Tekst Praktyczne zastosowanie Standardów dostępności w projektach finansowanych w ramach RPO WP 2014-2020 Gdańsk, 11 kwietnia 2019 r. Projekt współfinansowany.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Standard minimum realizacji zasady równości szans kobiet i mężczyzn w PO KL Gdańsk, 26 listopada 2010.
Advertisements

Norweski Mechanizm Finansowy
E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
Gmina Zawichost ul. Żeromskiego – 630 Zawichost tel. (015) fax. (015) ail: IV Spotkanie informacyjne.
PARTNERSTWO na rzecz rozwoju rynku pracy powiatu starogardzkiego Projekt 50+ doświadczenie.
10 lat działalności Biura ds. Osób Niepełnosprawnych – bliżej Europy w obszarze równości szans.
1 Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projektach POKL Spotkanie informacyjne nt konkursów PO KL Olsztyn, dn. 26 maja 2010 r. Bartosz Szurmiński –
1 Zasada równości szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy Mikołajki, lutego 2010 r. Bartosz Szurmiński – Kierownik Zespołu ds. Informacji i Promocji.
2 Agenda działań na rzecz równości szans płci PO KL – wyzwania na przyszłość Dorota Bortnowska, Zastępca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS.
Szkoła Cyfrowa dla wszystkich? Warszawa, 8 listopada 2012.
Obowiązki uczelni wyższych Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych
Przedsięwzięcie współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego ZASADA RÓWNOŚCI SZANS K I M W PLANOWANIU I OCENIE PROJEKTÓW.
Kluczowe elementy przestrzeni turystycznej
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projektach PO KL
1 Zasada równo ś ci szans kobiet i m ęż czyzn w projektach POKL Spotkanie informacyjne nt konkursów PO KL Olsztyn, dn. 24 wrze ś nia 2010 r. Bartosz Szurmi.
Ogólne zasady systemu oceny projektów w RPO WD
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Dostępność informacji dla osób z niepełnosprawnościami Mikołaj Rotnicki Pełnosprawny Student IX Kraków, 3 listopada 2015 r.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Kliknij, aby dodać tytuł prezentacji Zwiększenie szans na zatrudnienie uczniów szkół zawodowych, w szczególności poprzez podniesienie efektywności kształcenia.
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn Wytyczne w zakresie realizacji zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami.
GOŚĆ NIEPEŁNOSPRAWNY W MUZEUM dobre praktyki i praktyczne przykłady.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 10 marca 2016 r. Założenia konkursu dla działania 4.1 Infrastruktura ponadgimnazjalnych.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 1 kwietnia 2016 r. Założenia konkursu dla Działania 4.2 Infrastruktura.
Departament Rozwoju Regionalnego Uwagi Komisji Europejskiej do projektu kryteriów oceny projektu dla Poddziałanie Inwestycje w infrastrukturę kształcenia.
Przygotowanie wniosku o dofinansowanie pod kątem dostępności dla osób z niepełnosprawnościami 1.
Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości Wymagania w zakresie wskaźników.
Dostępność stron internetowych Wprowadzenie do WCAG Dział ds. Osób Niepełnosprawnych ul. Retoryka 1/ Kraków tel.: , fax.:
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Departament Rozwoju Regionalnego Uwagi Komisji Europejskiej oraz autopoprawki IZ Poddziałanie Wsparcie outplacementowe Schemat: Łagodzenie negatywnych.
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
Oznaczanie i promocja projektów dofinansowanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata Regionalny Program.
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
Zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasada równości szans kobiet i mężczyzn w ramach.
Spotkanie informacyjne
Zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasada równości szans kobiet i mężczyzn w ramach Poddziałania.
Specyfika i cel konkursu w ramach Podziałania
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Równość szans i niedyskryminacja w projektach finansowanych z funduszy europejskich na lata CZERWIEC 2017 r. Projekt współfinansowany z Europejskiego.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Poddziałanie Kształcenie ogólne w ramach ZIT
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasada równości szans kobiet i mężczyzn w ramach.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Pytania i odpowiedzi w ramach Poddziałania 5. 2
Posiedzenie Komitetu Monitorującego
Stan wdrażania RPO WL w WUP w Lublinie
Standardy dostępności dla osób z niepełnosprawnościami
Standardy dostępności dla osób z niepełnosprawnościami
Standardy dostępności dla osób z niepełnosprawnościami
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zmiany w Załączniku 3 b - Kryteria wyboru projektów dla poszczególnych osi priorytetowych, działań/ poddziałań – dla EFS   XXXIX Posiedzenie Komitetu.
Dostępność wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami w projektach finansowanych ze środków EFS Działanie 11.1: Aktywne włączenie.
ZMIANA ZASAD OZNACZANIA PROJEKTÓW
Standardy dostępności dla osób z niepełnosprawnościami
Profilaktyka cukrzycy typu 2 w ramach Podziałania
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Tekst Praktyczne zastosowanie Standardów dostępności w projektach finansowanych w ramach RPO WP Gdańsk, 4 marca 2019 r. Projekt współfinansowany.
ZMIANA ZASAD OZNACZANIA PROJEKTÓW
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Uczelnia dostępna zasady i zakres konkursu w ramach Osi III PO WER
Czy mój serwis internetowy jest dostępny dla wszystkich?
Dobre praktyki w zakresie dostępności budynków
Zapis prezentacji:

