Jednostek Samorządu Terytorialnego a rosnące obciążenia finansowe

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
historia od dnia 21 czerwca 1996 r.
Advertisements

Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach.
Budżet 2007 – krok wstecz. Budżet państwa 2007 Rezygnacja z naprawy finansów publicznych Brak wykorzystania dobrej koniunktury do zmniejszenia deficytu.
PODSTAWOWE POJĘCIA.
Raport porównania organizacji szkół roku 2007/2008 i 2008/2009 Dane Arkusze Organizacyjne z dnia i Raport obejmuje szkoły. Nie obejmuje.
XXI Sesja Rady Gminy 18 styczeń 2005r.. Budżet Gminy Oleśnica na 2005 rok.
Ministerstwo Finansów
PREZYDENT MIASTA TYCHY Wykonanie budżetu miasta Tychy za 2011 rok.
EDUKACJA W GMINIE PRZYWIDZ System edukacji w gminie Przywidz oczami rodzica.
Wybrane koszty braku wczesnego wsparcia dr Paweł Kubicki Szkoła Główna Handlowa Warszawa, Patronat honorowy:
SPRAWOZDANIE FINANSOWE GMINY JEDLNIA
Projekt algorytmu podziału części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2015 Warszawa, październik 2014 r.
Realnie o płacach nauczycieli w Polsce Olsztyn
1Warszawa, 25 listopada 2013 r. BUDŻET WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA 2014 R. I PROGRAM OSTROŻNOŚCIOWY 25 listopada 2013 r. (poniedziałek)
Aktor Jan Nowicki – Honorowy Obywatel Kowala Położenie: - centrum Polski - przy drodze krajowej Nr 1 z obwodnicą - w pobliżu autostrady A1 - węzeł Kowal.
PRZYGOTOWAŁA MAŁGORZATA PAJEK ANALIZA WYKONANIA BUDŻETU GMINY KARCZEW ZA 2009 ROK.
PROBLEMY FINANSOWE SZPITALI POWIATOWYCH
Projekt budżetu Gminy Miejskiej Chojnice 2016 r..
Finansowe skutki dla JST podniesienia kwoty wolnej od podatku PIT do 8000 zł.
Zwierzyn,  Placówki oświatowe:  Zespół Placówek Oświatowych w Zwierzynie:  - Publiczna Szkoła Podstawowa im. Wojska Polskiego,  - Publiczne.
Wskaźniki miasta. A. Dochody gminy ogółem na mieszkańca (PLN/mieszk) Wskaźnik pokazuje ogólny poziom łącznych dochodów miasta, przypadający na jednego.
PROJEKT BUDŻETU POWIATU BOLESŁAWIECKIEGO NA ROK 2016
Sprawozdanie z wykonania Budżetu Miasta za 2011 rok.
Dr Katarzyna Kopyściańska.  Samorządowy zakład budżetowy otrzymał dotację celową na realizację zadania finansowanego z Funduszu Spójności w kwocie 1.
Budżet Miasta Gdańska na rok 2015 Gdańsk, 18 grudnia 2014r.
BUDŻET MIASTA GDAŃSKA WYKONANIE ZA ROK PlanWykonanie% DOCHODY zł zł101 WYDATKI zł zł94 NADWYŻKA-
BUDŻET MIASTA PODATKI LOKALNE. DOCHODY + PRZYCHODY = WYDATKI + ROZCHODY ,19 zł zł = ,76 zł ,43 zł.
Kuratorium Oświaty w Lublinie Działania MEN. Kluczowe problemy edukacji 1 Lublin, r.
Projekt budżetu 2003 Prezydent Miasta TYCHY. Projekt budżetu 2003 ogółem Projekt budżetu ogółem Pożyczki, kredyty, obligacje Projekt.
Spotkanie informacyjne 25 października 2010 roku Śląski Urząd Wojewódzki.
Wykonanie Budżetu Miasta Gdańska za rok Wykonanie Budżetu za 2004 r. - dochody, wydatki i nadwyżka.
Sytuacja finansowa JST w latach Warszawa, maj 2014.
Finansowe i organizacyjne uwarunkowania funkcjonowania przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjówsamorządowych Mariusz Tobor.
BUDŻET MIASTA GDAŃSKA WYKONANIE 2013 ROKU. Budżet – wykonanie 2013 r. DOCHODY WYDATKI NADWYŻKA
Do 15 listopada 2015r. Burmistrz Grodkowa ma obowiązek przedłożenia Radzie Miejskiej i Regionalnej Izbie Obrachunkowej projektu budżetu na 2016 rok Inicjatywa.
WYKONANIE BUDŻETU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO ZA 2015 ROK.
INFORMACJA z wykonania budżetu Gminy Czersk za I półrocze 2016 r. wraz z informacją o kształtowaniu się Wieloletniej Prognozy Finansowej 1.
Budżet powiatu nakielskiego na 2008 rok. Budżet powiatu opracowano na podstawie: Informacji Ministra Finansów Nr ST /2007 z dnia 10 października.
POMORSKA RADA OŚWIATOWA. Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym I.Art Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych.
PROJEKT BUDŻETU MIASTA NA 2017 ROK PROJEKT BUDŻETU MIASTA NA 2017 ROK
INFORMACJA o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Kartuzy, w roku szkolnym 2015/2016 w tym o wynikach sprawdzianów i egzaminów w szkołach, których.
Dochody i zwroty w VAT w latach
PROJEKT BUDŻETU POWIATU CHOJNICKIEGO NA ROK 2017
1 16 września 2013 r..
BUDŻET Regionalna Izba Obrachunkowa pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie Burmistrza Miasta Jarosławia z wykonania budżetu za 2016 r.
Budżet - Miasta Żyrardów
Podstawowe dylematy oświaty w kontekście jej efektywności
Rola samorządu regionalnego w systemie sektora publicznego
P r o j e k t Budżetu Gminy Grodków na rok 2017 Burmistrz Grodkowa.
Niektóre skutki zmian w oświacie
Sprawozdanie z wykonania budżetu
Konferencja prasowa Marszałka Województwa Podlaskiego
Dochody i zwroty w VAT w latach
Sprawozdanie z wykonania budżetu
Ministerstwo Finansów
Województwa Podlaskiego Marszałka Województwa Podlaskiego
WYKONANIE DOCHODÓW W I PÓŁROCZU 2017 ROKU , 45 zł
Projekt budżetu 2001 Zarząd Miasta TYCHY.
Finanse powiatowe - stan aktualny - potrzeby i oczekiwania
Finanse w oświacie Kwiecień, 2018 r..
KWOTA CZĘŚCI OŚWIATOWEJ SUBWENCJI OGÓLNEJ W 2019 R.
Dodatkowe rozwiązania dla nauczycieli. Rozmowy ze związkami zawodowymi
Zespół do spraw statusu zawodowego pracowników oświaty
© Marek Wójcik, Wbrew obawom mam nadzieję Contra spem sper Kilka refleksji na temat wpływu niedofinansowania edukacji na rozwój społeczno.
Dramat w dwóch aktach i z prologiem
Decyzja MNiSW o zwiększeniu subwencji na 2019 r. dla PO o kwotę ,00 zł
SKUTKI FINANSOWE ZMIANY SYSTEMU OŚWIATY.
Decyzja MNiSW o zwiększeniu subwencji na 2019 r. dla PO o kwotę ,00 zł
Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych
Sytuacja finansów JST wybrane wskaźniki
Zapis prezentacji:

Jednostek Samorządu Terytorialnego a rosnące obciążenia finansowe Możliwości rozwoju Jednostek Samorządu Terytorialnego a rosnące obciążenia finansowe

Teza: Możliwości rozwoju JST maleją, maleją bowiem ich wydatki majątkowe

Wydatki majątkowe JST

Wydatki majątkowe JST (wartości realne z 2010r)

Średnioroczny spadek wydatków majątkowych (w latach 2010-2017)   nominalnie realnie w PLN w % MNP -460 286 513 -3,5% -544 396 485 -4,2% GT1 -159 869 177 -3,8% -185 517 058 -4,4% GT2 -331 841 672 -3,6% -389 879 582 GT3 -204 081 570 -3,2% -246 715 990 POW -152 681 900 -2,9% -186 944 519 WOJ. -252 877 473 -4,3% -288 801 233 -4,9%

Teza: Możliwości rozwoju JST maleją, bowiem nadmiernie rosną obciążenia wydatkami bieżącymi

Teza: Istotne znaczenie we wzroście wydatków bieżących, a tym samym w spadku możliwości rozwojowych, ma wzrost wydatków oświatowych

Luka finansowa w oświacie (mld PLN)

Luka finansowa w oświacie w poszczególnych kategoriach JST (mld PLN)

Luka finansowa w relacji do dochodów bieżących oświaty (w %)

Luka finansowa w relacji do subwencji oświatowej (w %)

Hipotetyczne obniżenie wydatków majątkowych przez lukę oświatową (w %)

Jest źle, to jest bardzo niebezpieczna tendencja dla JST

Dramat w dwóch aktach i z prologiem Planowanie subwencji oświatowej w wydaniu Ministerstwa Edukacji Narodowej Dramat w dwóch aktach i z prologiem © Marek Wójcik, mw@zmp.poznan.pl Warszawa, 11 kwietnia 2019r.

