NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
System obronny i siły zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej
Advertisements

Zasada i organizacja statystyki publicznej „Cz ł owiek – najlepsza inwestycja”
1 Kobiety na rynku pracy. 2 Współczynnik aktywności zawodowej kobiet i mężczyzn w wieku w Polsce i w UE w 2013 roku.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Struktura samorządu terytorialnego - samorząd gminny, - samorząd powiatowy, - samorząd wojewódzki.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego FILARY GOSPODARKI.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
ZASADY PRZYSTOSOWANIA NIERUCHOMOŚCI DLA POTRZEB ZABIEGÓW SPECJALNYCH Wydział Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa Urzędu Miasta Poznania ul. Karola.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Warszawa. Demokracja - Ograniczone rządy większości Państwo prawa – Państwo, w którym reguły gry są jasne, stabilne,
1 Szanse powrotu byłych osadzonych na otwarty rynek pracy w świetle doświadczeń z realizacji projektów finansowanych w ramach PIW EQUAL Wrocław, 30 stycznia.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Celem Konkursu jest wsparcie małopolskich przedsiębiorstw społecznych - firm, których działalność gospodarcza służy realizacji celów społecznych, a także.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Prawa kobiet w XXI wieku
UŻYTKOWANIE WIECZYSTE Literatura: red. E. Gniewek, P. Machnikowski, Zarys prawa cywilnego, Warszawa 2014 red. E Gniewek, Kodeks Cywilny. Komentarz, Wydanie.
Historia Obrony cywilnej.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
WYKŁAD 6 Regionalizacja 1. Regionalizm a regionalizacja 2 Proces wyodrębniania regionów nazywany jest regionalizacją, w odróżnieniu od regionalizmu, który.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
„SAMORZĄD UCZNIOWSKI -
Zasady realizacji przedsięwzięć OC przez instytucje państwowe, przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne działające na.
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Ogólne pojęcie prawa. Prawa człowieka- zespół praw i wolności, kt ó re przysługują każdemu człowiekowi bez względu na rasę, płeć, język, wyznanie, przekonania.
Paweł Piątkowski, Ilona Kalamon Kl. I a. Spis treści:  Na dobry początek Na dobry początek  Prawa człowieka Prawa człowieka  Pierwsza Generacja Praw.
Planowanie podatkowe Paweł Satkiewicz doradca podatkowy Parulski i Wspólnicy Doradcy Podatkowi Warszawa 24 listopada 2011 r.
Zasady ustroju państwa Ustawa Rządowa, czyli Konstytucja 3 Maja, była drugą na świecie, a pierwszą w Europie ustawą zasadniczą. Uchwalona na.
POLITYKA GOSPODARCZA I SPOŁECZNA
Konstytucyjny system źródeł prawa
„Gałęzie i dziedziny prawa” Marta Maciejuk radca prawny
Prawo cywilne i handlowe – zajęcia nr 1
O ochronie danych osobowych.
Koncepcja „generacji” praw człowieka
Lokalne źródła prawa – zarys
Prawa człowieka i system ich ochrony Teorie praw człowieka
Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę
MIENIE PUBLICZNE SĄ TO RZECZY, DOBRA (ŚRODKI FINANSOWE) PRZYSŁUGUJĄCE SKARBOWI PAŃSTWA LUB INNYM PAŃSTWOWYM OSOBOM PRAWNYM ORAZ MIENIE PRZYNALEŻNE PODMIOTOM.
Czynności prawne Mgr Aleksandra Spisz Instytut Prawa Cywilnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
Koncepcja tworzenia Programu Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego
Środki ochrony praw i wolności w Konstytucji RP
Kilka słów o… Encykliki społeczne
Wzmacnianie potencjału rozwoju w wymiarze lokalnym i regionalnym
Rzecznik Praw Dziecka.
Wolę narody, które są sumą „ja”, niż członków narodów, którzy są cząstką „my”. Stanisław Jerzy Lec Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu.
Cechy charakterystyczne stosunków administracyjnoprawnych
Podstawy prawa cywilnego
Publiczne prawo gospodarcze
Rządowe Centrum Legislacji Warszawa, październik 2013 r.
CEL: - Osiągnąć równość płci oraz wzmocnić pozycję kobiet
SWOBODA UMÓW.
Zasada demokratycznego państwa prawnego
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
Rozwój współpracy pomiędzy sektorem badawczo-naukowym a biznesem na przykładzie Projektu: GUM
Uniwersytet Łódzki Wydział Zarządzania
Postępy w zakresie zapewniania równości osób LGBTI w Unii Europejskiej
Przedstawicielstwo pełnomocnictwo.
Wstęp do nauki o państwie i polityce
Prawo Finansów Publicznych Sektora Samorządowego Cz. I
Kodeks Napoleona.
Współczesne kierunki polityki społecznej
Aleksander Waszkielewicz Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego
Odwrócona lekcja „Praca”.
Tworzenie prawa.
SSA(3)/SNA(3) - PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz
Otwarty konkurs ofert na dofinansowanie w roku 2018 zadań własnych realizowanych przez organizacje z udziałem środków zewnętrznych Rzeszów, 8 marca 2018.
Zasady Działania Unii Europejskiej
Podstawy Prawa pracy SSA(3)II Prawo pracy - wprowadzenie
Możliwości uzyskania dofinansowania na utworzenie gospodarstwa opiekuńczego w ramach dostępnych źródeł- Lokalne Grupy Działania.
Zapis prezentacji:

NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz

UWARUNKOWANIA ROZWOJU ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ HISTORYCZNE ROZWÓJ CYWILIZACYJNY DOKTRYNY REWOLUCJE WOJNY WSPÓŁCZESNE EKONOMICZNE INTERES PUBLICZNY/INTERES SPOŁECZNY POLITYCZNE TECHNICZNE ORGANIZACJA I ZARZĄDZANIE ZARZĄDZANIE PUBLICZNE

UWARUNKOWANIA HISTORYCZNE ROZWÓJ CYWILIZACYJNY DOKTRYNY REWOLUCJE WOJNY UWARUNKOWANIA HISTORYCZNE

ROZWÓJ CYWILIZACYJNY: Pismo Maszyna parowa Samochód Nowe zjawiska, wymagające regulacji prawnej (np. postępująca urbanizacja – planowanie i zagospodarowanie przestrzenne)

DOKTRYNY: 1. Doktryna trójpodziału władzy: Arystoteles – ogólny zarys teorii W każdym państwie, niezależnie od jego formy, wyróżnia się 3 czynniki podstawowe: -obradujący, -rządzący, -sądzący. Czynnik obradujący na znaczenie najbardziej doniosłe- rozstrzyga o wojnie i pokoju, o zawieraniu i rozwiązywaniu przymierzy, stosowaniu kary śmierci, wygnaniu, konfiskacie majątku, wyborze urzędników i kontroli nad nimi, o dochodach i wydatkach publicznych.

Monteskiusz: „O duchu praw” „W każdym państwie istnieją trzy rodzaje władzy: władza ustawodawcza, władza wykonawcza rzeczy należących do prawa narodów i władza wykonawcza rzeczy należących do prawa cywilnego”. „Tę ostatnią władzę można nazwać władzą sądzenia, drugą zaś po prostu władzą wykonawczą państwa”. w. u. -> dwuizbowy parlament w. w. -> monarcha w. s. -> niezawisłe sądy

Konstytucja 3 Maja, 1791 V. RZĄD CZYLI OZNACZENIE WŁADZ PUBLICZNYCH Wszelka władza społeczności ludzkiej początek swój bierze z woli narodu. Aby więc całość państw, wolność obywatelska i porządek społeczności w równej wadze na zawsze zostały, trzy władze rząd narodu polskiego składać powinny i z woli prawa niniejszego na zawsze składać będą, to jest: władza prawodawcza w stanach zgromadzonych, władza najwyższa wykonawcza w królu i Straży i władza sądownicza w jurysdykcyjach na ten koniec ustanowionych lub ustanowić się mających.

Konstytucja RP z 1997 roku: Art. 10. 1. Ustrój Rzeczypospolitej Polskiej opiera się na podziale i równowadze władzy ustawodawczej, władzy wykonawczej i władzy sądowniczej. 2. Władzę ustawodawczą sprawują Sejm i Senat, władzę wykonawczą Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej i Rada Ministrów, a władzę sądowniczą sądy i trybunały.

2. Doktryna państwa prawa „Rechtsstaat” -> pojęcie użyte w 1798 roku, pierwszy raz najprawdopodobniej przez niemieckiego prawnika Placidusa Przeciwstawienie się despotyzmowi władcy absolutnego, idee rozwijane w epoce oświecenia, reprezentacja całego narodu realizująca wolę ogółu.

Konstytucja RP Art. 2. Rzeczpospolita Polska jest demokratycznym państwem prawnym, urzeczywistniającym zasady sprawiedliwości społecznej.

3. Doktryna papieża Leona XIII Lata pontyfikatu 1878-1903 Polityka zwana aggiornamento – uwspółcześnienie 1891 rok – encyklika Rerum novarum (konieczność zwalczania nierówności klasowych oraz szczególna opieka nad najuboższymi, prawo robotników do grupowania się, poparcie dla zmian demokratycznych, nawoływanie do zwalczania ruchu socjalistycznego); Zwolennik idei samorządności – namawiał do udziału w życiu politycznym na szczeblu lokalnym; zobowiązywał również katolików do aktywności na forum ogólnokrajowym.

