Rodzina jako system, funkcje rodziny w kontekście diagnozy sytuacji dziecka dr J. Matejek.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
Advertisements

Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Awans zawodowy nauczycieli.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Rola przedszkola w przygotowaniu dzieci 6 –letnich do podjęcia nauki w szkole Spotkanie z Rodzicami Przedszkole nr 8 w Nysie.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
2015/2016.  określenie poziomu i rodzaju aktywności dzieci  pozyskanie informacji potrzebnych do pracy nad zwiększeniem aktywności dzieci podczas zajęć.
 Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Instytucjonalne uwarunkowania realizacji koncepcji CSR w obszarze merchandisingu – zarys problemu Dr Jarosław Plichta Katedra Handlu i Instytucji Rynkowych.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE W POLSCE.
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
Wykład 1.  w zn. wąskim – nauki prawne  w zn. szerokim – wszelkie „znawstwo prawa”, obejmujące obok prawoznawstwa w zn. wąskim także praktyczne umiejętności.
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
WYKŁAD 6 Regionalizacja 1. Regionalizm a regionalizacja 2 Proces wyodrębniania regionów nazywany jest regionalizacją, w odróżnieniu od regionalizmu, który.
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
Budżet rodzinny Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Tryb tworzenia związków metropolitalnych w kontekście zasady samodzielności jednostek samorządu terytorialnego Karol Ważny Uniwersytet Gdański Instytut.
Lokalny Program Rewitalizacji
Lokalny Program Rewitalizacji Miasta Głubczyce do roku 2020
Koncepcja „generacji” praw człowieka
Według światowej organizacji zdrowia WHO zdrowie to nie jedynie brak choroby, ale dobrostan psychiczny, fizyczny i społeczny oraz adaptacja.
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Skuteczne nakłanianie do zmiany postaw wobec nikotyny
Sześciolatek w obliczu zmian
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM STO KATOWICE
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
Wykład 1 SSE Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa
– Krajowy Rzecznik Odpowiedzialności Zawodowej PIIB
Innoregiony Dr Anna Golejewska.
Przekonania rodziców na temat pomocy psychologicznej dla dzieci
Statut Szkoły art. 98 ustęp 1.
Pojęcie protokołu dyplomatycznego
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
Rzecznik Praw Dziecka.
Budowa, typologia, funkcjonalność
Szkoła Promująca Zdrowie
Cechy charakterystyczne stosunków administracyjnoprawnych
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Pawlicz, A. , Tokarz-Kocik, A. , Wolna-Samulak, A
Podstawy teorii zachowania konsumentów
METODYKA KONSTRUOWANIA PROGRAMÓW WYCHOWAWCZYCH
Przedszkole Promujące Zdrowie
Podstawy psychologii dla osób dojrzałych
Program profilaktyczno-wychowawczy
Nowe regulacje prawne w obszarze bezdomności
Marszałek Województwa Podkarpackiego
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
dr Ariel Przybyłowicz rok akademicki 2017/2018
SZANSA 2012 CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA
CZYNNIK LUDZKI JAKO POTENCJALNE ŹRÓDŁO ZAGROŻEŃ W SYSTEMIE OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH OPRACOWAŁ: ppłk mgr inż. Janusz PARCZEWSKI, tel
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
Współczesne kierunki polityki społecznej
Aleksander Waszkielewicz Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 12 W GDAŃSKU
Rozwój kompetencji kluczowych uczniów i ich kształcenie przez szkoły
Wspomaganie pracy szkół
w świetle Ustawy „Za Życiem”
Możliwości uzyskania dofinansowania na utworzenie gospodarstwa opiekuńczego w ramach dostępnych źródeł- Lokalne Grupy Działania.
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Zapis prezentacji:

Rodzina jako system, funkcje rodziny w kontekście diagnozy sytuacji dziecka dr J. Matejek

Rodzina to ……. Rodzina to mała naturalna grupa społeczna, która składa się z małżonków i dzieci - M. Ziemska Rodzina jako jedyna grupa społeczna stwarza dziecku niepowtarzalne warunki rozwoju psychicznego, moralnego i społecznego, a także możliwość wyrównywania postaw emocjonalnych - S. Kozak

i zasadnicze środowisko wychowawcze oraz kulturowe Rodzina stanowi pierwsze i zasadnicze środowisko wychowawcze oraz kulturowe

