Obowiązki pracodawcy mgr Sabina Pochopień.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYPOWIADANIE UMÓW O PRACĘ PRZYGOTOWAŁ: DANIEL BADAN
Advertisements

Rozwiązanie umowy o pracę za wypowiedzeniem
Sporządzanie świadectwa pracy.
Zwolnienia grupowe w polskim prawie pracy
Obowiązki pracodawcy Dagmara Mielczarek
Prawo pracy Stan prawny na 2010 rok.
FUNKCJONOWANIE 2011 – ROZLICZANIE maj 2011 r.. Wykorzystanie środków PROW Świętokrzyskie.
–KANCELARIA RADCÓW PRAWNYCH SOBCZAK - POŁCZYŃSKA ŁAGODA –1–1 człowiek – najlepsza inwestycja Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Poznaj swoje prawa w pracy Legnica, 2012
Podstawy prawa pracy dla praktyków cz. 3.
Przestrzeganie przepisów bhp,
Zmiany organizacyjne w szkole lub placówce oświatowej i ich wpływ na sytuację zatrudnionych nauczycieli.
ROPS Poznań Porozumienie dotyczące współpracy – minimalny zakres umowy PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ W WIELKOPOLSCE wiedza.
Czy to jest możliwe? Art. 56. § 1. Jeżeli między małżonkami nastąpił zupełny i trwały rozkład pożycia, każdy z małżonków może żądać, ażeby sąd rozwiązał.
Rozwiązanie stosunku pracy bez wypowiedzenia
OKRES WYPOWIEDZENIA DR JACEK BOROWICZ.
UMOWY O PRACĘ – ZMIANY.
Obowiązki pracodawcy i pracownika wynikające ze stosunku pracy
Prawo pracy.
O zatrudnianiu pracowników tymczasowych
SZKOLENIE Obowiązki pracodawcy.
Pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę. (Art. 2 k.p. )  Pracownicy.
Badania lekarskie pracowników
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
U RLOP WYPOCZYNKOWY CZ. 2 Małgorzata Grześków. URLOP PROPORCJONALNY ZASADA Pracownik nabywa prawo do urlopu wypoczynkowego w pełnym wymiarze określonym.
Prawo Pracy II Wykład SSA(3)III Dr Jacek Borowicz.
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. Art. 9. § 1. K.P.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
NABYCIE PRAWA DO URLOPU WYPOCZYNKOWEGO WYMIAR URLOPU WYPOCZYNKOWEGO DR JACEK BOROWICZ.
Prawo pracy – ćwiczenia (V) mgr Ilona Szwedziak – Bork WZ UW.
Prawo pracy – ćwiczenia (III) mgr Ilona Szwedziak – Bork WZ UW.
Polityka rynku pracy w Polsce
WYBRANE ZAGADNIENIA MATERIALNEGO I PROCESOWEGO PRAWA PRACY
Obowiązki pracodawcy i skutki prawne ich niewykonania
Zwolnienia grupowe.
Kształcenie dualne.
Wypowiedzenie warunków pracy i płacy
Kuratorium Oświaty w Opolu.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
OKRES WYPOWIEDZENIA DR JACEK BOROWICZ.
mgr Małgorzata Grześków
Prawo pracy – ćwiczenia (VI)
Umowa o przyznaniu pomocy
Prawa i obowiązki pracownika
Nowelizacja Kodeksu Pracy
Umowa o pracę - zmiany w kodeksie pracy
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Mgr Agnieszka Kwiecień-Madej
Projektowane zmiany k.p. w zakresie przetwarzania danych osobowych
Status prawny pracowników administracji publicznej
Prawo pracy.
URLOP WYPOCZYNKOWY NABYCIE PRAWA DO URLOPU WYPOCZYNKOWEGO
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Podstawy prawa pracy Zajęcia nr 5.
Podstawy prawa pracy Zajęcia nr 1.
STOSUNEK PRACY mgr Sabina Pochopień.
Umowa na czas określony
Podstawy prawa pracy i Zabezpieczenia społecznego
Prawo pracy.
Urlopy pracownicze i inne zwolnienia od obowiązku świadczenia pracy
Podstawy prawa pracy i Zabezpieczenia społecznego
Ustawa z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (tzw. zwolnienia.
Podstawy prawa pracy i Zabezpieczenia społecznego
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Obywatel w gospodarce rynkowej Prawa pracodawcy i pracownika Formy zatrudnienia Dokumenty aplikacyjne.
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – Zmiany w procedurach prowadzenia awansu zawodowego nauczyciela r. LESZEK ZALEŚNY.
Prawo pracy.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
przygotowała mgr Beata Spruch
Zapis prezentacji:

