ORGANY SZKOŁY Kompetencje (uprawnienia - zakres działania), zadania

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rekrutacja do klasy I SP w roku szkolnym 2016/2017.
Advertisements

TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
Rekrutacja Rok szkolny 2016/2017. Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty Nr OP-DO z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów przeprowadzania.
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
Awans zawodowy nauczycieli.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
Harmonogram rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych oraz kryteria przeliczania punktów.
REKRUTACJA –KROK PO KROKU Przygotowano na podstawie Zarządzenia nr 12/2016 Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie ustalenia.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
Czy będzie więcej przedszkoli? Placówki publiczne i niepubliczne w Gdańsku kwiecień 2010.
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
„SAMORZĄD UCZNIOWSKI -
OCENA PRACY DYREKTORA Siła ducha, poczucie własnej wartości i pewność siebie, jak również niezachwiana postawa humanistyczna są podstawowymi cechami osobowości,
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
REKRUTACJA DO SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NA ROK SZKOLNY 2016/2017.
Wkład III sektora w polską edukację po 1989 roku Raport obywatelski Podsumujmy razem debaty o oświacie Warszawa, 20 czerwca 2016 r.
Art. 42 ustawy – Karta Nauczyciela Organizacja pracy świetlicy szkolnej Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Tryb tworzenia związków metropolitalnych w kontekście zasady samodzielności jednostek samorządu terytorialnego Karol Ważny Uniwersytet Gdański Instytut.
WNIOSKI Z KONTROLI I NADZORU NAD REALIZACJĄ ZADAŃ POMOCY SPOŁECZNEJ
Spotkanie z rodzicami- inauguracja roku szkolnego 2016/
Kuratorium Oświaty w Opolu.
Sześciolatek idzie do szkoły
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r
Finansowanie doskonalenia nauczycieli
RADA RODZICÓW JAKO ORGAN SZKOŁY
Dz.U Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe
Programy nauczania.
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM STO KATOWICE
Wstęp do nauki o państwie i polityce
PARTYCYPACJA PRACOWNICZA – ZAGADNIENIA WYBRANE
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Statut Szkoły art. 98 ustęp 1.
Sześciolatek idzie do szkoły
kształcących w zawodach
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 8 sierpnia 2017 r
Rzecznik Praw Dziecka.
Młodzieżowa Rada Miejska Miasta Dąbrowa Górnicza
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 9 kwietnia 2018 r.
KONFERENCJA „Ogólnopolski Dzień Tornistra”
Egzamin ósmoklasisty 2019.
„Ramowe plany nauczania” Szczecin, dnia 01 października 2018 r.
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Ocena pracy nauczyciela i dyrektora
Arkusze organizacji pracy szkoły
RZECZNIK FUNDUSZY EUROPEJSKICH
Zmiany w awansie zawodowym od 1 września 2018r.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
Ustawa 2.0 – pomoc materialna
Zatrudnianie nauczycieli w projektach współfinansowanych z UE- wybrane zagadnienia Elbląg, 22 czerwca 2017 r.
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
Podstawa prawna Zasady przyjęć do klas I w szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto Kobyłka, zostały przygotowane w oparciu o.
Współpraca z placówkami wspierającymi rozwój ucznia
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych 2019/2020
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Zatrudnianie nauczycieli w projektach współfinansowanych z UE- wybrane zagadnienia Olsztyn, 21 września 2017 r.
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
przyjęty przez Zarząd Główny ZNP w dniu 20 grudnia 2016 r.
odbudowa prestiżu kształcenia zawodowego
Opiniowanie zmian do arkuszy organizacji
KRAJOWY FUNDUSZ SZKOLENIOWY
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Wspomaganie pracy szkół
Zapis prezentacji:

ORGANY SZKOŁY Kompetencje (uprawnienia - zakres działania), zadania wynikające z: - ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, przepisów wykonawczych, uregulowań wewnętrznych.

Organy szkoły działają na podstawie prawa i w granicach prawa. Wewnętrzne uregulowania – statut, regulaminy… muszą być spójne, nie mogą pozostawać w sprzeczności z ustawą o systemie oświaty i przepisami wykonawczymi.

STATUT SZKOŁY (rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół; Dz. U. z 2001 Nr 61, poz. 624, z późn. zm.) określa szczegółowe kompetencje organów szkoły wynikające z ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.): (organy zarządcze) - dyrektora (art. 39) - rady pedagogicznej (art. 40, 41, 42, 43) (organy społeczne) - samorządu uczniowskiego (art. 55) - rady rodziców – ewent. rady szkoły (art.53, 54).

