23-25 października 2014 r. Zamość XXI Zgromadzenie Plenarne Konferencji Rektorów Publicznych Szkół Zawodowych 23-25 października 2014 r. Zamość
Związek Państwowych Wyższych Szkół Zawodowych z regionem mgr Joanna Augustyniak PWSZ AS w Wałbrzychu, zastępca kanclerza doktorantka Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu Wydział Ekonomii, Zarządzania i Turystyki w Jeleniej Górze
Zarządzanie strategiczne w szkolnictwie wyższym, na przykładzie wyższych szkół zawodowych Opiekun naukowy: prof. zw. dr hab. Jarosław Witkowski Teza badawcza Uczelnia rozwija się dzięki tworzeniu: konkurencyjnej oferty, sieci instytucji jednocześnie współpracujących na rzecz otoczenia społeczno-gospodarczego
Rozmieszczenie PWSZ-ów w kraju
Rozmieszczenie geograficzne państwowych wyższych szkół zawodowych w Polsce po 5 w woj. podkarpackim (Jarosław, Krosno, Przemyśl, Sanok, Tarnobrzeg) oraz w woj. wielkopolskim (Kalisz, Konin, Leszno, Piła, Gniezno); po 4 w woj. dolnośląskim (Jelenia Góra, Legnica, Wałbrzych, Głogów) oraz w woj. małopolskim (Tarnów, Nowy Sącz, Nowy Targ, Oświęcim); 3 w woj. lubelskim (Chełm, Biała Podlaska, Zamość);
Rozmieszczenie geograficzne państwowych wyższych szkół zawodowych w Polsce po 2 w woj. lubuskim: (Sulechów, Gorzów Wielkopolski), mazowieckim (Płock, Ciechanów), opolskim (Nysa, Opole), podlaskim (Łomża, Suwałki) i zachodniopomorskim (Wałcz, Koszalin); 1 w woj. kujawsko-pomorskim: (Włocławek), łódzkim (Skierniewice), śląskim (Racibórz), świętokrzyskim (Sandomierz), warmińsko- mazurskim (Elbląg).
Definicja REGIONU Region - terytoria określone historycznie lub kulturowo, obszary wydzielone na podstawie ich organizacji administracyjnej i politycznej, a także przestrzeń o określonych cechach ekonomicznych. Wyróżnia się regiony gospodarcze, administracyjne, urbanistyczne, krajobrazowe, społeczne, demograficzne, itd. Źródło: Strzelecki Z. (red.): Gospodarka regionalna i lokalna, PWN Warszawa, 2008.
Wyższe Szkolnictwo Zawodowe = (Professional Higher Education): kształcenie kadr na potrzeby lokalnego i regionalnego rynku pracy oraz działalność na rzecz rozwoju regionu, czyli silny związek z interesariuszami zewnętrznymi (przedsiębiorstwa i instytucje finansowe, organy samorządu terytorialnego i gospodarczego)
Działalność dydaktyczna - studia I stopnia Realizacja misji PWSZ Działalność dydaktyczna - studia I stopnia Liczba kierunków studiów: 68 Łączna liczba uprawnień: 354 (stan na 30.09.2014 r.) Liczba uprawnień - profil praktyczny: 201 (najpopularniejsze kierunki o profilu praktycznym: filologia, fizjoterapia, informatyka, kosmetologia, mechanika i budowa maszyn, pedagogika, pielęgniarstwo, ratownictwo medyczne, wychowanie fizyczne) Liczba uprawnień - profil ogólno akademicki: 153 Dane według systemu POL-on. Stan na 05.10.2014 r.