Obowiązki pracodawcy mgr Sabina Pochopień

Pojęcie obowiązków pracodawcy Obowiązki pracodawcy składają się na treść stosunku pracy, określają reguły zachowania się pracodawcy względem pracownika jako strony stosunku pracy

Podział obowiązków pracodawcy Wśród obowiązków pracodawcy możemy wyróżnić: Obowiązki związane z fazą nawiązania stosunku pracy, Obowiązki związane z fazą trwania stosunku pracy, Obowiązki związane z fazą ustania stosunku pracy.

Obowiązki związane z fazą nawiązania stosunku pracy Obejmują: 1) obowiązek informacyjny pracodawcy polegający na zaznajomieniu pracowników podejmujących pracę z: a) zakresem ich obowiązków, b) sposobem wykonywania pracy na wyznaczonych stanowiskach, c) podstawowymi uprawnieniami 2) obowiązek szkoleniowy polegający na uprzednim przeszkoleniu pracownika w zakresie bhp przed dopuszczeniem go do pracy

Obowiązek informacyjny Pracodawca informuje pracownika na piśmie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia zawarcia umowy o pracę, o: 1) obowiązującej pracownika dobowej i tygodniowej normie czasu pracy, 2) częstotliwości wypłat wynagrodzenia za pracę, 3) wymiarze przysługującego pracownikowi urlopu wypoczynkowego, 4) obowiązującej pracownika długości okresu wypowiedzenia umowy o pracę, 5) układzie zbiorowym pracy, którym pracownik jest objęty, a jeżeli pracodawca nie ma obowiązku ustalenia regulaminu pracy - dodatkowo o porze nocnej, miejscu, terminie i czasie wypłaty wynagrodzenia oraz przyjętym sposobie potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy (art. 29 §3 k.p.) Pracodawca jest ponadto obowiązany zapoznać pracownika z treścią regulaminu pracy przed rozpoczęciem przez niego pracy

Obowiązki związane z fazą trwania stosunku pracy Obejmują: Obowiązek należytego organizowania pracy, Obowiązek zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, Obowiązek prawidłowej i terminowej wypłaty wynagrodzenia, Obowiązek ułatwiania pracownikom podnoszenia kwalifikacji zawodowych, Obowiązek zaspokajania socjalnych potrzeb pracowników, Obowiązek stosowania obiektywnych i sprawiedliwych kryteriów oceny pracowników oraz wyników ich pracy, Obowiązek prowadzenia i przechowywania dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracowników, Obowiązek poszanowania dóbr osobistych pracownika i przeciwdziałania dyskryminacji w zatrudnieniu, Obowiązek wpływania na kształtowanie z zakładzie pracy zasad współżycia społecznego

Obowiązek należytego organizowania pracy Obowiązek ten obejmuje powinność: - organizowania pracy w sposób zapewniający pełne wykorzystanie czasu pracy, jak również osiąganie przez pracowników, przy wykorzystaniu ich uzdolnień i kwalifikacji, wysokiej wydajności i należytej jakości pracy (art. 94 pkt 2 k.p.), - stworzenia pracownikom podejmującym zatrudnienie po ukończeniu szkoły zawodowej lub wyższej warunków sprzyjających przystosowaniu się do należytego wykonywania pracy (art. 94 pkt 7 k.p.), - organizowania prac monotonnych oraz prac w ustalonym z góry tempie w sposób zapewniający zmniejszenie ich uciążliwości (art. 94 pkt 2a k.p.)

Obowiązek zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy Pracodawca jest obowiązany chronić zdrowie i życie pracowników przez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy odpowiednim zastosowaniu osiągnięć nauki i techniki. (art. 207 § 2 k.p.) Powyższy obowiązek ma bezwzględny charakter - jego realizacja nie jest uzależniona od możliwości finansowych i organizacyjnych pracodawcy

Obowiązek prawidłowej i terminowej wypłaty wynagrodzenia Na wskazany obowiązek składają się: - reguły określające porządek wypłaty wynagrodzenia (wskazanie minimalnych okresów, za które ma nastąpić wypłata, ustalenie stałych terminów, miejsca i czasu wypłaty), - prawo pracownika wglądu do dokumentów płacowych w celu weryfikacji wyliczeń pracodawcy stanowiących podstawę ustalenia wysokości płacy, - obowiązek wypłaty wynagrodzenia w formie pieniężnej (częściowe jego spełnienie w innej formie jest dopuszczalne pod warunkiem, że przewidują to ustawowe przepisy prawa pracy lub układ zbiorowy pracy), obowiązek wypłaty wynagrodzenia na wskazany przez pracownika rachunek płatniczy, chyba że pracownik złożył w postaci papierowej lub elektronicznej wniosek o wypłatę wynagrodzenia do rak własnych - ustalenie dopuszczalnych potraceń z wynagrodzenia za pracę oraz zasad ich dokonywania.

