Ewaluacja projektu SIMS Jarosław Chojecki Magda Matysiak Paweł Huras
Temat prezentacji Aktualność diagnozy SIMS Użyteczność projektu Wyzwania stojące przed osobami zarządzającymi IB Bariery skuteczność projektu SIMS
Bariery wykorzystania IB Główne bariery pełnego wykorzystania IB w ocenie beneficjentów Działania 2.1 oraz 2.2 PO IG Brak jasnych zasad zarządzania infrastrukturą badawczą nakierowaną na komercjalizację Klarowne zasady Deficyt umiejętności zarządczych związanych z komercjalizacją wyników badań Umiejętności zarządcze Brak specjalistycznej wiedzy z zakresu zagadnień administracyjno-prawnych np. prawo zamówień publicznych, rozliczanie VAT, ochrona własności intelektualnej Wiedza administracyjna Problemy względem diagnozy projektu SIMS są aktualne
Bariery wykorzystania IB Pieniądze „statutowe” (badania podstawowe) Granty (badania podstawowe) Badania aplikacyjne i komercjalizacji Znaczenie „presji finansowej”
Czy projekt odpowiadała na problemy uczestników? Użyteczność Czy projekt odpowiadała na problemy uczestników? Różnorodność uczestników pod względem pozycji w podmiocie, stanowiska, doświadczenia itp. Miejsce do wymiany poglądów (zrównanie statusów uczestników) Heterogeniczność grupy - Największa zaleta czy wada?
Wysoka ocena projektu SIMS świadczy o jego użyteczności Staż Szkolenia OGÓŁEM Podniesienia kompetencji w zakresie zarządzania infrastrukturą B+R 3,87 4,03 3,95 Podniesienia kompetencji zarządzania zespołem 3,63 4,05 3,84 Pozyskania wiedzy z zakresu zarządzania dużą infrastrukturą w jednostce naukowej 3,77 3,88 3,82 Zdobycia doświadczenia z zakresu zarządzania infrastrukturą badawczą 3,72 3,71 Podniesienia kompetencji zarządczych związanych z komercjalizacją wyników B+R prowadzonych z użyciem infrastruktury badawczej 3,55 3,80 3,68 Wzrostu umiejętności motywacji oraz oceny pracowników 3,33 3,60 Zdobycia wiedzy eksperckiej w zakresie zarządzania i komercyjnego wykorzystania infrastruktury badawczej 3,52 3,64 3,58 Wzrostu umiejętności zarządzania projektami realizowanymi w jednostkach B+R 3,38 3,74 3,56 Wdrożenia zasad zarządzania infrastrukturą nakierowanych na komercjalizację 3,41 3,61 3,51 Podjęcia współpracy z biznesem przez uczestników projektu 3,19 3,37 Wzrostu wiedzy z zakresu zagadnień administracyjno-prawnych np. prawo zamówień publicznych, rozliczanie VAT itp. 3,08 3,46 3,27 Wzrostu wiedzy z zakresu pozyskiwania środków na działalność badawczą 3,07 3,20
Ocena stażu Wysoka ocena części stażowej projektu 98% osób badanych jest zadowolonych z odbycia stażu 76% badanych zaznaczyło odpowiedź „jestem zadowolony/a ze odbycia stażu” 22 % badanych zaznaczyło odpowiedź „jestem raczej zadowolony/a ze stażu” 70% badanych wskazało na wysokie dostosowanie stażu do potrzeb podmiotu, w którym pracuje
Ocena szkoleń Wysoka ocena przeprowadzonych szkoleń
Użyteczność Infrastruktura badawcza wykorzystywana jest głównie w celach naukowych, zdecydowanie rzadziej - do współpracy z biznesem Częściej współpracę z biznesem podjęły podmioty uczestniczące w projekcie SIMS Aparatura badawcza nie generuje przychodów, które pozwalają na jej utrzymanie POTRZEBA DOSTARCZENIA NARZĘDZI, WIEDZY ORAZ UMIEJĘTNOŚCI NIEZBĘDNYCH DO WSPÓŁPRACY Z BIZNESEM
Nowe rozwiązania Czy uczestnicy projektu SIMS byli gotowi do wdrożenia nowych rozwiązań mających na celu zarządzanie IB? Tak, jeśli mieli wsparcie osób decyzyjnych Tak, jeśli byli zmotywowani do działania, wyrażali większe zainteresowanie wprowadzaniem zmian niż realizacją kariery naukowej