REWOLUCJE: Rewolucja francuska – od 1789 r., obalenie monarchii Burbonów, proklamowanie republiki; Rewolucja belgijska – 1830 r., odłączenie Belgii od Holandii; Rewolucja październikowa – 1917 r., ustrój socjalistyczny, odrzucenie idei trójpodziału władzy, centralizacja, administracja wyłącznie państwowa, zniesienie własności prywatnej

WOJNY: Stan wojenny: jeden z konstytucyjnych stanów nadzwyczajnych (obok stanu wyjątkowego i stanu klęski żywiołowej), polegający na przejęciu administracji przez wojsko. Art. 229. W razie zewnętrznego zagrożenia państwa, zbrojnej napaści na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej lub gdy z umowy międzynarodowej wynika zobowiązanie do wspólnej obrony przeciwko agresji, Prezydent Rzeczypospolitej na wniosek Rady Ministrów może wprowadzić stan wojenny na części albo na całym terytorium państwa.

UWARUNKOWANIA WSPÓŁCZESNE EKONOMICZNE INTERES PUBLICZNY I INTERES SPOŁECZNY POLITYCZNE TECHNICZNE ORGANIZACJA I ZARZĄDZANIE ZARZĄDZANIE PUBLICZNE

-EKONOMICZNE materialne możliwości państwa i samorządu terytorialnego oddziaływanie możliwości materialnych UE

-INTERES PUBLICZNY/INTERES SPOŁECZNY Wynika z faktu, że administracja ma pełnić rolę służebną w stosunku do obywatela; Wartości zawsze zewnętrzne w stosunku do administracji; administracja ma zadania i kompetencje, ale nie ma własnych interesów, realizuje ona określone interesy, ale cudze; Dobro człowieka jest podstawowym celem działania administracji, wszystkie przedsięwzięcia państwa i samorządu są zorientowane na ludzi; 3 podstawowe kategorie interesów: interes publiczny (społeczny), państwowy i indywidualny; Interes społeczny – dający się potencjalnie odnieść do wielu niezindywidualizowanych adresatów traktowanych jako wspólny podmiot; ma sprzyjać realizacji interesu indywidualnego, nigdy odwrotnie; Wynika z faktu życia w grupie społecznej.

-POLITYCZNE Polityka – aprobowany przez organy państwowe i samorządowe system pozaprawnych i postulatywnych wypowiedzi o tym, jak, gdzie i kiedy korzystać z materialnych i organizacyjnych możliwości państwa i samorządów terytorialnych. Podział na politykę w administracji i politykę wobec administracji.

Polityka może stanowić o wyborze kierunku rozwoju społecznego lub gospodarczego państwa, ustalaniu priorytetów w sytuacji braku materialnych lub organizacyjnych możliwości państwa; Wpływa na stan ingerencji w obrębie prawa, decyduje o jego treści.

-TECHNICZNE Postęp techniczny oznacza zastępowanie przez urządzenia elektroniczne dotychczasowych czynności (lub ich wydzielonych elementów składowych) pracownika administracji; (zapewnienie dostępu do informacji, postęp techniczny, urządzenia elektroniczne, e-administracja, smart administration, komputeryzacja, fotoradary); Łączą się w uwarunkowaniami finansowymi https://www.youtube.com/watch?v=acdw5zxWkIw

-ORGANIZACJA I ZARZĄDZANIE (Nauka organizacji i zarządzania) -ORGANIZACJA I ZARZĄDZANIE (Nauka organizacji i zarządzania) *naukowe zarządzanie Taylora *biurokracja Webera *eksperymenty w Hawthorne – znaczenie stosunków społecznych, grupa nieformalna *podejście sytuacyjne

-ZARZĄDZANIE PUBLICZNE – odrzucenie tradycyjnego (biurokratycznego) modelu administracji publicznej, kształtowanie jej według logiki biznesu prywatnego, który jest bardziej efektywny

Zarządzanie publiczne: Organ administracyjny pełni funkcje menedżerskie Rynek usług publicznych Organ troszczy się o zysk ekonomiczny Relacje organ-obywatel zastąpione grą rynkową Obywatel jako klient/konsument Produkty i usługi wysokiej jakości, raczej odpłatne Zadania publiczne jako usługi publiczne Orientacja na wyniki Mechanizmy konkurencyjne – outsourcing Prywatyzacja Zachęcanie do inicjatywy, kreatywności urzędników