Obowiązek ułatwiania pracownikom podnoszenia kwalifikacji zawodowych Powyższy obowiązek nakłada na pracodawców powinność ułatwiania podnoszenia przez pracowników kwalifikacji zawodowych tzn. nieodmawiania bez uzasadnionych przyczyn udziału w wybranej przez pracownika formie szkolenia oraz tworzenie pozytywnej atmosfery wobec uczących się pracowników, Przez podnoszenie kwalifikacji zawodowych należy rozumieć zdobywanie lub uzupełnianie wiedzy i umiejętności przez pracownika, z inicjatywy pracodawcy lub za jego zgodą ( art. 103 (1) § 1 k.p.)

Obowiązek ułatwiania pracownikom podnoszenia kwalifikacji zawodowych Pracownikowi podnoszącemu kwalifikacje zawodowe przysługuje: - urlop szkoleniowy, - zwolnienie z całości lub części dnia pracy, na czas niezbędny, by punktualnie przybyć na obowiązkowe zajęcia oraz na czas ich trwania ( art. 103 (1) § 2 k.p.) Pracodawca może ponadto przyznać pracownikowi podnoszącemu kwalifikacje zawodowe dodatkowe świadczenia, w szczególności pokryć opłaty za kształcenie, przejazd, podręczniki i zakwaterowanie (art. 103 (4) k.p)

Obowiązek ułatwiania pracownikom podnoszenia kwalifikacji zawodowych Urlop szkoleniowy, o którym mowa w art. 103(1) § 2 pkt 1, przysługuje w wymiarze: 1) 6 dni - dla pracownika przystępującego do egzaminów eksternistycznych; 2) 6 dni - dla pracownika przystępującego do egzaminu maturalnego; 3) 6 dni - dla pracownika przystępującego do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe; 4) 21 dni w ostatnim roku studiów - na przygotowanie pracy dyplomowej oraz przygotowanie się i przystąpienie do egzaminu dyplomowego. Urlopu szkoleniowego udziela się w dni, które są dla pracownika dniami pracy, zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy.

Obowiązek ułatwiania pracownikom podnoszenia kwalifikacji zawodowych Pracownik podnoszący kwalifikacje zawodowe: 1) który bez uzasadnionych przyczyn nie podejmie podnoszenia kwalifikacji zawodowych albo przerwie podnoszenie tych kwalifikacji, 2) z którym pracodawca rozwiąże stosunek pracy bez wypowiedzenia z jego winy, w trakcie podnoszenia kwalifikacji zawodowych lub po jego ukończeniu, w terminie określonym w umowie, o której mowa w art. 103(4), nie dłuższym niż 3 lata, 3) który w okresie wskazanym w pkt 2 rozwiąże stosunek pracy za wypowiedzeniem, z wyjątkiem wypowiedzenia umowy o pracę z przyczyn określonych w art. 94(3), 4) który w okresie wskazanym w pkt 2 rozwiąże stosunek pracy bez wypowiedzenia na podstawie art. 55 lub art. 94(3), mimo braku przyczyn określonych w tych przepisach - jest obowiązany do zwrotu kosztów poniesionych przez pracodawcę na ten cel z tytułu dodatkowych świadczeń, w wysokości proporcjonalnej do okresu zatrudnienia po ukończeniu podnoszenia kwalifikacji zawodowych lub okresu zatrudnienia w czasie ich podnoszenia.

Obowiązek ułatwiania pracownikom podnoszenia kwalifikacji zawodowych Pracodawca zawiera z pracownikiem podnoszącym kwalifikacje zawodowe umowę określającą wzajemne prawa i obowiązki stron. Umowę zawiera się na piśmie ( art. 103 (4) § 1 k.p.), Brak obowiązku zawarcia powyższej umowy gdy pracodawca nie zamierza zobowiązać pracownika do pozostawania w zatrudnieniu po ukończeniu podnoszenia kwalifikacji zawodowych (art. 103 (4) § 3 k.p.), Pracownikowi zdobywającemu lub uzupełniającemu wiedzę na zasadach innych niż określone w art. 103 (1) -103 (5) mogą być przyznane: - zwolnienie z całości lub części dnia pracy bez zachowania prawa do wynagrodzenia, - urlop bezpłatny- w wymiarze ustalonym w porozumieniu zawieranym między pracodawcą a pracownikiem (art. 103 (6) k.p.)