DYREKTOR SZKOŁY kompetencje (uprawnienia-zakres działania), zadania wynikające z: ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (art. 39) sprawuje nadzór pedagogiczny (art. 39 ust. 1 pkt 2) – opracowuje do dnia 15 września plan nadzoru pedagogicznego (§ 21 rozporządzenia MEN z dnia 7.10.2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego; Dz. U. z 2009 r. Nr 168, poz. 1324 ze zm.), – przedstawia radzie pedagogicznej nie rzadziej niż 2 razy w roku szkolnym ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego (§ 22 rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego - do 31 sierpnia) oraz informacje o działalności szkoły (art. 40 ust. 7),

DYREKTOR SZKOŁY 2. realizuje uchwały rady pedagogicznej (i rady szkoły) (art. 39 ust. 1 pkt 4) podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących, między innymi dotyczące: planów pracy szkoły (po zasięgnięciu opinii rady szkoły) (art. 41ust. 1 pkt 1), wyników klasyfikacji i promocji uczniów (art. 41ust.1pkt 2), innowacji i eksperymentów (art. 41ust.1pkt 3), organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli (art. 41ust.1pkt 4), skreślenia ucznia z listy uczniów – (art. 41ust.1pkt 5); podejmuje decyzję administracyjną w tej sprawie (art. 39 ust. 2),

DYREKTOR SZKOŁY wstrzymuje wykonanie uchwał, o których mowa w art. 41.1, niezgodnych z przepisami prawa; o wstrzymaniu uchwały niezwłocznie powiadamia organ prowadzący szkołę i organ sprawujący nadzór pedagogiczny (art. 41.3).

DYREKTOR SZKOŁY 3. dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły… (art. 39 ust. 1 pkt 5) (po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej - art. 41ust.2 pkt 2 i rady rodziców - art. 54 ust.2 pkt 3 - dot. projektu planu finansowego szkoły), 4. odpowiada za właściwą organizację i przebieg egzaminów przeprowadzanych w szkole (art. 9 ust. 1) jako przewodniczący zespołu egzaminacyjnego i kierownik ośrodka egzaminacyjnego (art. 39 ust. 1 pkt 8) (w zakresie egzaminu maturalnego, w zakresie pisemnej części i części praktycznej egzaminu zawodowego),

DYREKTOR SZKOŁY 5. współpracuje z radą pedagogiczną, rodzicami samorządem uczniowskim (ewent. radą szkoły) w zakresie wykonywania swoich zadań (art. 39 ust. 4), 6. ustala zawody, w których kształci szkoła (w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę i po zasięgnięciu opinii powiatowej i wojewódzkiej rady rynku pracy (art. 39 ust.5),

Ponadto, DYREKTOR SZKOŁY 7. dopuszcza do użytku, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, zaproponowane przez nauczycieli programy nauczania; dopuszczone do użytku programy stanowią szkolny zestaw programów; dyrektor jest odpowiedzialny za uwzględnienie w zestawie całości podstawy programowej kształcenia ogólnego i kształcenia w zawodzie (art. 22a ust.1,3,6,7), 8. ustala program wychowawczy szkoły i program profilaktyki w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny - jeżeli rada rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyskała porozumienia z radą pedagogiczną w sprawie programów (art. 54 ust.4),

Ponadto, DYREKTOR SZKOŁY na podstawie innych przepisów szczególnych (w związku z art. 39 ust. 1 pkt. 6)   9. opracowuje arkusz organizacji szkoły uwzględniający ramowy plan nauczania do 30 kwietnia każdego roku, pozyskuje opinię rady pedagogicznej w sprawie organizacji pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowego rozkładu zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych (art. 41 ust. 2) oraz opinię w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych (art. 41ust.2 pkt 4),

Ponadto, DYREKTOR SZKOŁY na podstawie innych przepisów szczegółowych (w związku z art. 39 ust. 1 pkt. 6) może ustalić dodatkowe dni wolne (technika, - do 10 dni, zasadnicza szkoła zawodowa – do 6 dni)) od zajęć dydaktyczno-wychowawczych – po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego (rozporządzenie MENiS z dnia 18 kwietnia 2002 r. w sprawie organizacji roku szkolnego; § 5 ust. 1; Dz. U. z 2002 r., Nr 46, poz. 432, z późn. zm.) informuje nauczycieli, uczniów i rodziców do 30 września o ustalonych w danym roku szkolnym dodatkowych dniach wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych (§ 5 ust.3), 12. tworzy nauczycielskie zespoły zadaniowe (§16, 17).

