie trening oceny bólu za pomocą różnych skal diagnostycznych. W zakresie wiedzy: Uczestnik dowie się jak stan emocjonalny wpływa na odczuwanie i prezentowanie bólu. Pozna zasady leczenia bólu u osób starszych oraz podstawowe interakcje leków i powikłania w ich stosowaniu. Dowie się, że w przypadku współwystępowania zaburzeń psychicznych pacjent może prezentować nietypowe oznaki bólu (np. pacjent z otępieniem). W zakresie umiejętności: Uczestnik będzie potrafił skutecznie oceniać nasilenie bólu i posługiwać się skalami diagnostycznymi w tym zakresie. W zakresie kompetencji społecznych Uczestnik będzie potrafił przeprowadzić podstawową edukację pacjenta i jego rodziny na temat farmakologicznych i niefarmakologicznych metod redukcji dolegliwości bólowych

Depresja w wieku podeszłym: wyzwania diagnostyczne i terapeutyczne Przeprowadzony zostanie trening oceny nasilenia depresji za pomocą różnych skal diagnostycznych. W zakresie wiedzy: Uczestnik pozna objawy diagnostyczne w zakresie zaburzeń o charakterze depresyjnym, ze szczególnym uwzględnieniem symptomów depresyjnych u osób w wieku senioralnym. Pozna zasady leczenia depresji osób w wieku podeszłym. Dowie się że objawy depresji mogą nie być typowe (np. objawy bólowe, somatyzacyjne, pseudootępienie depresyjne). Zrozumie kontekst psychologiczno-społeczny pacjenta depresyjnego w wieku podeszłym. W zakresie umiejętności: Uczestnik będzie potrafił ocenić występowanie objawów depresyjnych u osoby starszej. Będzie potrafił różnicować objawy otępienne z odwracalnymi zaburzeniami poznawczymi towarzyszącymi depresji. W zakresie kompetencji społecznych: Uczestnik będzie potrafił rozmawiać z pacjentem geriatrycznym o myślach i tendencjach samobójczych. Nauczy się współpracować z innymi specjalistami w ramach holistycznej opieki nad pacjentem geriatrycznym

Przemoc fizyczna, psychiczna i ekonomiczna. W zakresie wiedzy: Uczestnik pozna dane na temat rozpowszechnienia problemu, dowie się na czym polega przemoc i pozna różne jej formy. Zrozumie konsekwencje zdrowotne wymienionych zjawisk. W zakresie umiejętności: Uczestnik będzie potrafił rozpoznać istnienie przemocy psychicznej, fizycznej, wykorzystania ekonomicznego i ich rodzinne i środowiskowe uwarunkowania oraz podjąć odpowiednie działania. Nauczy się współpracować z odpowiednimi instytucjami, do których można zwrócić się o pomoc. W zakresie kompetencji społecznych: Uczestnik będzie potrafił rozmawiać z pacjentem - ofiarą przemocy w sposób nieraniący, wspierający.

Co czuje pacjent geriatryczny? W zakresie wiedzy: Uczestnik zrozumie ograniczenia funkcjonowania w codziennym życiu wynikające z procesu starzenia się (niedowidzenie, niedosłuch, zmniejszona sprawność motoryczna). Dowie się jakie te ograniczenia mają implikacje dla zdrowia somatycznego i psychicznego pacjenta oraz dla opieki medycznej. Zrozumie problemy emocjonalne związane z procesem leczenia (np. lęk przed hospitalizacją, trudności we współpracy wynikające z mniejszej sprawności funkcji poznawczych). W zakresie umiejętności: Uczestnik będzie potrafił rozmawiać z pacjentem o jego trudnościach w sposób wspierający i empatyczny. W zakresie kompetencji społecznych: Uczestnik nabędzie większej empatii poprzez doświadczenie ograniczeń w pracy z symulatorem.