Obowiązek zaspokajania socjalnych potrzeb pracowników Pracodawca jest obowiązany zaspokajać w miarę posiadanych środków socjalne potrzeby pracowników (art. 94 pkt 8 k.p.), Powyższy obowiązek może być realizowany przez : - stworzenie zakładowego funduszu świadczeń socjalnych przeznaczonego na finansowanie działalności socjalnej (bytowej, rekreacyjnej, kulturalnej, wypoczynkowej) na rzecz pracowników i innych wskazanych osób, - wypłatę świadczenia urlopowego (w przypadku pracodawców, którzy nie mają obowiązku tworzenia funduszu)

Obowiązek stosowania obiektywnych i sprawiedliwych kryteriów oceny pracowników oraz wyników ich pracy Reguły obiektywności mogą być wyznaczane przez normy prawne lub pozaprawne (etyczne, zwyczajowe, prakseologiczne itp.) Ocena sprawiedliwa jest wynikiem stosowania takiej samej miary wobec wszystkich zainteresowanych, stosowania tych samych kryteriów do ich sytuacji

Obowiązek prowadzenia i przechowywania dokumentacji pracowniczej Obejmuje: - obowiązek prowadzenia i przechowywania w postaci papierowej lub elektronicznej dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracownika - obowiązek przechowywania dokumentacji pracowniczej w sposób gwarantujący zachowanie jej poufności, integralności, kompletności oraz dostępności, w warunkach niegrożących uszkodzeniem lub zniszczeniem przez okres zatrudnienia, a także przez okres 10 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym stosunek pracy uległ rozwiązaniu lub wygasł, chyba że odrębne przepisy przewidują dłuższy okres przechowywania dokumentacji pracowniczej

Obowiązek prowadzenia i przechowywania dokumentacji pracowniczej ROZPORZĄDZENIE MINISTRA RODZINY, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ1) z dnia 10 grudnia 2018 r. w sprawie dokumentacji pracowniczej § 20. 1. Do dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracowników, pozostających w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia w stosunku pracy, zgromadzonych przed tym dniem, stosuje się przepisy niniejszego rozporządzenia, z wyjątkiem § 2–6; w tym zakresie stosuje się przepisy obowiązujące przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Obowiązek prowadzenia i przechowywania dokumentacji pracowniczej Akta osobowe pracowników pozostających w stosunku pracy w dniu wejścia w życie rozporządzenia składają się z trzech części i obejmują: - w części A dokumenty zgromadzone w związku z ubieganiem się o zatrudnienie (np. kwestionariusz osobowy, świadectwo pracy z poprzedniego miejsca zatrudnienia), - w części B dokumenty dotyczące nawiązania stosunku pracy i przebiegu zatrudnienia (np. umowa o pracę), - w części C dokumenty związane z ustaniem stosunku pracy (np. oświadczenie o wypowiedzeniu).

Obowiązek prowadzenia i przechowywania dokumentacji pracowniczej Pracodawca prowadzi ponadto dokumentację dotyczącą: podejrzeń o choroby zawodowe, chorób zawodowych i wypadków przy pracy oraz odrębnie dla każdego pracownika karty ewidencji czasu pracy, kosztu wypłaconego wynagrodzenia i innych świadczeń związanych z pracą oraz kartę ewidencyjną przyznanych środków ochrony indywidualnej

Obowiązek prowadzenia i przechowywania dokumentacji pracowniczej Pracodawcy mogą dostosować dokumentację w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akta osobowe pracowników, pozostających w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia w stosunku pracy, zgromadzone przed tym dniem, do § 2–6 niniejszego rozporządzenia. § 21 Rozporządzenia

Obowiązek prowadzenia i przechowywania dokumentacji pracowniczej- nowy stan prawny Zgodnie z rozporządzeniem akta pracownicze składają się z czterech części i obejmują: w części A dokumenty zgromadzone w związku z ubieganiem się o zatrudnienie, w części B dokumenty dotyczące nawiązania i przebiegu stosunku pracy, w części C dokumenty dotyczące ustania stosunku pracy w części D odpis zawiadomienia o ukaraniu oraz inne dokumenty związane z ponoszeniem przez pracownika odpowiedzialności porządkowej lub odpowiedzialności określonej w odrębnych przepisach, które przewidują zatarcie kary po upływie określonego czasu

