Szakal czy żyrafa, czyli kilka słów o porozumieniu bez przemocy

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NASZE KOCHANE DZIECIAKI...
Advertisements

Asertywność.
PRAWA DZIECKA Nikt nie może mnie poniżać krzywdzić, bić, wyzywać.
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
TEORIA MOLTYLI CZYLI JAK SKUTECZNIE SIĘ KOMUNIKOWAĆ.
Uczeń z trudnościami - problem czy wyzwanie?.
w edukacji przedszkolnej
W JAKI SPOSÓB ZMIENIĆ NIEPRAWIDŁOWY ODBIÓR KOMUNIKATÓW WERBALNYCH I NIEWERBALNYCH W RELACJACH UCZEŃ – NAUCZYCIEL – RODZIC.
SIĘGAJ PO TO, CZEGO CHCESZ NIE RANIĄC INNYCH!
Magia słowa, czyli jak zaczarować ucznia?
Czwarty krok. 4. Nie wyolbrzymiać! s.M.Emilia zachęca do odważnego przekraczania siebie.
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
Wychowanie dziecka według Janusza Korczaka
Techniki Prezentacji Microsoft Student Consultant
6 kroków do porozumienia
Jak rozmawiać z dziećmi i jak pomagać im w trudnych chwilach…
Oko w oko z pracownikiem.
warsztaty dla rodziców
Asertywność czyli jak żyć z ludźmi Autor: Elżbieta Bowdur.
Pt: „Czy jesteś asertywny” Opracowała mgr Agata Kwaśniewska
20 reguł dobrego wychowania dzieci.
Lilianna Kupaj Master Coach ICI Trener Transforming Communication
Konflikt – analiza wyników ankiety przeprowadzonej wśród uczniów Zespołu Medycznych Szkół Policealnych w Siedlcach. mgr Anna Szyszkowska.
Jak porozumiewać się miedzy sobą by być rozumianym?
Przemoc i agresja wśród dzieci
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
O korzeniach i skrzydłach…
PRAWA człowieka zaczynają się od praw dziecka Janusz Korczak
Lider kompetencje i asertywność Rozważania
AUTYZM INNY NIE ZNACZY GORSZY
JAK NAUCZYĆ SIĘ MÓWIĆ "NIE"?
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
Placówki specjalistyczne świadczące pomoc Szkole, Rodzinie i Uczniowi
,,Filozofia pozytywnego myślenia’’
Stowarzyszenie Doradców Europejskich RODZINA W RÓWNOWADZE - rozmawiajmy empatycznie!
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
KOCHAĆ TO ZNACZY WYMAGAĆ - WYCHOWUJ MĄDRZE
mgr Justyna Dziubak - Sobiechowska
czyli jak mówić bez oskarżenia
Będę obok JJ.
Jak konsekwentnie postępować z dzieckiem?
Postawa asertywna.
Jak rozmawiać ze swoim dorastającym dzieckiem
Język Serca (Nonviolent Comunication) jako filozofia wspierania rozwoju ucznia oraz budowania współpracy w szkole Jerzy Rządzki.
THE LEADER IN ME KUBA TERKA. THE LEADER IN ME UMIEJĘTOŚĆ UWAŻNEGO SŁUCHANIA Wielu ludzi zapomina, że rozmowa z drugim człowiekiem to nie tylko mówienie,
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Kiedy nikogo nie będzie i pomyślisz, że nikomu nie zależy
Metody komunikowania się
Uczeń zdolny jak go zrozumieć i wspierać?
APEL TWOJEGO DZIECKA. NN ie psuj mnie, dając mi wszystko, o co cię proszę. Niektórymi prośbami wystawiam cię jedynie na próbę.  Nie psuj mnie, …wystawiam.
Porozumienie bez Przemocy w Przedszkolu.
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
The Leader in Me.
Marzenie o edukacyjnej wspólnocie Dr Stanisław Kowal Kierownik Studium Kształcenia Nauczycieli Uniwersytetu Pedagogicznego 28 listopada 2015.
Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku PREZENTACJA Z DORADZTWA ZAWODOWEGO,, FILOZOFIA POZYTYWNEGO MYŚLENIA ’’
Przygotowała mgr Katarzyna Kamińska-Jurkiewicz. (Kol. 3,20)
oprac. Karolina Sobierska, Iwona Nowak
Książka Astrid Lindgren „Bracia Lwie Serce”
Podstawowe umiejętności pomagania
SIEDEMNAŚCIE ZALET KSIĄŻKI DLA DZIECI
Opresyjna i nieopresyjna
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Porozumienie bez przemocy
DLACZEGO WARTO CZYTAĆ KSIĄŻKI?.
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Szkoła Podstawowa nr 81 im. Bohaterskich Dzieci Łodzi
WISŁAWA SZYMBORSKA „Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła”
Zapis prezentacji:

Szakal czy żyrafa, czyli kilka słów o porozumieniu bez przemocy Marshalla Rosenberga oprac. Alicja Ziemska na podst. materiałów szkoleniowych p. Ireny Biodrowskiej- nauczyciela konsultanta z CPPPiDN w Legnicy oraz dostępnej literatury Warszawa, 28 lutego 2019r.