Działalność dydaktyczno-naukowa Nowe programy kształcenia powstałe w oparciu o KRK (brak związku ze standardami kształcenia): Bezpieczeństwo państwa (Racibórz) Finanse, rachunkowość i podatki (Legnica) E-administracja (Nowy Sącz) Gospodarka w ekosystemach rolnych i leśnych (Sanok) Informatyka w biznesie i administracji (Wałcz) Inżynieria testowa (Legnica) Inżynieria transportu i logistyki (Przemyśl) Nowe media, reklama, kultura współczesna (Sanok) Zarządzanie obszarami wiejskimi (Skierniewice)
Działalność dydaktyczna studia II stopnia Liczba kierunków studiów: 14 Łączna liczba uprawnień: 21 (stan na 05.10.2014 r.) Liczba uprawnień - profil praktyczny: 11 Liczba uprawnień - profil ogólno akademicki: 10
Liczba studentów (stan na 30. 11. 2012 r Liczba studentów (stan na 30.11.2012 r.) Źródło: Szkolnictwo wyższe 2012. Dane podstawowe Wyszczególnienie Liczba studentów (%) Uczelnie ogółem 1 676 927 (100%) Uczelnie publiczne ogółem 1 217 477 (72,6%) w tym PWSZ 77 831 (6,4/4,6%) Uczelnie niepubliczne ogółem 459 450 (27,4%)
Pracownicy uczelni (stan w dniu 31.12.2012 r.) Źródło: Opracowanie własne – Szkolnictwo Wyższe 2012. Dane podstawowe
2. Działalność naukowa Nazwa uczelni Kategoria naukowa Państwowa Wyższa Szkoła Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży B Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nysie Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej C w Legnicy Źródło: Komunikat Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 4 lipca 2014 r. o przyznanych kategoriach naukowych jednostkom naukowym (Dz. Urz. MNiSW z 2014 r., poz. 38)
Łączna wartości inwestycji: 29 238 620 529,63 zł Infrastruktura - Inwestycje w obszarze nauki i szkolnictwa wyższego (stan na 12.09.2014 r.) Łączna wartości inwestycji: 29 238 620 529,63 zł Wartość inwestycji w PWSZ: 1 166 369 239,58 zł (3,99%) Źródło: www.nauka,gov.pl
Inwestycje w poszczególnych województwach Województwo lubuskie Ogółem: - 367 587 981,96 zł PWSZ (Gorzów Wielkopolski, Sulechów) - 113 564 469,90 zł (10) – 30,9% Województwo podlaskie Ogółem: - 871 429 303,08 zł PWSZ (Suwałki, Łomża) - 134 287 394, 29 zł (10) – 15,4%
Inwestycje w poszczególnych województwach Województwo podkarpackie Ogółem: - 1 467 942 703,71 zł PWSZ (Sanok, Przemyśl, Krosno, Jarosław, Tarnobrzeg) - 207 164 400,62 zł (25) - 14,1% Województwo lubelskie Ogółem: - 2 154 079 051,78 zł PWSZ (Biała Podlaska, Chełm, Zamość) - 263 302 615,94 zł (19) – 12,2%
Inwestycje w poszczególnych województwach Województwo opolskie Ogółem: - 301 180 427, 79 zł PWSZ (Nysa, Opole) - 26 808 133, 99 zł (9) – 8,9% Województwo warmińsko-mazurskie Ogółem: - 734 292 155,56 zł PWSZ (Elbląg) - 41 543 409,53 zł (2) – 5,7%
Inwestycje w poszczególnych województwach Województwo małopolskie Ogółem: - 4 368 659 148,38 zł PWSZ (Oświęcim, Nowy Targ, Nowy Sącz, Tarnów) - 220 461 864,92 zł (8) – 5,1% Województwo dolnośląskie Ogółem : - 2 719 078 095,19 zł PWSZ (Głogów, Jelenia Góra, Legnica, Wałbrzych) - 109 297 825,39 zł (11) – 4,0%
Inwestycje w poszczególnych województwach Województwo wielkopolskie Ogółem: - 3 157 768 064,16 zł PWSZ (Leszno, Kalisz, Piła, Gniezno, Konin) - 2 889 465,00 zł (13) – 1,4% Województwo mazowieckie Ogółem: - 6 514 709 324,92 zł PWSZ (Ciechanów, Płock) - 638 860,00 zł (1) – 0,1%
Inwestycje w poszczególnych województwach Województwo zachodniopomorskie Ogółem: - 814 877 373,05 zł PWSZ (Koszalin, Wałcz) - 2 457 000,00 zł (1) – 0,3% Województwo kujawsko-pomorskie Ogółem: - 564 784 568,62 zł PWSZ (Włocławek) - 1 708 000,00 zł (2) – 0,3%
Inwestycje w poszczególnych województwach Województwo łódzkie Ogółem: - 1 391 849 069,89 zł PWSZ (Skierniewice) - 2 245 800,00 zł (1) – 0,2% Województwo śląskie Ogółem: - 1 770 181 973, 80 zł PWSZ (Racibórz) - brak
Inwestycje w poszczególnych województwach Województwo pomorskie Ogółem: - 1 489 687 325,48 zł PWSZ (brak) - brak Województwo świętokrzyskie Ogółem: - 550 513 962, 26 zł PWSZ (Sandomierz) - brak
Wyższe Szkolnictwo Zawodowe = (Professional Higher Education): kształcenie kadr na potrzeby lokalnego i regionalnego rynku pracy oraz działalność na rzecz rozwoju regionu, czyli silny związek z interesariuszami zewnętrznymi (przedsiębiorstwa i instytucje finansowe, organy samorządu terytorialnego i gospodarczego)
Realizacja misji PWSZ Budowa infrastruktury naukowo-badawczej Realizacja misji PWSZ Budowa infrastruktury naukowo-badawczej. Przykłady Kompleks laboratoriów naukowych (m.in. instalacji budowlanych, monitoringu środowiska, biologii i ekologii, materiałów budowlanych i żelbetu, mechaniki gruntów) w Elblągu; Centrum Badań nad Innowacjami w Białej Podlaskiej; Laboratorium Budownictwa w Centrum Studiów Inżynierskich w Chełmie; Centrum Doskonałości Badań Kół Zębatych w Kaliszu; Centrum Energetyki Odnawialnej w Sulechowie; Centrum Badań i Transferu Technologii w Zamościu.
