Podatek od gier
Podatek od gier Podatek od gier uregulowany jest w rozdziale 7 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych. Jest to podatek pośredni. Podatek ten stanowi w całości dochód Skarbu Państwa, jednakże wykazuje on najmniejsze znaczenie fiskalne.
Podatnik Podatnikiem podatku od gier są osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które urządzają gry hazardowe na podstawie udzielonej koncesji lub udzielonego zezwolenia, z wyłączeniem loterii promocyjnych, podmioty urządzające gry objęte monopolem państwa oraz uczestnicy turnieju gry w pokera organizowanego przez podmiot posiadający koncesję na prowadzenie kasyna. Płatnikiem podatku od gier jest podmiot urządzający turniej gry w pokera.
Organami podatkowymi są: Naczelnik Urzędu Skarbowego + Dyrektor Izby Administracji Skarbowej = Organy podatkowe I i II instancji w podatku od gier.
Zakres podmiotowy Co do zasady opodatkowane jest urządzanie gry hazardowej, jednakże ustawa przewiduje wyjątek od tego, i podatkiem od gier hazardowych jest opodatkowany udział w pokerze rozgrywanym w formie turnieju gry w pokera. Zgodnie z art. 7 ust. 1a u.g.h wyłączone z opodatkowania zostały wszelkie loterie promocyjne oraz loterie fantowe, który pula wygranych nie przekracza kwoty bazowej tj. kwoty miesięcznego przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku.
Grami hazardowymi są (definicja legalna): Gry losowe Zakłady wzajemne Gry na automatach Gry w karty
Podstawa opodatkowania i stawki podatku Ustawa przewiduje odrębne opodatkowanie dla każdego rodzaju gry. Podstawę opodatkowania podatku od gier z tytułu pokera rozgrywanego w formie turnieju gry w pokera stanowi kwota będąca sumą wygranych w trakcie poszczególnych rozgrywek składających na jeden turniej pomniejszona o kwotę wpisowego za udział w turniejach w danym miesiącu rozliczeniowym. W przypadku zakładów wzajemnych, czyli gier liczbowych podstawę opodatkowania będzie suma wpłaconych stawek.
Stawki podatku od gier mają charakter proporcjonalny i zostały przez ustawodawcę zróżnicowane w zależności od rodzaju czynności objętych opodatkowaniem. W efekcie zakres stawek wyrażonych procentowo kształtuje się w przedziale 2.5% w przypadku zakładów wzajemnych na sportowe współzawodnictwo zwierząt na podstawie zezwoleń udzielanych wyłącznie na ich urządzanie, do 50% dla gry na automacie, gry cylindrycznej, gry w kości, gry w karty, z wyłączeniem pokera rozgrywanego w formie turnieju gry pokera. Ustawodawca wprowadził wyjątek, w postaci stawki ryczałtowej w wysokości 2000 zł pobieranego w przypadku podatników prowadzącego działalność w zakresie gier o niskich wygranych.
Obowiązek podatkowy Obowiązek podatkowy powstaje z dniem rozpoczęcia urządzania gier hazardowych, zaś w pokerze rozgrywanym w formie turnieju gry pokera – z chwila przystąpienia do turnieju. Jest to podatek samo obliczalny. Niedopełnienie obowiązków podatkowych jest podstawą do cofnięcia koncesji lub zezwolenia. Podatek płatny jest do 20 dnia po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy.
Dopłaty W zakresie gier hazardowych objętych monopolem państwa, ustawodawca przewidział instytucję dopłaty w wysokości: 25% stawki, ceny losu lub innego dowodu udziału w grze – w grach liczbowych 10% stawki, ceny losu lub innego dowodu udziału w grze – w loteriach pieniężnach i grze telebingo.