Miejsce ludzi Jeśli to nie jest miejsce, w którym łzy są zrozumiane, Wiliam J.Crocker Jeśli to nie jest miejsce, w którym łzy są zrozumiane, Dokąd pójdę, żeby płakać? Jeśli to nie jest miejsce, w którym mój duch dostanie skrzydeł, Dokąd pójdę, aby polecieć? Jeśli to nie jest miejsce, gdzie dostanę odpowiedź na moje pytania, Dokąd pójdę, aby jej poszukać? Jeśli to nie jest miejsce, w którym moje uczucia będą usłyszane, Dokąd pójdę, żeby mówić? Jeśli to nie jest miejsce, w którym zostanę zaakceptowany takim, jakim jestem, Dokąd pójdę, żeby być? Jeśli to nie jest miejsce, w którym spróbuję nauki i dorastania, Gdzie mogę być właśnie mną?

Marshall Rosenberg (ur. 1934 – zm. 2015) psycholog kliniczny, mediator, ojciec czwórki dzieci, nauczyciel.

Język żyrafy a język szakala.

„Żyrafa”- osoba empatyczna, współczująca. Kieruje się sercem, wyraża własne oczekiwania, prośby, potrzeby w sposób uczciwy, nieraniący drugiego człowieka, bez krytyki, obwiniania, wzbudzania poczucia winy, oceniania, inwektyw i roszczeń. Empatycznie przyjmuje komunikaty nawet od osób aroganckich, wrogich, zawistnych czy kłótliwych.

„Szakal”- drapieżnik, osoba która poucza, grozi, wymaga, rozkazuje, osądza, krytykuje, a więc komunikuje się z innymi za pomocą agresji słownej. W rozmowie artykułuje swoje pretensje, żale, stosuje techniki manipulacji, aluzje, zawoalowane sugestie. Przekazuje nieszczere komplementy, plotki i kłamstwa. Jest obłudny.

Język empatycznej komunikacji Porozumienie bez Przemocy Marshalla Rosenberga Metoda opracowana przez Marshalla Rosenberga, współczesnego psychologa amerykańskiego. Język za pomocą, którego możemy budować zrozumienie, szacunek i chęć współpracy, zamiast konfliktów i nieporozumień. Sposób porozumiewania się, dzięki któremu zaczynamy dawać z serca. Opiera się na zdolności wyrażenia własnych uczuć i potrzeb, a także rozumienia uczuć i potrzeb osób, z którymi się porozumiewamy – bez względu na to, jak one to wyrażają.

Porozumienie bez Przemocy …jest metodą, dzięki której możemy uczyć się być uważnym, … to bycie w kontakcie ze światem zewnętrznym – uczuciami i potrzebami innych ludzi, … jest sposobem na rozwijanie empatii, … jest określane językiem serca (albo żyrafy), …pomaga budować pozytywne relacje z innymi, …wspiera szczerość i autentyczność, a jednoczenie szacunek do siebie i innych, …zwiększa szansę na dialog i wypracowywanie skutecznych umów, …pomaga budować postawę odpowiedzialności i samodzielności (…).

Metoda Porozumiewania się bez Przemocy jest jednocześnie bardzo łatwa i bardzo trudna. Jej prostota polega na schemacie (4 kroki) i możliwości szybkiego jej wytłumaczenia. Trudność polega na tym, że nie nauczono nas takiego sposobu komunikacji. Znaczna część komunikacji, którą prowadzimy odbywa się automatycznie. W porozumiewaniu się z innymi ludźmi nieświadomie stosujemy wyuczone schematy, które są w nas bardzo silnie zakorzenione.

Cztery kroki metody PBP 1. Obserwacja – spostrzeżenia (bez osądów i ocen). 2. Uczucia – powiedzenie o naszych uczuciach wobec opisanej sytuacji. 3. Potrzeby – określenie własnych potrzeb na podstawie pojawiających się uczuć. 4. Prośba – aktualna, wynikająca z naszych potrzeb, konkretna, jasno i precyzyjnie wyrażona.

Schemat procesu komunikacji „ Kiedy widzę… (słyszę…), to czuję się… (czuję…, jest mi…), bo chcę… (mam potrzebę…, jest dla mnie ważne…), a zatem czy zechciał(a)byś…(mógłbyś/mogłabyś..)”.

MODEL POROZUMIENIA BEZ PRZEMOCY Formułowanie niezabarwionego oceną spostrzeżenia; Wyrażanie własnych uczuć. Określenie własnych potrzeb Prezentowanie konkretnej prośby.

