Co dalej z Budżetem Obywatelskim?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Głos łodzian się liczy, czyli jak angażować mieszkańców w proces zarządzania zasobami publicznymi.
Advertisements

Ekonomiczne i prawne pojęcie budżetu państwa
Budżet jednostki samorządu terytorialnego
Slajd początkowy z animacją, animacja uruchamia się automatycznie po włączeniu trybu prezentacji 1.
Społeczna Kampania na rzecz budżetu obywatelskiego w Gdańsku
Charakterystyka władzy ustawodawczej
Ocena funkcjonowania Lokalnych Grup Działania realizujących Lokalną Strategię Rozwoju w ramach PROW 2007 – 2013 czerwiec 2012 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo.
HARMONOGRAM PROCESU UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA - ZESTAWIENIE DZIAŁAŃ, KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZIĆ W DRODZE KONSULTACJI Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska.
Specyfikacja istotnych warunków zamówienia dla zlecanych projektów planów miejscowych – forma i podstawowe założenia BAiPP Warszawa, 30 września 2009.
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
- informacja dla jednostek samorządu terytorialnego
Środki pochodzące ze źródeł zagranicznych w wydatkach publicznych w spojrzeniu regionalnych izb obrachunkowych Małgorzata Kern Naczelnik Wydziału Informacji,
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
OLSZTYŃSKI BUDŻET OBYWATELSKI. IDEA mieszkańcy i mieszkanki określają cele i sposób wydatkowania określonych kwot Biorą zatem udział w planowaniu wydatków.
Program ochrony środowiska przed hałasem dla m.st.Warszawy 1 Rozporządzenie Ministra Środowiska dotyczące Programów Ochrony Środowiska przed Hałasem RADOSŁAW.
PRAWNE ASPEKTY ŁĄCZENIA POWIATÓW KANCELARIA PRAWNICZA A.S. KWIETNIOWSCY.
BUDŻET PARTYCYPACYJNY DZIELNICY WOLA NA ROK 2015
Mgr Mirosław Przewoźnik. Fundusz Inicjatyw Obywatelskich powstał w 2005 r. w celu pobudzania oraz wspierania rozwoju inicjatyw obywatelskich. W okresie.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH
Grudziądzki Pilotażowy Budżet Partycypacyjny. Podstawowe założenia Kwota nie większa niż 2 mln zł Podział środków finansowych 50% po równo na każdy z.
Budżet obywatelski Jak zaangażować mieszkańców w sprawy miasta?
PARTYCYPACJA, CZYLI WSPÓŁUCZESTNICZENIE Budżet partycypacyjny to wydzielona część budżetu dzielnicy, o której wydaniu współdecydują mieszkańcy. Na Woli.
Lokalny dialog obywatelski – mechanizmy i formy Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS.
BUDŻET PARTYCYPACYJNY W DZIELNICY BEMOWO M.ST. WARSZAWY NA 2016 ROK
Budżet Obywatelski Katowice 2015 w liczbach KatowiceLigota-Panewniki Środki zł zł Wniosków zgłoszonych Wniosków głosowanych
Ustrój samorządu terytorialnego
Ustrój samorządu terytorialnego
Tomasz Schimanek Współpraca samorządu lokalnego z organizacjami pozarządowymi w świetle nowelizacji Ustawy o działalności pożytku.
Książki naszych marzeń
Europejski Fundusz Rolny na rzecz
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Spotkanie informacyjne dotyczące budżetu obywatelskiego dla osiedli na 2016 rok.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Plan działania KSOW Plan operacyjny na lata
BUDŻET OBYWATELSKI NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE. Co to jest Budżet Obywatelski? Budżet Obywatelski to mechanizm stosowany w wielu samorządach w Polsce, który.
Budżet partycypacyjny w Warszawie ZASADY 2017 DZIELNICA WOLA.
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2016 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Propozycje zmian w statucie stowarzyszenia LGD Partnerstwo Dorzecze Słupi Krzynia, 29 września
BUDŻET OBYWATELSKI MIASTA STARACHOWICE NA 2016 ROK.
Wyrównanie poziome dochodów jednostek samorządu terytorialnego („janosikowe”) - stan obecny i perspektywa prof. dr hab. Wiesława Miemiec Katedra Prawa.
BUDŻET PARTYCYPACYJNY W WARSZAWIE Warszawa, r. Budżet partycypacyjny w Warszawie 2015 Budżet partycypacyjny to ciąg działań (proces),
Spotkanie konsultacyjne. Czym jest budżet obywatelski ? Budżet obywatelski - proces, który umożliwia mieszkańcom dyskusję oraz bezpośredni wpływ na decyzje.
Budżet partycypacyjny Ewa Stokłuska, Agata Bluj Podkowa Leśna, 15 kwietnia 2016 r.
Spotkanie informacyjne 25 października 2010 roku Śląski Urząd Wojewódzki.
BUDŻET PARTYCYPACYJNY W WARSZAWIE 2015 DZIELNICA REMBERTÓW ZDJĘCIE DZIELNICY.
Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Gdańska Rada Oświatowa Podstawa prawna powołania oraz kompetencje.
ZADANIA WŁASNE I ZADANIA ZLECONE J.S.T.
Spotkanie informacyjne 30 maja 2016r.. Pula Jarocińskiego Budżetu Obywatelskiego dla Osiedli na rok 2017 wynosi: ,62 zł.
Spotkania informacyjne z mieszkańcami osiedli 6 – 7 czerwca 2016r.
BUDŻET OBYWATELSKI Jastrzębie-Zdrój. proces decyzyjny Mieszkańcy współtworzą budżet danego miasta Budżet partycypacyjny – w Polsce często nazywany „obywatelskim”
Budżet partycypacyjny to proces, w trakcie którego mieszkańcy decydują o wydatkowaniu części budżetu dzielnicy lub miasta. W ramach budżetu partycypacyjnego.
Budżet w liczbach Za nami już trzy edycje: 2012, 2013, 2014 Kwota do podziału (przeszłość): 10 mln Liczba projektów: 265, 217, 207 Liczba uczestników:
Budżet obywatelski w Gminie Ryglice
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
O co właściwie chodzi ? Młodzieżowy Budżet Obywatelski – należy przez to rozumieć część budżetu miasta przeznaczoną na sfinansowanie zadań zgłoszonych.
Czym jest PAP? Projekt porusza kwestię partycypacji obywatelskiej młodych ludzi w mieście Poznań. Głównymi tematami projektu będzie zaangażowanie w politykę.
Konstytucyjny system źródeł prawa
Budżet w liczbach Za nami już trzy edycje: 2012, 2013, 2014 Kwota do podziału (przeszłość): 10 mln Liczba projektów: 265, 217, 207 Liczba uczestników:
Plan działania KSOW Plan operacyjny na lata
autorstwa posłów z Klubu poselskiego Prawa i Sprawiedliwości
BUDŻET PARTYCYPACYJNY W WARSZAWIE NA 2016 ROK
BUDŻET OBYWATELSKI W BIAŁYMSTOKU
Zasady funkcjonowania
WYPEŁNIANIE FORMULARZA – KRÓTKI KURS
Książki naszych marzeń
Omówienie zasad sporządzania sprawozdania/rozliczanie wydatków
Budżet obywatelski Gmina Janów Lubelski.
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
m.st. Warszawa | Budżet obywatelski
Zapis prezentacji:

Co dalej z Budżetem Obywatelskim? Procedura BO w świetle zmian ustawowych Ewa Stokłuska Olsztyn, 11.03.2019

Czas na zmiany

Co nie ulega zmianie

Cele BO umożliwienie mieszkańcom faktycznego współdecydowania o wydatkowaniu części środków z lokalnego budżetu podnoszenie jakości życia mieszkańców i realizacja przez Miasto zadań odpowiadających na ich potrzeby zwiększanie aktywności mieszkańców budowanie więzi w lokalnej społeczności i poczucia współodpowiedzialności za otoczenie

Kluczowe założenia Przejrzystość procesu Otwartość i inkluzywność Przestrzeń do dyskusji Wiążący wynik procedury wyboru projektów Zaangażowanie mieszkańców bp.partycypacjaobywatelska.pl

Co wymaga przemyślenia

Nowe wymogi ustawowe Podstawa prawna: Ustawa z dnia 11 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych => nowelizacja ustawy z 8 marca 1990 o samorządzie gminnym Art. 5a 1. W wypadkach przewidzianych ustawą oraz w innych sprawach ważnych dla gminy mogą być przeprowadzane na jej terytorium konsultacje z mieszkańcami gminy. 2. Zasady i tryb przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami gminy określa uchwała rady gminy, z zastrzeżeniem ust. 7. 3. Szczególną formą konsultacji społecznych jest budżet obywatelski. (…) 7. Rada gminy określa w drodze uchwały wymagania, jakie powinien spełniać projekt budżetu obywatelskiego (…)