Konieczna rekrutacja całych grup z podmiotów Sposób rekrutacji Władze podmiotu organizowały wewnętrzną rekrutację oraz selekcję w celu wyboru kluczowych i optymalnych uczestników Informacja o projekcie SIMS Informacje przekazywana była dalej i osoby zgłaszały swój udział Informacja nie była przekazywana dalej lub skierowanie informacji do niewłaściwej komórki danego podmiotu Opcja najbardziej pożądana Opcja zmniejszająca szanse na oddziaływanie Projektu Opcja niepożądana Konieczna rekrutacja całych grup z podmiotów
Przebieg projektu - ocena Ocena przebiegu projektu Bieżące rozwiązywanie problemów Elastyczność projektu -> wprowadzanie zmian na bieżąco Zaangażowanie koordynatorów projektu W procesie badania nie zdiagnozowano problemów, które znacząco zakłóciłby realizację projektu SIMS
Efekty i rezultaty projektu Jakie efekty i rezultaty przyniósł projekt? Zmiany w sposobie myślenia o IB i komercjalizacji wiedzy Zmiana sposobu zarządzania IB (regulaminy, uporządkowane i systematyczne działania) Poprawa komunikacji w podmiotach (współpraca pomiędzy naukowcami i pracownikami administracyjnymi) Wzrost wiedzy z obszaru zarządzania IB Strategiczne myślenie o zarządzaniu IB Biznesowe myślenie o prowadzonych badaniach Networking
Efekty i rezultaty projektu Jakie rozwiązania zostały wdrożone? Wdrożone rozwiązania dotyczyły kwestii bezpośrednio związanych z pracą uczestników (opracowanie regulaminów, opracowanie systemu motywacji i oceny pracowników, stworzenie cennika usług) Mniejsza liczba wprowadzonych rozwiązań o charakterze strategicznym (powołanie specjalnej spółki, opracowanie strategii komercjalizacji wiedzy itp.) Co utrudniło wdrożenie rozwiązań? Brak wsparcia i zaangażowania kierowników oraz najwyższej kadry zarządzającej Za krótki okres na wdrożenie nowych rozwiązań
Efekty i rezultaty projektu Niewielki odsetek podmiotów, które nawiązały współpracę z biznesem po zakończeniu projektu
Efekty i rezultaty projektu 2014 Obecnie Różnica Udział w SIMS Brak udziału w SIMS Do pracy naukowej 66% 91% 69% 92% 3% 1% Do współpracy z biznesem 24% 11% 30% 15% 6% 4% W innym celu 40% 55% 0% Pozostaje niewykorzystywana 20% 35% 19% 53% -1% 18% Niewielka zmiana w wykorzystaniu IB w celach komercyjnych Brak spadku niewykorzystania IB wśród podmiotów uczestniczących w SIMS Za wcześnie by oceniać efekty
Efekty i rezultaty projektu Czy efekty i rezultaty projektu SIMS są satysfakcjonujące? Tak, jeśli popatrzymy na sposób zarządzania IB Bardzo trudny grunt Wyzwanie: przekuć efekty projektu SIMS na wzrost wykorzystania IB do celów komercyjnych
Skuteczność - czynniki Co wpływa na skuteczność projektu SIMS? Wykorzystanie IB Czynniki osobowościowe (kompetencje menadżerskie, motywacje) Czynniki w ramach struktury podmiotu (strategia zarządzania IB, nastawienie władz uczelni) Czynniki zewnętrzne (obowiązujący system instytucjonalno-prawny)
Wyzwania i bariery projektu Zaangażowanie władz podmiotów, zmiana myślenia o IB Nastawienie na współpracę z biznesem Umożliwienie uczestnikom SIMS wprowadzenia zmian Kształcenie kompetencji potrzebnych do współpracy z biznesem
W ocenie ewaluatora Projekt SIMS zmienił sposób myślenia o IB Jest inspiracją do działania Przedstawia pomysły i gotowe rozwiązania Występuje zapotrzebowanie na dalsze działania Duże wyzwanie przed uczestnikami w obszarze zarządzania IB
Zespół badawczy Agrotec Polska Sp. z o.o. Dziękujemy za uwagę! Zespół badawczy Agrotec Polska Sp. z o.o. strona: www.agrotec.pl e-mail: agrotec@agrotec.pl