tekst Praktyczne zastosowanie Standardów dostępności w projektach finansowanych w ramach RPO WP 2014-2020 Gdańsk, 11 kwietnia 2019 r. Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020

dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz tekst Informacje ogólne Wytyczne w zakresie realizacji zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym: dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasady równości szans kobiet i mężczyzn w ramach funduszy unijnych na lata 2014-2020. Weryfikacja wniosku o dofinansowanie projektu na etapie oceny formalnej w ramach kryterium A.10. Zgodność z politykami horyzontalnymi UE.

Standard minimum składa się z pięciu kryteriów: Równość szans kobiet i mężczyzn Standard minimum (1) Standard minimum składa się z pięciu kryteriów: We wniosku o dofinansowanie projektu podano informacje potwierdzające istnienie (albo brak istnienia) barier równościowych w obszarze tematycznym interwencji i/ lub zasięgu oddziaływania projektu. Wniosek o dofinansowanie projektu zawiera działania odpowiadające na zidentyfikowane bariery równościowe w obszarze tematycznym interwencji i/lub zasięgu oddziaływania projektu. W przypadku stwierdzenia braku barier równościowych, wniosek o dofinansowanie projektu zawiera działania, zapewniające przestrzeganie zasady równości szans kobiet i mężczyzn, tak aby na żadnym etapie realizacji projektu tego typu bariery nie wystąpiły.

Równość szans kobiet i mężczyzn Standard minimum (2) Standard minimum (cd.) Wskaźniki realizacji projektu zostały podane w podziale na płeć i/lub został umieszczony opis tego, w jaki sposób rezultaty przyczynią się do zmniejszenia barier równościowych, istniejących w obszarze tematycznym interwencji i/lub zasięgu oddziaływania projektu We wniosku o dofinansowanie projektu wskazano jakie działania zostaną podjęte w celu zapewnienia równościowego zarządzania projektem.

Wyjątek od standardu minimum Profil działalności beneficjenta (ograniczenia statutowe) – w statucie lub w innym równoważnym dokumencie jest jednoznaczny zapis, iż wnioskodawca przewiduje w ramach swojej działalności wsparcie skierowane tylko do jednej z płci. Zamknięta rekrutacja – projekt obejmuje (ze względu na swój zakres oddziaływania) wsparciem wszystkich pracowników/ pracownice, cały personel konkretnego podmiotu, wyodrębnionej organizacyjnie części danego podmiotu lub konkretnej grupy podmiotów wskazanych we wniosku o dofinansowanie projektu. W treści wniosku o dofinansowanie projektu musi zostać podana informacja wraz z uzasadnieniem, że ten projekt należy do wyjątku od standardu minimum.