Prolog - rok 2017, tak planowanie przez MEN przekłada się na wynagrodzenia nauczycieli MEN: w projekcie ustawy budżetowej na rok 2017, zaplanowano podwyższenie kwoty bazowej dla nauczycieli o 1,3 proc. tj. na poziomie średniorocznej dynamiki cen towarów i usług konsumpcyjnych. Spowoduje to wzrost wynagrodzeń o 1,3 proc. Komunikat Prezesa GUS z dnia 15 stycznia 2018 r.: średnioroczny wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w 2017 r, w stosunku do 2016 r., wyniósł 102,0 (wzrost cen o 2,0 proc.). W 2017 r. różnica kwoty bazowej o 0,1 proc. oznacza skutek finansowy w wysokości minus 32,2 mln zł (0,7 proc . to minus 225 mln zł)

Piorunujący efekt niedoszacownia zadań finansowanych z subwencji oświatowej w 2017r. Kategoria jednostek samorządu terytorialnego Działy 801 oświata i wychowanie oraz 854 edukacyjna opieka wychowawcza Dochody z tytułu subwencji i dotacji Wydatki poniesione przez samorządy Dopłata JST do subwencji i dotacji otrzymanych z budżetu państwa tys. zł Gminy (2381) 20 805 818 27 752 199 6 946 381 Miasta na prawach powiatu (66) 14 067 627 20 085 792 6 018 165

Miasta na prawach powiatu Subwencja oświatowa w 2017 r. nie wystarcza nawet na wynagrodzenia nauczycieli Wydatki Gminy Miasta na prawach powiatu tys. zł Ogółem 34 482 749 22 271 008 Wynagrodzenia i pochodne 22 980 322 14 488 510 Materiały i usługi 4 555 211 2 455 469 Dotacje (szkoły niepubliczne) 2 586 353 3 122 072 Wydatki majątkowe 2 183 907 1 213 474 Dla porównania: wysokość subwencji oświatowej 19 912 260 13 750 317

Zwiększenie subwencji Akt 1 – subwencja oświatowa na rok 2018 Zwiększenie subwencji Wzrost części oświatowej subwencji ogólnej, w stosunku do roku 2018, o kwotę + 1 180 mln zł, Wzrost o 2,8 proc. Zmiana wynagrodzeń nauczycieli (+) + 1 166 mln zł, w tym: podwyżka 5,35 proc. od 1.04.18r. (łączne koszty podwyżki wg MEN - 1 812 mln zł) oszczędności JST na urlopach dla poratowania zdrowia 68 mln zł, oszczędności JST z tytułu dowożenia dzieci 66 mln zł, zmniejszenie kosztów kształcenia w przeliczeniu na ucznia (stałe o 25 proc.!), zmniejszenie środków z tytułu wypłaty dodatku mieszkaniowego dla nauczycieli, oszczędności na awansie zawodowym nauczycieli. Zmniejszenie zadań JST (-) - 14 mln zł Przekazanie kilku szkół do prowadzenia Ministrowi Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej

Zwiększenie subwencji Akt 2 – subwencja oświatowa na rok 2019 Zwiększenie subwencji Wzrost części oświatowej subwencji ogólnej, w stosunku do roku 2018, o kwotę + 2 832 mln zł Wzrost o 6,6 proc. (dla porównania: powinien „konsumować” skutki podwyżek płac nauczycielskich w 2018r. – średniomiesięcznie 3,75 proc. i w 2019 – 5 proc., czyli łącznie 8,75 proc.) Zmiana wynagrodzeń nauczycieli (+) + 2 834 mln zł, w tym: podwyżka 5 proc. od 1 stycznia 2019 r., skutek przechodzący podwyżki z 2018 r. zmiana liczby etatów, zmniejszenie kwoty subwencji na doskonalenie zawodowe, wzrost kwoty na ZFŚS, oszczędności na awansie zawodowym nauczycieli. Zmniejszenie zadań JST (-) - 2 mln zł Przekazanie kilku szkół rolniczych do prowadzenia Ministrowi Rolnictwa i Rozwoju Wsi

Scena finałowa – samorządy płacą za zmiany w systemie oświaty (lata 2017 i 2018) Koszty zmian w systemie oświaty oraz niedoszacowania środków przekazywanych samorządom na podwyżki płac nauczycieli to 6,6 miliardów złotych Konieczność utworzenia ponad 25 tysięcy nowych oddziałów w szkołach podstawowych oraz zatrudnienia 20 tysięcy nowych nauczycieli Skokowo zmniejszyła się liczba dzieci w oddziałach szkół podstawowych (z 20 na 15) oraz liczba uczniów przypadających na jednego nauczyciela (z 11 na 9,1) Zaniżenie środków przekazywanych na wypłatę wynagrodzeń i podwyżek płac nauczycielskich o kwotę co najmniej 1,4 miliardów złotych Wzrosły niemal dwukrotnie nieobjęte subwencją wydatki majątkowe w oświacie (konieczność dostosowania szkół do zmian w systemie oświaty) o kwotę 5 mld zł. Luka finansowa oświaty w ciągu dwóch lat wzrosła do 23,45 miliardów złotych, a subwencja oświatowa pokrywała jedynie 85 procent wydatków płacowych.

„Ze wszys­tkich wi­dowisk ludzie naj­bar­dziej lu­bią teatr i cyrk, bo to są naj­wier­niej­sze zwier­ciadła ich życia, złożonego z udawania, zręczności i błazeństw” Aleksander Świętochowski Pięknie dziękuję © Marek Wójcik, mw@zmp.poznan.pl