Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
Aktualne działania MEN na rzecz rozwoju poradnictwa zawodowego 26 maja 2011r. DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
„Za każdym rogiem czyha kilka nowych kierunków…”
STRATEGIA ROZWOJU PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 29 IM
Przygotowanie młodzieży do wejścia na rynek pracy
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
EDUKACJA NA RZECZ ORIENTACJI
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
SZKOLNEGO DORADZTWA ZAWODOWEGO
PEDAGOG SZKOLNY.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Przygotował szkolny doradca zawodowy Anna Kaczmarczyk
Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej w Warszawie będzie prowadził w roku szkolnym 2014/15 na terenie całego kraju bezpłatne szkolenia.
Poradnictwo edukacyjno –zawodowe w gimnazjum.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
PORADNIA Oferta doradcy zawodowego Powiatowego Ośrodka Rozwoju Edukacji w Giżycku Marty Knaś.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLE MIEJSKIE NR 1 ul. Wrocławska Gostyń Opracowana przez Radę Pedagogiczną oraz Radę Rodziców i zatwierdzona do realizacji.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Doradztwo zawodowe w szkołach
Doradztwo zawodowe, co dalej w świetle reformy systemu oświaty?
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Zmiany w prawie oświatowym
Wewnątrzszkolny System doradztwa zawodowego
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Podstawa: art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku
Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego istota i potrzeba prowadzenia tego typu działań w szkołach Opracowanie: Alina Urbańska Powiatowy Konsultant.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe
Doradztwo zawodowe 2017/2018 Delegatura w Siedlcach.
Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego istota i potrzeba prowadzenia tego typu działań w szkołach Opracowanie: Alina Urbańska Powiatowy Konsultant.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Zmiany w kształceniu zawodowym i doradztwie zawodowym
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły

Cele: zapoznanie z zadaniami i rolą doradztwa zawodowego w szkole w kontekście odpowiedzialności szkoły za efektywne funkcjonowanie wsdz, doskonalenie warsztatu pracy doradczej w szkole w świetle aktualnej sytuacji formalno-prawnej.

Szkoła prowadzi zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego. Podstawa programowa kształcenia ogólnego Załącznik nr 2 Zadaniem szkoły jest przygotowanie uczniów do wyboru kierunku kształcenia i zawodu. Szkoła prowadzi zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej (…) podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, (…) Dz. U. z 2017 poz. 356 ogłoszono dnia 24 lutego 2017 r. obowiązuje od dnia 1 września 2017 r.

USTAWA PRAWO OŚWIATOWE z dnia 14 grudnia 2016 r.: Art. 1. System oświaty zapewnia w szczególności: dostosowywanie kierunków i treści kształcenia do wymogów rynku pracy; kształtowanie u uczniów postaw przedsiębiorczości i kreatywności sprzyjających aktywnemu uczestnictwu w życiu gospodarczym, w tym poprzez stosowanie w procesie kształcenia innowacyjnych rozwiązań programowych, organizacyjnych lub metodycznych; przygotowywanie uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia; warunki do rozwoju zainteresowań i uzdolnień uczniów przez organizowanie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych oraz kształtowanie aktywności społecznej i umiejętności spędzania czasu wolnego;

Rozporządzenie MEN w sprawie doradztwa zawodowego z dnia 16.08.2018 Dz. U. 2018 poz. 1675 określa: Treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego Warunki i sposób realizacji i organizacji doradztwa zawodowego Wymagania w zakresie przygotowania osób realizujących doradztwo zawodowe

Preorientacja zawodowa Preorientacja zawodowa Przedszkole Doradztwo zawodowe Klasy VII-VIII SP Szkoły ponadpodstawowe Doradztwo zawodowe Orientacja zawodowa Klasy I-VI SP Orientacja zawodowa Preorientacja zawodowa Preorientacja zawodowa Przedszkole Doradztwo edukacyjno-zawodowe ROZPORZĄDZENIE MEN z dnia 16.08.2018 r. w sprawie doradztwa zawodowego Dz.U. z 2018 r. poz. 1675