II. RADA PEDAGOGICZNA wieloosobowy organ szkoły utworzony na podstawie art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, jako organ kolegialny wspólnie podejmuje decyzje i ponosi odpowiedzialność solidarnie, pracuje zgodnie z ustalonym regulaminem (art. 43 ust. 2), wykonuje zadania rady szkoły w przypadku, gdy rada szkoły nie została powołana (art. 52 ust. 2). Każda decyzja (opinia, stanowisko, wniosek) rady pedagogicznej wymaga podjęcia uchwały – zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.

skreślania ucznia z listy uczniów RADA PEDAGOGICZNA kompetencje (uprawnienia-zakres działania), zadania wynikające z ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty i niektórych aktów wykonawczych. RADA PEDAGOGICZNA podejmuje uchwały w sprawie: zatwierdzania wyników klasyfikacji i promocji oraz ukończenia szkoły (art. 41 ust. 1 pkt 2), skreślania ucznia z listy uczniów (art. 41 ust. 1 pkt 5), (zał. Nr 5a-§18, b-§19), projektu statutu szkoły lub jego zmian (ewentualnie, jeśli w szkole funkcjonuje, przedstawianie go do uchwalenia radzie szkoły), - zatwierdzanie statutu szkoły (ewentualnie, jeśli w szkole funkcjonuje, przedstawia go do uchwalenia radzie szkoły) (art. 42 ust.1, art. 52 ust. 2, art. 50 ust. 2 pkt 1),

RADA PEDAGOGICZNA podejmuje uchwały w sprawie: zatwierdzania innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole (art.41 ust.1 pkt 3) (rozporządzenie MENiS z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki; Dz.U. z 2002 r., Nr 56, poz. 506, z późn. zm.), zatwierdzania planów szkoły (art.41 ust.1 pkt 1), ustalania organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły (art.41 ust.1 pkt 4).

Ponadto RADA PEDAGOGICZNA: 2. Rozpatruje wnioski dotyczące wszystkich spraw szkoły do niej skierowane przez: - radę rodziców (art. 54 ust. 1), - samorząd uczniowski – w szczególności wnioski dotyczące realizacji podstawowych praw ucznia (art. 55 ust. 5). 3. W porozumieniu z RADĄ PEDAGOGICZNĄ rada rodziców uchwala program wychowawczy szkoły i program profilaktyki (art. 54 ust. 2 pkt 1a, 1b).

RADA PEDAGOGICZNA opiniuje w sprawach: powierzenia stanowiska dyrektora ustalonemu przez organ prowadzący kandydatowi, jeżeli do konkursu nie zgłosi się żaden kandydat lub w konkursie nie wyłoniono kandydata (art.36a ust.4), przedłużenia powierzenia stanowiska dyrektora (art. 36a ust. 14), powierzania lub odwoływania ze stanowiska wicedyrektora i innego stanowiska kierowniczego w szkole (art. 37 ust. 1),

RADA PEDAGOGICZNA opiniuje w sprawach: odwołania ze stanowiska dyrektora (dotyczy osoby niebędącej nauczycielem,) (art. 37 ust.1, 3), występowania z wnioskami dot. odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły (art. 39 ust. 3 pkt 3), wystąpienia z wnioskiem dot. pracy dyrektora do dokonania oceny jego pracy w szkołach, w których nie powołano rady szkoły (art. 52 ust. 2; art. 6a ust. 7 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela; Dz. U z 2014 r. poz. 191), wystąpienia z wnioskiem o indywidualny program lub tok nauki (art. 66 ust. 1),

RADA PEDAGOGICZNA opiniuje: organizację pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć (art. 41 ust.2, pkt. 1), (§ 4), organizację dodatkowych zajęć edukacyjnych z puli godzin do dyspozycji dyrektora (rozporządzenie MEN z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych; § 3 ust. 2; Dz. U. z 2012 r., poz. 204), projekt planu finansowego (art. 41 ust. 2 pkt 2), wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień (art. 41 ust. 2 pkt 3),