Standardy dostępności obowiązują od 11 kwietnia 2018 roku. tekst Podstawa prawna Wytyczne w zakresie realizacji zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasady równości szans kobiet i mężczyzn w ramach funduszy unijnych na lata 2014-2020. Standardy dostępności dla polityki spójności lata 2014-2020 to Załącznik nr 2 do Wytycznych Standardy dostępności obowiązują od 11 kwietnia 2018 roku.

Sześć standardów dostępności: informacyjno-promocyjny cyfrowy tekst Rodzaje standardów dostępności Sześć standardów dostępności: informacyjno-promocyjny cyfrowy szkoleniowy edukacyjny transportowy architektoniczny.

skorzystania z ich efektów. tekst Cele standardów dostępności Głównym celem standardów dostępności dla polityki spójności 2014-2020 jest zapewnienie osobom z niepełnosprawnościami na równi z osobami pełnosprawnymi dostępu do funduszy europejskich w zakresie: udziału użytkowania zrozumienia komunikowania się skorzystania z ich efektów.

z niepełnosprawnością ruchową niewidomych i słabowidzących tekst Czyje potrzeby uwzględniają standardy dostępności? Standardy uwzględniają potrzeby osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności, w szczególności osób: z niepełnosprawnością ruchową niewidomych i słabowidzących głuchych i słabosłyszących z niepełnosprawnością intelektualną z zaburzeniami lub chorobami psychicznymi z trudnościami komunikacyjnymi.

tekst Błędne założenia – dyskryminacja Założenie, że do projektu ogólnodostępnego nie zgłoszą się osoby z niepełnosprawnościami lub zgłoszą się osoby wyłącznie z określonymi rodzajami niepełnosprawności – jest dyskryminacją. Niedopuszczalna jest sytuacja, w której odmawia się dostępu do uczestnictwa w projekcie osobie z niepełnosprawnościami ze względu na bariery, na przykład: architektoniczne, komunikacyjne czy cyfrowe.

tekst Jak projektować zgodnie ze standardami dostępności? W pierwszej kolejności ważna jest zgodność produktów projektu z koncepcją uniwersalnego projektowania, a dopiero w drugiej kolejności należy rozważyć zastosowanie mechanizmu racjonalnych usprawnień.

tekst Projektowanie uniwersalne Projektowanie uniwersalne (ang. universal design) – filozofia projektowania produktów i otoczenia w taki sposób, by mogły być one użyte przez wszystkich ludzi, w możliwie szerokim zakresie, bez potrzeby adaptacji lub specjalnego projektowania (źródło Wikipedia).

tekst Mechanizm racjonalnych usprawnień Mechanizm racjonalnych usprawnień (MRU) – konieczne i odpowiednie zmiany oraz dostosowania, nienakładające nieproporcjonalnego lub nadmiernego obciążenia, rozpatrywane osobno dla każdego konkretnego przypadku, w celu zapewnienia osobom z niepełnosprawnościami możliwości korzystania z wszelkich praw człowieka i podstawowych wolności oraz ich wykonywania na zasadzie równości z innymi osobami.

charakteru interwencji. tekst Kiedy stosujemy MRU? MRU oznacza także możliwość sfinansowania specyficznych działań dostosowawczych, uruchamianych wraz z pojawieniem się w projektach (w charakterze uczestnika lub personelu projektu) osoby z niepełnosprawnością – do 12 000 zł. Każde zastosowanie MRU wynika z występowania przynajmniej trzech czynników w projekcie: specjalnej potrzeby uczestnika projektu/użytkownika produktów projektu lub personelu projektu barier otoczenia charakteru interwencji.

