Eurologis. Staże dla uczniów w zagranicznych przedsiębiorstwach 1. 06
PROJEKT W LICZBACH / OSOBY ODPOWIEDZIALNE Dofinansowanie 128 129 .00 euro Mobilności uczniów Cork 24 osoby Bolonia 24 Dyrektor szkoły ,szkolny koordynator projektu , opiekunowie wyjazdów ,pani księgowa, opiekunka strony internetowej szkolny opiekun praktyk, wychowawcy klas trzecich
Najważniejsza była motywacja do przejścia rekrutacji – testu z języka angielskiego, średnia ocen, zachowanie, podejście do obowiązków , napisanie cv, podpisanie regulaminów, obecność na spotkaniach. Wybraliśmy uczniów najlepszych, ale też daliśmy szansę uczniom z problemami – otrzymali rekomendację wychowawców, że poradzą sobie i nie zawiodą
Jak dobraliśmy stanowiska Uczniowie napisali CV w języku angielskim– poddając doświadczenie , zainteresowania ,znajomość języków i przedmioty , których się uczą Grupa włoska odbyła rozmowy na Skypie – mogła podać , gdzie chce pracować Grupa irlandzka miała rozmowę kwalifikacyjna w języku angielskim z cudzoziemcem w szkole Przed wyjazdem uczniowie otrzymali nazwy firm Na miejscu mieli obowiązek zorganizować swoje miejsce pracy , poprosić o pokazanie różnych stanowisk , w razie uzasadnionych problemów mogli poprosić o zmianę stanowiska lub firmy – były takie sytuacje
REZULTATY Uczniowie rozwinęli się zawodowo, nabyli praktyczne umiejętności, zdobyli certyfikaty, zwiększyła się ich elastyczność i mobilność jako przyszłych pracowników. Mają motywację do dalszej nauki. Przełamali bariery językowe. Napisali artykuły ze wspomnieniami z praktyk , stali się motywacją dla rówieśników i innych uczniów szkół zawodowych. Rozwinęli swoją tolerancję i zrozumienie międzykulturowe .Podnieśli swoją samoocenę , zwiększyła się ich asertywność i umiejętność radzenia sobie z problemami.
Wpływ na szkołę Szkoła zdobyła międzynarodowe doświadczenie i satysfakcję z trudu włożonego w przygotowanie projektu w ramach środków UE . Projekt przyczyni się do udoskonalenia programów i sposobów nauczania , da możliwość poprawy realizacji działań w innych projektach. Podniosła się jakość i atrakcyjność kształcenia, a w efekcie konkurencyjność absolwentów szkoły.
Ankieta ewaluacyjna UCZNIOWIE 100% zdobyło certyfikaty istotne na rynku pracy i czuje się lepiej przygotowanym do szukaniu odpowiednich stanowisk 98% uczestników lepiej orientuje się w działaniu firmy, poznało różne stanowiska, poprawiło komunikację w językach obcych ,2% nie ma zdania 99 % ocenia wyjazd pozytywnie , poleciło by bez wahania innym, 1%ma wątpliwości – wciąż czuje się niepewnie językowo i zawodowo 100% ocenia pozytywnie program stażu , potrafi wymienić cechy dobrego logistyka, spedytora
Komentarze i opinie uczniów „wyjazd na praktyki do Irlandii to najlepsza decyzja….. To niesamowita przygoda i szansa … To strzał w 10… To doświadczenie zawodowe i życiowe , krok dalej w karierze zawodowej… Szansa na przyszłość i wspomnienia… Tam nie ma wyjścia musisz się porozumiewać w języku obcym…”
Trudności w realizacji Nagromadzenie działań , duży nakład pracy mimo pomocy koordynatora zewnętrznego Rekrutacja – zmiany uczestników, sytuacje losowe Reorganizacja pracy szkoły- zastępstwa , praca w wakacje, szkolenie w weekendy Emocje uczestników – pierwszy wyjazd zagraniczny lot samolotem , rozłąka z rodziną, niepewność Księgowość – faktury międzynarodowe , różnice kursowe, interpretacja przepisów Przepisy ogólne – zagraniczne ubezpieczenia ,delegacje wyszukiwanie źródeł , odpowiednich reguł i zasad
Na stażu nie zawsze było łatwo ! Nowe miejsce , nowi ludzie , inna kultura , odmienne jedzenie, bariera językowa , zarzadzanie własnym budżetem Problemy emocjonalne , integracja z innymi uczestnikami Obowiązki w miejscu pracy, dostosowanie się do wymagań, zbyt wygórowane oczekiwania – nieadekwatność oceny własnych umiejętność zrozumienie specyfiki praca logistyka lub spedytora w różnych firmach
Podsumowanie Szczegółowe informacje na stronie http://erasmusplus-zs23.webnode.com Sprawozdanie z praktyk i opinie uczniów! ZAPRASZAMY DO ROZMOWY PRZY KAWIE! i czas na rozdanie dyplomów! Szkolny koordynator projektu Agnieszka Pałac