PREORIENTACJA - przedszkola, oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego – wstępne zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami oraz pobudzanie, rozpoznawanie i rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień. ORIENTACJA ZAWODOWA – klasy I-VI szkół podstawowych – kształtowanie pozytywnych postaw wobec pracy i edukacji oraz pobudzanie, rozpoznawanie i rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień. DORADZTWO ZAWODOWE – klasy VII i VIII szkół podstawowych, uczniowie szkół ponadpodstawowych – wspieranie uczniów w procesie przygotowania ich do świadomego i samodzielnego wyboru kolejnego etapu kształcenia i zawodu, z uwzględnieniem ich zainteresowań, uzdolnień i predyspozycji zawodowych oraz informacji na temat systemu edukacji i rynku pracy. PREORIENTACJA - przedszkola, oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego – wstępne zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami oraz pobudzanie, rozpoznawanie i rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień. ORIENTACJA ZAWODOWA – klasy I-VI szkół podstawowych – kształtowanie pozytywnych postaw wobec pracy i edukacji oraz pobudzanie, rozpoznawanie i rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień. DORADZTWO ZAWODOWE – klasy VII i VIII szkół podstawowych, uczniowie szkół ponadpodstawowych – wspieranie uczniów w procesie przygotowania ich do świadomego i samodzielnego wyboru kolejnego etapu kształcenia i zawodu, z uwzględnieniem ich zainteresowań, uzdolnień i predyspozycji zawodowych oraz informacji na temat systemu edukacji i rynku pracy. ROZPORZĄDZENIE MEN z dnia 16.08.2018 r. w sprawie doradztwa zawodowego Dz.U. z 2018 r. poz. 1675

Doradztwo zawodowe realizują: (na podst. § 3 Rozporządzenia) Przedszkola – zajęcia edukacyjne prowadzone zgodnie z przyjętymi programami wychowania przedszkolnego. Klasy I-VI szkół podstawowych – obowiązkowe zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia ogólnego (Art. 109 ust. 1 pkt 1 ustawy). Klasy VII i VIII szkół podstawowych, – obowiązkowe zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia ogólnego, (Art. 109 ust. 1 pkt 1 ustawy). Klasy VII i VIII szkół podstawowych, w branżowych szkołach I stopnia, liceach ogólnokształcących i technikach, z wyjątkiem szkół dla dorosłych – zajęcia z zakresu doradztwa (Art. 109 ust. 1 pkt 7 ustawy). Szkoły podstawowe – zajęcia z nauczycielem wychowawcą Przedszkola, szkoły podstawowe i ponadpodstawowe – wizyty zawodoznawcze Art. 109. 1. Podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły są: obowiązkowe zajęcia edukacyjne, do których zalicza się zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia ogólnego i z zakresu kształcenia w zawodzie (…); Art. 109. 1. Podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły są: 7) zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego. (KWALIFIKACJE – od 2022/23) Art. 109. 1. Podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły są: 5) zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej; ROZPORZĄDZENIE MEN z dnia 16.08.2018 r. w sprawie doradztwa zawodowego Dz.U. z 2018 r. poz. 1675

§ 5.1. Na każdy rok szkolny w szkole opracowuje się program realizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego, o którym mowa w art. 98 ust. 1 pkt 16 ustawy. Ustawa Prawo oświatowe z dnia 14.12.2016 r.: Art. 98. 1. Statut szkoły zawiera w szczególności: 16) organizację wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego. ROZPORZĄDZENIE MEN z dnia 16.08.2018 r. w sprawie doradztwa zawodowego Dz.U. z 2018 r. poz. 1675

Działania wewnątrzszkolnego sytemu doradztwa zawodowego umożliwiają: uzyskanie przez uczniów dostępu do wsparcia z zakresu doradztwa zawodowego; wsparcie rodziców w związku z udzielaniem przez nich pomocy w podejmowaniu przez dzieci decyzji edukacyjno-zawodowych; wzbogacenie oferty szkoły i jej promocję w obszarze działań z zakresu doradztwa zawodowego; przejrzystość i ciągłość oddziaływań poprzez wskazanie osób działających na rzecz WSDZ oraz określenie zakresu ich odpowiedzialności; zaplanowanie działań w cyklu kształcenia.