RADA PEDAGOGICZNA opiniuje: propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych (art. 41 ust. 2, pkt 4), akt założycielski zespołu szkół (art. 62 ust. 3), proponowane przez dyrektora dodatkowe dni wolne od zajęć (§ 5 ust. 1), przyznania stypendium za wyniki w nauce lub osiągnięcia sportowe (art. 90 g ust. 7, 10, 11),

Pozytywna opinia RADY PEDAGOGICZNEJ jest wymagana (jeżeli w szkole nie funkcjonuje rada szkoły) przy wyrażaniu zgody na działanie w szkole stowarzyszeń i organizacji (z wyjątkiem partii i organizacji politycznych); (art. 56 – 52 ust. 2). RADA PEDAGOGICZNA wyraża zgodę na – zaproszenie przez dyrektora do udziału w zebraniach rady pedagogicznej osób z głosem doradczym, bądź składa wniosek w tej sprawie (art. 40 ust. 3).

RADA PEDAGOGICZNA występuje z wnioskiem do organów uprawnionych o: odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego w szkole (art. 42 ust. 2), dokonanie oceny pracy nauczyciela - jeżeli nie funkcjonuje rada szkoły (KN art. 6a ust. 1 pkt 4; art. 52 ust. 2), zbadanie i dokonanie oceny działalności szkoły, jej dyrektora lub innego nauczyciela zatrudnionego w szkole - jeśli nie funkcjonuje rada szkoły (art. 50 ust. 2 pkt 3, art. 52 ust.2).

RADA PEDAGOGICZNA wyłania swojego przedstawiciela do: rady szkoły (art. 51 ust. 1 pkt 1 i ust. 3), zespołu oceniającego pracę nauczyciela odwołującego się od ustalonej wcześniej oceny jego pracy (rozporządzenie MEN z dnia 21 grudnia 2012 r. w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczyciela,…;§ 6 ust. 1 pkt 2; Dz. U. z 2012 r. poz. 1538), komisji konkursowej w celu przeprowadzenia konkursu na dyrektora szkoły (art. 36a ust. 6 pkt 3a i ust. 9 pkt 1).

organ społeczny, reprezentujący ogół rodziców uczniów (art. 53 ust.1): III. RADA RODZICÓW kompetencje (uprawnienia - zakres działania), zadania wynikające z ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. organ społeczny, reprezentujący ogół rodziców uczniów (art. 53 ust.1): ustala regulamin określający wewnętrzną strukturę i tryb pracy tej rady oraz szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rady szkoły i rad oddziałowych (art. 53 ust. 4), występuje do dyrektora i innych organów szkoły, organu prowadzącego i sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły (art. 54 ust 1).

RADA RODZICÓW: podejmuje uchwały w sprawie programu wychowawczego szkoły i programu profilaktycznego – w porozumieniu z radą pedagogiczną; w wypadku nieuchwalenia programów w ciągu 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego, ustala je dyrektor szkoły w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny (art. 54 ust. 2 pkt 1a i 1b, 54 ust. 4), opiniuje projekt planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły (art. 54 ust. 2 pkt 3), w celu wspierania działalności statutowej szkoły lub placówki, może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł; zasady wydatkowania funduszy określa jej regulamin (art. 54 ust. 8).

IV. SAMORZAD UCZNIOWSKI - organ społeczny utworzony na podstawie art. 55 ust.1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, - samorząd uczniowski to ogół uczniów - tworzą go wszyscy uczniowie szkoły,  - kompetencje (uprawnienia-zakres działania), zadania samorządu uczniowskiego to: uchwalenie przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym regulaminu, który określa zasady wybierania i działania organów samorządu – są one jedynymi reprezentantami ogółu uczniów (art. 55 ust. 3), wybór nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu (art. 55 ust. 5 pkt 6),

SAMORZĄD UCZNIOWSKI zadania, kompetencje: przedstawianie radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wniosków i opinii we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak - prawo do: - zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami, - jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu, - organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań, - redagowania i wydawania gazety szkolnej, - organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem (art. 55 ust. 5).

Samorząd w szkole dla dorosłych, w celu wspierania działalności statutowej szkoły, może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek oraz innych źródeł; zasady wydatkowania funduszy określa jego regulamin (art. 55 ust. 7).