Obowiązek prowadzenia i przechowywania dokumentacji pracowniczej Zgodnie z rozporządzeniem pracodawca prowadzi ponadto dokumentację dotyczącą: - ewidencjonowania czasu pracy, - ubiegania się i korzystania z urlopu wypoczynkowego, - wypłaconego wynagrodzenia za pracę i innych świadczeń związanych z pracą oraz wniosek pracownika o wypłatę wynagrodzenia do rąk własnych, - ewidencji przydziału odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej, a także dokumenty związane z wypłatą ekwiwalentu pieniężnego za używanie własnej odzieży i obuwia oraz ich pranie i konserwację

Obowiązek prowadzenia i przechowywania dokumentacji pracowniczej § 1. W przypadku ponownego nawiązania stosunku pracy z tym samym pracownikiem w okresie, o którym mowa w art. 94 pkt 9b, pracodawca kontynuuje prowadzenie dla tego pracownika dotychczasowej dokumentacji pracowniczej. § 2. W przypadku, o którym mowa w § 1, okres przechowywania dokumentacji pracowniczej liczy się od końca roku kalendarzowego, w którym kończący się najpóźniej stosunek pracy rozwiązał się lub wygasł. Art. 94 (5) k.p.

Obowiązek prowadzenia i przechowywania dokumentacji pracowniczej W przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy pracodawca wraz ze świadectwem pracy wydaje pracownikowi w postaci papierowej lub elektronicznej informację o: 1) okresie przechowywania dokumentacji pracowniczej, o którym mowa w art. 94 pkt 9b lub w art. 945 § 2; 2) możliwości odbioru przez pracownika dokumentacji pracowniczej do końca miesiąca kalendarzowego następującego po upływie okresu przechowywania dokumentacji pracowniczej, o którym mowa w art. 94 pkt 9b lub w art. 945 § 2; 3) zniszczeniu dokumentacji pracowniczej w przypadku jej nieodebrania w okresie, o którym mowa w pkt 2. Art. 94 (6) k.p.

Obowiązek prowadzenia i przechowywania dokumentacji pracowniczej § 1. Pracodawca niszczy dokumentację pracowniczą w sposób uniemożliwiający odtworzenie jej treści, w terminie do 12 miesięcy po upływie okresu przeznaczonego na odbiór dokumentacji pracowniczej, o którym mowa w art. 946 pkt 2. § 2. W terminie, o którym mowa w § 1, do czasu zniszczenia, pracodawca może wydać dokumentację pracowniczą byłemu pracownikowi. art. 94 (7) k.p.

Obowiązek prowadzenia i przechowywania dokumentacji pracowniczej Pracodawca może zmienić postać, w której prowadzi i przechowuje dokumentację pracowniczą: - z papierowej na elektroniczną, - z elektronicznej na papierową Dokumentacja pracownicza prowadzona i przechowywana w postaci elektronicznej jest równoważna z dokumentacją pracowniczą prowadzoną i przechowywaną w postaci papierowej.

Obowiązek prowadzenia i przechowywania dokumentacji pracowniczej Pracodawca informuje pracowników w sposób przyjęty u danego pracodawcy o: 1) zmianie postaci prowadzenia i przechowywania dokumentacji pracowniczej; 2) możliwości odbioru poprzedniej postaci dokumentacji pracowniczej w terminie 30 dni od dnia przekazania informacji, o której mowa w pkt 1. Pracodawca zawiadamia w postaci papierowej lub elektronicznej byłego pracownika o możliwości odbioru poprzedniej postaci dokumentacji pracowniczej w terminie 30 dni od dnia zawiadomienia.

Obowiązek prowadzenia i przechowywania dokumentacji pracowniczej W przypadku śmierci pracownika lub byłego pracownika prawo odbioru poprzedniej postaci dokumentacji pracowniczej przysługuje następującym członkom rodziny: 1) dzieciom własnym, dzieciom drugiego małżonka oraz dzieciom przysposobionym; 2) przyjętym na wychowanie i utrzymanie przed osiągnięciem pełnoletności wnukom, rodzeństwu i innym dzieciom, z wyłączeniem dzieci przyjętych na wychowanie i utrzymanie w ramach rodziny zastępczej lub rodzinnego domu dziecka; 3) małżonkowi (wdowie i wdowcowi); 4) rodzicom, w tym ojczymowi i macosze oraz osobom przysposabiającym.