System to …. w psychologii systemem nazywany jest zbiór elementów, powiązanych ze sobą relacjami w taki sposób, że stanowią one całość zdolną do funkcjonowania w określony sposób - T. Tomaszewski

Rodzina - jako pewien odrębny i autonomiczny układ - traktowana jest również jako system Rodzina rozumiana jako system - to złożony zespół elementów, które wspólnie tworzą całość

Rodzina jako podstawowa grupa społeczna, instytucja oraz środowisko wychowawcze wypełnia istotne funkcje Z. Tyszka określa funkcje rodziny jako ,,wyspecjalizowane oraz permanentne działania członków rodziny, wynikające z bardziej lub mniej uświadomionych sobie przez nich zadań, podejmowanych w ramach wyznaczonych przez obowiązujące normy i wzory(…)”

Funkcje rodziny według S. Kawuli biologiczno – opiekuńcza kulturalno – towarzyska ekonomiczna wychowawcza

Funkcje rodziny w ujęciu Z. Tyszki I. Funkcje biopsychiczne - prokreacyjna - seksualna

II. Funkcje ekonomiczne - materialno – ekonomiczna - opiekuńczo – zabezpieczająca

III. Funkcje społeczno-wyznaczające - funkcja stratyfikacyjna - legalizacyjno – kontrolna

IV. Funkcje socjopsychologiczne - socjalizacyjno – wychowawcza - kulturalna - funkcja religijna (występuje w rodzinach osób wierzących) - rekreacyjno – towarzyska - emocjonalno – ekspresyjna

Zagrożenia realizacji funkcji w rodzinie – dysfunkcje…..

,,Dysfunkcjonalnymi rodzinami są te, które nie potrafią wypełniać swych funkcji wystarczająco dobrze. Dysfunkcjonalność rodziny może dotyczyć różnego zakresu realizowanych zadań” Kawula S., Brągiel J., Janke A.W., Pedagogika rodziny…., s. 132

Dysfunkcja całkowita – oznacza iż w rodzinie występuje całościowe niepowodzenie w realizacji zadań rodziny Dysfunkcja częściowa – oznacza iż rodzina nie potrafi realizować prawidłowo niektórych jej zadań oraz funkcji

niepowodzenia w realizacji zadań wychowawczych(…), Według S. Kawuli dysfunkcjonalność rodziny może obejmować między innymi: niepowodzenia w realizacji zadań wychowawczych(…), niepowodzenia w zaspokajaniu potrzeb dziecka, bądź też dotyczących innych zadań i sfer życia rodzinnego. Kawula S., Brągiel J., Janke A.W., Pedagogika rodziny…., s. 132

Wychowywanie dziecka w środowisku dysfunkcyjnym może powodować: negatywny wpływ na rozwój sfery intelektualnej, emocjonalnej i społecznej dziecka, trudności wychowawcze, słabsze wyniki w nauce oraz zachwianie potrzeb edukacyjnych, brak motywacji do działania, inne………………………..………… …………………………………………

Przemiany które dokonują się w rodzinach dotyczą: Struktury rodziny Funkcjonowania rodziny Relacji pomiędzy poszczególnymi członkami rodziny Z. Tyszka

Diagnoza (pedagogiczna) rozpoznanie, zdarzenia lub sytuacji spotykanych podczas pracy w środowisku – instytucji, w celu zdobycia informacji dla przedsięwzięcia działań zaradczych

Sporządzenie diagnozy dziecka powinno być poprzedzone: poznaniem jego sytuacji rodzinnej, poznaniem jego sytuacji szkolnej, poznaniem jego sytuacji rówieśniczej, obserwacją zachowania dziecka.

Proponowana literatura: Adamski F., Rodzina: wymiar społeczno-kulturowy, Kraków 2002 Badora S., Czeredrecka B., Marzec D. (red.), Rodzina i formy jej wspomagania, Kraków 2001 Brągiel J., Górnicka B.(red.), Rodzicielstwo w sytuacji dezorganizacji rodziny i możliwości wspomagania rodziców, Opole 2014 Kawula S., Kształty rodziny współczesnej. Szkice familologiczne, Toruń 2006 Kawula S., Brągiel J., Janke A.W., Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń 2007 Margasiński A.(red.), Rodzina w ujęciu systemowym. Teoria i badania, Warszawa 2015 Ziemska M.(red.), Rodzina współczesna. Warszawa 2005