Elementarz nauczyciela pracującego z dzieckiem nadpobudliwym

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NASZE KOCHANE DZIECIAKI...
Advertisements

Ekorozwój.
Gimnazjum im. Adama Mickiewicza w Brodach
7 punktów Kodeksu 2.0.
Praca domowa w procesie dydaktycznym
Samokontrola Umiejętność samodzielnego porównania: stanu faktycznego z tym co jest wymagane lub uznane za wartościowe, uzyskanych efektów pracy z kryteriami.
Sprawdzian także dla rodziców
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
Śmiech to zdrowie… ale i nauka.
NADPOBUDLIWOŚĆ PSYCHORUCHOWA (dziecko niespokojne, ciągle w ruchu),
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej
Dojrzałość szkolna - czyli gotowość do uczenia się
Jak pomagać dziecku w nauce?
Spis treści Rodzaje zespołów i terminy pracy. Cele zespołów Formy pracy Podsumowanie.
Zachowania niepożądane
SPOTKANIE Z RODZICAMI OGÓLNE INFORMACJE O SPRAWDZIANIE Data sprawdzianu – 8 kwietnia 2008 roku Czas pracy – 60 minut Liczba punktów do uzyskania.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
DYDAKTYKA MATEMATYKI Arkadiusz Mroczyk.
Praca w szkole z dzieckiem z zachowaniami problemowymi
warsztaty dla rodziców
Prezentacja raportów - uwagi
SZKOŁA GIMNAZJUM NR 8 BYTOM
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
Samodzielność dziecka
Jakub Szota Częstochowa 2012
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
DZIECKO Z ADHD W SZKOLE Jak sobie z tym radzić-poradnik dla nauczycieli Alicja Rogozińska Marta Skarwecka Bożena Szalska Paulina Szynkiewicz.
Szkolny Kodeks 2.0.
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
Co chcieliśmy osiągnąć?
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Zespół Publicznego Gimnazjum i Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Leźnie.
Szkolny system wychowawczy
Dobre praktyki TIK. Dla kogo program? Program skierowany jest do wszystkich tych nauczycieli, którzy widzą potrzebę edukacji medialnej w szkole, chcą.
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
Główne zagadnienia KODEKSU Ucz i ucz się z TIK. Jak prowadzić lekcje w sieci – online i offline? Jak korzystać z Internetu, gdy lekcja nie odbywa.
Debata szkolna 6 grudnia 2012 r. 6 grudnia 2012 r.
Co to jest spacer edukacyjny?
DEBATA SZKOLNA WITAMY SERDECZNIE!!! CHCEMY STAĆ SIĘ SZKOŁĄ Z KLASĄ.
ISU Indywidualizacja w praktyce szkolnej Wyniki ankiet Małgorzata Taraszkiewicz.
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
Paragraf 1.5 Sporządzamy wykresy.
Zasada 1 Ucz i ucz się z TIK. Jak sensownie wykorzystać TIK w szkole i w domu dla uczenia się?
wzrokowiec/ słuchowiec/ czuciowiec
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
DEBATA SZKOLNA 20 grudnia 2010 Szkoła Podstawowa nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Piszu.
Sprawdzian szóstoklasisty w pigułce. Witaj szóstoklasisto! 1 kwietnia 2015 roku napiszecie sprawdzian szóstoklasisty złożony z dwóch części : 1.Część.
Zadanie dyrektora szkoły w ramach programu Szkoła z klasą 2.0 Opracowanie: Jerzy Marek.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
JASNE REGUŁY POMAGAJĄ WYCHOWYWAĆ Poradnik dla Rodziców i Nauczycieli.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Sprawozdanie z ewaluacji wewnętrznej w roku szkolnym 2016/2017
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Jak pomóc dziecku w nauce języka obcego?
Szkolny plan zachowania
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Cele wprowadzania zasad i reguł zachowania
Technologia informacyjna
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Jak przygotować dobrą, interesującą prezentację multimedialną?
Jak przygotować dobrą, interesującą prezentację multimedialną?
Co chcieliśmy osiągnąć?
Warsztaty PODN Wodzisław Śląski
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Organizacja zajęć w klasach I-III ze szczególnym uwzględnieniem 6-latka i łagodnym przejściem w II etap edukacyjny- cz.II Aleksandra Klimza
Skuteczność zachowań werbalnych i niewerbalnych w sytuacjach
Zapis prezentacji:

Elementarz nauczyciela pracującego z dzieckiem nadpobudliwym Materiały wypracowane w sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli wychowawców świetlic Kraków, październik – listopad 2018r.

Najlepsze wyniki w pracy z dzieckiem nadpobudliwym dają: stworzenie w szkole spójnego systemu zasad, właściwe komunikowanie , konsekwencja, systematyczna, stała praca z dzieckiem.