O porozumiewaniu się bez przemocy możemy mówić… gdy ”przemoc ustąpiła z naszego serca”, gdy z naszego języka usuniemy oceny, sądy, krytykę, porównywanie, gdy przestaniemy używać kar i nagród dla osiągnięcia celu, gdy mówimy o kimś bez przyklejania etykiet, kiedy skupimy się na jasnym wyrażaniu swoich spostrzeżeń, odczuć i potrzeb, kiedy odkryjemy głębię własnego współczucia, kiedy skupimy się na drugim człowieku, na jego uczuciach, potrzebach, nie zaś na tym, co o nim myślimy (…).

Stosując metodę Porozumienia bez Przemocy:   Stosując metodę Porozumienia bez Przemocy: pozbywamy się starych nawyków; nie bronimy się odruchowo, nie wycofujemy się i nie atakujemy; zaczynamy widzieć w nowym świetle samych siebie i innych ludzi, nasze i ich intencje oraz wzajemne związki; skupiamy się na jasnym wyrażaniu spostrzeżeń, odczuć i potrzeb; nie stawiamy diagnoz i nie osądzamy;

Porozumienie bez Przemocy uczy nas posługiwania się mową i innymi narzędziami porozumienia, dzięki którym możemy zachować człowieczeństwo, nawet w niesprzyjających okolicznościach.

Abecadło Porozumienia bez Przemocy A… …jak atencja …jak autonomia B… Autor: Monika Szczepanik (Dzieci są ważne) A… …jak atencja …jak autonomia   B… …jak Bez Przemocy …jak ból C… …jak „czuję, bo potrzebuję” D… …jak „dawanie z serca” …jak dziecko E… …jak empatia …jak etykieta   F… …jak filozofia G… …jak gniew  …jak Gandhi

H… …jak harmonia I… …jak informacja zwrotna …jak indiańskie przysłowie J… …jak język żyrafy i język szakala K… …jak konflikt …jak kara L… …jak literatura wzbogacająca życie M… …jak Model Czterech Kroków …jak „muszę” …jak mediowanie między dziećmi N… …jak „nie” …jak nagroda

O… …jak oddychanie …jak odpowiedzialność P… …jak potrzeba …jak pochwała …jak prośba o gest R… …jak Rosenberg S… …jak szkoła …jak siła ochronna T… …jak trening U… …jak uczucia rzekome W… …jak władza NAD dzieckiem, …jak władza Z dzieckiem, …jak wychowanie Z… … jak „zaprogramowanie”

nie możemy się nauczyć raz na zawsze. Metody Porozumienia bez Przemocy nie możemy się nauczyć raz na zawsze. To proces, który nigdy się nie kończy i wymaga od nas uważności.

SŁOWA TO OKNA (a czasem mury) Ruth Bebcrmeyer W twoich słowach słyszę wyrok, Czuję się osądzona i odprawiona. Zanim odejdę, muszę się upewnić, Czy właśnie to chciałeś mi rzec? Nim się poderwę do obrony, Zanim przemówię z bólem lub strachem, Zanim zbuduję mur ze słów, Powiedz, czy mnie nie myli słuch? Słowa to okna, a czasem mury, Skazują nas, ale też wyzwalają. Kiedy mówię, kiedy słyszę, Niech bije ze mnie miłości blask. Pewne rzeczy koniecznie chcę powiedzieć, Bo tyle dla mnie znaczą. Jeśli z moich słów nie wynika, o co mi idzie, Czy pomożesz mi wyrwać się na wolność? Jeśli zabrzmiały, jakbym cię chciała poniżyć, Jeśli poczułeś, że mi na tobie nie zależy, Spróbuj wsłuchać się w nie głębiej I dotrzeć do uczuć, które są nam wspólne.  

Przykładowa literatura: Marshall B. Rosenberg „Porozumienie Bez Przemocy – o języku Serca”, Wydawnictwo: Jacek Santorski & Co”, Warszawa 2003, Marshall B. Rosenberg „Rozwiązywanie konfliktów poprzez Porozumienie bez Przemocy”, Wydawnictwo: Jacek Santorski & Co, Warszawa 2008, Marshall B. Rosenberg „Edukacja wzbogacająca życie”, Wydawnictwo: Jacek Santorski, Warszawa 2006, Serena Rust „Tańcowała żyrafa z szakalem. Cztery kroki empatycznej komunikacji”, Wydawnictwo: Czarna Owca, Warszawa 2010, Liv Larsson „Porozumienie bez przemocy w mediacjach. Jak być trzecią osobą w konflikcie”, Wydawnictwo: Czarna Owca, Warszawa 2009,. Aleksandra Cyran-Żuczkowska „Wychowanie bez klapsa”, Wydawnictwo: Rubikon 2006.

Bardzo dziękuję 