Metody Analizy Danych Doświadczalnych Wykład 10 ”Jak pisać artykuły i prezentować wyniki”
Program na dziś Wprowadzenie Logika prezentacji i artykułu Podstawowe części artykułu i prezentacji Rysunki i schematy Wykresy Tabele Wnioski
Wprowadzenie Większość czasopism naukowych podaje instrukcje dla autorów, dzięki który prace mogą być dostosowane do ogólnego stylu czasopisma. Należy się zapoznać z nimi przed przystąpieniem do pisania artykułu. W instrukcjach tych podane są zazwyczaj wskazówki dotyczące rozmiarów stron, tytułowania rozdziałów, ilustracji, tabel, wzorów, przypisów i odnośników literaturowych. Wykład ten poświęcony będzie przedstawieniu podstawowych zasad pisania artykułów naukowych. Podane zostaną również wskazówki istotne podczas przygotowywania prezentacji wizualnej.
Logika artykułu W każdym artykule powinno znaleźć się krótkie streszczenie (przeważnie zawierające około 100 słów) wyraźnie informujące o jego treści (tematyce pracy) - powinno zawierać najważniejsze końcowe wyniki liczbowe i wnioski. Na końcu artykułu powinny znaleźć się odnośniki literaturowe, najczęściej ponumerowane w kolejności pojawiania się w artykule, choć niektóre czasopisma preferują artykuły posortowane ze względu na nazwiska autorów lub termin publikacji. Prawie wszystkie artykuły (z wyjątkiem bardzo krótkich komunikatów, na przykład tzw." listów do edytora") podzielone są na rozdziały, których układ najczęściej jest następujący: * Wstęp * Postawy teoretyczne * Metody doświadczalne lub/i modele stosowane do obliczeń * Wyniki (czasem razem z Analizą) * Dyskusja i wnioski
Logika prezentacji Podział czasu jest podobny jak podział miejsca w przypadku artykułu, ale: Nie zanudź słuchacza Zmieniaj obrazki co najmniej raz na minutę Podkreśl swoje osiągnięcia
Wyniki Zamieszczanie w artykule lub prezentacji wszystkich wyników doświadczalnych (tak jak to może mieć miejsce w raporcie/sprawozdaniu z badań) jest niewskazane, a często również technicznie niemożliwe (choćby ze względu na ograniczoną przez wydawcę objętość publikacji czy krótki czas przeznaczony na prezentację). Należy podać tylko reprezentatywną próbkę wyników podstawowych pomiarów (dającą obraz jakości pomiarów, ich dokładności i powtarzalności) oraz najważniejsze wyniki końcowe.
Rysunki i schematy Rysunek może znacznie pomóc w zrozumieniu tekstu, zatem, jeśli tylko możemy, powinniśmy przedstawiać wyniki doświadczenia w postaci wykresu zamiast w tabeli. Schemat układu eksperymentalnego powinien być tylko uzupełniony niezbędnym do jego zrozumienia opisem. Wykresy i schematy powinny być jak najprostsze, możliwie dużych rozmiarów, czytelnie opisane.
Wykresy W fizyce doświadczalnej wykresy służą trzem celom: 2019-05-29 Wykresy W fizyce doświadczalnej wykresy służą trzem celom: wyznaczaniu wartości pewnej wielkości poglądowo ilustrują wyniki doświadczeń pozwalają ustalić empiryczną zależność pomiędzy dwiema wielkościami
Tabele Tabele stanowią dobry sposób przedstawiania wyników, zaletą ich jest to, że zamieszczone w nich wyniki są wyróżnione z tekstu i łatwo je znaleźć, prosto również można porównywać zamieszczone w nich liczby, pod warunkiem jednak, że nie jest ich zbyt dużo.
Wnioski Muszą odpowiadać celom przedstawionym we wstępie
Koniec wykładu !