Elementarz… poświęć dziecku dużo uwagi, wzmacniaj wszystkie przejawy pożądanego zachowania, stosuj zrozumiałe dla dziecka reguły, pomóż dziecku w akceptacji przez środowisko,

Elementarz… bądź konsekwentnym , przekazuj proste i krótkie komunikaty, komunikaty wyrażaj z szacunkiem, pomóż dziecku zorganizować świat wokół siebie, indywidualizuj proces nauczania. (Warunki skuteczności konsekwencji zapowiedziane, nie odroczone w czasie, adekwatne do przewinienia, dotkliwe, ale nie upokarzające )

Elementarz… stwórz zrozumiały system konsekwencji zachowania, konsekwencje (pozytywne i negatywne) stosuj natychmiast przedstaw plan zajęć i schemat lekcji, często mów do dziecka, zachęcaj do pracy,

Elementarz… korzystaj w czasie lekcji z pomocy ucznia, stosuj komunikaty niewerbalne, dostosuj tempo pracy do możliwości ucznia, stosuj specjalne metody w czasie sprawdzania wiadomości,

Elementarz zmniejsz ilość materiału do przepisania z tablicy, często przypominaj o regułach, szukaj i ucz dziecko sposobów rozładowania złości w sposób możliwy do zaakceptowania (np. stwórz kodeks złości).

właściwe usadowienie ucznia w klasie pobudzanie uwagi dziecka Niektóre techniki pracy z dzieckiem nadpobudliwym w szkole: właściwe usadowienie ucznia w klasie pobudzanie uwagi dziecka poprawianie zdolności słuchania skuteczne wydawanie poleceń kontrola notatek po zakończeniu zajęć

Właściwe usadowienie ucznia w klasie ławka nadpobudliwego dziecka powinna być usytuowana w pobliżu nauczyciela (jego biurka lub tablicy), dziecko posadzone plecami do reszty kolegów, nigdy nie sadzamy dziecka przy oknie, w towarzystwie dobrych uczniów (ale nie najlepszych przyjaciół), usadzenie z tyłu klasy, jeśli dziecko potrzebuje dużo przestrzeni (w takiej sytuacji nauczyciel co 5 minut podchodzi do ucznia i sprawdza jak postępuje praca), jasne określenie granic przestrzennych (ławka, przestrzeń gdzie dziecko może się poruszać).

Pobudzanie uwagi dziecka zadania i nauczane treści powinny być przekazywane w szybki, skrótowy, reporterski sposób, powinny być też prezentowane w „małych dawkach”, aby zmobilizować dziecko do skupienia się można wykorzystać zegarek albo kuchenny minutnik do odmierzania czasu, w którym ma być wykonane zadanie, szybka, najlepiej natychmiastowa kontrola poprawności wykonania zadań, zamiast długich sesji ćwiczeniowych przygotowanie większej liczby krótszych i bardziej intensywnych okresów ćwiczeń.

Pobudzanie uwagi dziecka urozmaicanie zadań, przeplatanie mniej interesujących fragmentów ciekawszymi, wykorzystanie materiałów, którymi można manipulować, dotknąć je, organizowanie aktywności angażujących ucznia jak np. czynna dyskusja, ilustrowanie materiału schematami, podawanie uczniom różnych metod mnemotechnicznych, wierszyków, powiedzonek.  

Poprawianie zdolności słuchania przygotowanie krótkich instrukcji, złożonych z prostych krótkich zdań, powtarzanie instrukcji tak często jak to jest potrzebne, nakłanianie uczniów do wielokrotnego, powtarzania instrukcji po jej usłyszeniu - w ten sposób rozwija się umiejętność słuchania i zapamiętywania, informowanie uczniów o tym, że komunikuje się ważne wiadomości (np. „to jest ważne, proszę słuchać”, „to będzie na sprawdzianie”, itp), korzystanie z pomocy wizualnych dla wzmocnienia przekazu ustnego  

Kontrola notatek po zakończeniu zajęć  Nauczyciel musi dopilnować, żeby notatki w zeszycie były kompletne, a w szczególności aby zawierały:   notatki z lekcji (jeśli dziecko nie jest w stanie jej zapisać może być skrócona), zapisaną pracę domową zarówno ustną jak i pisemną (jeśli nic nie jest zadane – formułę „nic do zrobienia”), informację o wszelkich nietypowych sytuacjach (np. planowana wycieczka, akademia na którą trzeba się ubrać odświętnie), datę sprawdzianu i wymagany zakres materiału.  

Jak mówić żeby dzieci nas słuchały?   Osoba zwracająca się do nadpobudliwego dziecka musi: po pierwsze przebić się przez szum bodźców docierających z otoczenia, po drugie zadbać, aby jej przekaz był jak najbardziej zrozumiały. Kalina

Jeszcze jedna pomocna wskazówka   Dzieciom nadpobudliwym łatwiej jest zacząć robić coś nowego niż kontynuować rozpoczęte zadanie - lubią przecież przerzucać się z jednej czynności na drugą. Dlatego zamiast mówić „przestań patrzeć przez okno” powiedzmy „spójrz w zeszyt” lub „otwórz książkę”. Istnieje wtedy większa szansa, że dziecko spełni polecenie.

Skuteczne wydawanie poleceń  wybierz polecenie, na którym ci zależy i które jesteś gotowa wyegzekwować, podejdź do dziecka, zdobądź jego uwagę (dotknij go, spójrz w oczy, zawołaj po imieniu), wydaj jednoznaczne polecenie w 2-3 słowach, powtórz polecenie tyle razy ile założyłaś, poproś by dziecko je powtórzyło, dopilnuj wykonania polecenia (nie odchodź od dziecka zanim nie skończy)!  

 Zadbaj o własny komfort psychiczny! Stosuj techniki relaksacyjne i codziennie zrób coś, co lubisz! Śmiej się, tańcz i śpiewaj – to pomaga rozładować stres.

 Życzymy sukcesów