Nowe wymogi ustawowe BO jest obowiązkowy dla miast na prawach powiatu. Ramowe zasady BO określa uchwała rady miasta. Rada musi doprecyzować w szczególności: wymogi formalne, jakim powinny odpowiadać zgłaszane projekty; wymaganą liczbę podpisów mieszkańców popierających projekt, przy czym nie może być ona większa niż 0,1% mieszkańców terenu objętego pulą budżetu obywatelskiego, w którym zgłaszany jest projekt; zasady oceny zgłoszonych projektów co do ich zgodności z prawem, wykonalności technicznej, spełniania przez nie wymogów formalnych oraz tryb odwołania od decyzji o niedopuszczeniu projektu do głosowania; zasady przeprowadzania głosowania, ustalania wyników i podawania ich do publicznej wiadomości, biorąc pod uwagę, że zasady przeprowadzania głosowania muszą zapewniać równość i bezpośredniość głosowania. Pula na BO musi wynieść co najmniej 0,5 proc. zrealizowanych wydatków gminy z ostatniego przyjętego sprawozdania z wykonania budżetu. Obowiązek wydzielenia pul na BO na poziomie całego miasta lub całego miasta oraz jednostek pomocniczych lub ich grup. Projekty wybrane przez mieszkańców nie będą mogły zostać usunięte lub zmienione „w stopniu istotnym” w uchwale budżetowej.

Co już wiemy z doświadczeń innych? Wojewodowie i Regionalne Izby Obrachunkowe analizują uchwały o BO bardzo szczegółowo i literalnie Uchylenia uchwał m.in. w Warszawie, Malborku, Radomiu, Krośnie, Świętochłowicach, Gliwicach, Legionowie, Bochni W konsekwencji m.in.: opóźnienia w starcie procesu przerwania procedury

Co najczęściej budzi wątpliwości organów nadzorczych? Podział kompetencji w zakresie ustanawiania regulaminu BO pomiędzy radę a prezydenta, np. w zakresie określenia harmonogramu procesu Brak dookreślenia wszystkich warunków, które muszą spełniać projekty Brak dokładnego określenia kwoty na BO (w %) Ograniczenia uczestnictwa, m.in. wykorzystanie numeru PESEL, obowiązek zameldowania na terenie gminy Prawo do rozpatrywania odwołań od decyzji o niedopuszczeniu projektu do głosowania

Ale też m.in.: (…) zastosowane w § 1 badanej uchwały pojęcie „budżetu partycypacyjnego” nie znajduje oparcia w aktualnie obowiązujących przepisach wskazanych jako podstawa wydania badanej uchwały ani w innych obowiązujących przepisach prawa. (…) Rada Miasta redagując zapisy (…) „sprawdzenie, czy koszty eksploatacji projektu nie są niewspółmiernie wysokie do kosztów realizacji” oraz „czy nazwa projektu, a także opis projektu oddają istotę projektu” sformułowała je w sposób nieprecyzyjny, niewyczerpujący, nie określiła mierników kosztów eksploatacji, co może prowadzić do wystąpienia niedozwolonego luzu interpretacyjnego oraz uznaniowości dokonującego oceny w tym zakresie.

Jak to robią inni? Gdynia: Sopot (przed publikacją): Wymagane 0 podpisów poparcia Łódź (przed uchwaleniem): - brak poziomu ogólnomiejskiego Gdynia: uchwała ramowa o zasadach BO, uchwała o wysokości środków oraz zarządzenie „operacyjne” prezydenta Wrocław: bardzo ogólna uchwała be określenia wielkości puli na BO

Możliwości? „Zmieszczenie” wszystkich reguł BO w uchwale Rady Miasta Przegląd uchwał RIO w sprawie orzeczeń nieważności uchwał z różnych JST Skierowanie do RIO wniosku o udzielenie wyjaśnień w zakresie stosowania przepisów ustawy o finansach publicznych dot. procesu stanowienia budżetu obywatelskiego ALE: Nie ma przeszkód, by szukać nowych rozwiązań w zakresie szczegółów procedury i uczynienia z niej bardziej refleksyjnego procesu

BO 2019 w Gdyni: Projekty miejskie Dotyczą potrzeb mieszkańców więcej niż jednej dzielnicy oraz zakładają realizację działań ważnych z punktu widzenia całej Gdyni Projekty są tworzone przez mieszkańcy w grupach, podczas 3 warsztatów Pomysły osadzone w diagnozie potrzeb Projekty muszą być poparte przez 15 osób Urzędnicy sprawdzają możliwość realizacji projektów w trakcie cyklu warsztatów, pracując razem z mieszkańcami Warsztat I Omówienie diagnozy potrzeb Burza mózgów w grupach tematycznych Warsztat II Wybór projektów do dalszego opracowania Opracowanie formularzy zadań Warsztat III Prezentacja projektów Wybór max. 15 projektów na listę do głosowania

Czy mają Państwo pytania?

Dziękuję za uwagę. Ewa Stokłuska Dział Diagnoz i Partycypacji Laboratorium Innowacji Społecznych e.stokluska@lis.gdynia.pl tel. 58 727 39 10