Standard informacyjno-promocyjny tekst Standard informacyjno-promocyjny Standard informacyjno-promocyjny Stosuje go każdy, kto organizuje działania informacyjno-promocyjne o charakterze informacyjno-promocyjnym wymagające i niewymagające wcześniejszego zgłoszenia się/ rejestracji.

tekst Dostępność miejsca Wydarzenia o charakterze informacyjno-promocyjnym są dostępne dla osób z niepełnosprawnością, to znaczy odbywają się w budynkach (miejscach), w których: wejście do budynku jest na poziomie terenu wokół budynku, a jeśli w budynku są schody to jest winda, podjazd, platforma przyschodowa oraz przeszkolony w jego obsłudze personel na kondygnacjach dostępnych dla osób z niepełnosprawnością znajdują się przystosowane toalety o ile to możliwe, na korytarzach nie ma wystających gablot, reklam, elementów dekoracji, które mogłyby być przeszkodą dla osób z niepełnosprawnościami.

Zgłoszenie specjalnej potrzeby uczestników Wszystkie spotkania otwarte (na przykład konferencje), organizowane z udziałem środków funduszy europejskich, wymagające wcześniejszej rejestracji, umożliwiają zgłoszenie specjalnej potrzeby uczestników/-czek, co oznacza, że co najmniej jedno z pytań w formularzu rejestracyjnym (zgłoszeniowym) dotyczy indywidualnych, specjalnych potrzeb uczestników/-czek. Zgłoszenie specjalnej potrzeby obliguje organizatora wydarzenia do jej spełnienia w możliwie największym stopniu. Należy wówczas postępować jak w przypadku wydarzeń niewymagających wcześniejszego zgłoszenia się/rekrutacji.

Zapewnione jest wsparcie asystenta. tekst Alternatywna forma kontaktu Zapewniona jest pętla indukcyjna i usługa tłumacza polskiego języka migowego (lub ewentualnie usługa video-tłumacza). Zapewniona jest możliwość wejścia i uczestniczenia z psem asystującym (zgodnie z artykułem 20a ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2018 r. poz. 511)). Zapewnione jest wsparcie asystenta.

uniwersalne projektowanie – materiały audio-video. tekst Pomoc w Prawie zamówień publicznych Jeżeli wydarzenie organizowane jest z wykorzystaniem postępowania na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1579, z późn. zm.) już na etapie dokumentacji zamówienia można uwzględnić kwestie dostępności – w zależności od tego, co jest treścią tego zamówienia, na przykład: klauzule społeczne – włączenie osoby z niepełnosprawnością do wykonania zamówienia uniwersalne projektowanie – materiały audio-video.

Materiały informacyjne uwzględniają między innymi: tekst Materiały informacyjne na temat wydarzenia Materiały informacyjne uwzględniają między innymi: dane kontaktowe do organizatora (co najmniej 2 kanały kontaktu) mapa, sposób dojazdu na miejsce wydarzenia publicznymi środkami transportu oraz samochodem z różnych kierunków dostępność parkingu, w tym liczby miejsc postojowych dla osób z niepełnosprawnościami informacje dotyczące dostępności budynku (miejsca), w którym ma odbyć się wydarzenie.

Miejsce parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami tekst Miejsce parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami

Niedostępna nawierzchnia ulicy i chodnika tekst Niedostępna nawierzchnia ulicy i chodnika

Prezentacje multimedialne tekst Prezentacje multimedialne Prezentacje multimedialne uwzględniają kryteria dostępności: unikalne tytuły dla każdego ze slajdów ograniczona ilość tekstu na slajdzie – maksymalnie 4-6 wierszy użycie krótkich równoważników zdań zastosowanie dużej czcionki – minimum 18-20 punktów zastosowanie czcionek bezszeryfowych, na przykład Arial, Calibri wysoka jakość grafiki, duże zdjęcia z obligatoryjnym tekstem alternatywnym.

Prezentacje multimedialne uwzględniają kryteria dostępności: tekst Prezentacje multimedialne Prezentacje multimedialne uwzględniają kryteria dostępności: unikalne tytuły dla każdego ze slajdów ograniczona ilość tekstu na slajdzie – maksymalnie 4-6 wierszy użycie krótkich równoważników zdań zastosowanie dużej czcionki – minimum 18-20 punktów zastosowanie czcionek bezszeryfowych, na przykład Arial, Calibri wysoka jakość grafiki, duże zdjęcia z obligatoryjnym tekstem alternatywnym.

tekst Filmy i multimedia Filmy i multimedia zawierają audiodeskrypcję (wszędzie tam, gdzie informacja niesiona obrazem jest istotna dla odbiorcy i ma znaczenie poznawcze). Transmisja on-line wydarzenia (o ile jest organizowana), udostępnia napisy rozszerzone na żywo.