Udział w klastrach Wschodni Klaster ICT – PWSZ w Zamościu (Przykłady): Wschodni Klaster ICT – PWSZ w Zamościu (informatyka i telekomunikacja); Klaster Medyczny MedCluster – PWSZ w Tarnowie (opieka zdrowotna); Klaster Metalowy Metalika – PWSZ w Wałczu (branża metalowa); Lubuski Klaster Metalowy – PWSZ w Gorzowie Wielkopolskim (przetwarzanie metali oraz wykonawstwo i podwykonawstwo wyrobów i półwyrobów stalowych); Wielkopolski Klaster Lotniczy – PWSZ w Kaliszu (przemysł lotniczy); Ogólnopolski Klaster Wspólnota Wiedzy i Innowacji w Inżynierii Produkcji – PWSZ w Nysie.
Inne formy działań Konferencje, seminaria, warsztaty, szkolenia; (przykłady): Konferencje, seminaria, warsztaty, szkolenia; Działalność sportowa; Działalność wydawnicza; Uniwersytety I Wieku, Akademie Dziecięce; Uniwersytety III Wieku; Festiwale Nauki; Działalność kulturalna (wystawy, wernisaże, koncerty itp.).
Kształcenie i promowanie kadr naukowych; PODSUMOWANIE. Podstawowe zadania szkół wyższych (według Ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym) Kształcenie studentów w celu zdobywania wiedzy oraz umiejętności niezbędnych w pracy zawodowej; Kształcenie i promowanie kadr naukowych; Prowadzenie studiów podyplomowych, kursów i szkoleń w celu kształcenia nowych umiejętności niezbędnych na rynku pracy w systemie uczenia się przez cale życie; Działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.
Funkcje PWSZ w regionie w obszarze bazy ekonomicznej miasta - pełnią role pracodawców tworząc miejsca pracy dla kadry naukowej i pracowników administracji oraz rolę inwestora realizując projekty inwestycyjne ze środków budżetowych i funduszy europejskich; w obszarze społeczno-kulturowym – kształtują kapitał ludzki w postaci kadr dla gospodarki regionalnej i lokalnej; w obszarze lokalizacji - kształtują nową jakość przestrzeni miast (lokalizacja w centrum miast, tworzenie od podstaw nowych campusów akademickich, nowych rozwiązań architektonicznych i komunikacyjnych) w obszarze marketingu - tworzenie marki miasta i regionu, zwiększając konkurencyjność i atrakcyjność inwestycyjną miasta
kontakt: mgr Joanna Augustyniak Dziękuję za uwagę kontakt: mgr Joanna Augustyniak jaugustyniak@pwsz.com.pl
23-25 października 2014 r. Zamość XXI Zgromadzenie Plenarne Konferencji Rektorów Publicznych Szkół Zawodowych 23-25 października 2014 r. Zamość
prof. zw. dr hab. Elżbiety Lonc, przedstawiciela KRePSZ Sprawozdanie prof. zw. dr hab. Elżbiety Lonc, rektor PWSZ AS w Wałbrzychu, przedstawiciela KRePSZ w Komisji ds. Współpracy Międzynarodowej KRASP
AKTYWNOŚCI 1. Udział w posiedzeniu Komisji ds. Współpracy Międzynarodowej (8 stycznia 2013 r.), przewodniczący prof. dr hab. Włodzimierza Nykiel, rektor Uniwersytetu Łódzkiego Państwowa Agencja Współpracy Akademickiej, Fundacja Edukacyjna „Perspektywy”, Program „Study in Poland”.
Ogólnopolskie spotkania (20 PWSZ) 2. Organizacja w PWSZ AS w Wałbrzychu dwóch konferencji nt. Międzynarodowej Współpracy Państwowych Wyższych Szkół Zawodowych: I. 18-20 stycznia 2013 r. II. 23-24 stycznia 2014 r.; III. 22-23 stycznia 2015 r. (Komunikatu 1)
Ogólnopolskie spotkania (20 PWSZ) Przegląd „dobrych praktyk” współpracy międzynarodowej w uczelniach Internacjonalizacja kształcenia (mierniki, formy, promocja) Programy unijne (ERASMUS plus) Aplikacje o ECTS LABEL i DS Label) PWSZ w Forum Jednostek Współpracy Miedzynarodowej -
AKTYWNOŚCI 3. SEMINARIUM EURASHE „ BUILDING BRIDGES FOR A MORE PROFESSIONAL HIGHER EDUCATION” (Otocec, Slowenia, 16-17,X,2014) Projekt HAPHE (= Harmonising Approches to Professional Higher Education), dr hab. M. Frankowicz
Policy & Strategy Teaching & Learning Research & Innovation Wyższe Szkolnictwo Zawodowe Zatrudnialność
. PROFESSIONAL HIGHER EDUCATION SEMINARIUM EURASHE University lewel (poziom 6-8) University College (poziom 6 ) University of Applied Sciences (6+7) Univesrsity Community (5) Przegląd 17 HEI + 10 organizacji (Krajowa Izba Gospodarcza) PRZEWODNIK
. PROFESSIONAL HIGHER EDUCATION - Kryteria Oceny SEMINARIUM EURASHE Wilno, grudzień 2014 r.