Działania kierowane do uczniów: udzielanie porad i konsultacji indywidualnych; prowadzenie zajęć grupowych związanych tematycznie z obszarami: poznawanie własnych zasobów; świat zawodów i rynek pracy; rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie; planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno- -zawodowych; aranżowanie sytuacji sprzyjających poznawaniu własnych zasobów np. poprzez udział w konkursach, przygotowywanie określonych zadań na zajęcia przedmiotowe, udział w organizowaniu uroczystości i imprez szkolnych; organizowanie spotkań z przedstawicielami instytucji rynku pracy; stwarzanie okazji do udziału w wydarzeniach takich jak np. targi edukacyjne; umożliwianie udziału w spotkaniach informacyjnych z przedstawicielami szkół ponadpodstawowych; informowanie o ofercie kształcenia w szkołach programowo wyższych; umożliwienie udziału w spotkaniach z absolwentami szkoły (prezentacje ścieżek rozwoju edukacyjno-zawodowego);

Działania kierowane do uczniów: organizowanie spotkań z przedstawicielami zawodów; organizowanie spotkań z inspirującymi osobami (pasjonatami, autorami innowacyjnych rozwiązań – młodymi ludźmi, którzy odnieśli sukces zawodowy); organizowanie wycieczek zawodoznawczych; stwarzanie uczniom klas VII–VIII możliwości udziału w ramach zajęć edukacyjnych w zajęciach u pracodawców lub w centrach kształcenia praktycznego – zgodnie z ich zainteresowaniami i potrzebami; umożliwienie dostępu do informacji edukacyjno-zawodowej poprzez strony internetowe szkoły, szkolne konto Facebooka, tablice informacyjne, e-dziennik; organizowanie zajęć w świetlicy związanych z orientacją zawodową, organizowanie kącików zawodoznawczych, np. w świetlicy szkolnej, w salach edukacji wczesnoszkolnej; organizowanie imprez o charakterze zawodoznawczym, np. konkursy, festiwale czy prezentacje zawodów; umożliwianie uczniom udziału w tzw. lekcjach zawodoznawczych organizowanych przez szkoły ponadpodstawowe zawodowe; udostępnianie materiałów multimedialnych (np. gier edukacyjnych, filmów i innych e-zasobów) ułatwiających samopoznanie, podejmowanie decyzji edukacyjnych i zawodowych;

Działania kierowane do nauczycieli, wychowawców, specjalistów: umożliwienie udziału w szkoleniach i kursach z zakresu doradztwa zawodowego; prowadzenie lekcji otwartych; zwoływanie szkoleniowych posiedzeń rady pedagogicznej; organizowanie wizyt studyjnych w firmach; inicjowanie kontaktów z przedstawicielami instytucji rynku pracy; organizowanie spotkań z przedstawicielami firm lokalnego rynku pracy; udostępnianie zasobów z obszaru doradztwa zawodowego; wspieranie w realizacji zadań doradztwa zawodowego.

Działania kierowane do rodziców: organizowanie spotkań informacyjno-doradczych z doradcą zawodowym w szkole; inicjowanie kontaktów z przedstawicielami instytucji działających na rynku pracy; organizowanie spotkań z przedstawicielami firm lokalnego rynku pracy; prowadzenie konsultacji dotyczących decyzji edukacyjno-zawodowych uczniów; informowanie o targach edukacyjnych; udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych (między innymi poprzez: biblioteczkę publikacji, stronę www szkoły, szkolne konto Facebooka, tablice informacyjne, e-dziennik);

Opracował Jacek Kwit