Mini audyt dostępności sprawdź jeszcze raz, czy na pewno, realizując działania z zakresu informacyjno-promocyjnego, uwzględniłeś potrzeby osób z niepełnosprawnościami? poproś o konsultację osoby z niepełnosprawnościami, czy przygotowane w ramach projektu usługi, produkty są dla nich dostępne.

Standard cyfrowy

tekst Standard cyfrowy Serwisy internetowe to rozwiązania informatyczne, dla których interfejsem użytkownika jest przeglądarka internetowa. Są to między innymi strony internetowe, portale, platformy i moduły e-learningowe, aplikacje webowe, formularze online, serwisy społecznościowe.

tekst WCAG 2.0 AA Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) – zbiór dokumentów zawierający zalecenia dotyczące tworzenia dostępnych serwisów internetowych. Zestaw minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych.

Posiadają go treści nietekstowe, takie jak: zdjęcia rysunki schematy Tekst alternatywny Posiadają go treści nietekstowe, takie jak: zdjęcia rysunki schematy wykresy animacje nagrania dźwiękowe kontrolki formularzy i elementy interfejsu graficznego. Tekst ten zawiera wszystkie informacje, które mogą być istotne dla użytkownika w konkretnym kontekście.

tekst Nagrania dźwiękowe Nagrania dźwiękowe, w których zawarte są wypowiedzi ludzi (przemówienia, wykłady, wywiady) trzeba uzupełnić o plik tekstowy, który prezentuje te same informacje. Taki dokument powinien być pełną transkrypcją nagrania, uzupełnioną o informacje o istotnych dźwiękach (oklaski, śmiech, odgłosy tła).

tekst Audiodeskrypcja Do multimediów, które zawierają zmieniający się obraz (animacja, wirtualny spacer, film promocyjny) należy dodać audiodeskrypcję. Nagrania oraz transmisje na żywo, które zawierają dźwięk i obraz (audiowideo), udostępniają napisy rozszerzone, czyli takie, które zsynchronizowane są ze ścieżką audio i zawierają pełny zapis dialogów i wypowiedzi, a także opisy dźwięków istotnych dla zrozumienia treści. 32

Kolor nie powinien być jedynym wizualnym sposobem: tekst Kolor jako narzędzie wyboru Kolor nie powinien być jedynym wizualnym sposobem: przekazywania informacji wskazywania czynności do wykonania sygnalizowania, że konieczna jest reakcja użytkownika wyróżniania elementów wizualnych.

tekst Ślepota barw Ślepota barw to choroba o podłożu genetycznym, która polega na zaburzeniach w odróżnianiu kolorów, na ogół zielonego i czerwonego. Daltoniści mogą mieć problemy z poruszaniem się po stronach internetowych, gdzie elementy, które służą do nawigacji, wyróżniają się tylko barwą.

Tęcza widziana przez osobę normalnowzroczną tekst Daltonizm Tęcza widziana przez osobę normalnowzroczną Tęcza widziana przez osobę z protanopią -barwa czerwona nie jest widziana, purpura jest mylona z niebieską Tęcza widziana przez osobę z deuteranopią - barwa zielona nie jest widziana Tęcza widziana przez osobę z tritanopią

Mini audyt dostępności sprawdź jeszcze raz, czy na pewno, realizując działania w serwisach internetowych, uwzględniłeś potrzeby osób z niepełnosprawnościami? poproś o konsultację osoby z niepełnosprawnościami, czy przygotowane produkty, usługi są dla nich dostępne.