Obowiązek prowadzenia i przechowywania dokumentacji pracowniczej Pracodawca wydaje kopię całości lub części dokumentacji pracowniczej na wniosek: 1) pracownika lub byłego pracownika albo 2) osób, o których mowa w art. 949 § 3, w przypadku śmierci pracownika lub byłego pracownika - złożony w postaci papierowej lub elektronicznej.

Obowiązek wpływania na kształtowanie w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego Powyższy obowiązek stanowi drugą stronę pracowniczej powinności przestrzegania zasad współżycia społecznego, Obejmuje skierowaną do pracodawcy dyrektywę takiego postępowania, które sprzyja kształtowaniu pośród pracowników stosunków opartych na powszechnie społecznie uznanych normach: wzajemnej życzliwości, koleżeńskiej współpracy, lojalności, wzajemnym szacunku itp.

Obowiązek związany z fazą ustania stosunku pracy – wydanie pracownikowi świadectwa pracy W związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy pracodawca jest obowiązany niezwłocznie wydać pracownikowi świadectwo pracy, jeżeli nie zamierza nawiązać z nim kolejnego stosunku pracy w ciągu 7 dni od dnia rozwiązania lub wygaśnięcia poprzedniego stosunku pracy. Świadectwo pracy dotyczy okresu lub okresów zatrudnienia, za które dotychczas nie wydano świadectwa pracy. W przypadku nawiązania z tym samym pracownikiem kolejnego stosunku pracy w ciągu 7 dni od dnia rozwiązania lub wygaśnięcia poprzedniego stosunku pracy, pracodawca jest obowiązany wydać pracownikowi świadectwo pracy wyłącznie na jego wniosek, złożony w postaci papierowej lub elektronicznej; wniosek może być złożony w każdym czasie i dotyczyć wydania świadectwa pracy dotyczącego poprzedniego okresu zatrudnienia albo wszystkich okresów zatrudnienia, za które dotychczas nie wydano świadectwa pracy.

Obowiązek związany z fazą ustania stosunku pracy – wydanie pracownikowi świadectwa pracy  W świadectwie pracy należy podać informacje dotyczące okresu i rodzaju wykonywanej pracy, zajmowanych stanowisk, trybu rozwiązania albo okoliczności wygaśnięcia stosunku pracy, a także inne informacje niezbędne do ustalenia uprawnień pracowniczych i uprawnień z ubezpieczenia społecznego. Ponadto w świadectwie pracy zamieszcza się wzmiankę o zajęciu wynagrodzenia za pracę w myśl przepisów o postępowaniu egzekucyjnym. Na żądanie pracownika w świadectwie pracy należy podać także informację o wysokości i składnikach wynagrodzenia oraz o uzyskanych kwalifikacjach.

Obowiązek związany z fazą ustania stosunku pracy – wydanie pracownikowi świadectwa pracy  Pracownik może w ciągu 7 dni od otrzymania świadectwa pracy wystąpić z wnioskiem do pracodawcy o sprostowanie świadectwa. W razie nieuwzględnienia wniosku pracownikowi przysługuje, w ciągu 7 dni od zawiadomienia o odmowie sprostowania świadectwa pracy, prawo wystąpienia z żądaniem jego sprostowania do sądu pracy.  Jeżeli z orzeczenia sądu pracy wynika, że rozwiązanie z pracownikiem umowy o pracę bez wypowiedzenia z jego winy nastąpiło z naruszeniem przepisów o rozwiązywaniu w tym trybie umów o pracę, pracodawca jest obowiązany zamieścić w świadectwie pracy informację, że rozwiązanie umowy o pracę nastąpiło za wypowiedzeniem dokonanym przez pracodawcę.

Obowiązek związany z fazą ustania stosunku pracy – wydanie pracownikowi świadectwa pracy Pracownikowi przysługuje roszczenie o naprawienie szkody wyrządzonej przez pracodawcę wskutek niewydania w terminie lub wydania niewłaściwego świadectwa pracy. Odszkodowanie przysługuje w wysokości wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy z tego powodu, nie dłuższy jednak niż 6 tygodni. Orzeczenie o odszkodowaniu w związku z wydaniem niewłaściwego świadectwa pracy stanowi podstawę do zmiany tego świadectwa.