Pacjent starszy w opiece paliatywnej W zakresie wiedzy: Uczestnik zrozumie, że cierpienie pacjenta w opiece paliatywnej to nie tylko ból. Dowie się jak stan psychiczny (smutek, poczucie beznadziejności, utraty sensu, osamotnienia lęk itp.) wpływa na subiektywne cierpienie chorego. Pozna zasady leczenia przeciwbólowego z uwzględnieniem zastosowania koanalgetyków. Dowie się co to jest sen leczniczy i jakie są wskazania do jego zastosowania. Będzie miał świadomość istnienia dylematów etycznych w opiece terminalnej. W zakresie umiejętności: Uczestnik będzie potrafił dobrać i wdrożyć odpowiednie leczenie o charakterze przeciwbólowym. W zakresie kompetencji społecznych: Uczestnik nabędzie umiejętności rozmowy z pacjentem umierającym i jego rodziną.

Lęk i bezsenność - typowe problemy osób starszych. W zakresie wiedzy: Uczestnik pozna zasady higieny snu. Pozna zasady leczenia zaburzeń snu i zaburzeń lękowych w wieku podeszłym. Pozna i zrozumie ograniczenia farmakoterapii. Pozna podstawowe założenia i zasady terapii poznawczo-behawioralnej (CBT) lęku i zaburzeń snu. W zakresie umiejętności: Uczestnik będzie potrafił przekazać zasady higieny snu pacjentowi i przeprowadzić podstawową psychoedukację. Będzie potrafił zastosować w praktyce elementy CBT. Będzie potrafił rozpoznać cechy uzależnienia od leków przeciwlękowych i nasennych. W zakresie kompetencji społecznych: Uczestnik będzie potrafił rozmawiać z pacjentem w starszym wieku z lękiem. Nauczy się rozmawiać z pacjentem uzależnionym.

Zespół wypalenia - czy jest to problem w opiece lekarskiej nad osobami starszymi? W zakresie wiedzy: Uczestnik pozna objawy zespołu wypalenia zawodowego, dowie się i zrozumie jak wpływa on na pracę z pacjentami, jakie niesie zagrożenia dla funkcjonowania w życiu zawodowym i osobistym lekarza. W zakresie umiejętności Uczestnik będzie potrafił rozpoznać oznaki wypalenia zawodowego u siebie i u członków zespołu terapeutycznego W zakresie kompetencji społecznych Uczestnik będzie potrafił otwarcie rozmawiać o swoich trudnościach. Pozna i nauczy się stosować techniki terapeutyczne i strategie radzenia sobie z wypaleniem zawodowym. Zrozumie rolę własnych zasobów, będzie potrafił je określić, dowie się jak je wzmacniać.

Całościowa ocena geriatryczna. W zakresie wiedzy: Uczestnik dowie się jak wygląda pomyślny i niepomyślny przebieg starzenia się. Pozna rolę czynników wpływających na pomyślny i niepomyślny przebieg starzenia się. Zrozumie, na które czynniki może mieć wpływ opieka medyczna. W zakresie umiejętności: Uczestnik będzie potrafił przeprowadzić całościową ocenę geriatryczną u pacjenta z pomyślnym i niepomyślnym modelem starzenia. W zakresie umiejętności społecznych Uczestnik będzie potrafił przeprowadzić podstawową edukację pacjenta i jego rodziny na temat sposobów zapobiegania niepomyślnemu przebiegowi starzenia się.

Dziękuję za uwagę i zapraszam do uczestnictwa szkoleniach

Kontakt z biurem projektu „Podnoszenie Kompetencji Lekarskich (POKOLEnia) - interdyscyplinarna i holistyczna opieka nad pacjentem geriatrycznym z problemami psychicznymi, reumatologicznymi oraz w opiece okołozabiegowej.” Kierownik Projektu: prof. dr hab. n. med. Dominika Dudek dominika.dudek@uj.edu.pl Z-ca Kierownika Projektu: dr n. med. Michał Nowakowski m.nowakowski@uj.edu.pl Koordynator administracyjny: inż. Piotr Jarocki piotr.jarocki@uj.edu.pl tel. kom. 572 33 76 59 (koordynator administracyjny) tel. 12 619 97 09