Standard szkoleniowy (szkolenia, kursy, warsztaty, doradztwo) tekst Standard szkoleniowy Standard szkoleniowy (szkolenia, kursy, warsztaty, doradztwo)

spotkanie osobistego lub przez osobę trzecią tekst Informacja i komunikacja Przygotuj w sposób dostępny i udostępnij co najmniej w wersji elektronicznej Komunikacja na linii beneficjent uczestnik/-czka projektu jest zapewniona przez co najmniej dwa sposoby komunikacji, na przykład: email telefon spotkanie osobistego lub przez osobę trzecią materiały informacyjne o projekcie: plakaty ulotki ogłoszenia prasowe dokumenty rekrutacyjne: formularze zgłoszeniowe formularze rekrutacyjne ankiety

zapewnienie tłumacza języka migowego, tekst Dobre praktyki Materiały informacyjne o projekcie mogą zawierać informację o możliwości zgłaszania specjalnych potrzeb przez poszczególnych uczestników/czki projektu. Na przykład: zapewnienie tłumacza języka migowego, asystenta osoby z niepełnosprawnością, pętli indukcyjnej czy innych. Projekt jest dedykowany dla Ciebie. Jesteśmy dostępni dla osób z niepełnosprawnościami.

tekst Dobre praktyki kontaktów z potencjalnym uczestnikiem projektu Materiały informacyjne są skierowane także do członków rodzin, krewnych, opiekunów osób z niepełnosprawnościami. Jeśli znasz osobę z niepełnosprawnością, powiedz Jej o projekcie. Więcej informacji o projekcie dostępnych dla osób ... znajdą Państwo na …

wsparcie na wyrównywanie szans (asystent osoby z niepełnosprawnością) tekst Sposób organizacji wsparcia Sposób organizacji wsparcia dostosowany do potrzeb osoby z niepełnosprawnościami, z uwzględnieniem rodzaju i stopnia niepełnosprawności uczestników: wsparcie na wyrównywanie szans (asystent osoby z niepełnosprawnością) elastyczność form wsparcia (wydłużony czas trwania szkoleń – potrzeba tłumaczenia na język migowy, konieczność wolniejszego mówienia, krótsze sesje szkoleniowe) zapewnienie bezpieczeństwa psychicznego (odpowiednia przestrzeń, zwiększenie liczby godzin, wolniejsze tempo prowadzenia spotkania lub indywidualne spotkanie dla osób o obniżonej normie intelektualnej).

tekst Dostępność materiałów szkoleniowych Materiały szkoleniowe w projekcie są przygotowane w sposób dostępny i są udostępniane dla potencjalnych uczestników/czek co najmniej w wersji elektronicznej. Osoby z niepełnosprawnością i/lub osoby towarzyszące otrzymują informacje na temat potencjalnych sytuacji awaryjnych, na przykład poprzez wskazanie dróg ewakuacyjnych i wyjścia ewakuacyjnego.

Strefa wejścia

Niedostępna nawierzchnia parkingu tekst Niedostępna nawierzchnia parkingu

Pochylnia w Łodzi tekst Fot. Korad Ciężki, https://www.radiolodz.pl/posts/16610-dworzec-lodz-widzew-do-peronow-dojdziemy-podziemnym-tunelem-zdjecia

tekst Pochylnia w Łodzi Fot. Korad Ciężki, https://www.radiolodz.pl/posts/16610-dworzec-lodz-widzew-do-peronow-dojdziemy-podziemnym-tunelem-zdjecia 46

Utrudnienia na przejściu dla pieszych tekst Utrudnienia na przejściu dla pieszych 47

tekst Wejścia do budynków http://www.macocco.com/fr/hall-d-entree-en-verre-exterieur-attache/facades-vea.html

Szklane drzwi bez zabezpieczeń tekst Szklane drzwi bez zabezpieczeń 49

Niedostępny panel windy tekst Niedostępny panel windy 50

(nie)spójność informacji tekst (nie)spójność informacji 51

(nie)bezpieczne schody

Mini audyt dostępności sprawdź jeszcze raz, czy na pewno na etapie projektowania uwzględniłeś(aś) potrzeby osób z niepełnosprawnościami? poproś o konsultację osoby z niepełnosprawnościami, czy przygotowane produkty, usługi są dla nich dostępne.

tekst Dziękuję za uwagę. 54